Taalontwikkeling ?!

Discussion in 'Baby en dreumes' started by WenT, Jul 12, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. muis26

muis26 Fanatiek lid

Jan 4, 2008
    4,077
    7
    38
    ergens in t gooi :)
    80 woorden met 14!!! maanden???????????????? JEUMIG!!! das wel erggggggggggggg veeel

mijn zoontje is nu 14 maandjes, en loopt/rent als een kivit, maar zegt alleen mama /papa/ en puh (=poes) en DA (=daar) meer krijg ik er nog niet uit :D:D:D

2. Sweetlakecity

Sweetlakecity Niet meer actief

Gaaf zeg!
    En ik maar trots zijn op de kleine woordjes.
    En: Open, ja?

Komt vanzelf lijkt mij. Jammer dat we hier ik ben gefrustreerd fase hebben want ik kan je het niet uitleggen wat ik wil. Te weinig woordenschat hierzo.

3. WenT

WenT Bekend lid

Jul 25, 2008
    766
    1
    0
    Service Manager
    Noord-Brabant
    Tja, maar ben wel jaloers op de moeders van de kleintjes die al lopen hoor... Als je kindje de 10 kilo gepasseerd is en nog niet loopt, krijgt je linkerarm het wel erg zwaar...
    Ik kan Joleijn niet zomaar ergens neerzetten, bij bijvoorbeeld het tandenpoetsen of het aankleden of wat dan ook...

En ze raakt zelf heeeeel erg gefrustreerd omdat ze nog niet echt mee kan doen met de andere kindjes... Ze wil zo graag klimmen en op de glijbaan enzo... Maarja.
    Ze schuift op haar billen overal heen en al haar rompertjes zijn binnen een mum van tijd stuk of zwart... Broekjes slijten als een gek. Kruipen doet ze heel soms even, maar alleen als ze op een zachte ondergrond zit. Want kindjes die hypermobiel zijn hebben ook snel blauwe plekken.

En het lijkt mij juist zo verschrikkelijk leuk als je kindje de eerste stapjes zet... Ben supertrots op haar als kletskousje, maar kijk nu toch ook wel uit naar de eerste stapjes hoor.

4. Sweetlakecity

hahah wenT zo hebben we allemaal wat.
    Hier kan ze dus wel lopen maar raakt boos als ze niets uit kan leggen en bij jou kan ze niet lopen en raakt ze boos maar je wel vertellen wat ze wil.

5. WenT

WenT Bekend lid

Jul 25, 2008
    766
    1
    0
    Service Manager
    Noord-Brabant
    De wereld is mooi van Z@ppelin is inderdaad erg leuk voor kleine kinderen.

Kabouter Plop en Piet Piraat kennen ze in een mum van tijd ja.

Nu wil ze ook alleen nog maar Plopkoeken :D

6. Sweetlakecity

heerlijk die tv en reclame. NOT
    Plopkoeken...serieus....hahaha

7. WenT

WenT Bekend lid

Jul 25, 2008
    766
    1
    0
    Service Manager
    Noord-Brabant
    Tja... ik riep altijd dat mijn kindje bijna nooit voor de tv zou mogen zitten... We hebben zelfs alleen maar tv in de slaapkamer en niet in de woonkamer. Maarja... toch is het af en toe wel handig om bijvoorbeeld haar nageltjes te knippen of als papa en mama heel moe zijn... Dan kunnen we lekker met zijn drietjes op bed "De wereld is mooi" kijken... soort weekend traktatie.
    Lekker op bed tussen papa en mama in, met haar tutkonijntje, naar Kabouter Plop en Piet Piraat kijken...

Ik vind het overigens echt een slechte zaak dat reclames voor kinderen toegestaan zijn in NL hoor !

In Zweden is dat bij de wet verboden... Kinderen zijn zo makkelijk te be"invloeden...

