huis verkopen op executieveiling met nhg

Discussie in 'De lounge' gestart door proda, 17 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. proda

proda Lid

30 apr 2011
    7
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Ons huis gaat worden verkocht wegens scheiding. Mijn ex stelde voor om de hypotheek niet meer te betalen en dan het huis op de veiling laten verkopen uiteindelijk want dan werd de schuld volledig kwijtgescholden door de NHG. Weet iemand dit? Heeft iemand dit meegemaakt en wat gebeurde er toen? Kom je dan niet in de schuldsanering terecht?

2. senta

senta Niet meer actief

Volgens mij draaien jullie dan gewoon voor de rest schuld op. Tenzij niet te betalen kom je in de schuldsanering.

Houd rekening ermee dat de huizen vele malen minder opbrengen op de veiling.

3. minon

minon Niet meer actief

#3 minon, 17 okt 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 okt 2013
    Als je nhg hebt en je huis wordt onder de waarde verkocht dan wordt de restschuld kwijtgescholden. Wel mag je ik meen zes jaar geen huis meer kopen en krijg je voor die zes jaar ook een bkr registratie. Weet het niet honderd procent zeker maar hoorde dit van een kennis die gescheiden was en huis verkocht moest worden. Hypotheek niet betalen is geen optie denk ik. Er zitten namelijk wel een aantal voorwaarden aan de nhg en ik denk dat betalen als je dat kan daar een van is.

Edit: je hyptoheek niet betalen is inderdaad geen optie:
    https://www.nhg.nl/consument/ik-heb-nhg-en-mijn-situatie-verandert/u-heeft-uw-relatie-beeindigd.html

https://www.nhg.nl/consument/u-blijft-achter-met-een-restschuld.html

4. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.239
    11.819
    113
    Maar werkt het ook zo als je willens en wetens de hypotheek niet betaald, terwijl je het wel kan betalen?

5. Trees

Trees Niet meer actief

Ze hebben NHG en dan kan het anders liggen. Er zitten wel voorwaarden verbonden aan het gebruik maken van NHG. De restschuld moet geheel buiten jullie schuld liggen en of een huis direct op de veiling brengen hieronder valt weet ik niet.

Ik zou met zulke zaken nooit risico nemen en altijd contact opnemen met de hypotheekverstrekker om jullie specifieke situatie voor te leggen.

6. Trees

Trees Niet meer actief

In dat geval heb je geen recht op de garantie van de NHG.

7. minon

minon Niet meer actief

Nee ik heb mijn post hierboven aangepast. Als je willens en wetens niet betaald of toch je huis verkoopt onder de waarde van je hypotheek terwijl uit het vermogensonderzoek is gebleken dat je het wel kan betalen blijf je met de restschuld zitten en heb je geen recht meer op nhg.

8. Zoumooizijn

Zoumooizijn Actief lid

22 jun 2013
    477
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zoals hierboven al aangegeven heb je dan gewoon een restschuld, en terecht...

Vind het trouwens behoorlijk asociaal om op die manier de boel bewust te bedonderen.. Jullie gaan scheiden, dan zul je hiervan ook de gevolgen moeten dragen! 1 daarvan is dat je je huis moet verkopen, je kunt ook je best doen om je huis snel op een eerlijke manier kwijt te raken.

9. Roxyroxx

Roxyroxx Niet meer actief

Zou lekker makkelijk zijn als het zo zou werken hé? Gewoin niet meer betalen en dan geen restschuld.... Betalen van je hypotheekrente is een must. Jij en je partner gaan scheiden, hebben blijkbaar een te duur huis gekocht waardoor jullie beiden er niet kunnen blijven wonen dus moet je op de blaren zitten. Scheiden is lijden... Vooral in deze tijd met een eigen huis.

Wij hebben een eigen huis met hypotheek die een van ons ook straks alleen kan betalen mocht er ooit een scheiding komen.

10. Roxyroxx

Dat dus ;)

11. proda

proda Lid

30 apr 2011
    7
    0
    0
    NULL
    NULL
    Daarom sta ik er ook niet achter om het zo te laten gebeuren, maar ik moet wel met tegenargumenten komen dat het ook echt geen verstandige keuze is.

12. ladys1987

ladys1987 Fanatiek lid

24 jan 2009
    1.522
    0
    0
    Flevoland

Zet je huis gewooon voor een goede prijs te koop. Nhg zorgt voor het verlies maar alleen als je het ook echt heb geprobeerd. Overigens tref he altijd eerst een regeling met de bank. Nhg is niet 1,2,3 geregeld volgens mij. Daarnaast leveren woningen op de veiling echt veel veel minder op! Met het risico dat je het moet terugbetalen?! Als je een goede makelaar neemt en het goed aanpakt ben je het zo kwijt.

13. minon

minon Niet meer actief

Tegenargumenten genoeg lijkt me. Als jij zonder overleg met hypotheekverstrekker en de NHG niet meer betaald, heb je geen recht op NHG en blijven jullie met de restschuld zitten.
    En terecht anders betaalde niemand zn hypotheek meer met de gedachte ach ik heb toch NHG.

In mijn post op de eerste pagina heb ik nog twee links geplaatst waarin staat wat je precies moet doen bij scheiding.

14. Roxyroxx

Je kunt trouwens wel als je een eigen rekening hebt zelf jouw gedeelte van de hypotheek overmaken. Jij komt dan niet in de problemen, je ex wel als hij weigert te betalen.

15. marjon 2

marjon 2 VIP lid

23 jul 2008
    13.211
    0
    36
    in mijn vel
    das nog altijd iets als ex niet mee wil werken , maar het beste is natuurlijk om het huis op een eerlijke en voor beide zo gunstig mogelijk te verkopen .

16. tess2013

tess2013 Niet meer actief

#16 tess2013, 17 okt 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 okt 2013
    Mag ik je ff uit de droom helpen? Ze KUNNEN de restschuld kwijtschelden, maar dat is alleen in bijzondere gevallen. Wat de NHG doet is jouw restschuld betalen aan de bank, waarna jullie de de schuld af moeten betalen aan de NHG.

Je moet wel echt hard kunnen maken dat jullie alles hebben geprobeerd! Huis actief proberen te verkopen etc!!

Ik kan me zo voorstellen dat er in de economisch moeilijke tijden, heel van gebruik van gemaakt wordt en ze dus heeeel streng zijn met kwijtschelden.

En ik zou het, zoals eerder opgemerkt, echt schandalig vinden als je zo bewust de boel op zou lichten.

Tegenargumenten voor je man? Een hele simpele: zo werkt het niet. Lees ff alle kleine lettertjes, dan kan je zelf die conclusie trekken.

17. tess2013

tess2013 Niet meer actief

Klopt niet! Je bent beide hoofdelijk aansprakelijk voor het GEHEEL. Dus als de een niet betaalt, kunnen ze de ander aanspreken. Het is niet zo dat je allebei 50% van de schuld op je naam hebt. Dat jullie onderling nog jullie deel bij de ander kunnen verhalen, dat kan wel, maar de bank wil al het geld, linksom of rechtsom.

18. Huis van Puck

Huis van Puck Fanatiek lid

30 jul 2010
    1.415
    52
    48
    Zover ik weet kan een executieverkoop pas plaatsvinden nadat het huis minimaal 18 maanden actief in de verkoop heeft gestaan.
    Kwijtschelding van schuld gebeurd alleen als je echt maar dan ook echt niets meer heb.

19. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

5 jan 2012
    4.525
    2
    36
    Dat kan ik beamen, als je man niet betaalt, moet jij het ophoesten. Zo simpel is het.

20. marjon 2

marjon 2 VIP lid

23 jul 2008
    13.211
    0
    36
    in mijn vel
    dan werkt dat idee dus ook niet ..

Simpel , Je ex moet wakker worden en jullie moeten samen jullie verantwoordelijkheid dragen en het verstandig afwikkelen

Deel Deze Pagina