Hoe werkt intermittend fasting?

Discussie in 'De lounge' gestart door iMoeder, 2 jan 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    #1 iMoeder, 2 jan 2017
    Laatst bewerkt: 2 jan 2017
    Ik ben de laatste tijd veel aan het lezen over 'intermittend fasting'. Dat is dat je twee dagen in de week maar 1 keer per 24 uur een maaltijd eet. En de rest van de dag vast je.
    Behalve dat je daar uiteraard van afvalt, blijkt uit onderzoek dat dat erg goed voor je gezondheid is. Je lichaam denkt dat er honger is en gaat je immuunsysteem opkrikken, maakt nieuwe (witte) bloedcellen aan, gaat allerlei goede hormonen aanmaken en rommel opruimen. Enzovoort. Mocht je er meer van willen weten; Wetenschap achter intermittent fasting of Google een rondje.

Maar wat mij ondertussen nog steeds niet duidelijk is, is hoe je dat nou doet? Er staat bijv alleen wat over eten. Mag je dan wel drinken of niet?
    En als je voor die twee dagen in de week kiest. Is dat dan twee dagen achter elkaar? Of juist niet?
    Ik snap dat met die tijden ook niet helemaal. In sommige artikelen staat dat je gedurende 8 uur lang mag eten overdag. Dat lijkt me toch niet zo heel bijzonder? Dan sla je hoogstens het avondeten over. :(

2. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Ik doe het ook, tenminste, sinds gisteren. Heb het al eens een paar maandjes gedaan, maar ik kies dan een time window van zeg maar 14 tot 19 uur. Daartussen mag ik gewoon normaal eten. Drinken mag, water, thee, koffie.. Dingen met zoetstoffen weet ik niet, die drink ik sowieso niet.

3. Manque

Manque Niet meer actief

In je eigen link staat het beschreven: er zijn verschillende vormen van intermittened fasting. Er is een vorm waarbij je om de dag vast, waarbij je twee dagen per week achter elkaar vast etc. Er wordt geschreven dat je onder vasten kunt verstaan dat je niet boven de 500 kcal uitkomt, maar het lijkt erop dat er niet één manier voor is, dat je het zelf een beetje kunt vormgeven.

4. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Ja misschien dat daar de verwarring in zit. Ik wil dus die twee dagen in de week. Daar is het meeste onderzoek naar gedaan. Maar of je dan mag drinken, hoe vaak je eet, achter elkaar of niet (dit artikel zegt van wel, andere niet). Kan ik dus niet goed terug vinden.

5. koek

koek Actief lid

23 mrt 2012
    311
    37
    28
    NULL
    NULL
    ik vast 2 dagen per week ( volgens het 2:5 "dieet"). bevalt mij erg goed. De afgelopen maanden kilo of 6 afgevallen, en voel mij fijner. Afgelopen even gestopt, gewoon op gewicht gebleven. Vandaag weer begonnen, fijn, had het gevoel dat mijn lichaam er naar snakte.
    Ik drink enkel groene thee of water tijdens een vasten dag. Soms wat koffie. Er is een interessante docu over gemaakt door micheal Mosley, aanrader om te kijken.

6. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Ja die docu heb ik gezien! Ben sowieso fan van BBC Horizon en dan vooral die Michael Mosley gemaakt heeft. (Hij werkt er nu niet meer.) Die over HIT training was ook leuk maar lijkt me heel zwaar! Maar dat was dus de eerste keer dat ik erover hoorde. Maar is een tijd geleden hoor.

Hoeveel en wat eet je dan tijdens een vastendag? En is dat dan 1 maaltijd?

7. koek

koek Actief lid

23 mrt 2012
    311
    37
    28
    NULL
    NULL
    Ik sla vrijwel elke vastendag het ontbijt over, tussen de middag maak ik een simpele smoothie ( bevroren fruit met water) of een ei. S avonds, veel groenten/ uitgebreide salade/ei/vegetarisch gehakt. Of een zelfgemaakte soep.

Ik sport vrijwel altijd op een vastendag, voel ik dat ik wat extra nodig heb eet ik wat fruit. Zomers doe ik wel eens een dag helemaal op fruit. Drinken doe ik wel heel de dag door. Ik let ook op wat ik de avond voor het vasten nuttig, als ik dan veel eet is het vasten lastiger.
    Heb je Facebook? er zijn een aantal 2;5 groepen waarop veel recept inspiratie te vinden is.
    Ik ben heel bewust geworden van wat ik eet. Ook op andere dagen!

8. Billy60

Billy60 Niet meer actief

Er was hier een besloten club rondom deze manier van eten. Dit is één van de vormen van IF. Ik heb het ook eens geprobeerd. Ik heb toen begrepen dat je voor optimaal resultaat het beste niet de twee dagen achter elkaar moet plannen, maar bijvoorbeeld maandag en donderdag. Je mag gewoon water drinken. Verder schijnt het belangrijk te zijn dat je die 500 calorieën liefst niet in allerlei kleine beetjes over de hele dag doet, want dan vast je geen hele lange periode aan een stuk. Dus ik kreeg als tip gewoon te vasten tot het avondeten en dan dus een lichte maaltijd van 500 calorieën te nuttigen. Ik vind het echt niet te doen. De vorm waarbij je werkt met een eetraam, vind ik veel makkelijker. Dat heb ik ook een tijdje geprobeerd. Ik nam dan 13 tot 19 uur als eetraam. Ontbijt overslaan vind ik niet zo moeilijk. Zo lang ik niet eet, krijg ik ook geen hongergevoel. Ik ben hongeriger met een cracker op en dan tot 13 uur door, dan dat ik niets eet.

Wel leuk, door dit topic komt deze manier van eten weer boven en eigenlijk moet ik gewoon weer gaan eten volgens eetraam.

Deel Deze Pagina