Dreumes 1 jaar avondeten

Discussie in 'Voeding' gestart door Nicolientje, 15 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nicolientje

Nicolientje Bekend lid

18 mei 2012
    625
    31
    28
    Bunde
    Lieve dames,

Ik heb lang getwijfeld of ik dit ging plaatsen aangezien er vast en zeker een hoop commentaar op gaat komen maar hoop toch dat er mama's bij zijn die mij advies kunnen geven.

Mijn zoontje van 1 eet op zich heel goed, 's ochtends pap, 's middags twee sneetjes brood en een koekje en fruit tussendoor, maar dan het avondeten:
    Wij hebben hem potjes gegeven omdat hij vers eten absoluut niet wilde. Dit zijn we zo blijven doen en met 8 maanden overgestapt naar de potjes vanaf 8 maanden. Hier zitten kleine stukjes in die meneer dus absoluut niet wil! Hij spuugt het uit zodra hij een stukje tegenkomt, het moet echt helemaal glad zijn (terwijl hij wel gewoon op zijn brood kauwt).

Ik zou hem het liefst nu met de pot mee laten eten maar heb geen idee hoe ik dat moet aanpakken. Hij wil niets van een vork en als ik hem bijv. een stukje komkommer of paprika geef doet hij er een half uur over om het op te eten. Meestal belandt de helft dan nog op de grond. Ik merk dat we gemakshalve zijn blijven steken bij de potjes en toch wel een beetje bang zijn voor het nieuwe en dat mijn zoontje niet genoeg binnen krijgt. Kunnen jullie mij advies geven hoe dit aan te pakken?

2. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

4 okt 2012
    5.965
    3
    0
    Goed dat je het gewoon vraagt. Mijn dochtertje is jonger, maar zij weigert ook stukjes in d'r eten. Dus ik pureer het maar helemaal fijn.
    Ik ben van mening dat elk kindje zijn/haar eigen tempo heeft. Het komt vast wel goed. Het is nu gewoon erg belangrijk dat je kindje voedingstoffen binnenkrijgt. Dus pureer een stukje pompoen met bataat en een stukje rood vlees bijvoorbeeld.

'S middags kan je hem een soepstengel geven of een sneetje brood in 4 stukjes als tussendoor. Misschien dat hij op die manier went?

3. Nicolientje

Nicolientje Bekend lid

18 mei 2012
    625
    31
    28
    Bunde
    Bedankt voor je reactie! Ik denk er hetzelfde over maar ben toch ook wel onzeker..... het gekke is dat hij al vanaf 6 maanden brood, soepstemgels, koekjes etc krijgt dus kauwen kan hij wel! ;)

4. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

4 okt 2012
    5.965
    3
    0
    Potjesvoeding is vaak wat vlakker van smaak. Misschien is het idee om dan een beetje water toe te voegen bij het eten wat jij maakt en dan zo pureren?
    Zo was ik ook overgestapt van Olvarit fruit naar vers fruit.

Je doet het hartstikke goed hoor! Het is alleen een beetje aftasten en proberen.

5. Nicolientje

Nicolientje Bekend lid

18 mei 2012
    625
    31
    28
    Bunde
    Dank je wel voor je lieve reactie!! Dat is een goede tip:)

6. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Onze oudste deed tzelfde, ik heb gewoon volgehouden. Het was met de pot mee eten of niks...

7. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Hoe krijgt je kindje het fruit? Misschien vindt hij dat zo lekker dat je dat minder fijn kunt maken als je dat doet. Dat hij het eerst bij het fruit eten leert?

Ik zou inderdaad ook je eigen maaltijd gaan pureren, is dan tevens iets minder glad dan de potjes. Goede overgang lijkt me. ik zou wel liever blijven pureren dan mee eten of anders niet. Ze hebben het toch nodig en het is geen kwestie van gewoon niet willen, maar nog niet aan toe zijn.

8. kwebbel17

kwebbel17 Niet meer actief

Misschien ligt de kokhalsreflex nog voorin dus alles wat grover is, gaat er ook snel weer uit. Rapley proberen? Met 1 jaar zouden ze gewoon stukken moeten kunnen afhappen.
    Anders misschien naar de huisarts/logo voor een indicatie?

9. kili

kili Niet meer actief

Mijn dochtertje is bijna 1.
    Krijgt ook nog potjes.
    Vaak wil ze maar een half potje, een half uurtje later eten we zelf en dan smult ze lekker van ons eten mee.
    Komt vanzelf goed !

10. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Een veelvoorkomend probleem van de 8 maandenpotjes: gladgepureerd met stukjes. Erg verwarrend voor een baby! Moet ie nou doorslikken of kauwen?
    Een gewoon stuk of helemaal glad pureren is dan vaak duidelijker qua manier van eten.

Hier geen potjes gegeven, maar dochterlief wilde toen en nu nog steeds geen yoghurt met van die kleine stukjes fruit erin. Hetzelfde principe... werd er gewoon weer uit gewerkt!

