Hoi, Er komt eindelijk een buurtspeeltuin in onze wijk. Dit is heel bijzonder, want in heel onze gemeente is er nog geen enkele buurtspeeltuin (buiten een kleine schommel of klein klimrekje) . Nu heeft heel de wijk een brief gekregen met plannetje erbij, en wij mogen melden wat we graag in de speeltuin zouden hebben. Ik vind dit erg goed dat ze deze rondvraag doen, en zou dus graag een goede bijdrage leveren! Aangezien er hier nog geen buurtspeeltuinen zijn, weet ik dus niet goed wat ik zou kunnen voorstellen. Wat is er in jullie buursperltuin? Als jullie een hele leuke hebben, kan je misschien ook een foto plaatsen? Dankjewel!
ik zou een paar gewone schommels op een rijtje doen stuk of 4. Dat is echt zoiets als er maar een of twee van zijn er altijd meer kinderen op willen. En schommelen is al iets wat je natuurlijk best een poosje wil doen. Leuk klimtoestel met glijbaan eraan. En wat ik bij de grotere speeltuinen hier zie is een peuterklimrek met glijbaantje en ook een grotere versie. zodat de peuters niet op de hoge willen. en de grotere toch net wat meer uitdaging. Schommelmand. Bankjes voor de ouders.....ook handig
Even los van speeltoestellen: kijk goed naar de ligging en bedenk waar groen .oet komen. Niet alleen geweldig om in te spelen, maar ook heel belangrijk voor schaduw! Anders heb je er 's zomers nog niks aan. Verder is het natuurlijk erg afhankelijk van de leeftijd wat kinderen leuk vinden. Hier is de zand bak met water altijd een publiekstrekker... maar niet alle ouders zijn even blij. Toch zie ik daarballe leeftijden bij. En qua toestellen vooral dingen waar kinderen op kunnen klimmen, overheen lopen, onderdoor kunnen, kunnen verstoppen. Daar beleven ze de mooiste avonturen. Bijvoorbeeld twee huisjes, verbonden met een brug. Aan de een eventueel een glijbaan en bij de andere een brandweerpaal ofzo. Onder de huisjes een zandbak. (Al blijft dat bij een buurtspeeltuin icm katten natuurlijk lastig.
Een apart stukje voor peuters en iets met water Hier staat een waterpomp en wat houten dingen waar dat water doorheen gaat, die hele gebeuren loopt weer door de zandbak, wel zo dat je uiteraard nog in de zandbak kan spelen. Verder een aantal schommels, inderdaad meer als 2 Overigens hebben wij ook een apart stuk, met hek eromheen om te kunnen voetballen Verder denk ik natuurlijk aan een wip, een aantal huisjes al dan niet met glijbaan en meerdere glijbanen. En een stuk waar je goed kan klimmen en klauteren
Wij hebben er hier meerdere. Tussen de huizenblokken zijn de speeltuintjes met huisje en glijbaan, wipwap, schommels, van die stangen waar je kan koppeltje duikelen en hinkelspel. Wat ik fijn vind hier zijn die speeltegels eronder zodat de kinderen niet hard vallen als het gebeurd. Ietsje verderop hebben we een hele grote zandbak met waterpompen en een kabelbaan voor de grotere kinderen. Groot succes allemaal hier!
Iemand noemde al een hele belangrijke de schaduw, hier staat de peuter/ kleuter glijbaan in de volle zon en kun je er in de zomer niet op. Als ze kiezen voor een schommelmand kun je als peuter er ook al mee spelen en voor grotere ook nog steeds leuk. Verder een kleine en groot speeltoestel om te klimmen en glijden. Hier hebben ze wel een trapje van metaal wat ook nog eens rond is en dus niet erg handig voor peuters. Een wipkip is ook altijd leuk en een bankje wat overzichtelijk staat. Water zou ik niet doen meestal vraagt dat extra onderhoud waardoor het de helft vande tijd het niet doet. Een huisje zou ook leuk zijn al gebruiken tieners dat sneller als hangplek
Hier hebben bijna alle speeltuinen kunstgras, en als dat een speeltuin zonder schaduw is vind ik dat geen succes. Wordt loeiheet in de zon! De grote speeltuin hier (betaald) heeft een waterpaddestoel in de zomer, dus dan laten veel mensen hun kinderen op blote voeten, maar als ze dan vervolgens even op de wip willen branden ze hun voeten. Of knieën of handen of dergelijke... Om dezelfde reden een metalen glijbaan beste zoveel mogelijk in de schaduw.