8. Sweetlakecity

hier rent ze altijd naar het bord van de hap snap toe waar 3 kinderen een ijsje eten. Kleurtjes trekken haar aan.
    Wat dacht je van die opblaasbare GOGO in de c1000 toen...zucht. Even aanraken....

9. WenT

WenT Bekend lid

Jul 25, 2008
    766
    1
    0
    Service Manager
    Noord-Brabant
    Hahaha !
    Elke keer de GOGO aaien dan maar... Je doet ook alles voor je kindje natuurlijk :D

Hier was het precies hetzelfde met de Beesies... Elke keer: "Beesie !!!!"... we hebben dus een heel nest Beesies en een Grote Beesie om te knuffelen...

10. Sunlight

Sunlight Fanatiek lid

Nov 7, 2007
    2,717
    0
    36
    beveiliger
    friesland
    hier ook 1 die snel is
    hij kruipt al en staat al in de box en probeert zich overal aan op te trekken.
    hij zegt al pappa en mamma en oma. bah als iets vies is en dada als hij weg gaat. poe als hij de poes ziet.
    schud nee als hij iets niet wil en die van ons is bijna 9 maand
    het eerste woordje wat pappa en dat zei hij toen die 6.5 maand oud was

11. WenT

WenT Bekend lid

Jul 25, 2008
    766
    1
    0
    Service Manager
    Noord-Brabant
    Leuk !! Papa was zeker supertrots :D
    Schattig is dat hoor, als ze dingen gaan zeggen die veel te wijs lijken voor hun leeftijd.

12. Sunlight

Sunlight Fanatiek lid

Nov 7, 2007
    2,717
    0
    36
    beveiliger
    friesland
    ja pappa was helemaal trots.
    en mamma ook hahaha

13. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,068
    3,862
    113
    Zelf ben ik hyperflexibel en volgens het CB mijn dochtertje waarschijnlijk ook. Ze liep met 16 maanden los, maar was inderdaad ook ontzettend snel met praten. Toen ze 13 maanden was begon ze van de een op de andere dag (op papa, mama, aai, nee, daa(g), hai na) woordjes na te zeggen en sindsdien ging het echt in een sneltreinvaart. Ook zinnen maken en al heel snel zei ze ook alles in de juiste tijd.
    Mijn zoontje zegt nu papa, mama en da, maar ik ben benieuwd hoe dat zal gaan, want mijn dochtertje maakte al veel meer geluidjes, verschillende soorten klanken etc. toen ze nog echt een kleine baby was als ik het met hem vergelijk. Maar hij is motorisch weer sneller dan zij is, dus we zullen het wel zien.
    Geniet van je kwebbelkind, is hartstikke leuk toch!

14. Tesske

Tesske VIP lid

Mar 24, 2009
    6,799
    0
    0
    Dochterlief kende hier met 14 maanden ook al super veel woordjes en praatte met 2 en 3 woordszinnen.
    Sinds een paar weken praat ze in complete lange zinnen (6 - 8 woorden) en verteld ze ook echt hoe ze zich voelt, of ze iets eng of leuk vind etc.
    Heet, warm, koud, donker, licht etc gebruikte ze eigenlijk vanzelf in de juiste context.
    Ze kon trouwens helemaal zelfstandig lopen met 14 maanden.

15. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Dat denk ik ook!

Mijn zoontje is een doener en motorisch heel vlot.
    Brabbelt heel veel, maar buiten papa en mama maakt hij geen echte woorden. Toch begrijp ik hem en hij mij.
    Als ik hem vraag waar iets is en of hij dat wil pakken, dan doet hij dat. Laatst was ik de ovenwanten kwijt en toen ik vroeg waar die waren, viste hij ze uit de vuilnisbak, dat vond ik wel knap!
    Hij zegt veel dis (dit, deze?) en die!
    En de honden hebben ook hun eigen naam, die heten adaa (?)!

