Morgen afrijden, zo zenuwachtig! Tips?

Discussion in 'De lounge' started by Chiggy, Sep 21, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Chiggy

Chiggy VIP lid

Aug 29, 2010
    12,876
    25
    38
    Rotterdam
    Ik heb straks om 15:00 nog een rijles en dan moet ik morgen afrijden en mensen ik ben zoooo zenuwachtig. Als ik me nu al zo voel wil ik niet weten hoe ik me morgen voel ;)
    Ik heb Vadispert gehaald voor morgen en ga hier straks ook de les mee rijden, ff kijken hoe dat gaat.

Net voor de TTT kreeg ik een volledige blackout, gelukkig was die tijdens de TTT wel voorbij maar ik was wel zo zenuwachtig dat ik nog op het parkeertrein van het CBR al een ingreep had (zag een auto over het hoofd :);))

Verder doet mijn instructeur of alle examinatoren monsters zijn en de ene nog bloeddorstiger is dan de andere. Ik word hier doodnerveus van (voor zover ik dat al niet was ;))
    Toen ik opperde dat de examinator bij de TTT hartstikke aardig was zei hij: ja bij een TTT wel, maar bij een examen niet hoor!! :(

Alle tips zijn welkom! Ik wil zoooooo graag slagen! :)
    Morgen om 13:05 is het zo ver... Ik hoop zo dat ik mijn zenuwen in bedwang kan houden.

2. annamam

annamam Lid

Jun 30, 2009
    32
    0
    0
    NULL
    NULL
    Een banaan eten, daar zit een kalmerend stofje in. En verder is een praatje maken in de auto prima maar in een drukke situatie gewoon zeggen dat je op de weg wilt letten! Succes!

3. goblins

goblins Fanatiek lid

Oct 27, 2013
    3,591
    3,222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Als je gelijk de examinator verteld dat je vreselijk examenvrees hebt, zal hij je eerst geruststellen. En als je even het niet meer weet, zoek je geheel vrijwillig een parkeerplek op, om even bij te komen. En ook gewoon eerlijk tegen hem zeggen, dat je even een pauze wil.

En denk maar zo, die examinator vreet je niet op, en als hij een poging doet, gelijk terug happen, hihi.

4. AnneThamar

AnneThamar Niet meer actief

Nee ik ben 3 x gezakt :D

(Eigenlijk :x:):()

Heel veel succes!

5. Anzza

Anzza Fanatiek lid

Jun 23, 2012
    2,345
    0
    36
    drenthe
    De tip van je vorige topic, een tabletje.via de huisarts ;)

Succes

6. Chiggy

Chiggy VIP lid

Aug 29, 2010
    12,876
    25
    38
    Rotterdam
    Ik begin te twijfelen of het goed is om aan te geven dat je enorm zenuwachtig bent, of dat het beter is proberen je pokerface op te zetten (al betwijfel ik of dat uberhaupt lukt). Ik las in oude topics ook dat je door zenuwen juist onzeker over kan komen en dat kan behoorlijk in je nadeel werken.

7. Anzza

Anzza Fanatiek lid

Jun 23, 2012
    2,345
    0
    36
    drenthe
    Ik heb een paar jaar geleden een s hulp gehad voor mijn eeuwige nervositeit. De tip die ik toen kreeg, was dat je om je heen moet blijven kijken, je ogen bewegen, waardoor ik geloof beide hersenhelften actief blijven en je het iets meer onder controle hebt.
    En natuurlijk de diepe buikademhaling!

8. Koningsgezin

Koningsgezin Fanatiek lid

Jan 24, 2014
    1,689
    110
    63
    Adem in, adem uit. RELAX!!!

Volgens mij ligt het echt aan het humeur van de examinator en welke je hebt.

Ik ben 2 keer gezakt en de 3e keer heb ik mijn rijbewijs gehaald. Eerste keer reed ik volgens mijn rij instructeur prima en zou hij op grond van zijn bevindingen, mij wel hebben laten slagen. Tweede keer was ook slagingswaardig te noemen. Derde keer een ingreep gehad en toch ben ik geslaagd. Zowel instructeur als ik stonden met open mond te kijken en konden het niet geloven.

Ik ben niet de knapste en was in die tijd echt erg onverzorgd :). Mijn zusje en vriendinnen van mij zagen er veel beter en verzorgder eruit en zijn in één keer geslaagd. Toeval? Geen idee. Volgens mijn opa, die rij instructeur is, kan het er wel degelijk mee te maken hebben.

9. username

username Fanatiek lid

Aug 7, 2014
    2,917
    192
    63
    NULL
    NULL
    Gewoon aangeven dat je nerveus bent.
    Ik heb vorige maand m'n rijbewijs gehaald en was ook erg gespannen. Examinator vroeg of ik zenuwachtig was, ja dus. Hij stelde me gerust en heeft lekker met me zitten kletsen. Daardoor had ik wat afleiding en was ik minder gespannen. Ben in 1x geslaagd.

Trouwens, leuke rijinstructeur heb je. Jouw een beetje bang maken door te zeggen dat het allemaal monsters zijn. Niet zo leuk van hem.

