hoi, ik wil een cake maken (of andere verwennerij) maar dit mag geen zuivel bevatten (geen melk, soja, geitenmelk paardenmelk etc) en liefst ook weinig tot geen suiker... dit alles ivm met allergie (druk worden en niet slapen enz) tja makkelijker gezegd dan gedaan.. iemand een recept of tips?
je hebt geloof ik iets dat een zuivelvervangen heet wat staat in de supermarkt bij de soya.. Maarja als het zo weinig mag bevatten kan je uberhaupt afvragen OF het smaakt en dan is het zeker geen lekker iets meer.. (denk ik zo) dus kan je het net zo goed laten denk ik dan..
In cakemix zit zowieso melkpoeder, dus als diegene ook geen spoortje melk mag wordt het niks! Lijkt me zowieso heel lastig, wij maakten het wel eens op sojabasis maar als dat ook niet mag...
ja daarom wil ik vooral eerst effe wat info het probleem is dat ik voor mn oppas kindje met pasen graag wat lekker wil maken.. ze mag geen melkproducten, en liefst weinig tot geen suiker, aangezien ze hier weinig tot niet van slaapt.. en ze wordt verschrikkelijk druk dan.. t arme kind mag geen paaseitjes, geen toetjes en weinig koekjes.. ranja alleen uit blijk, en katja en fruitella snoepjes mag af en toe. (blijkt minder suiker aan toegevoegd te zijn..) dus ik dacht: ik maak wat lekkers.. maar tjah das dus makkelijker gezegd dan gedaan
ietsjepietsje mag wel, tis niet direct een allergische reactie, alleen dus het druk zijn en niet slapen..(wat ook enorm vervelend kan zijn hoor) dus met een ietsje melk en/of suiker, gaat t wel lukken dacht ik.
toen ik zwanger was kon ik in de eerste maanden niet tegen dierlijke producten en suiker. iemand heeft toen bij de biologische winkel appeltaart gehaald. zonder dierlijke producten en zonder suiker. hij was zo geweldig lekker! ik zou er even informeren. de mijne was zeker een aanrader!
Rijstemelk!!! Moet je wel even zelf opzoeken hoe je dat moet maken, want ik heb geen idee, het schijnt dat je van rijst en water melk kan maken en dat dat van zichzelf erg zoet is, dus dat dat wel vaker voor dingen word gebruikt zoals jij nu wilt maken! Dan hoef je er dus geen suiker doorheen te doen en ipv melk de rijstemelk.
Ps, ipv suiker kun je natuurlijk ook een klein stukje van een vanillestokje erdoor doen... Maakt het ook nog extra zoet en zit geen suiker in. We opletten dat je natuurlijk geen vanillesuiker koopt als je t als poeder koopt zeg maar. Succes met kokkerellen en ik hoop dat het gaat lukken!! Nog een ps. Als je op google zoekt op "basisrecept cake", staat er beschreven hoe je zelf de mix kunt maken voor je cake met bloem of bakmeel en zit er ook geen melkpoeder in, zoals in de kant en klaarpakken.
Misschien heb je hier iets aan 7 - Cake zonder koemelk en zonder suiker Geschikt voor baby peuter, kleuter oudere kinderen Ingrediënten 200 gr plantaardige boter (Wayang of AH-huismerk) 160 gr fructose (=vruchtensuiker) mespunt zout merg van 1 vanillestokje (of bewaar een vanillestokje in de bus met fructose, dan krijg je vanillesuiker) 4 eieren 200 gram zelfrijzend bakmeel, gezeefd 2 theelepels bakpoeder Bereiding Heteluchtoven verwarmen op 150 graden Vorm beboteren en bestuiven met bloem Roer met mixer boter, suiker, zout en evt. vanillemerg tot een romige massa. Klop eieren 1 voor 1 door deeg. Blijk steeds 2 minuten kloppen vóór het volgende ei erin gaat. Schep de gezeefde bloem samen met het bakpoeder in gedeelten luchtig door het deeg tot het geheel glad is. Vul de vorm met deeg, in oven zetten, iets onder het midden. In ongeveer drie kwartier gaar als je een ondiepe vorm gebruikt, in een gewone cakevorm iets langer. Even laten afkoelen in de vorm en dan eruit halen. Ovendeur niet tussentijds openen ivm instortingsgevaar! Let op, de kleur van de cake wordt niet lichtgeel maar eerder bruin, wordt hij té bruin dan heb je de oventemperatuur te hoog. Optioneel: gewelde rozijnen (even met bloem bestuiven voor ze erin gaan) partjes appel cacao door het beslag heen -> chocoladecake chocoladeglazuur (fructose, cacao en paar druppels water, met beetje boter erdoor ook geschikt als chocopasta voor op brood) Bijzonderheden Geschikt voor kinderen met koemelk allergie en/of overgevoeligheid voor suiker. fructose is in de reformzaak te koop Je kan er ook kleine cakejes (muffins) van bakken die moeten ongeveer 20 minuten. bijv. geschikt als traktatie
wat moeilijk zeg als er zoveel niet in mag. arm kindje iedereen snoepen en zij mag niks. jammer dat het nog niet het seizoen is anders zou ik misschien iets als lekkere zoete aardbeien kiezen (evt met een klein beetje canderel) of iets anders zoet als meloen. dat vind ik nog het dichts bij een verwennerij komen. misschien zijn er wel websites met tips, want er zullen toch wel meer mensen met een allergie als je oppaskindje zijn?
ow super bedankt alvast allemaal! vooral dat recept ga ik proberen en de rijstemelk ook! tja en wat lekker fruit betreft: lust ze bjna niet, dus helaas ook geen verwennerij voor haar! ga strax effe proberen!
weet niet of iemand dat al heeft gezegd, maar rijstemelk kun je gewoon bij de reformzaak kopen. Verder zou ik kijken op de speciale allergiesites. Misschien dat ze daar iets hebben. Je zou trouwens een pannekoekentaart (met rijstemelk) kunnen maken met vruchtenspul ertussen (bijvoorbeeld geraspte appel met kaneel en krentjes of appelmoes met krentjes oid) bedenk ik nu.
bol.com | Zoekresultaten: kookboek voor mensen met een voedselallergie | Boeken Dit boek heb ik voor de kids een super fijn boek voor lekkere dingen