taalgebruik kind 4 jaar

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door sydneys, 26 jun 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sydneys

sydneys Niet meer actief

We zijn de laatste tijd niet zo blij met het taalgehruik van ons zoontje. Hij gebruikt geen vloekwoorden maar echt van die onnozele stoere praat. Zinnen als : " ik ga je doorschieten pangpang", "ik ga je pijn doen" en dan een stok als geweer gebruiken . Spiderman is helemaal in alleen is Spiderman volgens mij de slechterik. Of hij is een piraat die anderen plat maakt.
    Dit heeft hij echt van een vriendje op school en doet hij gewoon na.

Hoe leer je zoiets af? Negeren?maar tja als hij zo praat op een tarras kan dat niet. Blijven zeggen dat wij niet zo praten? Eens echt boos worden?
    Thuis hebben we geen speelgoedgeweren. Tot hij hiermee afkwam wist hij niet eens het bestaan van geweren en schieten. Qua media kijkt hij momenteel alleen naar brandweerman sam, casper en emma en pieter konijn. Daar heeft hij het dus niet van ;)

Hij kan heel mooi spelen. Hij is vaak brandweerman en gaat iedereen redden en helpen. Is ook een keilief manneke met een rustig karakter.
    Vandaag was een lange dag school en dan is het vaak het taalgebruik van schieten, doodmaken, plat maken,...
    Ik ben blij dat hij over 4 weken vakantie heeft. o_O

2. tuc

tuc Niet meer actief

Ja invloed van school. Heel simpel: hier thuis wordt het niet geaccepteerd. Er worden geen schietspelletjes gedaan enz. Ook geen nepgeweren van duplo gebouwd oid. Ook niet door vriendjes, ik verbied het gewoon.

3. Zohra

Zohra Fanatiek lid

20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Mijn dochter roept soms ook wel dat soort dingen, ik besteed er nooit zo veel aandacht aan eigenlijk. Of ik zeg iets als; nee toch, maar als ik dood ben kunnen we niet meer spelen. En dan moet ze lachen en dan is het weer klaar.
    Boos worden werkt meestal alleen maar averechts in mijn ervaring.
    En wat de mensen op het terras ervan denken, tja kinderen roepen soms zulke dingen. Als hij daar gevoelig voor is kun je hem zeggen dat spiderman nu maar even wat aardiger moet doen omdat jullie anders weg moeten, maar als dat hem niks kan schelen heb je daar alleen jezelf mee.
    En bedenk dat hij geen idee heeft wat hij zegt, voor hem is dit gewoon een spel. Dat maakt het misschien ook wat makkelijker te verdragen.

4. Sleepless

Sleepless Bekend lid

1 jun 2013
    892
    173
    43
    Vrouw
    Brabant
    Zoooo herkenbaar! Onze zoon is nu 5 jaar en begin nu echt de invloed van school te merken. Hij heeft de doodmaken-fase een tijdje gehad en nu beginnen de scheldwoorden :eek:. Wij schelden thuis echt nooit en hij geeft ook aan het op school te leren. Hij zegt dan bv. 'what the fok?' :rolleyes: Afhankelijk van wat hij zegt, reageer ik; in de fase van 'ik maak je dood' ben ik nooit boos geworden maar heb ik altijd rustig uitgelegd dat ik dat niet zo gezellig vind en dat ik dat niet leuk vind als hij dat zegt. Hij heeft geen idee wat het betekent en roept maar gewoon wat na. Als hij echter het woord k*t gebruikt dan reageer ik direct wel heel streng en duidelijk omdat ik dus absoluut niet wil dat hij zo'n woorden gebruikt.

