Ik vraag mij of of er mensen zijn die gewacht hebben met bijvoeding tot hun kindje 6 maanden was? En hoe is die overgang dan gegaan? Ons dochtertje is nu 4 mnd en 1 wk. We hebben geprobeerd haar een fruithapje te geven, maar elke avond krijgt ze nu buikpijn en krijgt ze dan ook een huilbui. Ik weet dat het niet nodig is om te geven (en ze vraagt er ook niet om, sterker nog: ze vindt het tot nu toe helemaal niks), maar het lijkt me dat de overgang zo groot wordt anders met 6 mnd. Dan gaat ze opeens van alleen maar de fles naar: opvolgmelk, pap, fruit, groente en brood. En aangezien ze al snel last heeft van haar buikje, leek het me handig als ze al wat groente en fruit zou eten, zodat de overgang met 6 mnd wat minder heftig is. Hoe hebben anderen dit gedaan/ervaren??
Wij zijn begonnen met 6 maand. Ze hoeven dan echt niet alles in 1 keer naar binnen te werken hoor als je begint. Wij zijn begonnen met groente en fruit. Elke dag een klein beetje, en dat word steeds iets meer. Als hij beide goed eet, willen we met brood gaan beginnen. Hij heeft nu al 1 keer een broodkorstje gehad en dat was reuze intressant. Tot de 1 jaar is melk de hoofdvoeding, en alle voeding daarnaast bijvoeding. Je hebt dus ruim de tijd om je kleine uk aan alle andere voedels en drinken te laten wennen Overigens zijn met 6 maanden de darmpjes helemaal volgroeid, dus de kans dat ze dan zo heftig reageert is een héél stuk kleiner. Als ze er nu zo veel last van heeft, zal ik het allemaal nog even lekker achterwege laten, want ze heeft het echt nog niet nodig
Ik ben begonnen met 6 maanden. Gewoon eerst begonnen met groente. Toen ze 3 soorten groente goed at fruit gaan geven. Toen ze daar 3 soorten goed van at ben ik bij de groente aardappel toe gaan voegen. Toen ook dat goed ging (en toen was ze ca. 7 maanden) ben ik met een broodkorst begonnen wat al snel gewoon een boterham tussen de middag werd. Je hoeft echt niet als ze 6 maanden is ineens alles te gaan geven. Gewoon rustig opbouwen. Het is iig wel duidelijk dat ze er nu met 4 maanden echt nog niet aan toe is als ze elke keer buikpijn van krijgt. Mijn advies is om gewoon lekker te wachten tot 6 maanden.
Ook gewacht tot zes maanden. Is gewoon beter voor de darmpjes. Vervolgens langzaam introduceren en niet alles tegelijkertijd.
Wij hebben niet gewacht tot 6 maanden, wij zijn na 6 maanden met vast voedsel begonnen. 't Was voor ons geen kwestie van wachten, maar gewoon van zien waar ons kind aan toe was. Veel allergieën in de familie, zoonlief al allergisch via wat ik at, dus geen risico's verder genomen natuurlijk. 't Moet leuk zijn voor ze, geen pijn doen.
hier met 4 maanden begonnen vanwege mega honger, en de overgang verliep idd heel soepel. Met 6 maanden was ze al zo gewend aan fruit en groente dat ze lekker brood wilde en dat ging ook heel vlotjes.
Dat ze er buikpijn van krijgt, is een teken dat het nog te vroeg is om te starten met bijvoeding; vooral omdat ze er ook niet om 'vraagt'. Ons zoontje heeft altijd enorme last gehad van krampen. Hij drinkt erg veel en is haast onverzadigbaar. Met 4 en een halve maand zijn we rijstebloem gaan proberen (een halve theelepel) DRAMA! Zijn gelijk gestopt na een paar dagen. We zijn nu net een paar dagen begonnen met groente en gelukkig reageert hij er goed op tot nu toe. Zou dus lekker even wachten tot de darmpjes goed volgroeid zijn (dus met ongeveer 6 maanden)
Ik heb inderdaad het gevoel dat ze er nog niet aan toe is, maar wilde het dus eigenlijk voor de overgang doen.. Nu stoppen we er maar weer mee. Maar hoe zien jullie aan je kind dat ze eraan toe zijn om bijvoeding te geven? Hier is ze dus nog erg tevreden met haar flessen, ze zit wel vaak aan de max. Ze kijkt wel naar ons als we eten (maar dat is het dan ook, niet dat ze dan haar mond open doet of het wil afpakken ofzo), maar met fruit geven doet ze absoluut haar mond niet open en wat erin gaat kijkt ze heel vies bij @ Minyaweth Is tot 1 jaar melk de hoofdvoeding? Dat idd dat het veel eerder geen hoofdvoeding meer was. Als dat zo is hebben we gelukkig nog even de tijd
Zolang ze nog tevreden is met haar flessen en niet over de max van 1 liter heen gaat zou ik zolang mogelijk wachten met bijvoeding. Dat ze naar je eten kijkt of het reuze interessant vindt dat je eten in je mond stopt is heel normaal, maar heeft er niks mee van doen dat ze toe zou zijn aan bijvoeding.
