taalgebruik kind 4 jaar

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door sydneys, 26 jun 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sleepless

Sleepless Bekend lid

1 jun 2013
    892
    173
    43
    Vrouw
    Brabant
    Ik ben het helemaal met je eens! Hier spelen ze dat (nog) niet maar ik zou mijn kinderen absoluut niet corrigeren als ze samen aan het rondrennen zijn en 'soldaatje' aan het spelen zijn. Het is een kinderspel en ze hebben (gelukkig) nog helemaal geen benul van hoe het er in het echt aan toe gaat. En dat hoeft ook niet, laat ze lekker spelen en zolang het leuk en gezellig is, vind ik daar niets mis mee.

2. tuc

tuc Niet meer actief

Waarom vind jij oorlogje spelen leuk of normaal dan??
    Ik vind het best triest dat een kind alleen een kind kan zijn als die oorlogje mag spelen.
    Jeetje anno 2017 zijn we toch wel wat verder ontwikkeld dan dat? In onze huidige samenleving worden we meer en meer geconfronteerd met mensen die zoiets echt meegemaakt hebben.
    Waar WO2 voor veel kinderen vroeger een ver van je bed show was kun je nu zomaar ineens naast zo'n kindje in de klas komen te zitten.
    En allemaal willen we (althans dat hoop ik) dat de oorlogen uit de wereld verdwijnen, hoe moet dat ooit lukken als wij dit normaal blijven vinden, als we hier het zielig voor onze tot op het bot verwende prinsjes en prinsesjes vinden als ze geen oorlogje kunnen spelen....want jeeee dan kunnen ze geen kind zijn. Poeh, een stukje zelfreflectie zou hier ook niet misstaan zeg. Hoe meer ik het lees en er over nadenk hoe idioter ik het vind.
    Een kindje dat een paniekaanval op school krijgt vanwege haar trauma met soldatenpakken, want ja die kinderen bestaan (vast niet in zo'n geweldig dorpje, maar in de meeste steden en dorpen wel hoor). Hoe simpel kan het zijn om die kinderen te helpen door die afschuwelijke camouflage kleding te verbieden.
    Voor oorlogje spelen geldt dat gelukkig al op veel scholen, opvang en kdv's.

sophie89, Nescio en Luuz vinden dit leuk.
  3. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.905
    3.933
    113
    #23 ikkie97, 27 jun 2017
    Laatst bewerkt: 27 jun 2017
    http://blog.partou.nl/2015/04/17/oorlogje-spelen-over-goed-tegen-slecht/

En zo zijn er meer artikelen te vinden over 'oorlogje spelen'.
    Het heeft ook bepaalde functies.
    Daarmee zeg ik niet dat ik het altijd goedkeur en ik vind ook dat je kinderen bewust moet maken van wat een oorlog eigenlijk is en dat ze rekening moeten houden met anderen. Wat overigens niet alleen voor oorlogje spelen geldt.

4. Nescio

Nescio Niet meer actief

Dat kind weet echt niet wat hij zegt. Misschien dacht hij dat het iets grappigs was. Kinderen horen veel en herhalen het dan, zonder te weten wat erachter zit.

Ik geloof in ieder geval niet in kleuters die mensen doelbewust uitschelden. Op die leeftijd zijn ze daar helemaal niet mee bezig en straf is dan ook niet de oplossing. Het kind zal er niks van begrijpen. Beter is om uit te leggen dat het geen netjes woord is en dat je het niet meer wil horen. Maar straf slaat nergens op imo.

tuc vindt dit leuk.
  5. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ik ben het hier zo mee eens. Mooi verwoord ook!

tuc vindt dit leuk.
  6. Nescio

Nescio Niet meer actief

Wat een onzin, typisch weer die genderstereotyperingen aanhalen die nog eens de verschillen tussen jongens en meisjes benadrukken. Die verschillen zijn niet zo zwartwit, die zijn zo door de maatschappij opgelegd. Wij hebben veel meer gemeen met mannen dan we zelf denken, en andersom. Iedereen heeft vrouwelijke en mannelijke eigenschappen.

Meisjes willen behagen (nee, de maatschappij wil dat vrouwen behagen!) en jongens willen kracht en macht tentoonspreiden. Dat onze kinderen nog met deze onzinverhalen moeten worden grootgebracht.

Als mijn dochter speelt (met zowel meisjes als jongens) gaat het ook om 'wie is de sterkste'. Alle kinderen zoeken hun plaats in de groep, de zogenaamde pikorde. En spelen helpt daarbij. Fantasiespellen, daar is uiteraard niets mis mee. Maar waarom moet dat dan in camouflagekleding en met wapens? Dat slaat nergens op. Zeker niet nu er kinderen zijn die die dingen echt van dichtbij hebben meegemaakt. Voor hun is dat een trauma.

7. tuc

tuc Niet meer actief

Wie is de boef spelen vind ik van een totaal andere orde dan: ik ga jou lekker doodschieten. Als je dat vergelijkt dan snap je iig de boodschap van mijn stukje niet.

8. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.905
    3.933
    113
    Uhm ja dat benadrukken van die genderstereotyperingen vind ik ook een beetje jammer aan het artikel maar daar ging het nu niet om. Wel om het feit dat kinderen ervaringen verwerken en angsten overwinnen op een andere manier doen dan wij en dat dit niet altijd verkeerd is.

