taalniveau van de juf....

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Migga, 10 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tuc

tuc Niet meer actief

Ik verwacht dat niet van spw staigiares...dus voor we weten wat deze juf precies doet moeten we misschien niet zo oordelen. Dit van een ondereijsassistent verwachten is hetzelfde als dit verwachten van een bouwvakker. Een onderwijsassistent is er nl niet om de kinderen taalvaardig te maken.

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

een schrijffout ja.... gelukkig ben ik geen juf :D

3. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

nee, een beetje kunnen spellen is nergens goed voor... als president directeur maak je jezelf wel op een andere manier duidelijk:D

4. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    Ik vind dit echt zulke onzin. Het is een glijdende schaal. Taal is een levend organisme. Ik vind dat iedereen foutloos moet kunnen schrijven, of in ieder geval zijn best moet doen. Of je nou bouwvakker bent of schooljuf.

En daar zijn geen smoesjes voor. Mijn oma groeide op in Oostenrijk (ze was Oostenrijks), vlak na de eeuwwisseling, met alleen een basisschoolopleiding. Ze verhuisde naar Nederland, rond haar twintigste en leerde zelf de taal. Zij schreef wekelijks brieven in het Nederlands, nagenoeg foutloos, naar mijn vader, toen hij uit huis was.

Dus hoe moeilijk kan het zijn voor een bouwvakker die in Nederland zijn opleiding heeft gevolgd?

Overigens denk ik dat het iets van deze tijd is. Ik kan me niet herinneren dat ik me zo heb gestoord aan taalfouten tien jaar geleden.

5. tuc

tuc Niet meer actief

voor sommige mensen kan dit heel moeilijk zijn..je moet nl taalgevoel hebben...net zoals een inzicht in rekenen...is ook basisschoolniveau. Jij kan niet voor iemand anders bepalen of dat moeilijk is..jeetje zeg...jij bent perfect ofzo?? Er zijn mensen die wel 100 jaar taalles gevolgd kunnen hebben maar het nog niet doorhebben. Op een spw opleiding staat taal absoluut niet centraal..je krijgt er geen les in en er zijn ook geen eisen voor.

6. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Dat is helemaal waar ... maar dan moet je niet een carriere in het onderwijs ambiëren! Cijfers zijn niet mijn ding ... dan ga ik toch ook niet op een accounting afdeling werken?

En er is een verschil tussen soms foutjes maken (wat heel menselijk is) en grove fouten. En dan heb ik het niet over dyslectici, want die maken doorgaans hele andere (schrijf)fouten. Grammaticaal weten mensen die dyslectisch zijn hoe het werkt.

7. tuc

tuc Niet meer actief

Toen ik spw deed en als onderwijsassistente stage liep ambieërde ik ook geen baan in het onderwijs..toch moest dat....

8. Minerva

Minerva Niet meer actief

Ik verwacht dat wel van een SPW-stagiaire die in het onderwijs "werkt".

9. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    Dat is net het probleem... het is MAAR een een onderwijsassistente/stagiaire, dan is het niet zo erg. Waar leggen we de lat dan voor onszelf en voor onze kinderen? Je zegt toch later ook niet tegen je kind op het MBO: ach, je doet toch MAAR MBO, die structurele spellingsfouten maken niks uit joh, dat is nou eenmaal jouw niveau.
    We mogen best wat meer verwachten van mensen en iets doen aan die (Nederlandse?) Immer goedpratende instelling.

10. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Het gaat mij niet zo zeer om de spellingsfout(en) maar om de moeite doen het goed te schrijven…..Ik werk in het basisonderwijs en heb een Engelse achtergrond, je zou kunnen zeggen dat Nederlands niet mijn moedertaal is.
    Ik denk heel goed na wanneer ik iets opschrijf en als ik twijfel zoek ik het woord op in het woordenboek of vraag een collega.
    Ik zou me dood schamen!

11. tuc

tuc Niet meer actief

Dus er zijn werkelijk mensen hier die menen dat iedereen die nl als moedertaal heeft dat foutloos zou moeten kunnen schrijven? Wat een vreselijk kortzichtig gedoe..

12. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Als je in het onderwijs zit wel ja. Dat verwacht ik wel van de mensen die mijn kind dingen leren.

Verders vind ik dat mensen goed Nederlands moeten kunnen. Foutjes daargelaten, maar structurele fouten, msn taal (gruwel) en consequent fout gebruiken van woorden (kennen vs kunnen bijv.) ja, ik vind dat iedereen dat moet weten wat de regels zijn

13. tuc

tuc Niet meer actief

Nee ik heb het over het algemeen...lees al een aantal keer hier in dit topic dat iedereen de nederlandse taal zonder fouten moet kunnen schrijven....dat vind ik onzin..niet iedereen kan dat. Net zo goed als dat sommige mensen hele simpele optelsommetjes niet kunnen...moet iedereen dat dan ook maar kunnen??

