taalniveau van de juf....

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Migga, 10 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Her is dacht ik wel algemeen bekend dat de kennis en het niveau van de schoolverlaters slecht is. Ook de studenten op de Pabo missen toch wel gedegen basiskennis. Dit was een tijd geleden toch redelijk in het nieuws.

Maar ja, als we hier al zeggen, joh, niet iedereen kan foutloos Nederlands, het is "maar" een onderwijsassistente ... Waar eindigd het dan?

2. Minerva

Minerva Niet meer actief

Ja, eigenlijk dit. Ik verwacht het niet van iedereen, maar in ieder geval wel van mensen die andere kinderen / leerlingen / studenten moeten leren lezen en schrijven.

Om het even om te draaien: ik vind het eigenlijk bijzonder vreemd dat je dat niet verwacht van zo'n persoon :$ wat voor een voorbeeld ben je dan als leerkracht?

3. Allistair

Allistair Bekend lid

8 jun 2010
    979
    0
    0
    #103 Allistair, 13 apr 2014
    Laatst bewerkt: 13 apr 2014
    Dat het algemeen bekend is, is wat anders dan de oorzaak vinden in een onderwijsassistent die de spelling niet beheerst.

Ik ben het met je eens dat iemand, van wie een kind de taal leert, dat nagenoeg foutloos moet kunnen spreken/schrijven om het kind het goed te laten leren. Ik zie alleen niet in waarom dat alleen leerkrachten zouden moeten zijn. Dat begint thuis.

En dan leen ik even jouw post... Als jouw dochter dit zou lezen, zou je het dan prima vinden dat ze leert dat "eindigen" met een d wordt vervoegd in jouw laatste zin?

Zo zie ik hier talloze fouten staan. Als we willen dat onze kinderen goed Nederlands kunnen schrijven en spreken, laten we dan ook eens naar onszelf kijken. Als we dat dan samen met de leerkrachten doen, dan is er vast een enorm succes te behalen.:)

4. tuc

tuc Niet meer actief

Precies...en als ik zo weinig vertrouwen zou hebben in de nl leerkrachten net als wat ik hier van sommigen lees zou ik mijn kind daar niet brengen maar het zelf lesgeven.

5. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Een fout als 'de bom explodeerd'. Ja....dat vind ik erg kwalijk. Mijn zoontje heeft in de klas een Filipijnse onderwijsassistente en ik krijg van haar brieven in foutloos Engels hoor (internationale school). Om als leerkracht/onderwijsassistente hier op de school toegelaten te mogen worden, moet er eerst een taaltest worden afgelegd. Dat geldt niet alleen voor de echte leerkrachten (uitsluitend native speakers Engels) maar ook voor de onderwijsassistentes (die hoeven geen native speaker te zijn).

Bij deze leerkracht/onderwijsassisente van TO zie je in de boekjes structurele fouten. Zo iemand kan ik als onderwijsassistente ook niet meer serieus nemen. En dan vind ik een kleine fout niet erg, maar structureel dezelfde fouten????

6. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Ja ik maak fouten, nooit gezegd dat ik foutloos en perfect ben, maar voor iemand die mijn kind les geeft verwacht ik dat wel. Als ik een muur laat bouwen door een bouwvakker verwacht ik ook dat die recht en stevig staat volgens de richtlijnen, van een belastingadviseur verwacht ik ook dat hij met cijfers om kan gaan om mijn belastingen correct te doen. Mijn baas verwacht dat ik mijn werk foutloos doe. Van iemand in het onderwijs verwacht ik dat deze zo goed als foutloos Nederlands schrijft.

En als ik een fout maakt dan hoop ik dat ik erop wordt gewezen zodat ik dat kan verbeteren

7. Allistair

Allistair Bekend lid

8 jun 2010
    979
    0
    0
    We denken wel redelijk hetzelfde over het onderwijs aan onze kinderen, hoor. ;)

Ik nam jouw stukje als voorbeeld, omdat ik in dit topic ook las dat iedereen goed Nederlands zou moeten kunnen schrijven omdat ze allemaal basisschool hebben gehad. Dat is gewoon flauwekul. Iemand kan heel intelligent zijn, maar het stukje taalgevoel missen. Mensen die dat wel hebben kunnen makkelijk zeggen dat het een kwestie van regeltjes leren is, maar dat is het niet alleen.

