Ben ik dan zo ouderwets..?

Discussie in 'De lounge' gestart door mroos, 6 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mroos

mroos Niet meer actief

N.a.v. het topic over wel of niet een tablet kado geven aan een driejarige vraag ik me toch oprecht af of ik dan zo ouderwets ben.

Persoonlijk zou ik het liefste zien dat mijn zoon tot 8 jaar alleen maar buitenspeelt of binnen met fantasierijk speelgoed. Nu zal ik er niet helemaal aan ontkomen dat hij voor die tijd in aanraking komt met computers e.d., maar ik heb totaal geen behoefte om dat te stimuleren.

Ik heb het idee dat ouders tegenwoordig liever hebben dat hun kind vroeg 'slim' is(dat wil zeggen; vroeg kunnen tellen, vroeg kleuren en vormen herkennen, vroeg kunnen schrijven etc.), dan dat hun kind opgaat in de eigen fantasie met verkleedkleren van opa en oma ofzo.

Tegenwoordig hebben mensen wel 20 dvd's voor hun kind van nog geen twee zodat ze de keuze hebben, terwijl ik vroeger naar tiktak en sesamstraat keek en het dan wel weer best vond. Na dat half uurtje ging de tv ook weer uit.
    In bijna elke auto zitten tvschermpjes 'want dan zijn ze lekker stil', terwijl ik vroeger toch ook echt rustig was met een touwtje, een boekje voor galgje, een kleurboek, of ik zie ik zie wat jij niet ziet met mijn zus.

Wat is de werkelijke reden dat een kind al voor hij of zij 1 is voor de tv wordt gezet? Of dat een kind van 1.5 mag oefenen met de iphone van papa of mama? Gewoon voor de leuk? Of is het toch ook wel erg makkelijk? Is het tegenwoordig belangrijker dat je kind slim is? Of dat het een levendige fantasie heeft? (Het antwoord zal natuurlijk zijn allebei.. want wij ouders willen het liefst dat ons kind al vroeg álles kan..).

Vroeger gingen we op zondag naar het bos om te wandelen, of naar een parkje om kastanjes te zoeken, of naar een sloot om kikkerdril te pakken. Nu is er het abbonnement op een pretpark, en wekelijkse uitjes naar andere betaalde bezigheden.

Ik heb af en toe het idee dat wij als ouder gewoon fantasielozer worden, minder de behoefte hebben om te ondernemen, des te meer om te consumeren..

Maargoed, ik heb al die dingen dus lang raar gevonden, en nu denk ik, misschien ben ik wel raar? Is het logischer dat je met de tijd mee gaat dan dat je graag wil dat je kind zn eigen fantasie gebruikt en dat je meer onderneemt dan consumeert?

Dit topic is dus niet om mensen aan te vallen(hoewel ik dus wel ergens een mening over heb, stel ik mijn eigen mening graag ter discussie), maar gewoon om te vragen hoe jullie dit zien.

Is het nodig om met de consumptiemaatschappij mee te gaan? Doe je anders je kind misschien wel te kort als de rest van de vriendjes wel al kunnen computeren en lezen op 5 jarigeleeftijd?

Hoe denken jullie daar over?

2. Angel78

Angel78 VIP lid

18 jul 2011
    5.883
    1
    0
    administratief medewerkster
    Overijssel
    Ik denk dat de maatschappij gewoon anders is dan vroeger.
    Vroeger waren al die dingen er niet en nu wel...
    Dat maakt het verschil nu denk ik.

3. zaterdag

zaterdag Fanatiek lid

28 mei 2011
    1.008
    2
    0
    ik denk dat je er een beetje een middenweg in moet vinden.
    Dus en buitenspelen, en fantatiespel maar mijn zoon mag ook gerust tv kijken of met de ipad spelen als hij dat leuk vind.
    wel met een tijdslimiet.