10. Hippo89

Hippo89 VIP lid

Dec 11, 2012
    7,373
    343
    83
    Female
    Ik deed met knikkende knieeen mijn examen !
    Mijn rijschool was naatje, mij werd verteld dat als ik zo bleef rijden ik wel een idioten test moet doen ( dat examen wanneer je 5x zakt ofzoiets) dat ik achterlijk ben, dat ik niet kan rijden,
    Achteruit bochtje ging ook nooit goed, ik kon niet inparkeren, ( kon ik ook echt niet goed !! )

Ik deed het examen omdat ik een pakket had en van rijschool wou wisselen dus examen gedaan, alles ging goed ! Zelf parkeren !1 keer in de bocht willen inhalen maar mezelf bedacht dat dit niet slim was dus maar niet gedaan ;) maar daar ben ik op gezakt, maar wel goed dat ik gezakt ben want ik had gewoon totaal geen zelf vertrouwen

Bij de andere rijschool aangeven dat ik kan rijden, ik kan spiegels kijken ik weet de verkeers regels, ik wil manoeuvres oefenen, de eerste Les keek hij of ik inderdaad spiegels keek en de regels wist, en daarna Zei hij dat hij het met mij eens was alleen de manoeuvres te hoeven oefenen. Ik heb 5 lessen gehad, hij zei heeft me zelf vertrouwen gegeven !

Zijn advies was : probeer het niet perfect te doen, je hoeft geen mooi bochtje achteruit te doen ! Als je hem maar veilig doet ! DAAR kijken ze naar, of jij veilig rijd, voor jezelf, maar ook voor de anderen in het verkeer.

Ik deed mijn examen.. En werkelijk alles ging fout ! Ik liet de motor afslaan in het midden van de rotonde ! Ik reed in de 3 wanneer ik Allang in de 4 moest, en ik wist zooo zeker dat ik gezakt was, maar hij feliciteerde me, hij zei me dat ik niet perfect reed, en dat er dingetjes verbeterd konden worden,maar dat hij zAg dat ik de dingen beheerste die ik beheren moest, en dat je pas echt leert rijden wanneer je alleen rijd, met je rijbewijs op zak, nu zijn we een jaar verder en heb echt veel plezier met mijn autootje haha,

Veel succes morgen ! Adem in adem uit, niet perfect rijden maar veilig !

11. edelweiss

edelweiss VIP lid

Jan 24, 2013
    7,328
    474
    83
    Wat hier heeft geholpen is misschien heel kinderachtig maar we kwamen aan bij het cbr en toen heb ik eerst met mijn instructrice bellen staan blazen. Was een tip van haar en het werkte best wel even. Bij het begin praatje ook wel aan gegeven dat ik erg nerveus was. Maar daar werd door de examinator goed op ingespeeld hij heeft eerst gezorgd dat ik rustig was en daarna zijn we pas gaan rijden

12. Chiggy

Chiggy VIP lid

Aug 29, 2010
    12,876
    25
    38
    Rotterdam
    Thanks voor de tips!
    Net rijles gehad en was enorm zenuwachtig haha, maar lessen ging vrij goed. Eén keer invoegen snelweg ging niet zo netjes maar verder heeft de les me een goed gevoel gegeven voor het examen.
    De zenuwen zijn er alleen niet minder om, en die zullen morgen nog wel flink toenemen :p

13. Toverbal

Toverbal Fanatiek lid

May 9, 2012
    2,715
    907
    113
    Wat goblins zegt mag niet. Dat is een faalangst examen en kost meer. Mijn moeder heeft deze gedaan vorige maand vandaar dat ik het weet. Pauze inlassen kan alleen bij een faalangst examen en dan begin je ook op een tijdstip dat het verder erg rustig is op het cbr.

Veel succes!

14. Catheny

Catheny Actief lid

Jul 1, 2014
    320
    34
    28
    ....
    ...
    Ik had een hele aardige examinator en hij was ook de rustigheid zelve.
    Ben bij hem in 1x geslaagd en mijn man ook.
    Het zijn echt niet altijd horken.

Heel veel succes !

15. regenboogworst

regenboogworst Fanatiek lid

Aug 22, 2014
    1,297
    75
    48
    Goed blijven kijken.
    Ik heb tegen niemand gezegt dat ik examen had..
    Mijn examinator waa juist heel erg leuk, leuk gepraat en hij wijste mij soms op een paar foute. Zoals blijf goed de bocht doorkijken hihi. En ik krijg het benauwd als je zo dicht bij die geparkeerde auto's rijd hahaha :p
    Wel geslaagd in 1x :) succes morgen

16. Chiggy

Chiggy VIP lid

Aug 29, 2010
    12,876
    25
    38
    Rotterdam
    Thanks! Goed om te horen dat het niet allemaal horken zijn ;)
    Ik heb de halve wereld verteld dat ik moet afrijden en daar heb ik nu wel een beetje spijt van, maarja ;)

17. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

Dec 4, 2012
    10,846
    4,213
    113
    Female
    Zuid Holland
    Succes, probeer rustig te blijven en het over je heen laten komen

18. username

username Fanatiek lid

Aug 7, 2014
    2,917
    192
    63
    NULL
    NULL
    Succes morgen!

19. Chiggy

Chiggy VIP lid

Aug 29, 2010
    12,876
    25
    38
    Rotterdam
    Thanks! Vandaag is het zover.. Spannend!

20. Hippo89

Hippo89 VIP lid

Dec 11, 2012
    7,373
    343
    83
    Female
    Succes vandaag !!

Share This Page