Vanaf welke leeftijd meer vrijheid

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Piep2016, 5 apr 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Piep2016

Piep2016 Fanatiek lid

30 apr 2016
    1.408
    952
    113
    We hebben een discussiepuntje en ben benieuwd hoe jullie er over denken.

Vanaf welke leeftijd vind je dat een kind meer vrijheid moet kunnen krijgen en dus de verantwoording aankan om alleen naar een pleintje te gaan (met toezicht) wetend dat er consquenties zijn aan het gedrag wat hij daar vertoont (andere kinderen vervelen of vechten)

Zou wel een poll aan willen maken maar ik weet echt niet hoe dat moet :)

2. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.285
    25.752
    113
    Oh dat vind ik een lastige om daar een leeftijd aan te vebinden. Verschilt toch wel per kind en ook woonsituatie.

Mijn twee oudsten gingen vanaf 4 en 2 buiten spelen waar we nu wonen. Ik ging toen op een tuinstoel aan het pleintje zitten, maar ze konden nog redelijk ver bij mij vandaan (groot veld waar ze dan omheen fietsten). Toen ze ouder werden en het buitenspelen goed ging, ging ik dan ook wel eens naar binnen om wat te pakken, naar toilet oid en zo breidde dat uit.

Hetzelfde met zelf naar school gaan. Ik weet niet meer hoe oud ze precies waren (ik denk ongeveer 8 jaar), maar ook dat ging geleidelijk. Dan gingen ze bijvoorbeeld alvast vooruit fietsen terwijl ik mijn fiets aan het pakken was.

3. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.063
    1.296
    113
    Nederland
    Wij hebben een pleintje voor de deur en daar mag hij sinds z'n 4e alleen naar toe. We hebben regels dat hij op het plein blijft. Vanaf de woonkamer kan ik dan alles overzien of ik ga voor de deur zitten.

Regels die we hebben:
    Eten en drinken doe je thuis. Soms delen de kinderen onderling wel uit, dat is prima maar zeuren doe je niet.

Je blijft op het plein

Wil je bij een vriendje/vriendinnetje binnen dan kom je het melden

Verder vraagt hij altijd netjes of iets mag en houdt zich aan de regels.

Oh en andere kinderen plagen of vechten tolereren we niet. Dan kun je naar binnen komen en die dag niet meer buiten spelen.

4. Suuzan

Suuzan Fanatiek lid

21 dec 2013
    1.805
    655
    113
    Mijn dochtertje mag hier achter op straat (=woonerf) alleen spelen sinds zo'n 2 maanden (ze was dus net 4). Ik zorg wel dat mijn raam/deur open staat zodat ik het kan horen als ze huilt. Als ze bij iemand binnen gaat spelen moet ze dit komen vertellen. Ze mag niet verder dan ons woonerf, ik moet haar dus kunnen zien. Ze is weleens een rondje om ons blok gaan fietsen vorige zomer en mocht toen gelijk niet meer buiten spelen. Dit heeft gelukkig indruk gemaakt.
    Ik vind de vrijheid vreselijke en doodeng, maar moet haar ook ruimte geven om zelf te ontdekken en te leren. Ben wel altijd blij als ze weer binnen is. Tis wat groot worden... brrrr

5. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    Zo ging het hier ook.

6. DastyQueen

DastyQueen Niet meer actief

Wij wonen in een wijk die bestaat uit allemaal auto vrije hofjes elk met iets anders voor kinderen zoals een speeltuin, voetbalveld, basketbalveld enz. Toen mijn zoon 3 was mocht hij "alleen" voor de deur spelen in ons hofje met speeltuintje (in het begin zat ik dan in onze voortuin en wat later keek ik elke 5 minuten even uit het keuken raam). Wel had ik altijd mijn voordeur of keukenraam open staan zodat ik precies hoorde wat er zich afspeelde buiten. Vanaf 5 jaar mocht hij een hofje verder spelen (straat woonwijk oversteken) en toen hij 7 werd mocht hij in de hele wijk spelen maar ik wil wel weten op welk hofje hij speelt en als hij ergens anders heen gaat moet dat gemeld worden.

7. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.165
    3.045
    113
    Nederland
    Onze dochter mag straks als ze 5 is voor het eerst naar de speeltuin 2 straten verder. Ik kan me bij mijn zoontje nog niet voorstellen dat die dat met 5 ook aan kan maar wie weet:p

8. IkbenTess

IkbenTess Fanatiek lid

14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Daar kun je geen leeftijd aan hangen. Mijn oudste luistert ontzettend goed (té goed soms) dus hij mocht dat al vrij vroeg.. met 4 ofzo. Mijn jongste kan ik nog lang niet even alleen laten.

9. Springday

Springday Fanatiek lid

20 mei 2014
    1.409
    0
    36
    Ik denk dat het vooral kindgebonden is. Het ene kind is daar sneller aan toe dan het andere kind. Mijn oudste zoon begint nu steeds vaker te vragen of hij alleen buiten mag spelen. Eind deze maand wordt hij 6 en hebben we afgesproken dat we het gaan proberen als hij 6 wordt. We beginnen dan met in de straat spelen. Hij krijgt wel een GPS horloge met belfunctie, mocht hij straks verder mogen spelen en er is iets kan hij ons altijd bereiken met zijn horloge en andersom kunnen wij hem ook gesproken berichten versturen. Dat vind ik wel een geruststelling.

10. Maartt

Maartt Fanatiek lid

30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    Tja..
    check mijn laatste topic.. Haha
    Hier is ze 5. En mag de straat hiernaast en om het huis.
    Gps is besteld inmiddels.

Deel Deze Pagina