14. tuc

tuc Niet meer actief

Niet alles in de grammatica gaat volgens regels...er zijn wel duidelijke taalregels, maar er komt een hoop gevoel bij kijken..om een taal machtig te kunnen zijn dien je daar wel gevoel voor te hebben.

15. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Ik denk dat er een hoop fouten zijn die voorkomen kunnen worden en die niets met "niet kunnen" te maken hebben.

Iedereen maakt fouten hoor, zelfs de hele goeie taalpuristen in het jaarlijks Algemeen Nederlands Dictee op TV, en de basis moet er wat mij betreft wel in zitten. Maar als we al mensen in het onderwijs hebben die dit niet kunnen blijft het natuurlijk een gebed zonder eind.
    En iedereen zich maar afvragen waarom het niveau zo achteruit holt. Ja, nu begrijp ik dat wel.

16. tuc

tuc Niet meer actief

En ik denk dat er veeeel meer fouten zijn door het gewoon "niet zien". Ik ben taalkundig best handig vind ik zelf...had in mijn eindexamenprofiel bijna alleen maar talen (alleen zal vast nog de nodige fouten maken). Ik erger mij ook aan "me boek of "ze tuin" maar daarbij realiseer ik mij dat ik mij daaraan erger omdat het voor mij niet logisch klinkt..als ik het zie staan.."voel" ik al dat het niet klopt. Net zoals bepaalde spelling van woorden...als ik ht echt niet weer wat betreft de regels, dan schrijf ik de mogelijkheden op en zie dan op gevoel wel wat klopt en wat niet. Dat is fijn.

Mijn man heeft dat met cijfertjes..die weet zonder bepaalde rekenregels al hoe een som moet of hoe je een reken of wiskundig probleem moet aanpakken. Als ik wat cijfertjes bij elkaar zie dan gaan ze letterlijk door elkaar draaien. En net zoals ik mij kan ergeren aan "me boek" zij er vast genoeg mensen die zich ergeren aan het feit dat ik zeker een kwartier nodig heb om 15+22 te doen (serieus!) Met het hoofdrekenen is het tegenwoordig ook triest gesteld, maar ik ben heel blij dat er voor mensen zoals ik rekenmachines bestaan. Alleen hebben de mensen die die moeite met taal hebben pech dat er geen taalmachines bestaan....misschien moeten we maar eens wat meer begrip voor een ander hebben en niet in een maatschappij leven waarin men perfect moet zijn.

17. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Tja ik verwacht dat niet van iedereen...
    Maar wel van degene die mijn kind moeten leren hoe je moet schrijven.

Daar krijgen ze voor betaald.

Ik werk in de IT en daar word ook gewoon verwacht dat ik ongeveer foutloos Nederlands schrijf.
    En dan hoef ik niemand te leren schrijven.
    Hoe kun je nou iemand leren schrijven als je het zelf al niet kunt?

18. Allistair

Allistair Bekend lid

8 jun 2010
    979
    0
    0
    Op zich ben ik het met je standpunt wel eens. Ik zou me ook schamen wanneer ik dergelijke fouten zou maken. Ik denk, echter, dat je geen enkele school gaat vinden waar alleen maar perfecte leerkrachten voor de klas staan. Er is altijd wel iets waar je als ouder over kan vallen.

En dat je uit het werk van deze ene persoon kan afleiden waarom het niveau zo achteruit holt.... Was het maar zo simpel, want dan kunnen we er redelijk makkelijk wat aan doen.;)

19. kleinesara

kleinesara Niet meer actief

Kom ik even binnen vallen. Ik heb op het voortgezet onderwijs lesgegeven in aardrijkskunde dus niet eens in taal. Maar van mij werd wel verwacht dat ik foutloos Nederlands schreef. Mijn Nederlands is niet perfect en ik maak regelmatig fouten met dt en dat soort dingen in de snelheid van het schrijven. Maar toen ik in het onderwijs zat lette ik daar echt wel op en las ik mijn tekst rustig nog een paar keer over om alle foutjes te verbeteren. En als ik van een woord niet zeker was over de spelling zocht ik het op. Dat beetje moeite mag je best in je werk stoppen als je voor de klas staat.

20. Brennepen

Brennepen Lid

6 apr 2014
    54
    0
    0
    NULL
    Spijkenisse
    Oei dat zijn flinke fouten voor leerkrachten, vooral omdat er zoveel op gehamerd wordt bij de Pabo. Helaas heb ik een jaartje de pabo gedaan en is het niveau erg laag en kom je te makkelijk weg met fouten. Ik zou er wel wat van zeggen, want zo iemand mag juist niet voor groep 3 of hoger staan! Ik zou het dan wel aangeven bij de leiding van de school, die kan dan beslissen of het nodig is dat er een extra cursus of iets dergelijks gegeven moet worden.

Succes!

Deel Deze Pagina