Mijn vriend is een stuk slimmer dan ik, maar maakt toch nogal wat fouten. Toen hij zijn proefschrift schreef, heeft hij deze keer op keer nagelezen en gecontroleerd op spelfouten. En toch heb ik daarna zeker nog vijf fouten gevonden. (Alleen in het nawoord, de rest was adacadabra voor mij..;))

En het is gewoon een feit dat je meer van een HBO'er mag verwachten dan van iemand die MBO heeft gedaan. En daar valt ook spelling onder. In dit geval mag je van de stagiaire misschien niet verwachten foutloos Nederlands te schrijven, maar mag je wel verwachten dat zij dat van zichzelf weet en geen dingen meer opschrijft zonder dat te hebben laten controleren. Als zij namelijk fantastisch met kinderen is, zij ze kan motiveren en ze een veilig gevoel kan geven, dan zou het erg jammer zijn wanneer ze moet stoppen, terwijl ze haar werkzaamheden prima kan doen zonder dat ze hoeft te schrijven.

8. liedjepiedje

liedjepiedje Fanatiek lid

15 mrt 2009
    3.148
    23
    38
    Helemaal eens met de laatste twee reacties!

9. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Ik ben dat toch niet helemaal met je eens. Taal lijkt mij een basis die bij iedereen aanwezig moet zijn. Dat heeft niets met niveau van vervolgopleiding te maken. De regels op het MBO voor taal zijn niet opeens anders dan de regels voor taal op het HBO.

Als een stagiaire weet dat haar taalkennis niet goed is, dan idd moet ze wel het inzicht hebben niets meer op te schrijven zonder controle. Maar stagiaires zijn de toekomstige onderwijzers of in ieder geval mensen die later professioneel met kinderen bezig zijn in een klas. Als die basis er op dat niveau in dat stadium niet is ... wanneer moet het dan wel komen?

10. nana33

nana33 VIP lid

17 nov 2008
    5.536
    3
    0
    Helemaal mee eens!

Ik vind het echt enorm belangrijk dat de juffen, meesters en ook de stagiaires simpele zinnetjes foutloos kunnen schrijven. Niet alleen omdat ik wil dat mijn kinderen spelling en grammatica later goed leren, maar ook omdat ik wil dat mijn kinderen leren dat het belangrijk is om foutloos te kunnen schrijven. Iedereen maakt wel eens een slordigheidsfoutje, maar komt dit te vaak voor dan zou ik de juf er zeker op aanspreken. Hopelijk voelt ze zich dan schuldig genoeg om er voortaan wat meer tijd in te steken en desnoods nog eens een grammatica boekje uit de oude doos te halen als ze moeite heeft met specifieke vaardigheden ;). Ook de juffen die in alle andere opzichten geweldig zijn, moeten zich (laten) bijspijkeren als ze deze basale vaardigheden niet voldoende onder de knie hebben.

11. Allistair

Allistair Bekend lid

8 jun 2010
    979
    0
    0
    Was het maar zo makkelijk. Ook al leer je al die regeltjes keurig uit je hoofd, dan moet je het ook nog kunnen toepassen. En daar zit juist de moeilijkheid voor mensen die minder taalgevoel hebben. Die zien het gewoon niet (altijd).

En het niveau van een opleiding zegt wel degelijk wat over de leercapaciteiten van een stagiaire. Dus ook in de capaciteiten om zich een taal eigen te maken. Dat merk je al tijdens de lessen op de basisschool. Dan kan je gaan volhouden dat de regels niet anders zijn (en dat klopt ook), maar elk mens is anders en leert dus anders en onthoudt ook lang niet evenveel. Dat is toch ook algemeen bekend?

Ik ga er trouwens wel vanuit dat iemand die op deze manier schrijft, geen leerkracht wordt. Niet alle stagiaires op een basisschool worden leerkracht, hoor. Vaak lopen ze stage op een school en gaan ze daarna stage lopen in een verzorgingstehuis of iets dergelijks. (Nou weet ik niet zo goed welke opleiding daarbij hoort, Helpen en Welzijn of zoiets?). En deze gaan fijn met de kinderen naar buiten, helpen met de verzorgende taken van de kleintjes, helpen met knutselen, opruimen, schoonmaken, spelen en leren de kinderen elkaar te helpen en goed met elkaar om te gaan. Allemaal taken waarbij er niet geschreven hoeft te worden, maar waar de leerkracht ze wel echt nodig kan hebben. En helaas is er gewoonweg bijna nooit geld om een echte onderwijsassistent te bekostigen. (Althans, ik zie de "echte" onderwijsassistenten in mijn omgeving helemaal niet meer).

