Onze dochter is met even ruim 2 jaar ook getest in rotterdam, daar kwam een regulatiestoornis uit met vermoeden van autisme. Ze is nu net zo oud als jou dochter mama20121, en is nu getest via intergrale vroeghulp. Onze dochter laat wel trekjes zien van een regulatiestoornis, maar ook weer niet. Ze vermoeden nu dat ze het gedrag wat ze heeft mede kan komen door haar taal spraakachterstand. Ze willen haar nu dus geen stempel asutisme of regulatiestoornis geven maar eerst aan het werk met de taal/spraakachterstand om te kijken of haar gedrag in bepaalde opzichten dan verbeterd om dan eventueel mocht het nodig zijn verder te kijken. Is er bij jullie in de buurt geen psz speciaal voor kinderen met een taal/spraakachterstand? misschien dat je je daar beter bij voelt. Hier werd een jaar terug namelijk ook een mkd voorgesteld, maar wij wilde eerst uitzoeken waar ze het beste op haar plek zou zijn. Ik had ook heel veel moeite met een mkd, maar onze dochter heeft ook concentratieproblemen enz. Helaas heeft dat traject dus een jaar geduurd en heb ik nu donderdag een afspraak op de ster voor een kennismaking en gaan we kijken of ze mogelijk geplaatst zou kunnen worden. Ik snap je onzekerheid wij zitten echt in precies hetzelfde schuitje. Maar als jou gevoel bij een mkd niet goed is ga dan eens kijken voor een andere oplossing. Onze dochter red het ook niet met alleen logopedie en vve op de psz. Ik moet zo naar mijn werk, misschien dat ik vanavond nog even tijd heb en bij vragen mag je altijd een pb sturen dan kijk ik waar ik je kan helpen. Ik ken je gevoel echt want wij waren het ook niet eens met vermoeden autisme en dat blijkt bij ons waarschijnlijk niet aan de orde te zijn.
Ons zoontje is met 3,5 naar een KDC gegaan. Ook omdat hij een ernstige taal- en spraakachterstand had. Hij zit er nu 10 maanden en gaat met sprongen vooruit. Ze zijn hem uitgebreid aan het testen nu omdat hij toch ook een ontwikkelingsachterstand heeft van ongeveer 1 jaar. Hij gaat 3 hele dagen per week. Logopedie hebben we 8 maanden gevolgd (apart van het KDC) maar dat staat nu even op pauze omdat hij zo vooruitgaat. Naar de basisschool kan hij nog niet. Hij gaat nu naar een schoolvoorbereidende groep (soort groep 1) en zal waarschijnlijk met een jaar of 6 starten op een speciale basisschool of een normale basisschool met extra begeleiding. Er is na 10 maanden nog geen diagnose. Volgens mij kan dat ook helemaal niet zo jong en al helemaal niet na 6 dagen observatie. Ik kan je dus ook niet helpen met tips over een MKD maar mocht je op een KDC terecht kunnen zou ik die kans zeker aangrijpen. Ik weet ook niet zo goed het verschil tussen een MKD en een KDC maar op het "schooltje" van onze zoon is er per 3 kindjes 1 leidster (dus bij 4 kindjes 2 leidsters). Ze doen veel 1-op-1 dingen en ook veel klassikaal. Daarbij is er een fysio, bewegingstherapeut, psycholoog en weet ik wat nog meer allemaal voor deskundigen. Ik weet niet of dat bij een MKD ook allemaal is....?
Natuurlijk wil ik niet graag een label. Maar als er is niet zoveel overduidelijke aanwijzingen zouden zijn dat wij hulp nodig hebben voor onze dochter was ik daar ook niet aan begonnen. Uiteraard heb ik hier niet het hele verhaal neergegooid. TS.; misschien inderdaad nog eens naar het mkd gaan en je zorgen voorleggen. Je bent vast de eerste ouder niet die twijfelt en dat zullen ze zeker ook niet gek vinden.