Het is nu eenmaal zo dat ze straks op school maar ook straks in het leven dat werken heet, heel veel met computers ed te maken hebben en dat is het wel handig als ze een beetje een achtergrond hierin hebben.
    Dat was vroeger natuurlijk ook anders, toen moest je kunnen typen met 10 vingers en was je wel klaar.

Dus persoonlijk vind ik van alles wat het beste en ik zie bij mijn zoon dat hij het allemaal naast elkaar doet, dus het een sluit het ander natuurlijk niet uit.

4. pcootje

pcootje VIP lid

17 jun 2009
    5.888
    0
    0
    In ons hutje.
    Nee je bent niet ouderwets, maar vergeet met je tijd mee te gaan;)
    Als je in het oude blijft hangen dan kan vernieuwing ook wel stoppen.
    Nog een stap verder is terug naar de tijd van onze grootouders een tol en speeltouw was toen al een luxe en verder was het keihard meewerken op het land en huis....volgens mij hebben onze grootouders niet voor niets zo hard gewerkt om ons meer luxe te geven.
    Op mezelf geprojecteerd moet ik dr niet aan denken om mn post weer per postduif te verzenden ipv de mail.....laat onze kinderen dan ook NAAST de poppen, auto´s, knutselen, buiten spelen etc ook lekker meegaan met de mogelijkheden van tegenwoordig.

5. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Ik ben t wel met je eens hoor....

Ik verbaas me er ook een beetje over ( En nee dat is niet aanvallend bedoeld voor ik half ZP over me heen krijg :D )

Ik zou het dus ook niet doen....

6. Sas7

Sas7 Fanatiek lid

23 mei 2007
    2.092
    0
    0
    ik weet niet of het ouderwets is, maar ik doe lekker ouderwets met je mee. Onze zoon zit alleen bij opa achter de pc, maar mag nergens aanzitten, en aan onze telefoons ook niet. Enneh we hebben wel 20 dvd's voor hem, maar hij wil maar een paar specifieke dvd's zien. Maar zoveel tv kijk hij niet. S'avonds een half uurtje van telekidsprogramma's die ik in de ochtend heb opgenomen. We kijken tv als het ons uitkomt, en niet wanneer het programma wordt uitgezonden. En mocht de tv overdag aan staan, dan zit hij geneens te kijken, maar is hij lekker aan het spelen. Dat ziet hij waarschijnlijk van ons ook, omdat wij meestal erbij zitten te lezen of andere dingen aan het doen zijn.
    Het schermpje in de auto hebben wij alleen op vakantie. Dit jaar voor het eerst gedaan, en ons uitstekend bevallen. In nederland maken we ook vaak lange ritten van ruim 2 uur, maar dan zit hij lekker te spelen of naar buiten te kijken. Dan hangt het schermpje er dus niet.
    Ik vind het namelijk erg belangrijk dat hij lekker kan spelen en met zn fantasie en creativiteit aan de gang kan. end dat heeft hij genoeg.
    En wat andere mensen er van denken mogen zij zelf weten, als wij en onze zoon er zich goed bij voelen is het belangrijkste.

7. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Ik ben net zo ouderwets als jij :D

Gisteren Sinterklaas gevierd met mijn dochtertje van 2 jr en 9 mnd samen met opa en oma. 's Middags want anders draait ze 's avnds helemaal door. Ze heeft een roze opbergdoos gekregen voor haar knuffels (met prinsessen erop! ;)), een Ernie knuffelpop en een armbandje. In haar schoen heeft ze gedurende de sinterklaasperiode 2 nijntje boekjes, waterverf en een kleurboek en een klein xylofoontje gekregen. Dit vinden wij meer dan genoeg. Niet dat we ons kind niets gunnen, maar ze was hier al dolblij mee en komt hoe dan ook om in speelgoed. En toch speelt ze het liefst met al het babyspul dat we weer van zolder hebben gehaald voor haar broertje :D

En ze gaat veel naar buiten, weer of geen weer Klussen met papa, fietsen met mama en ze speelt de hele dag met poppen omdat ze zoveel fantasie heeft. Dus de TV mag bij ons overdag ook niet aan.