Iets wat fantasie prikkelt qua vormgeving. Hier in de buurt is een grotere speeltuin met als klimtoestel een half ingegraven boot. Dat is erg leuk omdat kinderen samen hele verhalen gaan spelen. Piraten, wereldreizen, reddingsschip, enz. Daarnaast heeft het gewoon glijbanen, klimwandje, gekke trap enzo om "normaal" te spelen. Een andere kleinere speeltuin heeft een klimtoestel waar boven 3 plateautjes zijn. Daarnaast zit er een schommel, een glijbaan en een lastigere trap bij. Dus je kunt gewoon glijden, maar de vorm leent zich ook om er een kasteel van te fantaseren of een ijswinkel. Bij de andere speeltuinen in de buurt is het meer gewoon een glijbaan en ern schommel, maar juist de net wat uitgebreidere constructies, zonder meteen per se te gedefinieerd te zijn, die nodigen het langst en vaakst uit tot spelen, voor verschillende leeftijden.
De onze is net geruimd gemeente vond het onderhoud te duur. Wij hadden: Speelhuisje, wipwap, zandbak, klimrek, schommels. Nu een leeg veld...heel jammer.
Van die rubberen tegels op de grond! Al het andere wordt een grote kattenbak, zo vies. Speeltoestellen van jong tot oud... mijn peuter vind glijbanen geweldig maar heel veel hier hebben geen gewone trap maar bijv zo'n klimtouw, kan hij zelf niet op dus en hij wil zelf heel graag juist de glijbaan op kunnen ipv met hulp. Hier voor de deur staat zo'n draai ding voor peuters, waar je op staat en dan zelf moet ronddraaien aan zo'n stuurding. Bedoelt voor de peuters hier dus maar oudere kinderen vinden het ook nog steeds geweldig.
In het park hier is een leuk speeltuintje, met een groot pierenbad, (maar dat kost het stadsdeel wel beheerder + water en schoonmaak). Met een groot grasveld (altijd gezellig druk) en daarnaast een grote zandbak, een wiebelplank, een klimhuisje met een soort hindernis-loopbrug en aan de andere kant een glijbaan, een grote mandschommel, een laag en hoog duikelrek, een soort klim/glijpiramide van hout/metaal, met verschillende structuren en 2 draaiende dingen die ik niet helemaal snap. Om de speeltoestellen ligt rubber. Er staan vuilnisbakken en rondom pierenbad allemaal bankjes en prullenbakken. En bomen. Vooral de ruimte is erg fijn, het is breed opgezet. Wat foto's: http://static1.persgroep.net/parool/image/5233e801-b8df-4489-ba7a-49ae33e31b39?h=ZDNmNWRjM05USXpNMlU0TURFdFlqaGtaaTAwTkRnNUxXSmhOMkV0TkRsaFpUTXpaVE14WWpNNUx6STFNSGd4T0Rj http://static1.persgroep.net/parool/image/93653f49-af55-4020-a4da-8dc74e3747b7?width=664&height=374 https://www.amsterdam.nl/publish/pages/262357/speelplaats.jpg
Hier een groot grasveld, maar dan niet 'glad', er zitten hoogteverschillen in. Daarop staan verschillende glijbanen (kleintje en voor grotere), zelfde voor schommels, ene evenwichtbalk, wipkip, huisje. De glijbanen moet je echt op 'klimmen', met netten/brandweerpaal enzo, erg leuk! Ook mooie volgroeide bomen! Ik zou graag nog wat natuur-speelgoed erbij willen, wat fantasie een beetje prikkelt, Google eens op natuurspeeltuin!
