Doe nou niet alsof je continu verkeerd begrepen wordt. En dat je niet in Brussel woont had ik ook wel door. Het is alleen maar fijn dat jullie er geen rekening mee hoeven houden omdat er geen kinderen met trauma's zijn. Maar hier speelt dat wel en daarom ben ik er nogal gevoelig voor. Ik vind 'oorlogje spelen' anno 2017 gewoon onnodig. In de bossen ravotten en fantasiespellen zijn natuurlijk geweldig voor ieder kind. Maar daar hoeven ze geen 'soldaat' voor te zijn en doen alsof ze mensen doodschieten.
Ik doe niet net alsof...jullie blazen alles veel te veel op.Hier wonen wel degelijk mensen met de meest verschrikkelijke trauma's.Maar hier zien de mensen alles wel in de juiste proporties.Kinderen spelen nu eenmaal,en vooral hun fantasieën over wat ze later willen worden.En daar is gewoon helemaal niets mis mee.Het is juist erg gezond!
Daarbij...er zijn 100000 verschillende dingen waar mensen en kinderen trauma's van over kunnen houden.En dus 100000 verschillende dingen die je doet of zegt waar je andere mensen of kinderen onbedoeld aan iets doet herinneren,waardoor ze bang of verdrietig kunnen worden.Hoe graag je ook zou willen,je kunt niet alles voorkomen.Dan heb je geen leven meer. Ik heb zelf op een heel ander vlak vreselijke trauma's opgelopen,waar ik dagelijks mee geconfronteerd wordt.Ik kan toch niet verwachten dat iedereen daar rekening mee houdt?Dat is gewoon niet realistisch. En zeker voor kinderen niet.
Eens, heel primitief vind ik het dat oorlogje spelen per se nodig is. Ben blij dat dit ook niet mag bij de vriendjes van mijn kinderen, dat daar dezelfde normen en waarden gelden als hier. Bij niemand mag verder trouwens die ik ken, en heel veel met jongens tussen de 4 en 12.
Ik zie er niet zoveel kwaads in schiet spelletjes Het hoort bij jongens is al eeuwen hetzelfde Verbieden ga ik dus ook niet aan beginnen
Ik vind jou denkwijze primitief.En het heeft helemaal niets met normen en waarden te maken.Heel laag om dit te suggereren.Heb gewoon respect voor ieders standpunt,dat heb ik ook voor het jouwe...over normen en waarden gesproken...
Ik snap niet waarom jij je zo aangevallen voelt. Normen en waarden houdt gewoon in dat je bepaalde gedragsregels belangrijk vind en erop na houdt. En dat mensen met diezelfde normen en waarden gelijkgestemden daarin zijn.
Ik voel mij totaal niet aangevallen,ik wijs je er alleen op dat dit niets met normen en waarden te maken heeft,we hebben het over kinderfantasie en kinderspel.Geen respect tonen voor andermans mening of aanpak vind ik dan wel weer duidelijk een gebrek aan normen en waarden
Ik vind dat dus wel met normen en waarden te maken. Net zo goed als dat ik vind dat je niet zomaar iemand mag slaan of schoppen vind ik ook dat oorlogje/soldaatje spelen ontzettend kwetsend is naar sommige mensen/bevolkingsgroepen toe en ik vind het dus iets dat absoluut niet kan.
Helemaal prima,echt.Maar ik ben het absoluut niet met je eens.Zomaar slaan en schoppen,of samen spelen...ik vind het een wereld van verschil,waarbij het eerste inderdaad absoluut niet getolereerd wordt hier en het tweede juist aangemoedigd.Ik word blij van heerlijk samen spelende kinderen.
Ik ben geen fan van schietspelletjes maar wil het ook niet helemaal tegenhouden, heb vandaag nog een minions waterpistooltje cadeau gedaan, zeg wel bij zulke spelletjes dat ik geen rare teksten wil horen en dat er niet op mensen en dieren geschoten wordt...beetje het standaard verhaaltje denk ik eigenlijk. Hier zijn het vooral piemelteksten/liedjes wat voorbij komt, denk dat ieder kind wel zulke (piemels/scheten/schieten/etc) fases heeft en dan is het aan ons als ouder zijnde om aan te geven tot hoever ze kunnen gaan daarin...