Uiteindelijk zullen we er aan moeten geloven om haar ook meer met de PC en z te laten spelen. Ze vindt het nu al machtig interessant en zal er vroeg mee moeten leren werken, dat hoort gewoon zo tegenwoordig. Maar ik wil liever niet dat ze dan de hele dag spelletjes zit te doen dus zullen we de tijd achter de PC en TV beperken.

8. guppekop

guppekop VIP lid

28 aug 2009
    13.271
    1
    0
    varend op schip
    tablet? wat is dat ddat?:D heb ik ook niet dus geen haar op mn hoofd die er aan denkt om daniel er binnenkort 1 te geven. iphone: hebben we ook niet dus kan hij ook niet mee spelen (oei, ouderwetse ouders zeg:D zelfs geen mobiel met internet)

dvd's: daniel heeft er 1 van nijntje die we gekocht hebben, rest is reclame materiaal en hij kijkt ook niet elke dag.

schermen in de auto: komt hier over paar jaar wel denk, als ze naar internaat moeten en dus vaak lang in de auto moeten zitten.

leren lezen etc: als hij er behoefte aan heeft ga ik het niet tegenwerken. Maar weet ook niet hoe de kleuterpaketten voor aan boord zijn (ga peuter/kleuterjaren zelf lesgeven adhv lespakketten van lovk)

Maar ik heb toch het liefste dan daniel zelf speelt met speelgoed en dan het liefst waar niet teveel geluid bij zit:D

9. Alita

Alita Niet meer actief

Ik ben ook wel ouderwets dan!

Hier heeft mijn dochter van 3 jaar nog nooit achter een computer gezeten! En dat hoeft ook niet....buiten spelen idd dat doet ze veel liever. Of leuk tekenen en boekjes lezen...maar dat noem je dan ook speelgoed hhahaha..

Een 3-jarige een tablet kopen:$ belachelijk!

Zeker gaan ze straks op school wel computeren en dat is ook prima! Want tegenwoordig heeft alles met de comp te maken.

Maar ik sta er ook van te kijken als ik soms op een verjaardag zit dat alle kids zo`n computertje meenemen en gaan zitten spelen en eigenlijk totaal niet communiceren met niemand? Dat vindt ik dus helemaal niet kunnen!

10. Froggie

Froggie Actief lid

22 jul 2009
    284
    0
    16
    Stad van de Zon
    Voel en denk precies hetzelfde.
    Dochterlief is nog veel te jong voor laptops, ipad-phone ect.
    Ik koop dit dan ook niet.

Tevens gaan wij lekker naar speeltuinen bij ons in de buurt, plannen een speeltuinenspeurtocht en nemen een zak mee voor de "gevonden voorwerpen" ;)

Wij gaan vrij weinig weg met de kinderen, lekker thuis en in de buurt is meer dan genoeg te doen. Sommige mensen zitten hele dagen (ok,ok overdreven) maar wel veel met de kids in de auto opweg naar allemaal pretparken endergelijke.

Ikzelf heb daar geheel geen behoefte aan en mijn kinderen ook niet, het is maar wat je ze aanwent. Een kind is een kind en mag zolang mogelijk kind blijven, met veel fantasie komen ze heel ver.

Nogmaals, geheel mijn gedachte welke jij beschrijft

11. ikkelies10

ikkelies10 Fanatiek lid

31 jul 2007
    2.139
    0
    0
    thuiszorg
    noord-holland
    ik ben het helemaal met je eens hoor!

net zoals mijn voorganger al zei een tablet watdat?
    ik heb het niet en hoef het niet! net zoals tv schermen in auto's,internet op mob,twitter.hyves,facebook enz enz..

ik vind het allemaal de grootste onzin!.

en idd wij gaan ook weleens naar een pretpark toe,maar verder lekker op zondag met de hond naar het bos toe,heerlijk vinden ze dat..
    of naar de kinderboederij.

