Nare opmerking naar dochter

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Lynx, 10 dec 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Vandaag vertelde mijn dochter (6) dat een jongen uit haar klas al twee dagen achter elkaar 'ik ga jou doodschieten' tegen haar heeft gezegd. Waarom weet ze niet. Ze zit naast hem en vind hem een van de aardigste jongens uit de klas. Ze is er beide keren mee naar de juf gegaan. Juf 1 sprak hem hier niet over aan, juf twee wel, dus er is op school al over gesproken. Toch zit het me dwars. En ik twijfel of ik er met zijn moeder over moet praten. Wat zouden jullie hier mee doen?

2. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Ach jemig, dat is best griezelig als iemand dat tegen je zegt en ze is nog zo klein :( Ik zou nog een keer naar de juf toegaan en aangeven dat je er graag met zijn moeder over wil praten. Misschien kunnen jullie dit gezamenlijk met de juf doen? Heeft de juf het al met zijn ouders besproken? Heb je een idee wat voor mensen dit zijn?

3. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.279
    1.418
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Als mijn zoontje zoiets tegen een meisje in de klas zou zeggen dan zou ik dat willen weten. Dan kan ik mijn zoontje er op aanspreken en aangeven dat zoiets echt niet kan en mag.

4. Kim11

Kim11 VIP lid

23 mrt 2011
    5.960
    178
    63
    Een jongetje zei tegen mijn zoon 'als je dat tegen je familie zegt dan maak ik jullie allemaal dood'.

Toen ik dat jongetje 5 minuten later gevonden had ben ik uit mn dak gegaan, heb bijna asociaal tegen hem staan schreeuwen midden op straat waar hij het lef vandaan haalde om zulke woorden te spreken. Jongetje (Turkse afkomst, 'straatjongetje') barstte in tranen uit en zei sorry het was een grapje en zeg het alsjeblieft niet tegen mn ouders. (Mijn zoon kwam huilend naar mij toe, dus niks geen grapje.) Ik vroeg hem of hij dat leuk vond als iemand dat tegen hem zei en dat je zulke dingen echt niet mag zeggen, het is zelfs strafbaar. En of hij het zelf leuk zou vinden om zo gepest te worden. (Was een hele groep, maar hij ging te ver en was de klos.) Heb er nog even over gesproken met hem, gaf hem een knuffel en hij beloofde dat hij het nooit meer zou doen en hij begreep dat het geen grapje was en ernstige uitspraken zijn.

Z'n moeder kwam net aangelopen en was het helemaal met mij eens. Dat mag je niet zeggen. Grapje of niet. Aai over z'n bol van mijn kant, alles weer Oke.

Datzelfde jongetje staat nu als haantje de voorste voor mijn zoon als er iets gebeurd. Niemand meer die mijn zoon pest. Jochie komt hem iedere dag opzoeken om mee te spelen en komt zelfs helemaal naar ons huis om hem te halen als we niet bij de speeltuin zijn. (6 blokken verderop.)

Een goed gesprek doet wonderen. In dit geval denk ik zelfs dat er een levenslange vriendschap aan het ontstaan is, loyaal naar elkaar van hier tot Tokio. Had ik ook niet verwacht hoor, maar zo kan het dus ook gaan.

5. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.065
    3.859
    113
    Hier ook eens gehad met een klasgenootje van mijn dochter die zei ons hele gezin te vermoorden. Dat jongetje had buiten dat nog de nodige andere rare opmerkingen en gedragsproblemen. Ik ben naar de juf gegaan, die heeft een gesprek gehad en hij heeft tegen haar niet zulke dingen meer gezegd. Het kind had het thuis ook niet makkelijk, het agressieve gedrag had wel een oorzaak, maar buiten dat ben ik blij dat hij uiteindelijk van school af is, want ik vond het wel zorgelijk.

6. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Ik zou het bij juf laten. Juf 2 heeft er wel wat van gezegd, dus wat mij betreft zou het dan afgedaan zijn (denk ik). Vooral omdat je dochter hem verder erg lief vindt. Mochten er nou meer opmerkingen komen, dan zou ik er uiteindelijk wel wat van zeggen, maar dit klinkt voor mij als een kwajongen die wat nieuwe uitspraken heeft geleerd...

7. Annalise74

Annalise74 Fanatiek lid

6 mei 2006
    2.258
    2
    38
    West Nederland
    Mijn jongste van 4 heeft het ook wel eens over doodmaken. Vanmorgen nog.... Vanmorgen vonden we een zilvervisje in huis die mama gevangen had met een wc papiertje en het beest was meteen dood gegaan. Toen heb ik 'm door de wc gespoeld. Eenmaal op school ging hij achter een vogel aan en had het over doodmaken.

Ik vond het niet leuk en heb 'm ook aangesproken maar ik had ook wel door dat dat vieze beest van vanmorgen de aanleiding was hiervoor (dus mijn eigen actie). :)

Later die ochtend kwamen we thuis en kwam er een auto hard de straat inrijden. Ik trok mijn zoontje aan zijn hand dichterbij me en zei: "Pas op jongen, straks rijdt de auto je omver" Hij zei: "En dan ben ik dood". Ik vroeg dus: "En wat dan, als je dood bent"? Hij antwoordde: "Dan ga ik spelen".

Als hij op school tegen een kindje zou zeggen "Ik ga jou doodmaken" zou ik daar natuurlijk niet blij mee zijn maar vaak begrijpen kinderen nog helemaal niet goed wat voor iets "dood" nou is. Opa is recentelijk overleden dus dat is hier ook een aanleiding dat het hier wat vaker over de dood gaat.

Maar het hoeft niet meteen te betekenen dat het kind "slecht" is of asociaal. Ik zou het lekker aan de juf overlaten. Zij kan, als het goed is, de situatie beter inschatten en kent de achtergrond van de kinderen.

8. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Ik zou het doorgeven aan juf (wat je volgens mij al gedaan hebt) en het dan ook bij school laten. Als het gedrag doorzet zal juf echt wel even in gesprek gaan met de betreffende ouders.

9. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Bedankt voor jullie reacties. Ik hoop ook dat het een kwajongens uitspraak is. Ik laat het even bij de juffen en houd het in de gaten.

10. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Pffff, natuurlijk is het slechts een boute uitspraak van een klein jochie, maar ik vind het best heftig! Ik zou hem er denk ik gewoon eerst zelf even op aanspreken. Gewoon heel vriendelijk vertellen dat hij dit soort dingen écht niet meer moet zeggen. Dat het helemaal niet aardig is. Ik kan me voorstellen dat het meer indruk maakt als het van jou komt, dan als het van de juf of zijn ouders komt. Mocht hij ermee doorgaan, dan zou ik zijn ouders inlichten.
    Als mijn dochter degene zou zijn, die dit soort dingen zou zeggen zou ik een dergelijke aanpak van een andere ouder ook waarderen.

11. Annalise74

Annalise74 Fanatiek lid

6 mei 2006
    2.258
    2
    38
    West Nederland
    #11 Annalise74, 11 dec 2015
    Laatst bewerkt: 11 dec 2015
    Hoe meer nadruk er op gelegd wordt, hoe interessanter het wordt.

@TS --> Even laten rusten is denk ik de beste optie inderdaad, succes!

Deel Deze Pagina