Taalontwikkeling omdraaien?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Victoria30, 4 apr 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Victoria30

Victoria30 Fanatiek lid

1 nov 2016
    2.082
    320
    83
    Vrouw
    Normaal leren kinderen eerst woordjes en klanken en later pas letters. Onze zoon zegt niet niet veel voor zijn leeftijd (2j4m). Maar heeft wel een interesse in letters. Ik heb een bakje magneet letters gehaald. En ik ben vandaag met hem begonnen met het alfabet: letter laten kiezen, benoemen, uitspraak oefenen en daarna dingen benoemen die beginnen met die letter (liefst aanwijsbaar).

Mijn vraag is: is de volgorde waarin je normaal taal leert belangrijk of kan je ook vanuit letters helpen ermee?

Hoe helpen jullie bij de taalontwikkeling?

2. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.971
    3.977
    113
    Ik vraag me af of het op deze leeftijd helpend is... maar kwaad kan het vast niet.

Wat helpt is veel taal aangeboden krijgen. Dus veel voorlezen, liefst interactief dus met aanwijzen, benoemen, vragen erover stellen, etc.
    Daarnaast de taal verrijken. Dus als hij bijvoorbeeld zegt: hee een auto, dan zeg jij: ja dat heb je goed gezien, een blauwe auto!
    Of 'broek aan' dan zeg je ja wat een mooie broek heb jij aan.

Als je echt zorgen hebt over de taalontwikkeling zou ik contact opnemen met een logopedist. Die kan echt gericht advies geven wat in het geval van jouw kind helpend kan zijn.

3. LW85

LW85 Fanatiek lid

24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    Ik denk dat het wel helpt hoor, je kan ook nog het alfabet terug laten komen als je iets anders aan het doen bent. Bijvoorbeeld buiten dingen aanwijzen en dan zeggen welke letter het mee begint en uitspreken/nazeggen.
    Verder lekker veel voorlezen en kletsen, soms doen of je hem niet begrijpt ook al begrijp je hem wel, zo daag je hem uit iets meer woorden te gebruiken dat dat ene woordje waar hij normaal zijn zin mee krijgt.
    Ik weet niet of hij ook televisie/filmpjes kijkt? Maar kies dan niet voor Bumba en Teletubbies waar ze geen normale taal gebruiken maar dingen waar ze ook goed en veel praten, bijvoorbeeld het Zandkasteel en Sesamstraat.

4. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Hier had zoontje voor hij echt goed ging praten ook veel interesse in het alfabet. Had zo'n grote placemat van de Action met alle letters erop. Wat wij deden was alle letters benoemen en daar dan een woord bij verzinnen. Bijv. de P is van papa of de B is van bal enz.
    Verder heb ik altijd alles heel duidelijk en vaak benoemd, soms ook meerdere keren herhalen en soms wat nadruk leggen op de uitspraak.
    Zoontje wordt in juni 3 en kan zeggen dat hij het laatste half jaar echt met sprongen vooruit is gegaan. In oktober kon hij amper 3 woordzinnen maken, nu gebruikt hij volledige zinnen. Nog niet altijd voor iedereen verstaanbaar, heeft met bepaalde letters nog wel moeite, maar heb er wel vertrouwen in dat dat met de tijd ook nog wel goed komt.

5. Victoria30

Victoria30 Fanatiek lid

1 nov 2016
    2.082
    320
    83
    Vrouw
    Bij de ZN woorden die hij noemt voeg ik inderdaad al BN woorden toe. Logopedie zat ik inderdaad al aan te denken. Binnenkort staat een extra afspraak met het cb en dan gaan wij het daarover hebben. De zinnen die hij uitspreekt zijn alleen voor mij te verstaan en versta ik zelf ook niet altijd. Hij spreekt zinnen uit als 1 woord en heeft moeite met de uitspraak van sommige letters. Er zitten nu en dan lange zinnen tussen. Maar door de slechte articulatie is het niet goed te verstaan. Daarin verwacht ik dat logopedie zeker iets kan betekenen als ze het daar niet te vroeg voor vinden. In de tussentijd wil ik achterhalen met welke letters hij moeite heeft, en deze oefenen. Ik wil ook achterhalen wat hij begrijpt zonder het te kunnen zeggen.

Aanvulling: na het posten zie ik dat er meer reacties zijn, ik moet nu even rennen maar daar geef ik later even reactie op.

