Tabak en alcohol schadelijk? Het is tijd voor een suikertaks.

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Lovely83, 14 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Veertje87

Veertje87 Bekend lid

16 jan 2013
    811
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zeg gezonde dingen goedkoper, en ongezond zoals snoep en chips duurder!

2. fidel2010

fidel2010 VIP lid

26 aug 2010
    6.659
    212
    63
    Mee eens

En laten ze nou eens ophouden met het betuttelen, straks ligt e voor iedereen een plan klaar wat je mag eten... Fijn maar waar blijft dan de vrije keuze... Alles waar te voor staat... Teveel alcohol, teveel suiker, teveel fastfood... Zucht waar blijft e eigen verantwoordelijkheid, straks moet ik eerst in de upermarkt op de weegschaal om een reep chocola te kunnen kopen, om zo te zien of het we verantwoord is ???

3. FairyLaughs

FairyLaughs Niet meer actief

Dikke mensen tax?? :(

4. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    o nee? Wel als je breder gaat kijken. In een ideale wereld zou de staat dat geld dan kunnen besteden aan het opzetten van projecten tegen kinderarbeid. Als je die kleding dan toch koopt, help je de mensen nog wel. Zoiets als CO2 compensatie bij een vliegreis ;).
    Als we er vanuit gaan dat de staat een suikertaks zou heffen voor de volksgezondheid, vind ik dat geen slecht idee (ik bedoel dat vnl. snoepgoed e.d.) Ik vind nl. zeker dat goede voeding gestimuleerd moet worden en goedkoper kan en hoe doe je dat? Door slechte producten duurder te maken en dat te gebruiken om gezonde voeding goedkoper te maken zonder dat de boer daar hinder van ondervindt.

Maar goed, dit is de ideale wereld niet en zolang de staat taksen enkel bedenkt om de eigen kas te spekken en niet kijkt naar de langetermijndoelen die je ermee kan bereiken, ben ik van mening dat we de keuzevrijheid moeten behouden.

5. Aszz

Aszz Niet meer actief

Het lijkt mij simpel. De 'slechte' producten qua prijs omhoog gooien, zodat de prijs van gezonde, biologische producten omlaag kan.
    Helaas is er veel te veel geld gemoeid bij grote voedselbedrijven, en zal er flinke verschuiving in de voedselindustrie plaats moeten vinden.

6. Rosa5

Rosa5 VIP lid

21 okt 2011
    7.561
    1.935
    113
    Waar heb je die gezien? ga ik er gelijk een paar halen voor mijn kinderen.
    Ik zie alleen maar dure haasjes.
    Ik vind het onzin, we eten iedere dag gezond en goed. Natuurlijk hebben we geen koek, snoep en chocola nodig. Maar een keer wat lekkers in het weekend of met feestdagen moet toch kunnen?
    Wij zijn allemaal slank en gezond in mijn gezin. Suiker eten wij met mate. Ik vind dit je eigen verantwoordelijkheid. En leer dit ook aan mijn kinderen, net zoals ik dat vroeger thuis geleerd heb. De prijs heeft hier geen invloed op.

7. Sic

Sic Bekend lid

17 dec 2010
    777
    691
    93
    Ik ben voor stoplichtsysteem zodat het ook mogelijk is voor mensen om hun eigen verantwoordelijkheid te nemen. Momenteel is er zoveel misleiding aanwezig op de verpakkingen van voedsel. Iets wat helemaal vol zit met suiker wordt gepromoot onder het mom van veel vezels en ijzer of toegevoegde mineralen, vitamine etc.

Dus eigen verantwoordelijkheidsverhaal vind ik prachtig, maar dan moet de voedselindustrie ook gedwongen worden te stoppen met misleiding. Het stoplichtsysteem zou een perfecte manier zijn. Dan kun je nog steeds ongezond voedsel kopen, maar dan is ook duidelijk dat het ongezond is.

Mooi voorbeeld blijft pyamapapje (de versie met behoorlijk wat suiker). Wordt fantastisch gepromoot onder het mom van extra vitaminen, mineralen etc. Kan me voorstellen dat sommige denken dat dit een gezond papje is, terwijl de hoeveelheid suiker het zeker niet gezond maakt voor een baby.

Tax ben ik niet echt voor, aangezien ik zelf geen probleem zie in suiker in mate.

