Emdr

Discussie in 'De lounge' gestart door wachtend, 7 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wachtend

wachtend Niet meer actief

#1 wachtend, 7 jun 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 jun 2015
    Beste allemaal,

Binnenkort krijg ik zeer waarschijnlijk EMDR ivm dat ik zeer waarschijnlijk PTSS heb door gebeurtenissen uit het verleden.

Graag wil ik ervaringen van andere die EMDR hebben gevolgd en wat het voor hun heeft opgeleverd. Dit mogen positieve maar ook negatieve verhalen zijn. Ik wil graag een zo helder mogelijk beeld krijgen van wat ik kan verwachten.

Dit mag trouwens ook prive als je dat liever hebt (wat ik mij heel goed kan indenken)

2. username

username Fanatiek lid

7 aug 2014
    2.917
    192
    63
    NULL
    NULL
    Ik heb twee keer EMDR gehad. Een keer vanwege een groot aantal suïcides op m'n werk in korte tijd en de tweede keer vanwege onze hele extreme huilbaby.
    Ik vond het niet leuk om te ondergaan, het is heftig, je zit echt weer in die emotie van dat moment. Dat is zwaar. Maar ik merkte ook heel snel dat de lading ervan af ging.
    Nu kan ik in gedachten naar de dode mensen kijken zonder in paniek te raken. En als m'n dochter nu huilt raak ik gelukkig ook niet meer in paniek.
    Ik vind het zeer de moeite waard en raad het mensen ook echt aan. Sterkte!

3. wachtend

Dank je wel voor je openhartigheid. Ik vind het behoorlijk moeilijk omdat ik bepaalde dingen juist probeer te vergeten en ik niet wil inzinken zeg maar maar juist sterk wil zijn voor mijn kinderen.

4. Young Flower

Young Flower Fanatiek lid

25 jul 2006
    3.369
    507
    113
    vlakbij Rotterdam
    Ik heb EMDR gevolgd ivm huiselijk geweld en ik ben heel tevreden. Ik had echt niet verwacht dat dit zo goed werkte. Helaas doordat er nog dingen spelen is nog niet alles weg, maar dat ligt niet aan de EMDR

5. wachtend

dank je wel ook voor je reactie! Bij mij zijn het meerdere dingen uit het verleden dus echt een opeenstapeling van bepaalde factoren die bij mij gebeurt zijn. De mevrouw waarmee ik sprak vergeleek mij met een brandweervrouw die in opperste staat van paraatheid altijd is en nooit rust. (waardoor ik dus snachts als een blok slaap en er een kanon naast mijn bed afgestoken kan worden en ik niet wakker word)

6. roomsoesje27

roomsoesje27 Bekend lid

28 jul 2013
    899
    1
    16
    Assen
    Ik heb vanwege een pestverleden en huilbaby EMDR gehad, in beide gevallen zeer succesvol. Zwaar, in de meeste gevallen 2 dagen flink hoofdpijn, maar daarna werd het allemaal veel lichter.

Wegstoppen is geen oplossing, je zal een veel leukere en betere moeder zijn als je het achter je kan laten op een gezonde manier.
    Ik heb vooral vanwege mijn zwangerschap besloten het wel aan te pakken, het stond me echt in de weg en dat wilde ik mijn dochter niet meegeven.

Later heb ik nog EMDR gehad vanwege de opname van onze dochter, het zorgde voor onrust, paniek en onzekerheid als ze daarna huilde. Door mijn onrust ging ze alleen maar meer huilen. Na de EMDR is het veel beter, ik raak niet meer in paniek. Ben nog wel eens bang dat ze weer zo wordt en als ze echt heel erg huilt op een moment dat ik er niets aan kan veranderen vind ik dat moeilijk, maar de stress is weg.

7. engeltje23

engeltje23 VIP lid

14 aug 2011
    9.348
    0
    0
    Ik heb PTSS gekregen na mijn eerste bevalling. Hierdoor kwamen er echter ook weer angstige beelden naar boven die jaren ervoor gebeurd waren, zoals een auto ongeluk wat voor mijn neus gebeurde, waar ik zelf net niet tegenaan kwam op de snelweg en ik ben eens door 2 gasten achterna gezeten en bedreigd.
    Ik heb eerst cognitieve gedragstherapie gehad om te stabiliseren zodat ik de EMDR ook aan zou kunnen en daarna heb ik pas de EMDR therapie gehad.

