Taal-grammatica- en spellingsfouten

Discussie in 'De lounge' gestart door Iertje81, 30 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Niet alles gelezen, dus vast dubbel, maar het je ergert je aan iets of iets irriteert je, je irriteert je niet aan dingen.

Me moeder, u tas, hij word, ik wordt, ik ben groter als jou, de enigste enz. heeft weinig met dyslexie te maken.
    Bij ons werd die basis er op de basisschool wel ingestampt en daar ben ik nog steeds blij mee. Iedereen maakt wel eens fouten, logisch, maar ik probeer er toch wel altijd op te letten en bij mij gaan de ezelsbruggetjes en regeltjes dagelijks door mijn hoofd als ik schrijf.

2. mamabri

mamabri Niet meer actief

Nou....ik las een opmerking van iemand die schreef dat ze mensen die "me man" schreven al bij voorbaat niet zo serieus nam....Dat vind ik toch lichtelijk neigen naar je beter voelen dan een ander.....

3. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Je kan het ook omdraaien en bedenken dat het maar beleefd is om je zo duidelijk mogelijk uit te drukken op een forum, dus door te proberen toch algemeen taalgebruik te hanteren zodat diegenen die jouw dialect niet spreken niet moeten zitten raden naar wat je eigenlijk bedoelt.

Want echt, er zijn hier regelmatig posts die ik meermaals moet lezen en waarbij ik dan nóg niet zeker ben dat ik het juist begrepen heb.

4. mamabri

mamabri Niet meer actief

Tja, het zal wel aan mij liggen, maar er zijn er bij, die het gewoon niet goed kunnen. Om dan maar te zeggen dat je deze mensen "al bij voorbaat niet serieus vindt"...Neeeeee, niet mijn ding.

En ik weet echt niet welke posts jij bedoeld. Ik zal niet zeggen dat het nooit voor komt, maar doorgaans begrijp ik de posts die geschreven worden prima, het is zeker niet zo dat dat 5x in de week voor komt of zo... (of jij leest totaal andere topics dan ik, dat kan natuurlijk ook :roflmao:)

5. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Maar waarom zou je je daar toch zo druk om moeten maken? Zonde van je energie.

6. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Topics waarin tenzij en mits verkeerd gebruikt worden, of na ipv naar, of geen leestekens... Ja, dan heb ik echt moeite om de boodschap te snappen.

Iertje81 vindt dit leuk.
  7. mamabri

mamabri Niet meer actief

Echt? Meen je dat nu serieus?

Zonder leestekens vind ik dat inderdaad ook lastig, maar verder??? Nee.

En hoe vaak komt dat nu voor hier? Zelden. (naar mijn idee) Ik kom er doorgaans wel uit zonder al te veel moeite.

Maar nogmaals: hier een zoon met de ergste vorm van dyslexie, een man die alleen maar plat praat en krom schrijft.

Ik ben gewoon supergetraind! Ik doe niet anders in RL :roflmao::roflmao::roflmao:

Nataly1972 vindt dit leuk.
  8. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik denk dat het gewoon is dat sommigen onder ons taal belangrijk vinden. Het belangrijk vinden om juist te communiceren. Om boodschappen op een zo goed mogelijke manier over te brengen én te begrijpen.

Taal is bijvoorbeeld een belangrijk element van mijn job, en ik doe mijn job graag.

Dan vind ik het erg jammer dat sommigen er lacherig over doen alsof taal irrelevant is. 'Zolang je elkaar maar begrijpt'... Tja, soms dus niet.

manaolana vindt dit leuk.
  9. mamabri

mamabri Niet meer actief

Zo vind ik het dus erg jammer dat sommigen lacherig over anderen doen die het allemaal niet zo goed onder de knie hebben. En dat je dus best een klein beetje moeite kunt doen om een ander wel te begijpen.

Puur mijn mening.

Debaky vindt dit leuk.
  10. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Maar daar zit dan het verschil. Ik heb alle respect voor mensen die zeggen het gewoon niet zo goed te kunnen.

Ik heb moeite met mensen die aangeven het niet belangrijk te vinden.