Ik besef me dat hij nog veel zaken op gaat pikken op school die ik niet wil maar daar kan ik nu eenmaal niets aan veranderen. Ik kan hem alleen maar leren wat wel/niet/helemaal niet acceptabel is. Als ik bij ieder woord wat hij gebruikt waar ik niet zo blij mee ben heel streng ben, ben ik bang dat dit op een gegeven moment geen indruk meer maakt. Ik probeer dus onderscheid te maken in wat hij zegt en hoe wij daarop reageren. Sommige woorden komen er echt niet in, andere woorden kijk ik hem quasi-boos aan en dan begint hij te lachen en zegt hij 'sorry'. Het blijft een beetje zoeken...

5. sillies

sillies Fanatiek lid

15 aug 2013
    3.182
    1.393
    113
    Wil je je kind verpesten, breng hem dan naar school! Je opvoeding is er meteen aan :eek:.

Ik probeer er niet teveel aandacht aan te besteden, maar als ze echt te ver gaat dan corrigeer ik haar. En bij dood leg ik uit wat het is, ik vind dat niet iets om grapjes over te maken, maar een kind weet vaak niet eens wat hij zegt.

Bianca88, one of kind en RoxannaG vinden dit leuk.
  6. zigzag

zigzag Fanatiek lid

21 okt 2015
    1.970
    686
    113
    Vrouw
    Het is alsof je mijn zoontje beschrijft! Hij is zo'n 2-3 weken ook opeens begonnen met dat soort dingen te roepen. Als hij een toren maakt van Duplo tilt hij die op en "richt" en roept "piew piew ik schiet je dood" en meer van dat soort dingen. Ik word er niet vrolijk van, op zijn zachtst gezegd. Ik leg hem elke keer uit dat ik het geen leuk spelletje vind en dan de reden. Ik hoop dat hij het snel minder spannend/interessant gaat vinden. "Scheldwoorden" is hij ook al mee begonnen maar omdat hij ze niet echt kent (echt van horen zeggen ergens anders, hier thuis gebruik ik niks dat er op lijkt) maakt hij zijn eigen variant erop en dan krijg je woorden die nergens op slaan. Maar door de intonatie, het moment waarop en de overtuiging waarmee hij ze gebruikt weet je dat hij niks vriendelijks bedoelt. Als hij boos is roept hij dus dingen als slinghoofd (stinkhoofd? :eek:) etc. Ik bestraf hem er hoe dan ook voor. *edit* Soepkip is er ook zo een.. dat roept hij dan ook.. dankzij Ernst, Bobbie en de rest. :rolleyes:

7. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.610
    2.404
    113
    haha ik vind het best grappig. mijn zoontje van 2.5 zegt het nog niet dit soort woorden, maar hij doet in zijn gebaren en klanken wel al zoiets (zo anders dan mijn dochter van 4, ik denk dat ze daar echt een genetische aanleg voor hebben).
    Ik zou iets luchtigs zeggen als nou zeg, dat is ook niet zo aardig of iets in die trant.
    mijn dochter van 4 zegt wel dingen als 'dan wil ik niet meer met je spelen', of 'dan mag je niet meer op mijn feestje komen'. ook zoiets leuks van het schoolplein :p. meestal is mijn reactie vergelijkbaar. Als het me te gortig wordt, dan zeg ik dat het moet ophouden en dat ze anders maar even ... (een consequentie).

8. Jedine

Jedine Bekend lid

2 okt 2012
    899
    38
    28
    NB
    Ik probeer t ook luchtig te houden en als t kwetsende dingen zijn of dingen die ikecht niet wil horen leg ik uit dat ze andere daarmee verdriet kan doen.
    Laatst was t een tijdje mama ik haat je, gewoon zomaar dus ik zei een keer nou dan ga je naar de winkel en koop je een lievere mama, dat koppie van dr!

Ze zegt weleens mama .... zegt dit op school maar dat isniet netjes he (kut-fck u-hoer) als ik bevestig dat t niet netjes is en ze andere ermee kan kwetsen hoor ik t verder eigenlijk ook niet meer

Weet niet of je zoontje bv ook filmpjes op youtube kijkt maar tissen kinderfilmpjes staan ook filmpjes over Spider-Man etc die niet zo kindvriendelijk zijn....

9. sydneys

sydneys Niet meer actief

Hij kijkt filmpjes op YouTube maar geen spiderman. Dan kijkt hij de engelse brandweerman sam enz :roflmao:We hadden eens speelgoed van vrienden gekregen en daar zat ook een spiderman bij. Hem dit gegeven maar hij had iets heel anders van spiderman verwacht. :roflmao:
    Dat hij superhelden wil nadoen vinden we niet erg. Hij is ook een jongen hè. Maar dan moet hij wel een suoerheld zijn en niet degene die anderen doodmaakt ;)
    Zijn er leuke filmpjes op YouTube over super helden geschikt voor een 4 jarige?

Vind het gewoon zo zonde dat je zulke taal zo goed hebt vermeden en ze het dan ineens oppakken op school. Hoop echt dat het een fase is.

Gisteren zagen we een dood muisje. Vond ie helemaal zielig om 3 meter verder weer met zijn stokje. Pjoei ik ga je doodschieten te roepen o_O

10. Nescio

Nescio Niet meer actief

Dat is echt een fase, denk ik. Mijn oudste heeft het ook een tijdje gedaan, maar zo weinig en alleen thuis dat we er geen speciale aandacht aan hebben besteed. Ze heeft het van de jongens in haar klas maar de laatste tijd speelt ze minder met die jongens.

Vervelender vind ik dat ze een vriendinnetje imiteert dat regelmatig (dus ook op school) zo'n babystem opzet. Dat neemt onze dochter dan mee naar huis, zooo vermoeiend. Ik heb al gezegd dat ik niet naar haar luister als ze zo raar praat, maar ze kan het zo lang volhouden.

11. MirW

MirW Fanatiek lid

20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Het past ook wel bij jongens om met geweren en dergelijke bezig te zijn. Ik heb ook, tot zijn 8e verjaardag, alle speelgoed-wapentuig uit huis weten te weren. Maar idd, dan worden er geweren gemaakt van knex, duplo, Lego, 2 vingers etc. Dat heb ik trouwens ook altijd verboden. Hij mag, nu hij een Nerf heeft, ook niet op iemand richten (ook niet ongeladen) en de woorden "ik schiet je dood", of "nu ben je dood" wil ik ook echt niet horen, dan gaat het ding op de kast.
    Maar hier ook sinds school taalgebruik waar mijn oren soms van klapperen... Ik heb steeds uitgelegd hoe raar sommige woorden zijn en hoeveel pijn je er een ander mee kan doen. Ik hoor het nu steeds minder maar nu hij met oudere jongens in de taxi naar school gaat komen er weer meer seksueel getinte woorden en opmerkingen voorbij... Altijd alert blijven :(

12. louan

louan Niet meer actief

Hier idem! Ik herken mn lieve kind bijna niet meer. Bah...dat uitsloofgedrag opeens...en ook scheldwoorden...echt sinds hij naar school gaat. Ik hoop dat het gauw weer over is.

13. Sleepless

Sleepless Bekend lid

1 jun 2013
    892
    173
    43
    Vrouw
    Brabant
    Ik zie mijn zoon veranderen sinds hij op school zit, inderdaad doet hij zich wat stoerder voor soms, gebruik van woorden waar we niet altijd blij mee zijn maar... Ik vind het over het algemeen juist geweldig om hem zo'n ontwikkeling te zien doormaken! Hij ontwikkelt steeds meer een identiteitje, ik zie hem zoeken in wat hem aanspreekt en bij hem past en wat juist niet, wat hij leuk vindt en wat juist niet, met welke kinderen hij het goed kan vinden en welke minder etc etc. En ook de negatieve kanten die daarbij horen, zoals experimenteren met woorden die hij hoort en die stiekem dus eigenlijk niet mogen, hoe hij zijn weg hierin zoekt (bv. aansluiten bij het stoere jongensgedrag op school en zich houden aan de regels die thuis gelden), vind ik onder de streep gewoon leuke ontwikkelingen om te zien bij hem. Ik zie het juist als iets goeds dat hij ook 'stoute' dingen oppikt en probeert in te passen in zijn gedrag; zo leert hij juist en kunnen wij hem leren wat wel/niet gewenst is. Het hoort er zo bij, het is gewoon gezond gedrag en op deze leeftijd nog goed te sturen. Dus niet altijd makkelijk maar ik vind het wel heel mooi om deze ontwikkeling bij hem te zien.

