Ik heb van mijn advocaat een rekening gehad. Hiervoor heb ik bijzondere bijstand aangevraagd, helaas kan dit 8 weken duren. Mijn advocaat zegt niet te kunnen procederen voor hij het geld heedr. Mijn oma wil mij het geld lenen zodat ik verder kan met mijn zaak. Is dit mogelijk of krijg ik dan problemen met de bijzondere bijstand?
Heb je de raad voor rechtsbijstand ook al ingeschakeld? Hierdoor hoef je mits je aan de voorwaarden voldoet maar een klein deel te betalen. Wellicht geeft dit ook de advocaat zekerheid dat hij geld krijgt en hoeft hij niet nu al geld te zien. Heb voor mijn werk vaak hier mee te maken gehad maar nog niet meegemaakt dat een advocaat zegt dat hij dan eerst geld wil zien. Trouwens het bedrag wat dan over blijft daar vraag je dan bijzondere bijstand voor. Succes
Ik zou het persoonlijk niet doen. Wat als de bb wordt afgewezen? Dan heeft je oma het betaald. Kun je haar terugbetalen of komt oma dan financieel in de knoei? Ik zie het vaak dat er bij mijn cliënten een verzoek tot bb wordt afgewezen dus ik zou er niet vanuit gaan dat het toegekend wordt.
Nou ik weet eigenlijk 99 % dat het toegekend word want heb echt geen geld ervoor. Zit in de bijstand. Ja dat is dus beetje waar ik mee zit. Als mijn oma mij dit leent dat de gemeente dit niet ziet als: ze heeft het kunnen betalen dus bijzondere bijstand is niet nodig..
Nogmaals, ik zou niet direct ervan uit gaan dat je de BB toegewezen krijgt. Ik werk zelf bij sociale zaken en begeleid mensen die in de bijstand zitten. Helaas wordt de BB tegenwoordig vaker afgewezen dan dat mensen hem toegekend krijgen. Zal er ook wel aan liggen welke gemeente. Ik werk bij een van de strengste (en grootste) gemeente van NL.
In sommige gevallen krijgt u geen bijzondere bijstand voor een advocaat dus alleen laag inkomen wil niet altijd zeggen dat u er maar recht op heeft. Ligt ook aan de zaak als procedure niet persee noodzakelijk was of u ook gratis advies kon krijgen bij juridisch loket maar dit niet gedaan hebt. De Raad van de Rechtsbijstand bepaald of de procedure wel of niet noodzakelijk is. Krijgt u proces kosten vergoed van de tegenpartij moet je de Rechtsbijstand (gedeeltelijk) terug betalen. Houdt hier ook rekening mee Verder is er altijd een minimale eigen bijdrage a 200/300 euro. Houdt hier ook rekening mee. Een zaak kan voor jou belangrijk zijn maar voor bijzondere bijstand niet. Als niet persee noodzakelijk is een procedure te starten zal er niet vergoed worden. Ook niet met minimum inkomsten uit week of bijstand. Dus er zomaar vanuit gaan zou ik niet doen. Wellicht dat de advocaat Drm eerst goedkeuring of geld wil want van kale kip valt niet te plukken verdien je geen geld mee Succes
Aha... Super bedankt voor jullie reacties. Dan wacht ik toch eerst maar af of het word goedgekeurd... Nog een vraagje: Als het word tiegekent hoe werkt dat dan precies.? storten zij het op rekening van advocaat?
hey, ik weet natuurlijk niet waarvoor je een advocaat hebt, maar als het om familiezaken gaat, kan ik je wel zeggen dat de kosten altijd tegen zullen vallen, zeker als de tegen partij meer inkomen heeft en altijd kan blijven door procederen, (dit geldt in alle gevallen natuurlijk) bedenk je goed waar je aan begint, de kosten zijn nooit leuk ! en kunnen een hele negatieve impact hebben op je leven... gewoon even een tip hoor, wees voorzichtig! zeker als je een gezin hebt!