als we lange autoritten maken ( en dat deden we vaak) dan nemen we een koekje en boekje en wat speelgoed mee en dat gaat ook goed hoor,daar hebben we geen dvd speler voor nodig!..

en ook die jonge kinderen tegenwoordig die overal maar met zo'n tablet zitten of op een mobieltje, ( in de wachtkamer van de dokter,tandarts,ziekenhuis,uit eten enzz)
    ze zitten altijd helemaal in die dingen zien niets wat er om hun heen gebeurd!

mijn kids spelen gewoon lekker met de lego die er staat, of met de andere kinderen, of ik neem iets voor ze mee..

thuis hebben we wel dvdtjes ( zoals k3,en cars) en die mogen ze wel kijken ( ook niet de hele dag natuurlijk)

dus je merkt wel! ik hoop dat ik het dus zo lang mogelijk kan uitstellen al die dingen..

ik zie het bij mijn neefje die mocht al heel vroeg op de computer en xboxen nintendo, en dat soort dingen.. tegenwoordig zit hij bijna altijd achter die dingen heeft geen vriendjes is contactschuw ( en hij is pas 10))

12. tulip

tulip Niet meer actief

Hier ook ouderwets. Vanuit mn werkervaring verbaas ik mij er ook over hoeveel ouders denken dat bv vormen en kleuren leren van de computer hetzelfde is dan in het echt. Dat is dus niet zo en op school (basisschool) kunnene ze heel goed van een computer leren. Maar de eerste is sensomotorische stimulatie veek belangrijker.

13. BabyBergen

BabyBergen Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.848
    0
    0
    Hier dan een "nieuwerwetse ouder"
    wij hebben echt alle gadgets in huis die je bedenken kan
    ipads, laptop, pc, xbox kinect, wii ect ect...

en nu hebben we een fisher price speelbal speciaal voor de iphone besteld want ja onze dochter van 6 maanden heeft al een eigen iphone met daarop speciale baby apps

is het slecht? tja ik weet het nog zo net niet
    laatst is er nog een stuk geweest over dat een ipad goed was voor het leervermogen en dat ze snel ermee leren

ik denk dat dat voor alle speelgoed en alle generatie's geldt
    en dit is nou eenmaal het digitale tijdperk

op school werken ze straks ook alleen maar met digitaal want in hun boekenpakket zitten amper nog boeken ,maar wel een laptop

ik stel wel limieten straks aan het digitale, ik vind mooi weer is buiten spelen.......en ook eerst andere zaken zoals taken volbrengen (huiswerk enz) voordat er gegamed mag worden.....

ik denk dat als je het goed in balans houdt dat het een aanvulling is

14. kawaii

kawaii Fanatiek lid

9 mei 2011
    1.364
    0
    0
    brabant
    Ik mag eigenlijk nog niet meepraten, ben zwanger van de eerste. Dus totaal geen "praktijkervaring" hier:D
    Maar zoals iemand het hier al zei, kleine kids die tijdens verjaardagsfeestjes ofzoiets de hele tijd compleet verdiept zijn in hun nintendo DS of wat dan ook, en nog niet eens "hoi" of "doei"kunnen zeggen tegen je.. ik kan daar echt niet bij. Dan leert je kind toch geen sociale vaardigheden? Natuurlijk moet je kind op termijn mee kunnen komen op computergebied, maar moet je daar echt al op peuter-kleuterleeftijd mee beginnen? Ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken dat mijn zoon straks op zn derde verjaardag een tablet (of wat ze tegen die tijd dan ook weer hebben uitgevonden..) krijgt. Laat hem maar lekker buiten spelen, fietsen, wat dan ook. Of lekker thuis met zn blokken of zn racebaan spelen, inderdaad lekker zijn fantasie gebruiken. De leuktste uitjes vroeger vond ik op zondagmiddag met mijn ouders en opa&oma naar het bos, en dan eenmaal thuis poppetjes maken met de gevonden kastanjes! Dus dat wil ik mijn zoon straks ook niet ontnemen. Lekker naar buiten, de natuur in!
    En ja, ik ga hem vast ook voor de tv zetten en ja, hij krijgt vast ook dvd's. Het één sluit het ander niet uit, maar niet te overdreven aub.

