Hoe weet/merk je dat 't middagdutje over is?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door MissyZuilen, 23 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MissyZuilen

MissyZuilen VIP lid

14 mei 2007
    9.519
    1
    36
    Vrouw
    Office Manager
    Nieuw-Engeland, Utrecht
    Hoe merk je dat dus aan je kind?
    Willen ze gewoon niet meer naar bed 's middags? Of zijn ze wel moe, maar vallen echt niet meer in slaap of klimmen steeds uit bed..

Ik vind het namelijk erg moeilijk met onze zoon nu en heb 't idee dat hij eigenlijk nog een kort slaapje nodig heeft maar het gewoon echt weigert nu..

Hoe ging dat bij jullie? Verliep dat vanzelf? Of hield je je kind op een gegeven moment op? Was hij/zij chagerijnig in het begin?
    Ging het wel langer/beter slapen 's nachts toen?

2. Heel76

Heel76 Actief lid

15 jul 2006
    266
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ons zoontje wilde eigenlijk vanaf z'n tweede verjaardag al niet meer 's-middags slapen. Dit was in de winter.
    Wat ik een poos als tussenoplossing heb gehad is hem met een filmpje op de bank met z'n slaapknuffel (die moet normaal gesproken in bed blijven) en een dekentje.
    Soms viel hij dan een half uurtje in slaap, soms niet.
    Maar het was wel een vast rustmomentje op de dag.

Na een maand of 2 wilde hij zonder knuffel en dekentje. Ook goed
    En nu regelmatig toch na z'n boterhammetje even op de bank sesamstraat oid kijken.

's-nachts is bij ons nooit een probleem geweest. Dus kan je daar geen tips voor geven.

Suc6
    Gr Heel76

3. CinCinCin

CinCinCin Actief lid

27 jul 2011
    121
    0
    0
    Verzorgende IG
    Omgeving Utrecht
    Ik heb hier een heerlijk ding van 3 jaar rondlopen, en wil al een poosje niet meer naar bed 's middags. Over het algemeen slaat hij dus zijn middagdutje over, ook al heeft hij het soms nog wel erg nodig. Ik leg hem nu vaak 's middags even op de bank, met een filmpje op. Soms valt hij in slaap.
    Oh ja, in de auto valt hij standaard in slaap ( als ik 's middags weg ga, of naar huis ga ). Laatst wilden we even naar een bos hier verderop, meneer lag na 5 min al te slapen, dus toen maar een toeristische route terug naar huis genomen ;)

Eh, kort verhaal lang : meneer wilt dus niet meer naar bed, geeft dat zelf aan. Als hij toevallig wel in bed ligt, slaapt hij niet maar gaat spelen of 'lezen'.

Hij wordt soms wel sjagie, maar gaat dan bijtijds naar bed ( 19 uur ipv 19.30 uur ).
    Hij heeft 's nachts altijd goed geslapen dus daar merk ik geen verandering in.

4. MissyZuilen

MissyZuilen VIP lid

14 mei 2007
    9.519
    1
    36
    Vrouw
    Office Manager
    Nieuw-Engeland, Utrecht
    @CinCinCin, ken ik jou niet toevallig?

5. sjorsje

sjorsje VIP lid

17 aug 2007
    11.361
    266
    83
    Noord-Brabant
    Alledrie de kindjes gaven het aan doordat ze 's avonds niet meer voor 22.00 uur ofzo gingen slapen. Jorja zou overdag nog wel een dutje nodig hebben, maar ik heb liever dat ze 's avonds gewoon slaapt. Ze is aan het eind van de dag wel wat vervelend, maar dat gaat wel over.

6. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Nou ja, vanzelf zou ik het niet willen noemen ;) hihi

Hier was t vanaf 1,5 al dat ze af en toe écht niet naar bed wilde. Maar ja, mijn dametje is altijd al een felle geweest met haar slaapgedrag, dus ik heb dr in die tijd gewoon nog in bed gelegd. Dan was het brullen dus. Meestal ging ze dan uiteindelijk toch nog slapen. En dan kwam er weer een periode van een paar weken dat ze zonder morren gewoon 3 uur sliep 's middags.

