Taalontwikkeling; zo grappig

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door ikkie97, 23 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.916
    3.937
    113
    Ik vind het zo boeiend, die taalontwikkeling :)
    Ons dochtertje begon een paar weken terug net met tweewoordszinnetjes, sinds enkele dagen zijn het er ineens drie, maar vaak in volledig willekeurige volgorde :D toch weet ze precies duidelijk te maken wat ze wil. Enkele voorbeeldjes;
    Drinke komme heit (heit=papa moet boven komen om drinken te brengen)
    Ies koek ook (ilse wil ook koek)
    Goed ies zelf! (Trekt zelf haar schoen aan wat toevallig goed gaat)

Wat ook grappig is, ze wordt eigenlijk tweetalig opgevoed. Wij spreken Fries, mijn moeder die twee dagen oppast spreekt Nederlands, naast alle Nederlandse boekjes en de tv. Tot nu toe had ze bij een aantal woorden voorkeur. Voor de Nederlandse variant. Nu noemt ze steeds het Friese woord nadat ze het eerst in het Nederlands gezegd heeft.
    Bijv: poes kijke...sjen of Ies ook...ek

Inmiddels heeft ze haar eigen omdraaiingen hersteld. Visje zwemt weer in de kom ipv de mok. Komkommer heet ook niet meer mok maar kommeh en haar kin heet niet meer nik ;)

Ik blijf het boeiend vinden, wie deelt zijn/haar ervaringen?

2. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Heerlijk he? Ik vind het ook zo knap hoe snel het soms ineens gaat! Mijn dochter gaat nu ook weer zo hard, echt heel boeiend en gewoon super leuk dat geklets. Vandaag zagen we een vogelnest, ze zei;'Ik pak een ladder en ik klim naar vogelnest! Ik naar babyvogels kijken en ik zeg;'Wat een lekkere dikke koppies!!'' Ik lag in een deuk :D

3. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.830
    3.627
    113
    Ik vind het heel grappig hoe ze dingen zo heel logisch benaderen. Ik zei bijvoorbeeld voor de grap eens tegen mijn zoontje: 'opa en oma zijn toch al heel oud?' en toen zei hij: 'opa en oma zijn heel nieuw'.:D En mijn opmerking 'viespeuk' werd beantwoord met 'lekkerpeuk', dat soort dingen. 'Vies' in de context van niet lekker smaken krijgt hier ook soms de reactie 'is schoon', ipv 'is lekker'.

4. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Haha wat grappig.
    Hier zegt ze eigenlijk alles heel goed wat ze zegt behalve dat ze sommige letters niet uit kan spreken.

Wat totaal niet echt met praten te maken heeft maar wel grappig is. Als ze bijv een kledingstuk van t wasrek trekt zegt ze Broek nat en gaat ze dr broek droog blazen ;).

verder weet ze alles goed te gebruiken. Of noujaa als ze hoort te zeggen dank je wel zegt zij asjebief :)

5. XmoniqueX

XmoniqueX Bekend lid

1 jan 2011
    945
    0
    0
    Uden
    Hier is als lekker niet :). En kaplaarzen, zijn kappenlaarzen. Echt zo grappig. Je kunt het ook verbeteren tot je een ons weegt hij blijft het zeggen. Onze poes heet Nancy. En zolang als hij kan praten heet ze Titty. Als je zegt: ze heet Nancy. Krijg je: ja, titty :)))

6. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Haha, mijn dochter zegt 'vliegtvluig', als je dan zegt 'vliegtuig' wordt ze boos :D 'Nee nee, niet vliegtuig! Vliegtvluig!'

7. fafa

fafa Niet meer actief

Zo ging ik een half jaar geleden met mn oudste boodschappen doe. Allebei een mandje:
    Ik: "Doe jij dan de lichte dingen in je mandje?"
    Zij: "Ja, en jij de donkere!"

:D

8. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.830
    3.627
    113
    Haha, ja precies, dat is er ook 1, zo grappig.

9. Micchan

Micchan VIP lid

24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Hahaha prachtig!

10. Anjou

Anjou Niet meer actief

Zoonlief moet altijd helpen zijn speelgoed opruimen en doet dat ook lief. Maar als hij wil gaan spelen en speelgoed pakken roept hij dus ook heel hard. OPspelen. Zo schattig

11. Amethist

Amethist Niet meer actief

Mijn zoontje kan prima televisie zeggen, maar zegt altijd kieje. Echt geen idee waar dat vandaan komt, maar hij blijft het stug zeggen.

12. AnneThamar

AnneThamar Niet meer actief

Hihi ja zo leuk. M'n dochter las laatst een boekje, zegt ze ineens jeej een appelboom. Daarna was de boom versierd als taart en dat was dan ook een appeltaart.
    Het gaat zo enorm snel, al is mijn dochtertje wel enorm eigenwijs, als ze iets niet wil zeggen doet ze het niet ook al kan ze het wel.
    Verder is de k een t. Tip is kip en (tante) Kitty is titty.