Iertje81 vindt dit leuk.
  11. mamabri

mamabri Niet meer actief

maar ik denk dat veel die zeggen dat ze het niet belangrijk vinden, het gewoon niet zo goed kunnen en daarom misschien wel zeggen dat ze het niet zo belangrijk vinden. Uiteraard zal dit heus niet voor iedereen gelden, er zijn er wat die het écht niet boeit.

Maar goed, ik kan er meestal wel "doorheen" lezen.

Nataly1972 vindt dit leuk.
  12. Nescio

Nescio Niet meer actief

Iemand kan niet zo sterk zijn in taal, maar toch wel zijn best doen en dan is de boodschap meestal prima te begrijpen. Het helpt ook als mensen dit aangeven, dan stel je je daarop in en doe je zelf ook wat meer moeite.

En dan zijn er mensen die het niet interesseert en maar 'wat doen'. Ook prima, maar als het proberen te begrijpen van zo'n bericht te veel moeite kost haak ik af.

Taalfouten storen me niet per se op een forum, maar wel in de krant. Als journalisten een simpele grammaticaregel niet goed kunnen toepassen vind ik dat best zorgelijk.

13. tuc

tuc Niet meer actief

Nou er druk om maken. Ik vind het irritant. Dat is ook niet een knopje dat ik uit kan zetten, dat gevoel heb ik er gewoon over. En erg vind ik het dat dat soort lui taalgebruik over genomen wordt door de kinderen. Niet hier op het forum he;) maar in mn omgeving. Met een dochter in groep 5 zie je het dus gewoon gebeuren.
    Ik vind taal te belangrijk om er zo nonchalant mee om te gaan.

Iertje81 vindt dit leuk.
  14. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Ik sluit mij volledig aan bij de reacties van @mamabri

Nataly1972 en mamabri vinden dit leuk.
  15. Grietjenb

Grietjenb Niet meer actief

Haha leuk hoor al die ergernissen.

Mijn man en ik worden zeer regelmatig door onze pubers gecorrigeerd. Wij wisselen steevast als en dan om. Is dat dom? Misschien wel. Misschien gewoon een hardnekkige ingeslopen fout.

Voor de rest doe ik het wel aardig geloof ik.
    Meestal lees ik een post van mezelf nog een keer door voor ik hem daadwerkelijk post.
    Dan haal ik er nog wel eens een fout uit.

Dingen die mij opvallen in de tekst van een ander zijn:
    Me ipv mijn
    Na ipv naar
    Als ik spreek over na school, dan bedoel ik dat het na schooltijd is en niet dat ik onderweg ben NAAR school.

Maar er me er aan irriteren? Nee dat niet echt. Maar ze vallen me wel op.

16. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    Waar ik me vooral gruwelijk aan erger is de straattaal die jongeren gebruiken. Dat klinkt toch he-le-maal nergens naar! En dan met name (sorry maar dat vind ik echt) wanneer je een blonde Boudewijn of Diederik hoort praten à la Ronnie Flex. De yo-yo's en de 'jeweetzelluf' vliegen je om de oren en voor zinnen als 'neem morgen doekoe mee want dan gaan we met me waggie naar Agga naar die fissa' zou je bijna Google translate er op na willen slaan. Vreselijk! Ik vraag me ook altijd af of zo'n Boudewijn of Diederik thuis dan ook zo praten?

Iertje81, Marchella en Marihi vinden dit leuk.
  17. mamabri

mamabri Niet meer actief

Mijn oudste praat voor de gein ook wel eens zo. Niet te volgen voor mij! Gelukkig is het echt alleen maar voor de lol en praat hij op zijn werk en thuis normaal. En bij mijn weten ook als hij gaat stappen met vrienden. Maar ik moet er wel altijd om lachen als hij dat doet :roflmao::roflmao::roflmao:

jessy77 vindt dit leuk.
  18. Aaf88

Aaf88 Bekend lid

26 okt 2012
    596
    279
    63
    Ik las laatst in de krant: pubertijd. Of mag dat tegenwoordig zo geschreven worden?

19. Narcisje

Narcisje VIP lid

17 mrt 2016
    12.800
    8.469
    113
    Vrouw
    Als het gaat over de tijd waar in gepuberd wordt wel toch?

20. Narcisje

Narcisje VIP lid

17 mrt 2016
    12.800
    8.469
    113
    Vrouw
    Dubbel....

Deel Deze Pagina