Voor de dames waarbij oorlogje verboden is... Ik wil mijn kinderen ook graag bijbrengen dat oorlog niet leuk is maar... Papa speelt zelf tabletop wargames (mini-veldslagen met kleine soldaatjes op tafel) We hebben ooms die heel veel schietspellen spelen, vrienden die bij defensie werken, vrienden die airsoft en paintball spelen. Kortom alle mannen in mijn omgeving vinden defensie/militairisme juist erg cool. Ik sta dus een beetje alleen als roepende in een woestijn. Hebben jullie daar geen last van?
Nou ja vrienden die bij defensie werken doe je weinig aan haha Ik ben uiteraard ook heel blij dat die mensen er zijn en heb daar echt respect voor. Ik heb ook een man die die schietspelletjes leuk vindt,maar hij is 35 en moet die afweging zelf maar maken. Maar heb gewaarschuwd dat wanneer 1 van onze kinderen ook maar 1 x zo'n spel ziet of er lucht van krijgt dat ik dat alle gameconsoles en de hele mikmak per direct de deur uit donder.
@tuc aha jou man speelt stiekum! Nee die van mij speelt gewoon open en bloot met zijn soldaatjes als de vaders het ook zo leuk vinden zullen onze kinderen het niet van vreemden hebben.... Bij onze avondvierdaagse zongen de kinderen een (in mijn ogen onschuldig) liedje over een indiaan, toen was er 1 vrouw die dat erg beledigend vond voor indianen, die zo vreselijk behandeld waren door de Amerikanen. En toen dacht ik ineens: inderdaad, stel dat ze in plaats van Indianen over Moslims of Joden zouden zingen, dan zouden we meteen ingrijpen... Maar dit is blijkbaar ok om Indianen belachelijk te maken, die zijn ver van ons bed en we kennen ze niet echt. Zelfde geldt eigenlijk voor soldaten vs ridders en piraten. Piraten waren ook echt geen lieverdjes, Napoleon was een schurk, ridders voerden ook gewoon oorlogen natuurlijk. Maar we hebben het geromantiseerd, we kennen de mensen die er last van hadden niet persoonlijk. Maar eigenlijk moet het niet uit maken of mijn zoontje in mijn achtertuin nou een gevecht levert met een houten zwaard of een plastic machinegeweer.
Nee, schiet- en vechtspelletjes zijn hier taboe, zl (8) weet heel goed dat zijn schermtijd voorbij is als ik zie dat hij zoiets speelt. ML taalt niet naar games en dergelijke, vindt hij pure tijdsverspilling. In mijn omgeving/vriendenkring ken ik eigenlijk niemand waarbij zulke spelletjes gespeeld mogen worden en al helemaal geen volwassenen die dat doen. Vrienden die bij defensie werken kunnen misschien juist benadrukken dat oorlogje spelen echt niet leuk is en dat oorlog aan beide kanten leed teweeg brengt en voor trauma`s kan zorgen. Ik zou geen moeite hebben met "gek zijn van het leger" ofzo, als het maar in de juiste perspectieven is.
Idd ik vind interesse in het leger en defensie e.d helemaal niet verkeerd. In tegendeel, ontzettend interessant allemaal en leerzaam ook. Maar oorlogje spelen is wat anders vind ik. Zeker met vrienden bij defensie zou ik dat leerzame zeker gebruiken, leuk voor een spreekbeurt oid ooit.
Ik ken wat jouw man doet niet hoor, dus kan daar weinig over zeggen. Soldaat poppetjes neerzetten zoals bv een treinbaan (die veel volwassen mannen ook hebben) zou ik weinig moeite mee hebben.
@tuc nou het gaat me om de verheerlijking van oorlog en geweld. De soldaatjes moeten in exact de goede camouflage-tinten geschilderd worden met exact de wapens en voertuigen die bij dat legeronderdeel van dat land horen. Dan moet ik ook weleens even tot 10 tellen Maar ik zal ophouden het topic te verschuiven van onze kinderen naar onze mannen