8. glimworm

glimworm Niet meer actief

Ik vrees dat een "slechtvoedsel"tax of verhoging van de prijs van de slechte produkten er echt niet voor gaat zorgen dat mensen ervan af blijven. Mensen met een snoep/snackverslaving of overgewicht door verkeerd eten zullen het ervoor over hebben om meer voor hun "drug" te betalen.

Het (financiele) probleem zit hem meer in het overconsumeren en daarbij veel te veel eten weggooien.
    Als ik naar mijn vader kijk, die heeft het niet breed maar hij is heel creatief met gezond en vers eten als het gaat om geld uitsparen.
    Hij gooit eigenlijk niks weg aan eten, als hij ergens wat ingredienten van overhoudt dan gebruikt hij dat weer voor een ander recept en/of vriest het in. Zo kan hij als hij krap bij kas zit altijd wat uit eigen vriezer halen en het is nog gezond ook! maarja het kost wel wat moeite om jezelf deze manier van leven aan te leren.

9. Rosa5

Rosa5 VIP lid

21 okt 2011
    7.561
    1.935
    113
    Zo´n stoplichtsysteem lijkt mij ook wel wat.
    Om in je voorbeeld van het pyamapapje te blijven,
    Mijn zusje was laatst zeer verontwaardigd dat ze haar dochter diksap op de creche hadden gegeven, want teveel suiker.
    Vervolgens zie ik dus wel pyamapapje bij haar in de kast staan.
    Ze had helemaal niet door dat daar zoveel suiker in zit. Tot ik haar daarop wees. Ze ging er gewoon vanuit dat er dus geen suiker in zat omdat het speciaal voor baby´s is.

10. Tess11

Tess11 Actief lid

12 jul 2008
    317
    1
    0
    In Scandinavië bestaat al een sugar tax..maar je wilt niet weten hoeveel snoep daar verkocht wordt..heeft dus geen zin..gewoon gezond eten en jezelf af en toe verwennen.De verantwoordelijkheid ligt ook bij jezelf. Maar vind wel dat er goede voorlichting moet zijn omtrent gezonde en ongezonde voeding!

11. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Nou, idd, loop maar eens een supermarkt in in Zweden... De snoepafdeling is daar net zo groot als de gemiddelde buurtsuper hier... En die wand schepsnoep! Ik word altijd helemaal hebberig... :D Ik ben dan ook een echte snoepkont...

Suikertaks weet ik niet... Ik denk dat dat niet echt helpt. Misschien op de korte termijn wel, als alles ineens duurder word, maar na een poosje ben je eraan gewend en weet je niet beter meer. Als je al ziet hoeveel duurder alles de laatste jaren geworden is... Daar heeft men zich ook niet door laten weerhouden.

En over tabak en alcoholtaks: Dat zijn artikelen die makkelijk te mijden zijn. Je kunt besluiten niet te gaan roken en niet te gaan drinken. Suiker zit werkelijk waar overal in! Dat is bijna niet te mijden. Zelfs in je pondje rundergehakt zit suiker. Leuk detail: Het zweedse gehakt vond ik echt niet lekker, het stinkt als je het bakt en er zit een rare smaak aan. Ik snapte niet dat er zoveel verschil kon zitten is vlees. Totdat ik dus de ingredienten lijst bekeek: In zweeds gehakt zit: Gehakt vlees. In NL gehakt zit: *waslijst van ingredienten die het "lekkerder" moeten maken, inclusief suiker* Daaruit blijkt dus dat je de smaak van echt puur vlees niet eens meer herkent...

12. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Ja, maak je druk om suiker:(

Waarom niet eerst eens werk maken van al die andere troep die in onze voeding wordt gepropt? Smaakstoffen, kleurstoffen, suikervervangende meuk, verdikkingsmiddelen, concerveermiddelen, vlees met sporen van medicijnen.. Zelfs brood staat stijf van de E-nummers.. Als je iets zonder toevoegingen wil, is het zoeken naar een speld in de bekende hooiberg.. Maar laten we ons druk maken over suiker, goed idee:$

13. MamaR

MamaR Fanatiek lid

4 jul 2010
    3.420
    17
    38
    Waarom?

Je geeft het zelf ook al aan.. teveel suikers werkt ziektes in de hand. van 1 chocoladepaashaas heeft nog nooit iemand diabetes gekregen.
    Vind het zo'n onzin om alles maar duurder te maken zodat men het niet koopt en eet. Als ik zin heb in een chocoladepaashaas dan koop ik die, of hij nou € 0,39 is of € 3,90.