Ook zo leuk, blijkbaar hadden ze op de psz een liedje gezongen, want ze stond ineens voor m'n neus met bewegende handjes, en zei vis in kom, praten haha moesten we visje in het water zingen. Die zingen we nooit dus was extra grappig :)

13. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.793
    18.992
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Mijn man vroeg ooit aan mijn Friese neefje: heb je lekker melk?
    Nee, dat is molke! Haha.

Ik vind die taalontwikkeling ook heerlijk. Vooral omdat het een (klein) onderdeel van mijn studie was en ik dat studiemateriaal nu ineens tot leven zie komen. Oudste zoon heeft een tijd lang alle werkwoorden goed vervoegt in de verleden tijd. Nu heeft hij het soms ineens over 'loopte' in plaats van 'liep'. Dat soort fouten zijn echt volgens het boekje!

Ik vond die krompraat erg leuk, maar die periode zijn we met de oudste wel voorbij. Wel ontdekken we nu soms bij toeval dat hij bepaalde uitdrukkingen niet snapt omdat hij ze nog letterlijk neemt (verstopte neus - waar dan?) Of toen hij laatst met zijn drinken knoeide:
    Zoon: "Ja papa, mijn glas zat ook te vol."
    Papa: "Oh ja, lag het weer aan mij?"
    Zoon: "Nee, het ligt op tafel."
    :)

En hij heeft nu genoeg taal tot zijn beschikking om heerlijk bij de hand te zijn. Ik moet soms zo mijn lachen inhouden! Heerlijk.

14. Peetje83

Peetje83 Fanatiek lid

29 jun 2011
    4.057
    2.555
    113
    Limburg
    Mijn zoontje zegt nu opeens heel veel na en begint echt met 2-3 woordjes te praten. Veel woorden zijn nog alleen voor ons verstaanbaar maar hij gaat opeens met sprongen vooruit.
    Banaan heeft al 3 benamingen gehad, bana, baatje en nu is het manné (dat zegt hij sinds hij een tijd veel mandarijntjes heeft gegeten:$)
    Alle katten heten Indy, alle kleine meisjes heten Sazja (Sara, zo heet mijn petekindje) en alle andere kinderen zijn "kindje"

Ik vind het nu vooral grappig dat wanneer wij aan het praten zijn, hij opeens op de achtergrond willekeurig dingen na zegt.
    Mijn schoonzus riep onze hond dit weekend met een enorme piepstem "miiiiinky minky minky" vervolgens zei zoonlief het na met zo'n zelfde piepstem:D

15. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38

Woow kan ze al lezen.:$

16. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    S. Wil niet niks....:D

17. Mykelti

Mykelti VIP lid

3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Hier ziet hij overal pitie (politie)auto's en raceauto's. Ook heeft papa heeeeel veel auto's volgens hem. Hij zegt dan race papa auto. Zo schattig.

En als iets heel groot is, zegt hij, met handjes erbij Zohohohohoho groootttttt, beetje met zware, stotterende stem. Heeft mijn moeder een keertje gezegd.

De hond heet Maggie, maar die noemt hij Nanja.

En zo nog veel meer. :)

18. Queeny

Queeny Bekend lid

29 okt 2013
    891
    0
    0
    Dochter van 2 jaar en 2 maanden, zat van de week een natuurprogramma te kijken, zegt ze; kijk mama! Vliegmuis!
    T waren vleermuizen:)

19. Inge88

Inge88 Fanatiek lid

22 mrt 2011
    2.264
    0
    0
    Ik ben vorige week zaterdag ten huwelijk gevraagd (en natuurlijk JA gezegd ;)) En nu zeiden we tegen de oudste dat ze dan samen met haar zusje bruidsmeisje zou zijn.

Nu verteld ze tegen iedereen dat ze een bruine meisje mag zijn :D Haha!! Ze heeft een skippy paardje wat ze bruintje noemt. Nu heeft ze dus het verband gelegd:
    Mama en papa gaan trouwen, Ik mag een bruine meisje zijn op een paardje en dan maakt ze zo'n paarden galop geluidje :D Echt heerlijk die kinder logica

20. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.793
    18.992
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    @Inge: oh, wat wordt dat een teleurstelling straks als ze zelf moet lopen.

@Mykelti: Onze zoon beweert nog steeds dat papa de televisietoren heeft gebouwd. Hoe hij erop komt? Geen idee.

Qua uitspraak heeft onze zoon nog maar een paar dingen die mis gaan. Het is volgens hem dLuplo in plaats van duplo en paprika wordt pRaprikRa. Ik krijg het zelf bijna m'n keel niet uit.

Deel Deze Pagina