Zo, en nu nog zien wat er in de praktijk van terecht komt!:D

15. tulip

tulip Niet meer actief

Een baby.van 6 maanden met een eigen I phone is een grapje neem ik aan haha

16. Alita

Alita Niet meer actief

ik was dat:D ik vindt het zelfs aso maar goed...

En idd ga eens op zondag naar het bos.....dan heeft mijn dochter het de hele week over dat we denne-appels hebben gezocht enz.....dat maakt indruk:D
    En idd is het niet erg dat ze eens op de comp zitten maar alles met mate...tegenwoordig menen ook veel ouders dat ze mee moeten doen? Ik beslis nog altijd zelf wat ik voor mijn kids wil;) en ga niet mee met de mengelmoes want tja iedereen doet het en heeft het

17. Alita

Alita Niet meer actief

Ik vindt trouwens wel dat ook je zelf ook bij moet blijven met al die gadgets en comp....want straks weet je als ouder niet eens meer wat je kind allemaal uitspookt!

18. Leenislief

Leenislief Fanatiek lid

30 sep 2011
    1.765
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben ook zo'n ouderwetse :)
    Ik verbaas me altijd als ik kindjes van 2 zie die al met een ipad overweg kunnen. En is het nodig?
    Echt rustiger worden ze er ook niet altijd van. Ik ken een meisje van 2 die nog niet eens een filmpje af kan kijken, want dan moet de volgende alweer op.
    Dat ze iets van die moderne technieken meekrijgen vind ik geen probleem, maar er zijn wel grenzen.
    Ik zie ze inderdaad liever buiten spelen, of met lego of iets dergelijks. Daar zijn wij uiteindelijk ook groot mee geworden :)
    Noem me dan maar ouderwets :)

19. mommy1983

mommy1983 VIP lid

30 mrt 2009
    12.507
    5
    38
    Ik denk dat ze er wel mee opgevoed worden maar ik zou bv geen tablet kopen voor ze. Ik vind het belangrijk dat onze kindjes lekker buiten spelen enz. Ik vind de kinderen van tegenwoordig erg verwend en zie het om me heen ze hebben zoveel speelgoed enz dat ze niet eens meer iets leuk vinden als ze een kado krijgen voor de verjaardag enz.

20. RiTi

RiTi VIP lid

24 mrt 2009
    7.587
    0
    0
    Utrecht
    Vind het zelf soms een lastige situatie.
    Vooral wanneer ik een aantal keer achter elkaar in een situatie terecht ben gekomen waar ik een duidelijke uitzondering was ten opzichte van anderen.
    Dat vind ik niet erg, maar dan ga ik toch een beetje twijfelen.

Voordeel is dat mijn man en ik helemaal niet van de moderne snufjes zijn. Hier geen tablets of spelcomputers en pas sinds een paar weken een telefoon met internet (via werk). Wat wij niet (of weinig) gebruiken is voor onze dochter ook niet interessant.

En ik denk dat het daar ook in zit, krampachtig van alles weghouden bij je kinderen is nooit lang houdbaar en gaat vast averechts werken.
    Als je er zelf van houdt en het gebruikt in je leven valt er vast (met mate) een kindvriendelijke modus in te vinden.
    Beetje suffe vergelijking misschien, maar zelf ongezond eten en je kind de hele dag groente willen geven en verbieden te snoepen gaat ook niet werken.

Het is natuurlijk wel weer mooi als je kind een stimulans is om nieuwe dingen te proberen zoals eens naar het bos als je dat misschien nooit doet :).

Deel Deze Pagina