16. pluk

pluk VIP lid

Dec 13, 2005
    16,246
    4,479
    113
    Gewoon rustig aan doen en kijken wat je kindje aangeeft. Het is echt niet zo dat ik hem dingen opgedrongen heb.
    Het is gewoon een jongentje dat dingen vraagt, hij wil gewoon weten wat er staat, kan verkopers precies vertellen hoe duur iets is en hoeveel procent korting hij krijgt ;)

Maar aan de andere kant, hij fietst pas sinds een paar maanden met zijwieltjes en die zijwieltjes zie ik voorlopig nog niet verdwijnen.

Groetjes Anita

17. pluk

pluk VIP lid

Dec 13, 2005
    16,246
    4,479
    113
    Ja het zou verboden moeten worden die van mij (jongeman) wilde dus de lilly kelly schoenen met hakje en dan vooral het mobieltje wat je er dan bij kreeg :$8)

18. Lola1982

Lola1982 VIP lid

Jul 16, 2007
    18,000
    1,841
    113
    Wauw wat ongelovelijk knap van je dochter zeg!

Mijn dochter liep iets voor haar eerste verjaardag, maar woordjes bleven uit. Ze kon tot 2 maanden terug zo'n 20 woordjes geloof, misschien iets meer, maar nu de laatste 2 maanden heeft ze een hoop bijgeleerd. Denk zo'n 50 woordjes erbij! Het gaat opeens zo hard. Maar ze zegt geen 2 woorden achter elkaar. Altijd 1.
    Ze kan wel heel goed duidelijk maken wat ze wil en wat niet, maar qua begrijpen zit mijn dochter ook op het niveau van jou dochter, dat was al best een tijdje zo. Ze begrijpt alles wat ik zeg!

Maar ik geniet echt van al die woorden met d'r lieve stem! hihi!

19. Janneke21

Janneke21 Fanatiek lid

Jul 25, 2008
    1,945
    0
    0
    Kinderopvang en studerend
    Hier wel herkenbaar... ok die van jou is nog sneller, maar ons zoontje maakt ook al simpele zinnetjes en de 80 woordjes haalt ie nu met zn net 16 maanden sowieso al wel.
    Zijn mooiste woord vindt iedereen 'vogel', dat zegt hij gewoon zooooo lief :) En hij spreekt woorden vaak ook meteen helemaal goed uit. Zinnetjes die hij gebruikt zijn nog wel simpel "mama vogel daar" en "mama drinken" etc.
    Hij begrijpt ook ontzettend veel, daar verbaas ik me iedere keer weer over.
    Ik oefen nog niet echt met hem, hij herhaalt een woord eigenlijk al na 2-3 keer voordoen.
    En ook zwaaien en dag zeggen en dankewel, dat soort dingen doet hij gewoon altijd echt op het goede moment en dan ben ik stiekem ook wel erg trots.

Lopen doet hij opvallend genoeg nog niet ;) Hij zet nu een paar stappen los, begint dan hard voor zichzelf te klappen en valt vervolgens weer op zijn billen. Hij heeft er dan gewoon zo veel lol in dat hij zn evenwicht niet meer kan bewaren. Maar goed, ik hoop/denk dat hij voor z'n 1,5 nog wel echt loopt.

Laatste keer bij consultatiebureau (14mnd geloof ik) gingen ze er van uit dat hij wel liep en waren ze verbaasd dat hij al minimaal zo'n 50 woordjes kon zeggen. Dat was nogal een uitzondering volgens hen. Een zinnetje van 2 woordjes vormen geloofden ze eigenlijk niet.

Dus ja ik denk dat we wel trots mogen zijn, maar ik zou ook supertrots zijn als ie nog niets zei en wel helemaal los kon lopen. Ennn ik zou net zo trots zijn als ie nog helemaal niets kon, want het blijft het leukste kind op de wereld natuurlijk ;)
    Trots is dus elke moeder wel en terecht, alleen het is wel leuk om te zien hoe kinderen zich verschillend van elkaar ontwikkelen.

Share This Page