6. NafNaf

NafNaf Fanatiek lid

5 feb 2015
    1.258
    55
    48
    NULL
    NULL
    Van letters oefenen gaan ze niet meer of eerder praten, daar helpen andere activiteiten veel beter bij. Maar als hij het leuk vindt, kan het ook geen kwaad (zo lang als je de letters uitspreekt als ah, buh, ssss, duh, etc.). Mijn peuter vindt letters, cijfers, vormen en kleuren ook heel interessant en roept dus voortdurend: "Kijk, LLLL!" waar een ander kind veel enthousiaster wordt van een brandweerauto of zo... Ieder zijn ding, denk ik dan. ;)

7. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.818
    2.678
    113
    #7 Jessi79, 4 apr 2017
    Laatst bewerkt: 4 apr 2017
    Ik ben sinds kort leesmoeder op school bij mijn kleuter en haar juffen vertelden bij de instructie dat ik bij het lezen juist geen aandacht aan de letters moest geven. Ze merkten in de klas dat de kleuters de laatste jaren enorm achter gaan lopen in taalbegrip omdat ouders steeds meer met letters herkennen en klanken (en lezen) bezig zijn. En dat er steeds meer kleuters met taalachterstand zijn. Veel interactief lezen en voorwerpen benoemen was volgens hun veel belangrijker. De juf gaf als voorbeeld dat kinderen soms bij de letter K allerlei woorden met een K kunnen opnoemen, zoals Kastanje, Keuken, Kratje. Maar als ze dan in het bos zijn en een kastanje zien, dat ze dan de koppeling tussen het voorwerp en het juiste woord erbij niet kunnen maken. En dat ze na het lezen van een verhaal het niet goed in eigen woorden kunnen navertellen. Geen goed taalbegrip zeg maar.

Of zoals het voorbeeld hierboven dat genoemd wordt: het is beter als hij bij het zien van een bal het woord 'Bal' zegt, dan maakt hij de juiste betekenis koppeling, dan dat hij de klank koppeling 'B' is van 'Bal' maakt.

Mijn dochter kon met 2,5 jaar ook al veel letters van het alfabeth herkennen. Maar de juffen op school zeggen dat het voor de woordenschat ontwikkeling, taalbegrip en spraak zeker niet voordeliger is, maar eerder nadeliger.

Ik ben wel heel benieuwd of hier een logopediste is die kan vertellen of dit verhaal van mijn dochters juffen klopt.

8. tuc

tuc Niet meer actief

Ik ben geen logopediste hoor maar vind dit een heel logisch verhaal eigenlijk. Kan mij heel goed voorstellen dat dat waar is.
    Een letter (her) kennen heeft idd niks met taalbegrip te maken en als de focus daarop ligt dat het andere dan onvoldoende aan bod komt.
    En natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar als het taalbegrip en de uitspraak nog niet goed ontwikkeld zijn zou ik dus niet de letters aanbieden maar boeken met plaatjes.

9. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.170
    4.321
    113
    Het verhaal zou kunnen kloppen maar wat ik niey snap is het geen aandacht schenken aan letters? Heel begin groep drie draait daar om. Letters moeten geautomatiseerd worden om ze vlot te kunnen lezen. Of bedoelen ze iets anders?

10. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Kleuters zitten nog niet in groep 3. Hier doen ze op school veel met letters, maar wel met koppeling naar het object zeg maar. Ze hebben bv een verteltafel met allemaal Paas- en lente-spulletjes, en als ze een letter 'behandelen' gaan ze bv kijken of er op tafel iets ligt met die letter. Met voorlezen gaat het vooral op begrip van het verhaal en gaan ze inderdaad niet echt iets met letters doen.

Maar voor TS; klinkt als een leuk spelletje toch? Ik zou die koppeling naar fysieke objecten proberen te maken, maar verder staat dit echt geen taalontwikeling in de weg hoor.

11. tuc

tuc Niet meer actief

In groep 3 kunnen kinderen al praten;)
    Het gaat hier om het taalbegrip en de beginnende actieve woordenschat. Dat is in groep 3 allang ontwikkeld dus dan ga je idd op de letters focussen.

12. Victoria30

Victoria30 Fanatiek lid

1 nov 2016
    2.082
    320
    83
    Vrouw
    @ Tuc: Het gaat hier vooral om de uitspraak. Als ik hem iets vraag dan laat hij vaak zien dat hij begrijpt wat ik zeg. Ik leer zelf door het leggen van verbanden. Stampen gaat mij niet goed af. Door middel van letters wil ik hem niet per se de letter zelf leren. Maar wel overbrengen dat er een verband zit in de taal. Dat hij via herhaling en zien dat er overeenkomsten zijn de spreektaal kan oppakken. Lezen en dingen benoemen doe ik daarbuiten ook, daar gaat het niet van af.

@ LW85: Wij benoemen waar hij naar kijkt. Onze zoon wijst niet. Maar regelmatig benoemd hij iets en dan ga ik daar verder over praten met hem. Ik heb een tijdje vaker gedaan alsof ik hem niet begreep, maar daar groeit de frustratie erg van en dat heeft tot nu toe niet echt geholpen. Ik laat via de tv youtube filmpjes zien, vooral Sesamstraat (vind ik stiekem zelf echt geweldig) en de Teletubbies. Van Sesamstraat moet ik nog even op zoek naar extra boekjes want dat is favoriet.

@ Olifantje: Wat fijn dat er zo'n grote sprong is geweest in dat half jaar. Ik herhaal ook veel en dan probeer ik er een liedje van te maken.