14. glimworm

glimworm Niet meer actief

En daarbij:
    Als je de prijs van snoepgoed en andere suikerhoudende produkten gaat verhogen, pak je dan niet alleen de mensen ermee die dit soort dingen niet zouden moeten kopen, maar ook de mensen die wel verstandig met voeding omgaan.

15. joyce1980

joyce1980 Fanatiek lid

21 okt 2006
    2.308
    0
    0
    Taks, geen idee of dat het een goed idee is.

Maar zorg ook dat de mensen eerlijk ingelicht worden over voeding.
    Zorg dat de kennis er is.

Op heel veel artikelen staat bv vetvrij, weinig calorieën.
    Maar van gezonde vetten wordt niemand dik, en slibben de aderen echt niet dik.
    Mensen hebben vaak geen idee dat juist deze artikelen vol zitten met suikerhoudende koolhydraten, laat staan alle chemische troep die soms niet eens vermeld wordt omdat het geen erkend voedingsproduct is!?
    Van die suikerhoudende koolhydraten kan je dik worden.

Het blijkt zelfs dat die mooie labels die je op verpakkingen ziet, zodat je denkt dat het een betere keus is, te koop zijn!!

Kijk eens op sites zoals foodwatch, daar staat heel veel nuttige info over voeding etc.

Of die taks een goed idee is, geen idee, maar je ziet nooit eens 2 bloemkolen voor een 1, maar wel bv de milkarepen.
    De verleiding om teveel suiker te kopen is groot, maar eet bv drie appels op een dag en je zit als vrouw al aan de max kwa suiker, zo snel al!

Daarom pleit ik zeker ook voor eerlijke kennisgeving!

16. Bri

Bri Niet meer actief

Van mij mag er best een heffing op geraffineerde suiker komen, als dat mensen helpt om betere keuzes te maken tussen verschillende soorten eten. Snoep is te goedkoop (by the way: een chocolade haas van 0,39 kan nooit echt lekker zijn, daar is cacao te duur voor. Zal wel 'cacao fantasie' o.i.d. zijn, dus meer suikerwerk dan chocola.)
    En misschien helpt het om mensen aan het denken te zetten over de schadelijkheid van suiker - die dus inderdaad volstrekt overbodig is.

Alleen de vergelijking met tabak en alcohol vind ik niet kloppen. Suiker is schadelijk voor degene die het zelf nuttigt, terwijl tabak en alcohol ook heel erg schadelijk kunnen zijn voor de omgeving van de gebruiker.

17. brabbel1988

brabbel1988 VIP lid

8 jul 2009
    7.504
    139
    63
    Maar als je gewoon een gezond eet-patroon heb, dan hoort een snoepje of chipje op zn tijd daar toch gewoon bij?
    En die mensen die dan wel verstandig met hun eten om gaan, straf je dan ook?
    Lijkt me niet echt een goed idee.

18. Bri

Bri Niet meer actief

Voor sommigen hoort een enkel glas wijn bij een gezonde leefstijl. Die betalen ook even goed accijns als degenen die niet zo verstandig met alcohol omgaan? Dat is geen straf, maar wel een soort ontmoediging tegen overmatig gebruik. Ik zie daar niet zo'n bezwaar in.

19. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Onzin? Dat er teveel dikke kinderen rondlopen is geen onzin, maar een feit! Dat er steeds meer mensen diabetes krijgen is een feit. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Ik koop denk ik ook wel een chocoladepaashaas voor mijn kind (zo'n verantwoord biologisch fairtrade-geval). Ik probeer goed om te gaan met snoepgoed en snoepen mag best zo nu en dan.

Er is een grotere rem op de aanschaf van snoep als het duurder wordt.

20. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Helemaal eens. Maar de vergelijking vind ik wel gedeeltelijk opgaan.. een overvloed aan suikers (en vetten) zijn wel degelijk ook schadelijk voor de omgeving (net zoals bij alcohol).. het is alleen veel minder direct. Maar hoeveel kinderen krijgen niet voldoende lichaamsbeweging omdat hun ouders niet vooruit te branden zijn door de overvloedige kilo's. Hoeveel extra zorgpremie betalen we omdat er zoveel (zeer) zwaarlijvigen zijn?
    Een taks gaat me misschien nu nog wat te ver maar meer voorlichting.. ja graag!

Dan hoef ik mijn kind niet meer teleur te stellen als ik de schooltractatie van een 5 jarige opdeel over 5 (!!!) DAGEN! OMG.

Deel Deze Pagina