Er zijn al een heleboel leuke dingen genoemd zie ik. Wat ik nog niet gelezen heb is dit: een bol in een leuke kleur waar een hendel op zit die de kinderen kunnen ronddraaien en dan gaat die bol kinderliedjes afspelen. Het is echt heel leuk. Mijn dochter draait graag maar gaat er ook graag bij dansen . Zodra je stopt met draaien stopt de muziek ook vrij snel omdat je dat dus opwekt met het draaien. Als je het interessant vindt dat zoek ik een foto voor je op.
Flink wat schommels inderdaad! Er zijn zoveel speeltuinen met te wienig schommels. Schommels zijn altijd populair. Verder las ik ook al van die rubberen tegels rondom alle speeltoestellen. Bij ons ontbreken deze soms en daar wordt ik dan als control freak moeder toch altijd wat zenuwachtig van. Speelhuisjes met en zonder poten/laddertjes zijn ook altijd een hit. Stimuleert ook om samen leuk fantasiespel te spelen. Kabelbaantje is ook leuk. Moet niet te zwaar zijn, want dan kunnen de kinderen het niet zelf en zijn de ouders altijd de klos . Verder een pleintje voor voetbal/basketbal en genoeg ruimte voor fietsen, tractortjes, stepjes, en dat soort grut. Verder heb ik het liefst geen waterpompen enzo in de zandbak. Bij onze speeltuinen zetten ze die dingen met 12 graden en zon al aan en heb ik dan constant strijd om de jongste uit het water te houden. O ja en een lekkere koffiehoek op een zonnige plek uit de wind voor de ouders natuurlijk!
Zo'n schommelmand is erg leuk! Verder op letten dat het vandalimse proof is. En dat het leuk is voor groot en klein. Ik weet niet hoe groot jullie woonplaats is er of er gehandicapte kindjes wonen. Maar er zijn speciale toestellen voor kinderen in een rolstoel of met een handicap. Je kan hiervoor ook de nsgk benaderen. Verder inderdaad rubberen tegels! Geen zandbak. Vaak een plek voor schijten/plassende honden en katten. Brrrrr! Wat picknick tafels en bankjes voor de ouders. Met schaduwplekjes. Wij hebben net een nieuw speeltuintje in de buurt: https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13165993_296972137300934_6820960600659109419_n.jpg?oh=c0a6d5abb2933d41b96b6881d7afcd26&oe=5951D340 Op de foto liggen nog niet de nieuwe rubberen tegels. Maar als we echt een middag naar de speeltuin gaan gaan we meestal naar houten. Speeltoestellen bij speeltuin en kinderboerderij Buitenwereld Houten Kinderen kunnen heerlijk vrij ravotten. Apart gedeelte voor de kleintjes. Terras met tafels en stoelen. In zomer periode kan je wat drinken, eten en ijsjes halen. En er zit een kinderboerderij naast.
Bedankt voor de leuke tips allemaal! Uuz, erg knap inderdaad! Hier is de plek wat kleiner, ik gok ongeveer een half voetbalveld. Ik heb al een hele lijst opgeschreven. Rubbertegels zijn inderdaad altijd fijn! De tip van 4 schommels vind ik ook super, daar had ik zelf niet aangedacht. Verder heb ik nog opgeschreven over de 2 verschillende speeltuigen (1 voor de kleinsten en een grotere), zodat de kleinsten ook rustig kunnen spelen zonder drukke grote kinderen. Heb ook gemeld om extra banken te voorzien voor de ouders, er staat nu namelijk al 1 picknickbank op die plek. Extra bomen voor schaduw. Ik ben benieuwd wat de gemeente zal doen. Het plan is dat er in de zomer gespeeld kan worden. Ik weet niet of het echt zo snel zal gaan
Wij hebben met de buurt vorig jaar onze buurtspeeltuin vernieuwd. Zo hebben een schommel met 2 schommels geplaatst. De glijbaan is vervangen, verder zijn er 2 wipfiguren en 1 wipwap, een klim-iglo, duikelrek met drie duikelstangen. Een trapveld met 2 doelen en een ballenvanger tussen het speelgedeelte en het trapveld.
Ik vind een natuurspeeltuin erg leuk en hoeft niet teveel te kosten. En misschien 2 schommels, wip en glijbaan erbij.