Zou persoonlijk eerst je eigen eten gaan prakken (of misschien eerst pureren voor de overgang), gewoon met een vork. En zo steeds verder uitbreiden... Bijvoorbeeld zijn eten eerst geprakt geven en daarna van jullie nog een los stuk aardappel/boontje/broccoli/bloemkool/wortel oid.
    Eigenlijk moet je kindje gewoon nog leren eten, de structuur en smaak leren kennen. Dat leren ze bij potjes namelijk niet...

Met fruit kun je ook gewoon stukken geven naast eventueel gepureerd of geprakt, gewoon om te oefenen. Dan hangt het niet van de hoeveelheid af en kan hij gewoon oefenen...

11. fafa

fafa Niet meer actief

Ik zie al goeie tips voorbij komen, maar ik wilde hier nog even op reageren.
    Ik heb een Rapley baby van bijna 1, die dus al meer dan 6 maanden oefent met zelf eten, maar ook bij haar belandt nog een aanzienlijk deel op de vloer. (alleen haar favoriete eten, aardbeien, gaat perfect schoon op ;)). Dus voor een kindje dat het niet bij iedere maaltijd oefent is het helemaal niet gek om veel te knoeien. Zeker geen teken dat er iets mis is, of dat dat geen goede methode is voor hem. Lopen leer je met vallen, eten leer je met knoeien.
    Dus misschien vindt hij -of jij- het niet prettig om stukken te eten... dat kan. Maar vanwege de bende zou ik het niet laten.

12. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Eens!
    En of je nou bij 6 maanden begint met zelf (stukken) laten eten of pas bij 2 jaar, ieder kind maakt er eerst een bende van (gooien, knijpen, uitsmeren etc)... Dat hoort bij het leren eten!
    Leren eten is namelijk meer dan een hoeveelheid naar binnen lepelen. Het heeft ook te maken met leren kennen van structuren en pure smaken!

13. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Probeer toch door te zetten met grotere stukken aan te bieden. Mijn dametje wil ook geen stukjes op een lepel maar hapt wel van een stronk broccoli en het gekke is dat ald ze zelf de controle heeft ze het goed eet maar als ik wat geef komt het meteen haar mond weer uit. Het lijkt wel dat het zelf vastpakken al zorgt voor een bepaald gevoel voor ze de hap neemt.

14. adi

adi Niet meer actief

als je kind gewoon brood, koek en fruit eet heeft hij geen problemen met de stukken of met het kauwen, maar waarschijnlijk waren de 8 maanden potjes een slecht idee (bijna geen enkel kind snapt dat, een soort soep met mini stukjes erin zwemmend).
    Daarnaast heeft gewoon warm eten een heel andere smaak dan potjes, hij moet de 'echte' smaken leren kennen en dat kost tijd.

Ik zou de overgang toch zo snel mogelijk gaan maken (straks kom je in de peuter weigerfase, en dan wordt het pas echt moeilijk), en dan stapsgewijs smaken en structuren introduceren.
    Waarom geef je hem geen stukjes groente samen met zijn fruit? Dan kan hij misschien ongemerkt de smaak van groente ontdekken.

15. Nicolientje

Nicolientje Bekend lid

18 mei 2012
    625
    31
    28
    Bunde
    Bedankt voor jullie tips dames! Hier ga ik mee aan de slag! Groente met fruit combineren is een hele goeie!:)

16. Nicolientje

Nicolientje Bekend lid

18 mei 2012
    625
    31
    28
    Bunde
    Maar wat nou als hij niets wil en dus niets binnenkrijgt? Ik kan hem toch niet met een lege maag naar bed laten gaan?

17. lolliebol

lolliebol Bekend lid

15 nov 2012
    647
    0
    0
    Herkenbaar, hier ook een mannetje wat geen groente van Olvarit wil. Het fruit vind hij heerlijk, maar ook vers fruit is in trek dus meestal geef ik vers. Het avondeten was gepureerde aardappels met groente (vers) en hetgeen wat hij daarvan heerlijk vind (echt zijn favoriet dus) ben ik nu niet meer gaan pureren maar prakken en dan een heel klein beetje appelmoes of jus om het ietsjes smeuiger te maken. Dit gaan hartstikke goed! Het is schijnbaar makkelijker te verwerken voor hem als alles dezelfde structuur heeft en niet zoals in een potje zit, zacht en stukjes.
    Ik vroeg mezelf ook de hele tijd af waarom wil hij de potjes van 8 en 12 maanden niet, maar het zal de structuur zijn en de smaak, want het eten dat ik vers maak eet hij gewoon op inclusief een stukje vis of vlees. Succes, geef het de tijd en hou het leuk aan tafel!

18. adi

adi Niet meer actief

Hij zal waarschijnlijk een tijdje nodig hebben om te wennen. Je kunt hem warm eten ook tussen de middag geven en s avonds boterhammen en een beker melk?

19. Nicolientje

Nicolientje Bekend lid

18 mei 2012
    625
    31
    28
    Bunde
    Hij gaat overdag naar de kinderopvang dus dat is niet erg handig, maar bedankt voor het advies!

Deel Deze Pagina