Op het netjes houden van hun slaapkamers en beneden opruimen waarmee gespeeld is hebben we geen vaste taken. Dochter van 4 helpt regelmatig met het dekken van de tafel en we ruimen 9 vd 10 keer als compleet gezin de tafel af. Ze moeten na de lunch en het ontbijt zelf hun beker en bord naar de keuken brengen. Sinds kort vragen we regelmatig aan zoon om na het eten nog even een vuilniszak naar de ondergrondse container te brengen. Maar dit is geen vaste taak. Bij ons schieten dat soort dingen op vaste basis er toch altijd weer bij in, dus gewoon vragen wanneer iets nodig is dat werkt hier in huis beter. Edit. Of je het echt een taakje kunt noemen, zoon moet in de ochtend na het douchen zijn bed opmaken, lege flesjes water mee naar beneden nemen, en zijn gordijn omhoog doen. Dochter moet alleen haar bedje opmaken en doet uit haar zelf haar rolgordijn omhoog na het opstaan en vouwt netjes haar pyama'tje op en legt die op bed of na 2x dragen gooit ze hem in de wasmand.
Tof dat ze dat kunnen. Ik zou dat alleen niet durven omdat onze kleding me te waardevol is en zou het zonde vinden als die verpest word omdat de kinderen (en man) niet zo goed opletten als zou moeten daar mee.
De was zou ik ook niet uit handen geven. Mijn oudste heeft sinds kort een eigen taak. Dat houd in dat hij de tafel schoon maakt. Zodra de jongste deze taak krijgt zal hij de taak krijgen om even te stofzuigen na de maaltijden. Eigen zooi opruimen of het nou gaat om speelgoed, beddengoed of servies is hier geen taak. Dat hoort er gewoon bij. Ik zal zelf geen schema per dag opstellen. Ik denk dat het meer structuur geeft om week of maand taken te hebben. Dan raak je ook een beetje in het ritme.
Wel een goed idee om ze daar mee te laten beginnen! Ik ga hier eens een lesje "zelf je beddengoed in de wasmachine doen" geven!
Daar kan weinig aan fout gaan, behalve als je megaduur zijden beddengoed hebt ofzo, maar hier gewoon simpel.
Hier moet de een de tafel dekken, de ander uitruimen. Verder uiteraard je eigen rommel opruimen, schooltas uitpakken etc. En ze halen hun eigen bed af als het me zo uitkomt. Verder niets vast, ze moeten al zoveel met school,huiswerk, sport etc. Soms als ik erg druk ben vraag ik de oudste weleens bij te springen met bv de vaatwasser ofzo maar niks structureels