Maar vanaf 2 jaar heb ik dr gewoon niet meer in bed gelegd.
    Het was meer drama dan niet en ik was daar een beetje klaar mee, dan maar geen middagslaapjes. Ondanks dat ze daardoor vaak echt niet te genieten was 's middags en ik dr veel moest bezighouden om t gezellig te houden.

Vanaf de tijd dat ze geen middagslaap meer deed (nou ja, af en toe viel/valt ze nog in de auto in slaap), slaapt ze opeens 's ochtends uit, vaak tot een uur of 730u/8u. Echt héérlijk, voorheen waren we blij als ze niet voor 630u wakker was. En ze slaapt 's nachts nog beter dan voorheen, ik kan wel zeggen dat het meestal perfect is nu :).

7. CinCinCin

CinCinCin Actief lid

27 jul 2011
    121
    0
    0
    Verzorgende IG
    Omgeving Utrecht
    Ben jij I ???? Zo te zien aan de naam en geboortedatum van je zoon wel ;)

8. diddi

diddi Bekend lid

1 jan 2010
    590
    0
    0
    NULL
    NULL
    Onze dochter ging gewoon niet meer slapen in bed.
    Af en toe viel ze dan in haar stoeltje even in slaap of in de wandelwagen, maar dat hield ook vanzelf op.
    Ze was nog geen twee toen ze ermee begon en is nu anderhalve maand twee en het is sinds haar verjaardag echt over.
    Heel af en toe slaapt ze nog, maar dan inderdaad niet meer in bed. Dan zijn we bv net onderweg met de auto of even rust voor de tv.
    Ging helemaal vanzelf hier. Nachten nooit problemen gehad en nu ook niet, dus daar kan ik je niet mee helpen.

9. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.804
    4.191
    113
    Onze dochter weigerde gewoon met 20 maanden naar bed te gaan overdag.Ik deed haar wel naar bed nmaar dan ging ze gewoon niet slapen. Ging ze wel en viel ze toch in slaap? Dan was de avond drama want kreeg ik haar er voor 11 uur niet in.
    Op den duur heb ik haar dus niet meer naar bed gedaan.In begin was dat lastig want dan redde ze de dag eigenlijk niet en werd rond etenstijd strontvervelend en doodmoe. Daar was ze echter al snel overheen.
    Door het niet meer slapen overdag maakt ze wel lange nachten

10. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Rond de 2e verjaardag weigerde hij de middagslaapjes gewoon, de avonden ook trouwens. Toen hebben we nog wel rustig doorgezet, omdat hij echt te moe was voor de rest van de dag.

Met 3,5 begon hij opeens steeds langer goed wakker te blijven, en was het niet echt zinvol om hem rond 1 uur naar bed te doen. Dus dat werd heel snel later en zo is hij in een paar weekjes van zijn slaapje afgekomen.

11. Iloiza

Iloiza Fanatiek lid

26 mrt 2008
    2.894
    1
    0
    Multitasker
    Wij zijn getrouwd toen onze oudste 20 maanden was. Voor de bruiloft sliep hij altijd nog 's middags, maar een week voor de bruiloft weigerde hij soms te slapen overdag. Hij protesteerde als ik hem overdag in z'n bed legde en bleef net zo lang gillen tot ik hem er weer uit haalde - of dat nu al na een kwartier was of pas na een uur...
    Op zich was het wel handig, want op onze trouwdag was er voor hem niet echt tijd om een middagdutje te doen. Dit is ook niet gebeurd, hij was vrolijk en leek helemaal niet moe op onze trouwdag.

Maar ook na de trouwdag wou hij niet meer overdag slapen. We zijn er maar gauw mee opgehouden te proberen. Hij had het gewoon niet meer nodig...
    Alleen als ik met de jongens ging wandelen, fietsen of in de auto weg ging, dan was er een kans dat de oudste ook even in slaap viel. Maar thuis? Nee hoor, dat was echt over! ;)

Deel Deze Pagina