Het duurt nog 2,5 maand, maar ik ben er toch al over aan het nadenken. Ik wilde heel graag voor mijn zoon zijn eerste verjaardag een mooie slagroomtaart maken waar hij dan lekker zelf mee kan kliederen. Helaas is mijn mannetje erg allergisch voor tarwe en ei. Nu vroeg ik me af of er hier misschien mensen zijn met recepten voor taarten zonder tarwe en ei?
Boekweitmeel ipv tarwebloem gebruiken is er van Koopmans staat wel op dat het sporen van tarwe kan bevatten weet niet hoe erg allergisch hij is? Gaat het om de gluten? Dan kan glutenvrije bloem ook. En ei kan je vervangen door No Egg van het merk Organ te koop bij reform- of natuurwinkel. En een halve banaan (wel een grote) staat ook voor 1 ei en is in gebak niet storend. Dan de banaan mixen of tot pap prakken met een vork.
Bedankt voor de tip. Het is echt de tarwe, dus ik weet niet of sporen van tarwe een probleem zijn. Hij kan potjes olvarit bijv. niet eten omdat daar tarwebloem in zit (4 gram ofzo volgens mij). Daar reageerde hij echt hevig op. Ik zou natuurlijk vooraf heel voorzichtig kunnen proberen...
Amandelmeel is heel lekker, maar ik heb hier ivm kma ook geen noten gegeven tot 2 jaar. Ik denk dat je op eem forum over allergieen of het forum van de leukste taarten .nl beter kan zoeken!
Je kan het navragen bij je kinderarts wel de moeite waard. Wij mogen wel iets geven met sporen van bij de koemelkallergie. Ik ben niet bekend met het verschil tussen glutenallergie of tarweallergie/coeliaki of glutenvrije bloem dan wel mag. Maar in een natuurvoedingswinkel kunnen ze je ook adviseren en hebben ze vele soorten meel ook zeker weten boekweitmeel die geen sporen van kan bevatten. Verder ben ik geen bakprinses maar heb eern keer bananencakejes gemaakt van boekweitmeel en banaan zodat mijn dochtertje en zus het beiden ook mochten eten.
Spelt zou kunnen. Maar dan moet je wel goed kijken dat het 100% speltmeel is, want er zijn ook soorten die bestaan uit maar 70% spelt en de rest tarwe. Sporen van hoef je eigenlijk alleen maar op te letten als er sprake is van een hevige allergie. Ei kan je vervangen door ei vervanger. Banaan kan ook, maar vond ik geen succes. Cake bleef plat waardoor het meer gebakken banaan leek dan cake
http://www.allergihttp://www.allergiekookboek.nl/recepten/brood-banket/bananencake/ekookboek.nl/recepten/brood-banket/bananencake/ Voor als taart lastig is dan bloem vervangen voor iets glutenvrij
Ziet er lekker uit dirksmama! Maar aangezien ik niet zo goed reageer op chocola ga ik dat ook nog maar even niet proberen bij de kleine ... Wij zijn hier de grote allergie familie... pffff
Of: Barbie taart met marshmellowfondant - Allergie Kookboek Allergie Kookboek (maar dan iets voor een jongetje )