Per sessie van de EMDR moest ik de engste beelden naar boven halen, dit was erg heftig om te doen, maar ik merkte wel aan het eind van zo'n sessie al dat de ergste angst ervan af viel. Na zo'n sessie was ik ook de hele dag tot niks meer in staat en had ik enorme hoofdpijn.
    De therapie heeft er echter wel voor gezorgd dat ik de angsten nu echt kwijt ben!
    Toen mijn hormonen in het begin van deze zwangerschap er wel voor zorgden dat het weer even naar boven kwam ben ik er gelijk weer over gaan praten en ik ga nu eigenlijk zonder angst m'n bevalling weer tegemoet. Ook ben ik niet meer bang op straat en heb ik geen last meer van hyperventilatie door angst.

Ik zit er zelfs af en toe aan te denken om de therapie ook te gaan doen om van mijn hoogtevrees af te komen.

8. wachtend

Tot nu toe alleen dus positieve verhalen, dat van die huilbaby kan ik ontzettend goed begrijpen wij hebben daardoor ook heel goed nagedacht over een tweede onze eerste was ook zo erg.
    1 van de dingen die bij mij heel erg speelt is de angst om mijn kinderen te verliezen. Mijn zoon heb ik meerdere malen moeten helpen met weer adem te halen omdat hij geen kokhalsreflex had. In de nacht na zijn geboorte is hij bijna gestikt. Het licht op mijn ziekenhuiskamer deed het niet en ze hadden mijn bril te ver weg gelegd dus ik zag niets en hoorde hem alleen maar stikken. Ik kon door verkeerd gehecht (bleek achteraf) mijn bed niet uitkomen en heb moeten gillen en schreeuwen om hulp.
    Later stikte hij steeds vaker en moest ik hem dan over de knie leggen om hem tot ademen te dwingen. Dit heeft een behoorlijke impact schijnbaar toch op mij gehad.

9. wachtend

Het lijkt mij inderdaad ook erg zwaar en zie er best wel tegenop eerlijk gezegd ook omdat ik angsten moet toelaten die ik eigenlijk heel erg heb weggestopt. Dat ik daardoor niet een optimaal leven heb en een controlfreak ben eerste klas nam ik dan maar voor lief. Maar die mevrouw vroeg mij of ik dit alsjeblieft een kans wilde geven om toch een beter leven te krijgen zonder al die angsten van mij.

10. EsssieS

EsssieS Actief lid

1 mei 2014
    403
    0
    16
    Beroepsmilitair
    Alkmaar
    Mijn partner had PTSS vanwege defensie verleden en nog een heftige gebeurtenis waardoor hij dreigde te ontsporen. Emdr heeft hem volgens eigen zeggen verrassend goed geholpen. Hij heeft ongeveer 12 sessies nodig gehad.
    Een vriendin van mij heeft ook emdr gehad om een geweldadige relatie/huiselijk geweld te verwerken. Dit heeft ook erg goed geholpen.

11. Beertje13

Beertje13 Niet meer actief

Ik krijg nu EMDR ik heb ook last van ptss. Vanwege mijn heftige zwangerschap en de tijd na de geboorte. Mijn kindje is geboren met een open rug. En ik weet vanaf de 20 weken echo dat hij dit heeft. Na de geboorte is het kritisch geweest en tijdens de zwangerschap heb ik op verschillende momenten doodsangst uitgestaan. Nu hebben wij 1 situatie behandeld en ga verder met de volgende.
    Ik vind het erg heftig. Ik heb de eerste keer alleen maar gehuild een uur lang aan 1 stuk door en raakte verschillende keren daarna in paniek. Maar de lading nam af. Ik heb wel veel sessies gehad. Maar deze situatie was ook erg heftig. Ik kan nu beter naar dat beeld kijken. Leuk zak het natuurlijk nooit worden. Zal altijd heftig blijven.

Succes en sterkte met alles..

12. Danielle1987

Danielle1987 Fanatiek lid

13 jan 2015
    1.437
    46
    48
    Vrouw
    Persoonlijk begeleider verstandelijkgehandicaptenz
    Amersfoort
    Ik heb ook EMDR gehad. Dit doordat ik op mijn werk bedreigd ben geweest met een mes. Door een client die in een psychose was geraakt.
    Ik kon geen kant uit. En mijn collega bevroor van angst. Ik moest het dus alleen zien op te lossen.