14. miss C

miss C VIP lid

20 nov 2009
    11.719
    971
    113
    Vrouw
    Het ♡je van Nederland!
    nou wat ik nou vanmorgen hoorde!
    ik bracht mijn dochter naar school toen zei een jongetje (hij is een jaar of 4/5 denk ik) tegen de vader van een klasgenootje klote homo!:eek:
    dat is toch niet meer normaal meer, als ik mijn dochter zoiets 1x hoor zeggen dan kan ze me toch een portie straf verwachten..

15. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.899
    3.931
    113
    Ik denk dat het ook bij het opvoeden hoort; leren omgaan met minder positieve invloeden ;)
    Vroeg of laat komen ze ermee in aanraking.
    Zo stond ons zachte eitje van 2,5 laatst met een stokje in zijn hand te 'schieten'; "pieuw pieuw"
    Eeh... ja dat had hij echt gezien op de peuterspeelzaal want dat doet hij thuis niet en zijn zus ook niet. Vond het eigenlijk wel grappig en daarna heeft hij het ook niet weer gedaan. En dan had ik denk ik iets gezegd van dat het niet leuk is om op iemand te schieten. Ze hebben zelf nog geen flauw benul van de betekenis maar ze doen gewoon dingen na.

Dochter van 5 komt ook wel eens aan met taalgebruik waarvan ik denk nou liever niet en dat zeg ik dan ook. Zij snapt alleen wel heel goed welke taal wel 'hoort' en welke niet, dat scheelt maar het blijft blijkbaar spannend om soms zoiets te zeggen. Ze kijkt ook wel eens youtube en laatst keek ze steeds vlogs waarin iemand om de haverklap 'oh my god' en 'oh my goodness' riep. Toen deed zij dat dus ook en daar heb ik echt wat van gezegd en ze mag nu die filmpjes ook niet meer kijken. Maar dat snapt ze ook wel.
    We hebben een buurmeisje die even oud is als zij en als ze samen spelen vreten ze heel vaak iets uit wat niet mag, ze bedenken dat gewoon ineens iets wat ze normaal niet zou doen. Dan zegt ze wel 'ja s had dat bedacht'.. Maar dan zeg ik altijd, jij kunt ook zeggen 'dat mag niet, dat doe ik niet'. Je hoeft niet mee te doen en je kan er ook wat van zeggen of naar mij toekomen of naar de buurvrouw. Ik wil haar zelf leren nadenken wat wel en niet kan en dat je in geval van twijfel gaat vragen bij een volwassene. Helemaal isoleren van verkeerd taalgebruik en gedrag lijkt me ook niet goed, ze komen er toch een keer mee in aanraking.

16. Tegeirian

Tegeirian Fanatiek lid

27 sep 2016
    1.218
    215
    63
    Vrouw
    Tja, mijn zoontje (vandaag 6 geworden) doet het ook. Ik ben zelf ook niet van de schietapparaten enzo, maar ik denk dat het er wel een beetje bij hoort, 30 jaar geleden speelden wij ook "oorlogje" op straat en ik geloof niet dat we er slechter van zijn geworden.

Als hier dingen geroepen worden als "ik schiet je dood", of woorden van gelijke strekking, dan haak ik daar wel op in door te zeggen dat ik dat niet zo leuk vind. Dood is niet leuk en blabla, maar dan krijg ik als reactie alleen maar "ja dat weet ik wel *zucht* is maar alsof, mam".

