Ik heb gesolliciteerd naar een opleidingsplaats voor een managementfunctie. Ben goed door het assessment gerold maar nu moet ik dus een presentatie geven over waarom ik nu dé goede kandidaat ben voor dit programma... Brrr, heb daar zo'n hekel aan... niet omdat ik presenteren eng vind (oké, klein beetje dan maar vooral omdat ik er een hekel aan heb om mezelf op te hemelen... Het is zo'n momentopname, ben bang dat ik de presentatie verknal en daardoor niet word aangenomen terwijl ik wel geschikt ben voor de functie. Iemand tips hoe ik dat aanpak?
Ik zou vooral niet jezelf helemaal ophemelen, maar dingen noemen waar jij voor staat/ gaat. Wat vind jij belangrijk binnen deze functie/ het bedrijf, wat zou jij willen verbeteren, hoe dan? Wat maakt voor jou je werk tot een uitdaging, wat wil je nog leren? etc etc....
Ik heb een gevoel dat dit verhaal, vooral bij vrouwen, heel vaak voorkomt, een hekel hebben aan jezelf te verkopen. Maar ja, als jij het niet voor jezelf doet, gaat een ander het ook niet doen. En wat schiet je daarmee op?? Het gaat idd niet om jezelf op te hemelen, maar je geeft zelf aan dat je geschikt bent voor de functie, laat dat dan ook weten! Ongetwijfeld zijn er een aantal argumenten waarom je dat vindt, noem die en geef er voorbeelden bij, dat vinden mensen altijd mooi Ik heb toevallig net een sollicitatieprocedure succesvol afgerond, meerdere gesprekken, assessments, presentatie, the whole shabang. Maak voor jezelf een duidelijk verhaal, oefen dit elke dag een beetje, en dan kom je zelfverzekerd over (dat willen ze gewoon zien). Succes!!
Soms scheelt het ook als je van te voren uitspreekt dat je het wel spannend vindt. Het voordeel is 2-zijdig: door het uit te spreken valt een deel van de spanning weg en je laat meteen zien dat je open en oprecht bent en je kwetsbaar durft op te stellen.
Je kunt ook een presentatie van tevoren maken, bijvoorbeeld in de vorm van een leuk filmpje, compleet met een lekker muziekje eronder etc. Ik stel me iets voor van jou onderweg naar het bedrijf, waarin je uitstraalt wat zij/jij van een manager verwacht (bijv jij over vijf jaar) opgewekt, goed kunnen luisteren, vakkundig, humor etc. Maar doe dit alleen als je dit ook echt professioneel eruit kunt laten zien. Als je het verder eng vindt te presenteren of het niet bij je past over jezelf te vertellen, geef dan veel ruimte voor een gesprek ook in je presentatie ruimte voor vragen (of stel ze zelf). Zo laat je ook je eigenheid zien en zien dat je goed kunt luisteren. Maareuh ik heb makkelijk praten, dit is altijd spannend... Succes!