Bedankt voor alle reacties! Mijn dochter zet veel dingen op een rij,houd er niet van om naar de kapper te gaan nagels knippen geeft veel onrust.speelt graag op haar eigen manier alles moet gaan zoals zij het wilt erg zelfbepalend dus.Tanden poetsen geeft ook erg veel stress.En dan een forse spraak-taalachterstand.Vanuit het observatie centrum waar ze haar 6x hebben geobserveerd hebben zij het mkd aangeraden ik vroeg of ze naar kentalis kon maar zij vertelde dat ze op het mkd op meerdere gebieden haar gaan stimuleren en dat dat beter is voor haar ontwikkeling.Ik vind het erg spannend en hoop dat dit echt de juiste keuze is.Ik weet ook niet zo goed of ze na het mkd naar regulier onderwijs kam hoop het wel.Wat moet ik nu met die diagnose doen ik weet niet zo goed hoe ik hier mee moet omgaan.
4 jaar geleden stonden wij er het zelfde voor met onze zoon. Vermoeden autisme, maar nog geen officiële diagnose. Ik wilde hem op een mkd hebben maar we kwamen eerst bij Kentalis terecht. Daar is hij met 3,5 jaar gestart met vroegopvang in een cluster 4 groepje. Hij is daar een heel ander kind geworden. Omdat hij leerde praten verdwenen er gedragsproblemen. Ik ben achteraf blij dat hij niet naar een mkd is gegaan. Hij zit nu gewoon op school en kan best goed meekomen met de rest.
Dat van kentalis klopt niet helemaal, ze hebben verschillende groepjes (cluster 1,2,3 en 4) en elk groepje heeft zijn eigen aanpak. Mijn zoon heeft daar ook extra begeleiding (gedragsproblemen, fysiotherapie enz) gekregen, hij werd dan even uit het groepje gehaald en 1 op 1 behandeld.
Ik wil ook liever iets van Kentalis.Maar dat gaat dan ook weer langer duren,aanvragen enz..hij is bijna 3 en half jaar oud! En als ik nu weer zeg van ik wil geen mkd terwijl alles al is gestart? dat staat dan ook zo raar...dan lijk ik wel z,n twijfelende moeder.
Misschien via Stichting MEE/Integrale vroeghulp? Zo ging het bij ons en is ons zoontje op een KDC terecht gekomen.
Wat is het moeilijk en soms angstig als dit soort dingen allemaal op je af komen he. Je wil zo graag het beste voor je kindje, maar nergens staat wat dat dan is. Spreek je zorgen en twijfels uit. Misschien kunnen ze dan nog wat beter toelichten hoe ze tot dit advies zijn gekomen. Mijn zoontje heeft een tos (taal ontwikkelings stoornis). Met ruim 3 jaar is hij gestart op een peuterbehandelgroep van Auris en inmiddels is hij zo ver dat hij op de reguliere basisschool kan gaan starten. In de tijd bij Auris is hij een compleet ander kindje geworden! Hij was ook altijd erg van alles rangschikken, op rijtjes zetten, extreem heftig de controle willen enz. Dit is veel minder geworden, naarmate zijn spraak vooruit is gegaan! Zijn spel is veranderd en hij is veel opener naar andere mensen geworden. Maar het traject om op de groep te komen duurde bij ons wel 5 maanden! Eerst aanmelden, gehoorscreening, ontwikkelingsonderzoek/intelligentie onderzoek, wachten op het verslag, gesprek op de groep. Dit kan sneller Maar bij ons liep steeds van alles een beetje mis waardoor er erg veel tijd in ging zitten. Dus als je dochtertje al 3.6 jaar is, dan is het missch wel wat lastig om haar nog op een cluster 2 groep te krijgen. Hoe verloopt de verdere ontwikkeling van je dochtertje? Via welk audiologisch centrum is je dochtertje onderzocht? Sterkte en succes met alles!
Je zou contact met kentalis kunnen opnemen en vragen of zij je kunnen helpen. En ben je al een keer bij een mkd wezen kijken??