Ik houd niet van verbieden, dat lokt m.i. alleen maar uit om het alsnog te doen, maar dan waar de verbieder het niet ziet. Dus ik benoem gewoon dat ik uitspraken over doodmaken/doodschieten/in elkaar slaan etc. etc. niet leuk vind en verder laat ik het los. Datzelfde geldt voor uitsloverij. Ik benoem dat ik het niet zo nodig vind als er zo gedaan wordt, maar verder, het hoort erbij. Al die ventjes doen het. Het heeft ook een beetje te maken net de rangorde in een groep vaststellen.

17. Tegeirian

Tegeirian Fanatiek lid

27 sep 2016
    1.218
    215
    63
    Vrouw
    Ja, dat doet mijn zoontje ook. Pas was ie met een vriendje bij ons boven spelen, hadden ze de knikkerbaan helemaal uit elkaar gehaald. Was ik ook niet zo blij mee, zegt zoontje, "ja, dat heeft D. gedaan.". Dan zeg ik inderdaad ook dat hij ook gewoon had kunnen zegggen tegen D. dat hij dat niet wilde en mij komen halen als D. niet luistert. Maar hij kijkt nogal op tegen D. dus dat vindt hij nog een beetje moeilijk ;)

18. tuc

tuc Niet meer actief

Maar juist als ze zomaar dingen na doen moet je toch duidelijk uitleggen dat zoiets niet de bedoeling is.
    Dat heeft niks met isoleren te maken, want ze blijven het evengoed zien maar het wordt wel duidelijk dat zoiets echt fout is om te doen.

Oorlogje spelen is nooit leuk, echt gewoon nooit. En nee een kleuter overziet de betekenis er niet van, maar juist om die van kleins af aan uit te leggen snappen ze dat op een gegeven moment wel. Mijn dochter had vorig jaar een vluchteling uit syrië in de klas. Dus toen mijn zoontje even piew piew dacht te doen heeft zij hem even haarfijn uitgelegd dat heel veel mensen heel verdrietig daarvan worden.

Hetzelfde met camouflage kleding en prints, echt gewoon nooit leuk of grappig.

Jules! vindt dit leuk.
  19. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.899
    3.931
    113
    Dat is ook wat we doen, uitleggen waarom bepaald gedrag niet leuk is en waarom bepaald taalgebruik niet mag. Dat is juist waar ze wat van leren en waardoor ze later zelf kunnen bedenken wat ze wel en niet willen doen.

Met isoleren bedoel ik dat sommige mensen alles weren uit hun huis wat met geweld te maken heeft. Maar dat zou ook betekenen dat je kinderen niet met waterpistolen mogen spelen bijv en dat gaat mij te ver. Ook met betrekking tot televisie bepaalt iedereen z'n eigen grenzen. Ik wil daar wel sturend in zijn op de leeftijd van mijn kinderen (5 en 2) maar soms is het ook goed dat ze iets zien, zodat ze weten dat niet alles op de wereld rozengeur en manenschijn is. Maar dat ze leren dat ze zelf invloed hebben op wat ze willen zien en vooral ook onderscheid kunnen maken in de werkelijkheid en dat wat ze op tv zien. Op het niveau wat passend is bij hun leeftijd uiteraard.

Het was overigens mijn peuter van 2 hoor die stond te 'schieten'. Je noemt kleuter en die kun je inderdaad prima uit leggen waarom het niet leuk is en dat je er anderen mee kunt kwetsen.

20. Pipo30

Pipo30 Fanatiek lid

31 jul 2014
    4.944
    681
    113
    Wat ben ik blij dat wij op een dorp wonen,waar iedereen het gewoon normaal vindt dat kinderen soldaatje spelen buiten...gezien de reacties hier,is dat dus bijna nergens meer.Je kunt ook overdrijven...camouflagekleding mag niet,geweren mag niet...hier mogen de kinderen nog heerlijk kind zijn,zonder dat overal wat achter wordt gezocht.

twoboys, Be Happy, MaMa en 3 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina