Taalfouten

Discussie in 'De lounge' gestart door Beepje, 21 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. banjabes

banjabes Fanatiek lid

29 jun 2008
    2.134
    0
    0
    Je hebt gelijk, zo is het een contaminatie.

2. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there

Ik ben ook bang dat het onderwijs met de tablet de boel alleen maar verergerd. Nederlands leren is woorden schrijven met de hand en niet typen op een computer waar woorden automatisch worden gecorrigeerd. Dan neem je de leerstof niet goed op. Ik dacht ook dat mijn Nederlands wel oké was, totdat ik een toets voor mijn HBO-opleiding moest afleggen. Ik had gewoon een 5! Schaam, schaam. Na verplichte bijles en een herkansing had ik een acceptabel zeventje gehaald. Ik heb er in ieder geval wel weer het een en ander van opgestoken. Ik vind het wel ontzettend belangrijk dat mijn dochter straks het Nederlands goed beheerst in woord en geschrift. Hier op het forum boeit het mij niet zo. Niet iedereen heeft dezelfde kennis, als je elkaar maar begrijpt.

3. Beepje

Beepje Fanatiek lid

14 feb 2013
    2.310
    9
    38
    Echt niet, deze blijft hier lekker staan.
    Al is het alleen om jullie te irriteren :p
    Blijkbaar blijft het toch nog interessant om naar het zoveelste topic hierover, te kijken èn te reageren.

4. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Daar ben ik het niet mee eens. Het boeit mij wel, want als iets goed geschreven is, lees ik het ook anders dan als de zinsopbouw tenenkrommend is. En dan heb ik het niet over iemand met dyslectie, iemand die nog maar een paar jaar in Nederland woont of iemand die doof is.
    Spelfouten daar erger ik mij niet zo aan (en ik zeg er sowieso nooit wat van). Aan iemand die de betweter uit loopt te hangen en het heeft over 'basiskennis' echter wel.

5. Koon

Koon Niet meer actief

En hoe voelt dat?

6. penseel

penseel Niet meer actief

Gaan we weer..

Ik maak heel veel foute gelukkig bestaat er tegenwoordig, Autogorectie en dan nog gaat het geregeld fout.

Je leest er naar overheen of vraagt uitleg indien nodig.

Ben nooit op dyslectici getest. Maar ik acht de kans groot dat ik het heb, mijn zoon heeft het ook. Taal is zijn slechtste vak net zoals Engels. Logische ook denk ik net dyslectis. Lezen kan ik prima maar spellen😰

7. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ka-chow: basiskennis...

Volgens mij verveel jij je wezenloos! Misschien kan je een online taalcursus gaan volgen om de tijd te doden totdat de baby zich aandient.

8. Beepje

Beepje Fanatiek lid

14 feb 2013
    2.310
    9
    38
    Dan kom ik toch bij jou in de leer, want jij verveelt je blijkbaar ook.
    Ik denk niet dat ik nog veel tijd heb voor een taalcursus.
    Maar misschien wekt dit wel mijn weeën op :D

9. Allesofniets

Allesofniets Niet meer actief

😂

Lekker opdreef?:D

TS klaag niet over een ander, blijkbaar maak je zelf ook veel fouten!

10. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Wat een afgang voor TS :D

11. Adriana85

Adriana85 VIP lid

20 okt 2010
    6.081
    25
    48
    Ik ben het eens met TS.

En voor degenen die zich eraan ergeren: gewoon niet reageren!
    Of wel en erger je lekker door
    Of was het nou; irriteer je lekker door?
    ;)

12. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Waar een mens zich al niet druk over kan maken zeg ;)

13. Alf

Alf Niet meer actief

eens eens eens!

En een d of t verkeerd kan ik nog begrijpen. Grammatica is nu eenmaal niet voor iedereen gemakkelijk.
    Maar 'me moeder', 'na school gaan', en 'ze broertje' zijn gewoon idioot en door niemand zo geleerd!

14. Purified

Purified Fanatiek lid

28 mrt 2013
    1.223
    1
    0
    Ik ben hier in Nederland geboren maar nooit mijn basisonderwijs of middelbare school afgemaakt in nederland (wel andere land), daarom snap ik nog niks van de D-T en de/het regel hoe makkelijk het misschien voor sommige mensen is.

Dus als je naar mijn taalfouten kijkt kan je zeggen, oh die heeft nooit de moeite gedaan.. alleen het kan ook zo gewoon zijn dat ze nooit het nederlands onderwijs afgemaakt hebben.

15. Janna

Janna Fanatiek lid

Maak je maar geen zorgen hoor: ik ben docent op een middelbare school geweest en driekwart van de leerlingen op de havo en de helft van de leerlingen op het vwo snapt die regels ook niet. ;)

Wat ik het belangrijkst vind voor taalgebruik op het forum, is dat een tekst leesbaar blijft. Als mensen biijvoorbeeld geen punten gebruiken om het eind van hun zinnen aan te geven en ook geen hoofdletters gebruiken aan het begin van hun zinnen... tja, dan haak ik wel af. Bovendien geef ik toe dat ik die persoon dan ook minder serieus neem.

16. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    Dat kan, maar er blijft een opvallend grote groep mensen bestaan die wel in Nederland hun opleiding hebben gehad en desondanks niet in staat zijn foutarm te schrijven.
    Ik erger me er persoonlijk niet aan maar vind het wel jammer. Je kunt wel zeggen dat dit 'maar' een forum is, maar is je publiek dan je criterium voor het wel of niet netjes schrijven? In dat geval is het gewoon pure slordigheid en heb je kans dat je ook in formele omstandigheden dezelfde fouten gaat maken. En dat is wat ik zo jammer vind want (geschreven) taal is wel je visitekaartje. Neem een sollicitatiebrief; Als die krom staat van de fouten, verklein je je kans op de baan. Dat is toch zonde?

17. Kweenie

Kweenie Fanatiek lid

12 aug 2006
    3.199
    1
    38
    Taalfouten zijn tot daar aan toe (al vind ik 'sobiezo' en 'meschien' wel erg) maar me ipv mijn vind ik erg dom over komen. Hoe kan ik iemand serieus nemen die zinnen schrijft als 'Ma da ken ik niks aan doen da was me vriend...... 'Next', denk ik dan en lees het volgende topic.

Ik vind het gewoon erg jammer aangezien mijn kids dit ook leren. Hoe vaak mijn dochter wel niet het woord 'wilt' verkeerd gebruikt...

Aan de andere kant schrijf ik steevast 'kipfile' ipv 'kipfilet' dus tja. ..who am I.

Xxx

18. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.183
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Op een forum kan ik me niet druk maken over taalfouten want vaak komt dit door snel te tikken.Ik betrap me er zelf ook weleens op.Maar pasgeleden hadden we sollicitaties op het werk en daar zag ik dus brieven voorbij komen met taalfouten en dat vind ik dan wel heel erg storend.Ook zie ik weleens taalfouten in brieven van officiele instanties.Moet ook niet kunnen.

19. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Simpel trucje: vervang het werkwoord door lopen.
    Dus als je niet weet of het moet zijn: 'ik word' of 'ik wordt', dan zeg je: 'ik loop'. Geen t dus.
    En hetzelfde met: 'het word' of 'het wordt': het loopt. Met t dus.

20. Mindy26

Mindy26 Bekend lid

11 feb 2014
    977
    413
    63
    Vrouw
    Ik zag de titel en dacht.. ohhh neeee;)

Deel Deze Pagina