Lekker nog even wachten hoor. Je hoeft niet alles in 1 keer te gaan geven als ze 6 maanden is. Eerst lekker rustig aan beginnen met groenten en dan rustig verder op haar en jou tempo. Met 6 maanden moeten ze net zo goed wennen aan de bijvoeding natuurlijk, dus dat doe je lekker rustig aan. En zoals al eerder genoemd, is de bijvoeding écht bijvoeding tot ze een jaar zijn en dus eigenlijk nog lang niet zo belangrijk.
Normaal gesproken zou ik tot 6 maanden wachten met bijvoeding; ons zoontje was erg hongerig (had eigenlijk niet genoeg aan de liter flesvoeding) en daarom wilden we eerder starten met bijvoeding. Gelukkig hebben we het weten te rekken tot 5 en een halve maand en nu gaat het goed... Maar ook langzaam opbouwen. Geloof ook dat 6 maanden vroeg genoeg is om het op te bouwen omdat ze idd nog niet alles hoeven te eten dan.... Dus eerst groente, gaat dat goed, fruit en dan met 7 maanden ongeveer broodkorst, tijd zat hoor!!
Hier ook gewacht tot Milan 6 maanden was en toen langzaam begonnen (a la Rapley), eerst groente en daarna fruit. Bij Isabelle gaan we het hetzelfde aanpakken.
Hier ook met 6 maanden begonnen. Eerst met groente, na zo'n 2 weken met fruit. Broodkorst kreeg ze hier gelijk met de groente (zodat ze alvast aan een klein beetje gluten kon wennen ivm allergieen). Met 7 maanden is dit een boterham geworden en vanaf 8 maanden ook 's morgens als ontbijt. Ik zou 't gewoon vanaf 6 maanden rustig opbouwen. Je kunt de overgang van de flesvoeding ook heel rustig laten verlopen door elke dag 1 schepje meer van nr. 2 te doen. Dan kan ze er rustig aan wennen.
Ontzettend bedankt voor alle reactie. Voel me al een stuk rustiger. Heb het ook even aan de voedingsdeskundige op het forum gevraagd en zij zei ook dat groente en fruit geintroduceerd kan worden met 6 mnd, brood pas tussen 7 en 8 mnd en pap is helemaal niet per se nodig. Wat een geruststelling zeg. @red88: ik ga tegen die tijd denk ik inderdaad mengen met de schepjes. Moet ook nog even kijken welke opvolgvoeding dan verstandig is om te geven. Nu krijgt ze namelijk omneo, maar weet niet of het verstandig is om over te gaan op standaard met 6 maanden, of omneo 2 te gebruiken. Wil dus eigenlijk niet te veel veranderen, maar dat zien we tegen die tijd wel even.
update: gister geen fruit gegeven en onze meid was hartstikke vrolijk geen huilbuien en ook vannacht veeeeel beter geslapen dan wanneer we wel een fruithap gaven. Heerlijk!
wat fijn dat het nu beter gaat. wij zijn met 5 maanden en 3 weken begonnen.( eerste 6 maanden alleen borstvoeding) toen een fruithapje, eerst een klein beetje met zachte soorten zoals appel, en peer en meloen ( vers gemaakt fruit ) en na een aantal weken, een schepje pap door 1 melkfles. en nu krijgt hij gewoon een bordje pap s'ochtends. nu zijn we ook begonnen met groente ( die wilde hij niet vers, dus die krijgt hij uit een potje van 4 maanden ) ik wil liever nog geen vlees geven. heel veel suc-6!