Wij zijn al wezen kijken.En alles is al in werking gezet om begin nieuwe jaar te starten. Ik vraag me af zal dit voldoende zijn om haar spraak-taalachterstand in te halen? En heeft een MKD gevolgen voor haar toekomst?Zou zij hierdoor geweigerd kunnen worden op regulier onderwijs? Heb zoveel twijfel.Maar er moet wat gebeuren. Ze is wel gewoon zindelijk en fiets verdere ontwikkeling loopt goed{volgens mij} Zoveel vragen...ga ze idd ook aan mkd vragen {nogmaals]
Mama20121 mijn mening is: het is jouw kind en jij bepaalt waar ze heen gaat. Mijn ervaring is dat als mijn gevoel niet klopt het niet de juiste keus is. In jouw geval zou ik wel even kijken bij het MKD en gewoon heel eerlijk je twijfels uitleggen. Mocht je daarna nog steeds het gevoel hebben dat dit niet haar plaats is zou ik gaan kijken en uitzoeken naar wat anders. Dat het stom staat is dan jammer! Nou en! Wat kan het jou nou schelen dat ze dat gaan denken? Het is jouw kind en jij kent je kind toch het beste. Er kunnen mbt hulp heel veel andere mogelijkheden zijn, maar dat moet je goed uitzoeken. Mijn dochter (nu 2 jaar en 9 maanden) is ook achter met spraak/ taal. Ik weet niet of het ook een 'flinke' achterstand is. Bij ons werd meteen de term autisme geroepen en een advies gegeven voor een route die we moesten behandelen. Dat heb ik niet gedaan, heb zelf van alles opgezocht, heeeeeeeel veel gelezen, nagevraagd en enorm veel rondgebeld. Uiteindelijk een ander pad bewandeld en is mn dochter onderzocht. Niet heel uitgebreid, maar wel geobserveerd, veel informatie over ontwikkeling etc. Uiteindelijk: geen vermoedens van autisme. Om een lang verhaal kort te maken: jij bepaalt de koers want JIJ bent haar moeder
Bedankt! Maar als ik alles nu stop dan moeten we weer verder kijken en duurt het nog langer..Zo lastig dit
Dat zou kunnen, maar hoeft niet. Wie weet kun je net zo snel elders terecht? Jullie zouden in het nieuwe jaar starten toch? Misschien is er elders ook iets waar je ook rond die tijd kunt starten? Je kunt anders toch ook contact opnemen met de arts die jullie hier naar toe heeft verwezen en vragen of er niet iets anders mogelijk is? Ze moet hulp krijgen, maar je hoeft dat dan toch niet ergens te zoeken waar je gevoel niet goed bij zit?
Zij heeft via het adiologische centrum een psygologische test gehad die kwam uit op 55!!!! Dus wil zij op taaltrein terecht kunnen dan moeten wij eerst een nieuwe IQ test. Dat klopt trouwens niet hoor die IQ test vanuit adiologische centrum!
Dat was bij mijn zoontje ook zoiets; er stonden 2 huisjes op tafel en hij moest het grote huis aanwijzen. Maar op de tafel achter ons stond een vormenstoof in de vorm van een huis. Hij ging dus van zijn stoel af om die vormenstoof te pakken. Die was inderdaad het allergrootst. Ik vond het een prima antwoord maar volgens de dame van het audiologisch centrum was het fout. En nog meer van dat soort dingen. Kan je dochter niet alvast starten op het MKD en dat je dan van daaruit verder zoekt? Als ze niet op haar plaats is daar, ben je daar snel genoeg achter. Volgens mij hebben ze tegenwoordig alle kindjes het liefst op het regulier (evt. met extra ondersteuning) en mag je blij zijn als je ergens een "speciaal" plekje kan krijgen. Dus dat je dochter nooit meer op een reguliere school zal komen, daar hoef je denk ik niet bang voor te zijn. Die indruk krijg ik tenminste een beetje. Of zijn hier dames met andere ervaringen?
Heb nog even gebeld en dit lijkt toch best een goede plek.Ze gaan daar ook goed aan haar spraak werken! Nu vroeg ik me af.Ze zijn nu bij de gemeente bezig met een plan van aanpak voor de beschikking waarom moet de gemeente een plan van aanpak maken?Dit moet ik toch doen samen met mkd ik bepaal dat toch? Hoop dat iemand dit weet?
Naar wat ik begrepen heb maken zij vooral een plan van aanpak ivm de kosten, dus het financiele gedeelte. Niet over hoe en wat kwa spraak etc.