12. Minerva

Minerva Niet meer actief

Dit is het erge ook nog ja. Het waren niet eens hele complexe taalkundige epistels, maar gewoon simpele zinnetjes waarbij een stam+-t regel toegepast moet worden. Hoe kun je dat een juf / meester / stagiaire niet kwalijk nemen?! Ik zeg niet dat je er een enorme heisa van moet maken, maar je mag die persoon er best even op wijzen. Jet gaat hier niet om één simpel foutje....

13. XmoniqueX

XmoniqueX Bekend lid

1 jan 2011
    945
    0
    0
    Uden
    Ik zou het wel prettig vinden als de lerares, die mijn zoontje Nederlands moet leren, dit ook kan. Zowel in taal als geschrift. Daar is ze immers voor aangenomen.

Zelf ben ik super slecht in taal. Met name dt gaat bij mij altijd fout. En ja, ik heb hier vroeger bijles voor gekregen, maar toch. Gelukkig mochten we zelf een vakkenpakket kiezen waarbij ik Duits en Frans vast kon laten vallen. Anders had ik nu nog op school gezeten ben ik bang. Helaas hebben we niet allemaal een talenknobbel.

14. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Duits en Frans laten vallen kan niet meer ;) (iig niet op het vwo en ook havo dacht ik..)
    Maar dat terzijde.

15. Nescio

Nescio Niet meer actief

Als je geen taalgevoel hebt, en die zelfkennis ook hebt (je wordt daarmee continu geconfronteerd, lijkt mij) kies je toch überhaupt niet voor de PABO of een andere opleiding waarin je geleerd wordt kinderen te leren lezen en schrijven?? Of denk ik nu zo simpel? Je kiest een studie en een beroep dat je ligt, waar je talenten ontplooid kunnen worden. Werk je graag met kinderen maar is je taalgevoel of basiskennis van rekenen niet goed, zijn er talloze andere beroepen waarin juist die kennis niet vereist is.

Ik zou mij als onderwijsassistente kapot schamen om zulke basisfouten te maken. Snap ook niet dat vanuit haar opleiding blijkbaar nooit het advies is gegeven "misschien moet je iets anders gaan doen..."

16. tuc

tuc Niet meer actief

Ik vind zeker ook dat juffen en meneren het moeten kunnen, maar niet iedereen. Wij leven in de wereld van computers en spellingscheckers...ik denk dat we ons erbij neer moeten leggen dat inze basiskennis van taal en grammatica steeds beknopter wordt. Je hoeft gewoon niet meer zoveel zelf te weten, er zijn talloze hulpmiddelen. En nee ik vind dat ook geen goede ontwikkeling, maar het is wel een ontwikkeling van deze tijd. Ik vind het ook volslagen onzin dat peuters en kleuter al achter computers en tablets zitten..maar ja wel een ontwikkeling van nu. Je kunt weinig anders doen dan erbij neerleggen.

17. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Serieus - jij zou je daarbij neerleggen? Dat basis grammatica en spelling niet meer noodzakelijk is "omdat we met computers werken"?
    Nee, ik zou me daar echt niet bij neerleggen. Als je afhankelijk gaat worden van spellingscheckers, dan is het eind zoek. Veel grammaticale fouten worden daar niet uitgehaald, enkel spelling (en dan nog niet eens alles).

het een sluit het ander niet uit lijkt mij.

18. tuc

tuc Niet meer actief

Nee ik schrijf dat ik dat ook niet goed vind..maar ik ben bv ook afhankelijk van een rekenmachine..voor de simpelste dingen. Ik weet niet hoe ik dat 50 jaar geleden had moeten doen.

maar ik vind het onzin en eigenlijk ook wel beledigend om te zeggen dat iedereen dit maar moet kunnen.

19. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Ja, maar met een rekenmachine wordt er nog enigszins eigen input verwacht (een rekenmachine zal een foute rekensom niet voor je verbeteren bijvoorbeeld ;)). Ik heb nog wel leren hoofdrekenen overigens, en ik doe nog steeds.

Niemand zegt volgens mij dat iedereen foutloos nederlands moet kunnen, maar als het je vak is .. ja, dan mag die eis wel worden gesteld.

20. tuc

tuc Niet meer actief

Nou dat werd hier een aantal keren gezegd hoor..dat iedereen hier foutloos nl moet kunnen. En ja ik heb ook leren hoofdrekenenmaar kon het niet en nog steeds niet. De diagnose dyscalculie is helaas te laat grkomen anders was er misschien extra begeleiding geweest

Deel Deze Pagina