Hoi, Ik weet het even niet meer. Ik moet een mail sturen waarin ik aangeef, Hierbij ontvang je de locatie van/voor het etentje. Zeg je dan locatie ‘voor’ het etentje of ‘van’ het etentje. Suf ik kom er even niet uit. alvast bedankt.
Ik interpreteer van = horende bij voor = bestemd voor Beide zou ik adequate benamingen vinden om de relatie tussen etentje en een lokatie te benoemen. Het zou me dus niet opvallen welke je gebruikt, beide klinken mij prima. Ben wel nieuwsgierig of er een officiële taalkundige voorkeur/verklaring is
'De locatie van het etentje is restaurant...' of 'het etentje zal plaatsvinden bij restaurant...' Zo los ik het op als ik twijfel over welk voorzetsel er gebruikt moet worden
Je kan de zin ook anders verwoorden als je twijfelt welke je zou moeten kiezen. Beide zijn prima en passen gewoon goed. Je kan er ook van maken: Het etentje vindt plaats bij (naam restaurant), gevestigd aan de (straatnaam) te (plaatsnaam).
Locatie geeft in deze context een afgebakend terrein aan waar iets zal plaatsvinden. In dit geval een etentje. De genoemde locatie 'behoort' dus bij het etentje (en niet bij bijvoorbeeld de plek je misschien overnacht) en daarom zou ik zeggen van.