@ NafNaf: Bij mij waren er problemen om van de gesproken taal over te gaan op de geschreven taal. Mijn moeder is zich er dusdanig in gaan verdiepen dat ze daarna gelijk begonnen is met Nederlandse bijles geven. Zij geeft aan dat veel kindjes juist in die overgang problemen krijgen door het vaste systeem van ah, buh, ssss, duh en dat het beter is om Aaaa Beee Ceee te leren. Ik vind dat zelf lastig in de schatten omdat zij dat aangeeft aan de hand van een groep kinderen dat niet mee komt met de andere methode. Hoe de verhoudingen zouden liggen als de andere methode gebruikt zou worden weet ik niet. Daar zit nog wat twijfel voor mij.

@ Jessi79 : Dat de kinderen de link tussen het woord en het voorwerp niet kunnen maken is doordat die wss afwezig was. Ik gel wel de link met het fysieke voorwerp. Ik maak er een groep van. Sowieso ga ik verder navraag doen bij de logopediste.

@ Fuddey: Ik leg zeker de link idd met fysieke objecten. Zonder zou het meer stampen zijn en dat is niet mijn bedoeling. Ik kies tussendoor ook woorden die ik niet kan aanwijzen, maar dat zijn dan echt veel gebruikte woorden zoals bijvoorbeeld boos, dorst, plassen etc

13. Loveloes

Loveloes Niet meer actief

Persoonlijk zou ik het letters leren echt los laten en je op een andere manier richten op taalontwikkeling. Inderdaad door af en toe filmpjes kijken en heel veel voorlezen. Als je je kind nu de letters op verkeerde manier aanleert, is dat echt heel schadelijk voor het echte leren lezen. Probeer zelf hem 'onder te dompelen' in woordenschat en taal. En komt het echt niet of raakt hij er gefrustreerd door, neem dan contact op met een goede logopedist. Gesprokentaal is mijn inziens echt een eerste stap richting geschreven taal en dus niet andersom.

14. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    8.002
    6.753
    113
    zuid-holland zuid
    Samen liedjes zingen werkte bij ons echt heel goed. Kun je bij alles doen, ook als je even geen tijd hebt voor 1 op 1 aandacht bijv tijdens strijken, poetsen, wandelen.

15. Love1990

Love1990 Niet meer actief

Onze dochter is nu 2 jaar en 5 maanden en praat niet veel/onduidelijk. Zij heeft ook een enorme interesse in letters en cijfers, ze kan alle letters benoemen en kan tellen tot 14. Wij zoeken ook woorden bij de letters, benoemen het en vragen haar om ons na te zeggen. Voor haar is dit echt een spelletje en ze geniet er enorm van. Ze gaat sinds kort naar de peuterspeelzaal en sindsdien gaat ze steeds meer praten en wordt haar uitspraak ook beter.

16. Victoria30

Victoria30 Fanatiek lid

1 nov 2016
    2.082
    320
    83
    Vrouw
    Goed dat je de interesse volgt. Om iets te leren is het denk ik ook belangrijk dat het als interessant gezien word. Vooral met het concentratievermogen met een peuter. Door een eerdere foute keuze voor een psz kan mijn zoon pas later naar de psz van zijn toekomstige basisschool (andere dan waar wij hem oorspronkelijk aan gemeld hadden). Jammer dat hij dat niet nu al kan mee krijgen. Ik merk dat hij er echt klaar voor is.

Met letters spelen kan inderdaad heel leuk zijn. Vanmorgen hadden wij helaas geen tijd maar hij wilde gelijk weer aan de slag en ik merk daarin zeker dat dit een opening is. Hij begint gelijk meer te papegaaien waar hij eerder nog weinig in mee wilde gaan. Dus tussendoor oefenen wij nog met het uitspreken van losse letters, beetje random.

17. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.170
    4.321
    113
    Oh ik dacht dat ze het over het algemeen had. Omdat ze leesmoeder is en dat ben je naar mijn weten in groep 3 toch? Of ze bedoelt voorleesmoeder, dat kan ook bedenk ik me net. Ik bekeek het vanuit mezelf. Ik was ook leesmoeder in groep 3 met kinderen die niet goed mee kwamen met lezen.

18. RoIn

RoIn VIP lid

3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Dit is echt waar..
    Sterker nog, ik kan jullie niet uitleggen waardoor het precies komt, maar te vroeg beginnen met leren lezen kan dyslexie in de hand werken.

Pas een lezing hierover gehad van een ontwikkelingsagoog..

Even wat gegoogled..
    Ontwikkelingsdyslexie: Maken wij kinderen dyslectisch?
    Jong leren lezen en dyslexie - Davis Dyslexie

19. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.818
    2.678
    113
    Ik bedoel inderdaad groep 1, hier lezen we in kleine groepjes met moeders voor om het taalbegrip bij de zwakkere kindjes te stimuleren. De juf gaf aan dat de letters inderdaad eind groep 2 en in groep 3 pas aan de orde komen.

20. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Bedankt voor de link, (ander onderwerp, maar ik vroeg me net af waarom dl in spiegelbeeld schrijft en dat is dus normaal :D )

Deel Deze Pagina