Dit lukte goed. Maar merkte daarna dat ik er erg last van had. 2 sessies gehad. Heel zwaar en vermoeiend. Maar nu nergens last van!
    Vorig jaar een grote test gehad. Die cliente woonde op de groep waar ik nieuw kwam werken. En begon daar weer met een mes te zwaaien.
    Ik was aan het wachten tot mij hoofd en lijf zouden reageren. Maar ik bleef rustig, had nergens last van en kon gewoon profesioneel handelen.

Ik raad daarom ook EMDR echt aan bij mensen

13. Nicci1982

Nicci1982 Niet meer actief

Zelf geen ervaring maar wel veel ervaringen van mijn cliënten gehoord. Het schijnt goed te werken maar echt pittig te zijn. Een goede therapeut checkt vooraf hoe je op dat moment in je vel zit omdat t zo heftig is en het anders teveel kan zijn.

14. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.199
    16.537
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Niet zelf ondergaan maar wel een bekende ivm sexueel misbruik in de jeugd.
    Hij is een ander mens geworden en leeft weer het leven.
    Dit zijn zijn eigen woorden.

15. jongemama1993

jongemama1993 Fanatiek lid

5 mrt 2014
    1.187
    3
    38
    Ik heb ook EMDR gehad vanwege PTSS (door seksueel misbruik).

Mij werd verteld dat emdr heel vaak wel succes heeft, mits je ook een goede behandelaar hebt. Ik had een behandelaar die ze bewijze van gewoon van straat hebben afgeplukt en een baan hebben aangeboden. Zonder enige kennis van wat ze deed.

Hier heeft het dus alleen voor meer stress en spanningen gezorgd. Je moet steeds een bepaald beeld in je opnemen en steeds maar afspelen in je gedachten. En dat kan erg heftig zijn... Ik kreeg alleen maar meer nachtmerries, vaker hoofdpijn meer buikpijn..

Voor sommige mensen is EMDR echt een uitkomst. Om de scherpe kantjes van een bepaalde gebeurtenis te accepteren.

Bij mij heeft praten ervoor gezorgd dat ik weer kan ademen.

16. Crazycat

Crazycat VIP lid

21 nov 2009
    8.849
    1
    36
    belgie
    EMDR kennen ze hier niet echt geloof ik
    en bovendien is mij gezegt dat het voor mij te hevig is

Ik heb ptss en nog een aantal dingen
    wegens
    bewogen jeugd
    sexueel misbruik
    huiselijk geweld.
    post natale depressie

dus helaas werkt het voor mij niet zo
    in nederland durfde ze het niet aan
    en doe ik het dus stap voor stap gewoon bij een psyg

17. Martine1983

Martine1983 Fanatiek lid

4 feb 2014
    1.568
    1
    0
    Drenthe
    Hier ook persoonlijk ervaring met EMDR vanwege ernstige trauma's.
    Ik heb deze therapie gehad nadat ik al 1,5 jaar in dagbehandeling zat, dus vond het plaats met een psycholoog die ik al zeer goed kende en vertrouwde. Zonder dit had ik het niet kunnen en willen doen.
    En nog was het ontzettend heftig. Ik ben onwijs diep gegaan tot een opname aan toe.
    Maar toch... heel snel daarna ging er een knopje om bij mij en sindsdien gaat het steeds beter. Ik kan echt zeggen dat deze therapie, aansluitend op wat ik al kreeg, goed geholpen heeft. Nu had ik ook naast de EMDR dus therapie, en dus goede begeleiding hierin, dit vond ik ook onmisbaar. Dat je het vervolgens ook ergens 'kwijt' kunt.

18. wachtend

Ik moet het dus vooral gaan zien als erg heftig maar dat het wel degelijk baat kan hebben.
    Nou ik ben benieuwd wanneer ik kan beginnen.
    Dank jullie wel allemaal voor jullie openhartigheid en de ervaringen die jullie hebben gehad met EMDR hopelijk ga ik er net zoveel aan hebben als de meeste van jullie die het ook hebben gehad.

Deel Deze Pagina