9. tuc

tuc Niet meer actief

Precies!!! Niks meer aan toe te voegen.

10. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.905
    3.933
    113
    Waar vergelijk ik dat dan?

11. tuc

tuc Niet meer actief

Door neer te zetten dat de meningen erover verschillen en oorlogje spelen ook een functie heeft.

Nee oorlogje spelen heeft geen functie. Een boevenrol of superheldenrol spelen kan voor sommige kinderen een belangrijke functie hebbben.

Nescio vindt dit leuk.
  12. Nescio

Nescio Niet meer actief

Klopt, maar nepwapens en camouflagekleding horen daar niet bij. Het is iets heel anders als ze piraatje of riddertje spelen.

13. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.905
    3.933
    113
    Dat de meningen verschillend zijn is wel duidelijk ;) dat heb ik niet bedacht hoor.
    Ik denk trouwens dat we het aardig eens zijn hoor.

Misschien is mijn beeld van oorlogje spelen anders dan bij jullie...?
    Kijk, ik vind teksten als 'ik ga je lekker doodschieten' ook niet kunnen hoor.
    Maar bij oorlogje spelen zie ik een groepje jongens in hun oude kleren in het bos ravotten..... en dát heeft wel degelijk een functie in mijn ogen. Ook mogen mijn kinderen best met waterpistolen spelen. En dat heb ik volgens mij ergens neergezet. Niet dat ik het oke vind dat kinderen spelen alsof ze elkaar 'lekker doodschieten'. Daar zou ik ook echt wel wat mee doen.

14. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.905
    3.933
    113
    Hm, de meeste piraten waren gewelddadige rovers en deinsten er niet voor terug hun slachtoffers te doden.....

Maar ik snap wat je bedoelt en ben het met je eens.

15. Pipo30

Pipo30 Fanatiek lid

31 jul 2014
    4.944
    681
    113
    Dat gaat nooit lukken...kom uit je bubbel!Er zullen altijd oorlogen zijn,en net als vroeger zijn er nu ook kinderen die het van dichtbij hebben gezien en meegemaakt.Mogen die van jou ook geen brandweertje of ziekenhuisje spelen omdat er misschien wel een kindje in de buurt is die daar een trauma aan over heeft gehouden?Kom op zeg...

16. tuc

tuc Niet meer actief

Ik denk dat deze reactie veel zegt over jou en je inlevingsvermogen naar anderen toe.

Nergens beweer ik dat we oorlogen zeker en vast uit kunnen bannen. Maar wel dat dat altijd ons doel moet zijn en dat dat volgens mij nooit gaat lukken als we oorlogje spelen maar normaal vinden.

sophie89 en Nescio vinden dit leuk.
  17. Nescio

Nescio Niet meer actief

Duidelijk nooit een kind gezien dat de oorlog is ontvlucht. Anders had je wel een keer nagedacht voor zo'n ondoordachte reactie te posten.

18. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ja je snapt me he. Piraten waren en zijn zeker geen lieverdjes, maar ze maken ook deel uit van de spelwereld.
    Ik denk dat het al heel wat zegt dat je een Pier Piraat op TV hebt en geen Sam Soldaat. En dat je met carnaval verkleden als piraat of ridder acceptabel is, en als soldaat (veel) minder.

19. Sleepless

Sleepless Bekend lid

1 jun 2013
    892
    173
    43
    Vrouw
    Brabant
    Voor kinderen is er nog helemaal geen verschil tussen 'wie is de boef spelen' en 'oorlogje spelen', dat maken wij er als volwassenen van. Kinderen spelen gewoon 'elkaar vinden/pakken/wegrennen van de ander' of hoe je het ook wilt noemen en het maakt hen geen worst uit hoe wij het als volwassenen typeren. Ik kan me niet heugen hoe vaak ik met mijn broers in het bos achter elkaar heb gerend en elkaar hebben proberen te pakken/schieten of wat dan ook. Gewoon leuk en onschuldig tijdsverdrijf en spelen. Als een kind in alle ernst tegen een ander kind op het schoolplein zegt; 'ik ga jou doodschieten' dan grijp ik wel even in. Als mijn kinderen echter in het bos met takken achter elkaar aanrennen en in hun spel zoiets roepen, ga ik ze niet tot de orde roepen. Ze hebben nog geen idee waar ze het over hebben, laat ze toch lekker kind zijn en beoordeel situaties in de context en generaliseer zaken niet zo.

blossom85 en Pipo30 vinden dit leuk.
  20. Sleepless

Sleepless Bekend lid

1 jun 2013
    892
    173
    43
    Vrouw
    Brabant
    Ik heb vroeger altijd oorlogje gespeeld maar vind ik oorlog nu normaal omdat ik het vroeger gespeeld heb? Nee, die vergelijking is echt onzin. kinderen begrijpen op de leeftijd van 6/7 jaar nog helemaal niet wat oorlog is en dat moet je ze ook niet leren omdat ze daar cognitief nog helemaal niet aan toe zijn. Ze spelen gewoon een spelletje en wij als volwassenen maken daar iets moeilijks van omdat wij het in onze beleveingswereld trekken en ons niet inleven in die van jonge kinderen. Dus jouw stelling, dat oorlog uitbannen nooit gaat lukken als we jonge kinderen oorlogje laten spelen en zij dit als gevolg daarvan dus normaal gaan vinden, is echt totale onzin.

maliro, Twingia, Picaris en 2 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina