taalvoutjes

Discussie in 'De lounge' gestart door kwebbel86, 28 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

#181 Saskia78, 29 jun 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 jun 2013
    @minerva: 3-4 leerlingen op elke niet-zo-heel-grote-klas vind ik eigenlijk best wel veel...
    Dat is zo'n 15-20%

2. Rosa5

Rosa5 VIP lid

21 okt 2011
    7.561
    1.935
    113
    ..:D

3. Saskia78

Grrrrrrrrr dat heb ik dus vaker met de iPad :)

En ik heb ook regelmatig dat bij "en" de n wegvalt...
    Staan er ineens random "e"-tjes in mijn tekst.

4. Rosa5

Rosa5 VIP lid

21 okt 2011
    7.561
    1.935
    113
    Ik had al zo´n vermoeden dat het door een iPad oid kwam.;)

Ook zoiets, soms komen er woorden te staan in een berichtje die ik swype op mijn telefoon, dat ik denk huh??
    Laatst ook een één of andere vogel, weet het woord niet meer precies, dan denk ik, zou er ooit iemand zijn die deze vogelnaam gebruikt in een whatsapp berichtje?

5. Charise

Charise VIP lid

9 nov 2011
    5.664
    5
    38
    Zwanger zijn van een prachtig meisje!
    Zuid-Holland
    Heb echt niet alles gelezen.

Mijn nederlands is echt niet heel erg goed, en vind sommige dingen qua grammatica echt lastig. Op zich vind ik het niet vervelend als iemand me aanspreekt er op, maar over het algemeen denk ik wel van: je begrijpt toch wat ik bedoel, dus zeur niet. ;)
    Maar dan gaat het meer om dingen als: als ik / dan ik e.d. of een d of t op het eind.

Maar ik heb iemand op facebook, die notabene meester is!!! En die typt soms echt dat ik denk OMG. Hij typte iets als: Lekker zoon dagje. (en nog iets, stond in ieder geval 2x zoon in ipv zo'n). En dat vind ik dan echt niet kunnen, als meester.

6. Minerva

Minerva Niet meer actief

Dat klopt, bij ons ligt het percentage vrij "hoog". Zeker als je bedenkt dat het percentage dyslectici in Nederland ergens rond de 5% zit. Het wordt iets vaker bij jongens dan bij meisjes vastgesteld.

7. MyMiracle

MyMiracle Fanatiek lid

2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    Geldt ook voor mij! En nu maar hopen dat geldt goed is:)

8. Minerva

Minerva Niet meer actief

Ja, iemand had het eerder al over het verschil tussen taalfouten en typfouten en dat laatste vind ik ook minder erg. Gebeurt bij mij ook wel vaker ;)

@Charise: taalfouten bij een meester zijn inderdaad behoorlijk gênant! Vind ik bij mijzelf ook als ik er weer eens ééntje ontdek... :) soms is het ook te snel typen of even niet goed nadenken over wát ik schrijf :)

Ik was eerder ook geen ster in grammatica en/of spelling, maar na heeeeeeeeeeel veel oefenen is bij mij jaren geleden eindelijk het kwartje gevallen. Hoewel ik het wel beheers, vind ik stijlfouten vaak ook nog wel pittig om te voorkomen, hoor. Sommige soorten fouten zitten zo ingebakken in ons systeem dat ze er moeilijk uit te halen zijn ;)

9. Minerva

Minerva Niet meer actief

Jahoor :D

Kort door de bocht: gewoon even lopen of smurfen invullen ;)

10. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Ik verbeter mensen maar zelden, maar dat wil niet zeggen dat ik het niet zie of hoor, integendeel.
    Mijn man is dyslectisch, maar daar werden eerst gewoon al zijn taalfouten op gegooid. Nu spreken zijn ouders ook alles verkeerd uit en normaal Nederlands schrijven ze ook niet, dus wat dat betreft had hij geen goed voorbeeld. Ik ben hem veel gaan corrigeren, heb hem taalregels en ezelsbruggetjes uitgelegd en het verschil is enorm. Hij maakt nog steeds fouten met spelling van woorden, dat ziet hij echt niet in, lezen blijft ook moeilijk, maar hij kan nu wel normaal werkwoorden vervoegen, weet waar de komma's moeten, wat met hoofdletters moet etc.

11. Arian

Arian Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.587
    36
    48
    Aha, vandaar..;)

12. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

*zucht* Voor de 3e keer. Nee ik val niet over schrijffoutjes als "hij leesd" of "mailiot". ZOals ik in het openingstopic aangaf. Als iemand heerhaaldelijk schrijft: fijligheid en fungsies, en je leest het overal ANDERS. Dan moet er toch een keer een lamp gaan branden van: "He, ik schrijf het anders?!" En ik blijf er bij: weet je niet hoe je het schrijft, schrijf er dan bij: sorry ben dyslectisch (ofzoiets), dat lees ik bij sommige hier ook op het forum.

En ja, het was ook een rotopmerking, en voor de 3e keer schrijf ik er nu ook bij: IK HEB MIJN EXCUSES AANGEBODEN, vooral over het feit dat ik niet weet of diegene dyslectisch is.

Mijn eigen man is ook dyslectisch en als hij wat schrijft vraag ik altijd: mag ik helpen? Vaak zegt hij ja, soms zegt hij ook wel: "joh laat me nou!!" Dan heb ik ook zoiets van: prima. Soms vraagt hij het zelf hoe iets gespeld moet worden.

Mijn ex-vriend zei dat hij dyslectisch was, maar hij kon perfect schrijven, alleen als hij er geen zin in had, gooide hij er met de pet naar.

13. Minerva

Minerva Niet meer actief

Ach joh, meid. Niet zo druk over maken ;) Dit is altijd een wat gevoelig onderwerp wat mensen snel op zichzelf betrekken. Slecht taalgebruik (dus ook de "hun / hen" -fouten) staat vaak slordig, daar kan niemand omheen, en de één is er gewoon wat beter in dan de ander :)

14. Vlinder1987

Vlinder1987 Fanatiek lid

14 dec 2010
    1.795
    0
    0
    Dyslectisch...

15. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Ach, zo lang we niet op school zitten, belangrijke papier in moeten vullen, sollicitaties schrijven zal ik er echt niet wakker van liggen dat men spel fouten maakt.

Zeik toch niet altijd zo, word anders gewoon lekker leraar ofzo ;)

16. Minerva

Minerva Niet meer actief

Done. En nu? :D

17. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Ga dan lekker je leerlingen verbeteren maar doe het niet op een forum bijvoorbeeld ;)

( niets persoonlijks hoor, is gewoon algemeen )

18. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Hihi.. dus je bedoelt dat deze lerares haar lessen moet leren aan mensen die moeten en niet aan mensen die de les NODIG hebben maar niet willen...
    Zo jammer, dat mensen zich niet willen verbeteren.

19. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Ik zeg dat mensen niet zo op elkaar moeten letten, nogmaals we zitten niet op school, als iemand nou een d of een t teveel of te weinig neer kwakt, lekker belangrijk zeg. ;)

En dan zeg ik, als je dan zo graag mensen wilt verbeteren word dan leraar en doe die kinderen/volwassenen verbeteren.

In mijn ogen is het dat als het niet voor een belangrijk iets is dat mensen niet zo moeten zeuren als er spelfouten staan in iemand zijn tekst.

Maar dat is mijn mening, wat andere doen/denken moeten ze zelf weten. Mij zullen ze er niet mee hebben als ze zich er aan storen, ze hebben alleen zichzelf er mee ;)

20. Saskia78

Nou als ik zie wat voor vreeeeeemde spelfouten er in brieven van school staan...
    Vraag ik me weleens af of de basisschool nou echt DE plek is om foutloos te leren schrijven :)

Deel Deze Pagina