tablet/ds/telefoon met kinderen.

Discussie in 'De lounge' gestart door pluk, 11 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamma van stef

mamma van stef Bekend lid

27 jan 2008
    957
    0
    0
    Mijn beide kinderen zitten veel op de tablet, ik zie het probleem niet zo. Ze spelen ook veel buiten en sporten beide 2 sporten per week.
    Ook komen er vaak vriendjes spelen.
    Op vrije dagen maak ik wel afspraken over de tijd en dat ze daarna wat anders moeten doen.
    Op school dagen niet. Zo veel tijd hebben ze dan niet eens na sport, school, afspreken dan mogen ze best op de tablet.
    Als we ergens heen gaan neem ik de tablets wel mee, maar dat weten de kids niet.
    Als blijkt dat er wenig te spelen is, of dat andere kinderen ook zitten te gamen, geef ik het. anders niet.

2. wwrr

wwrr Fanatiek lid

14 mei 2013
    1.280
    448
    83
    Ik ben het hier wel zo ongeveer mee eens, al zou ik de leeftijdsgrens waarschijnlijk wel op 12 zetten, voornamelijk omdat ze dan naar de middelbare school gaan en een stuk zelfstandiger moeten worden. Wel fijn als je kind dan bereikbaar is en jou kan bereiken, of kan whatsappen met vrienden. Het gaat dan in ons geval wel echt om een telefoon en niet om het hebben van een eigen tablet of laptop, tenzij dat echt nodig is voor school.

Ik vind het vreselijk om te zien dat kinderen altijd en overal met hun koppies in zo'n beeldscherm zitten. Vooral die hele jonge kinderen, ik snap echt niet wat ouders bezielt om een kind van 2, 3 een tablet te geven (een EIGEN tablet nota bene, waar gaaaaaat het over?!). Tuurlijk zijn er educatieve spelletjes, daar gaat het niet om. Het is allang bewezen dat tv kijken voor zulke jonge kinderen slecht is en tot onder andere gedragsproblemen kan leiden, waarom zou een tablet/telefoon of ander apparaat niet die gevolgen hebben? Bovendien vind ik het absoluut onnodig. Die kleintjes kunnen prima zichzelf vermaken en leren daar ook veel meer van (denk naast sociale vaardigheden ook aan bijvoorbeeld fantasie ontwikkelen, eigen manier van spelen ontwikkelen, ik roep maar even wat). Maar ook voor oudere kinderen vind ik het niet nodig dat ze zoveel gebruik maken van deze apparatuur, de wereld heeft zoveel meer te bieden dan alleen maar apparaatjes. En als je de gevolgen ziet van verslaving aan spelletjes... En mijn neefje van vier moet je bijvoorbeeld echt voor de tv wegtrekken voordat hij normaal reageert, dat vind ik heel zorgelijk.

Daarnaast is het ronduit asociaal als kinderen aan tafel in een restaurant met een tablet/telefoon zitten te spelen. Een paar jaar geleden was het nog onbeschoft om te telefoneren aan tafel en kijk nu eens... Hetzelfde vind ik ook als je je kind meeneemt op visite, het is gewoon niet netjes. Vroeger deden we de tv uit als er bezoek kwam, nu neemt iedereen zijn eigen tv mee?!

Je kunt wel zeggen dat dit te toekomst is, maar de toekomst is ook maar dat wat wij er zelf van maken. Er zijn bedrijven die ontzettend veel geld verdienen aan kinderen, aan ouders van kinderen die hierin trappen. Dat gebeurt ook in heel veel andere branches, er wordt steeds meer ingezet op het kind. Dat de maatschappij ons die kant op stuurt betekent toch niet dat we er allemaal maar aan mee moeten doen? En als alle ouders een tablet kopen voor hun kind van drie dan worden de ouders die dat niet goedkeuren vanzelf als slecht bestempeld (vergeet ook niet de ouders die dit niet kunnen betalen), en voor je het weet is het gewoon normaal geworden. Persoonlijk hoop ik dat nog even te kunnen tegenhouden. Als ouders kunnen we bovendien ook best bijdragen door zelf niet de hele dag met onze neus in onze smartphone of tablet te zitten...

3. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.256
    4.486
    113
    Heel veel meningen dus. Dat je kind thuis op de tablet mag/kan vind ik normaal, de tijd die hij/zij hiervoor heeft ligt aan de ouders en daar kan ik mij niet zo heel druk om maken.

Maar als wij op visite gaan doen we dit omdat we de interactie met mensen fijn vinden (ja ook met die van hun kinderen). Schijnbaar staan we hier een beetje alleen in want tot nu toe zitten onze kinderen beneden te spelen met het aanwezige speelgoed en de rest zit ergens anders met een tablet.

4. ma1

ma1 Fanatiek lid

14 mrt 2010
    1.211
    0
    0
    Succes, dat word een moeilijke klus

5. Vagans

Vagans Niet meer actief

Ik denk dat hoe krampachtiger je het vermijd hoe meer een kind er naar getrokken wordt! Als je het gewoon met een goede afwissling op ander speelgoed toelaat ze er minder door geobsedeerd zullen zijn en uiteindelijk dus minder als een zombie envoor gaan zitten.

Ik zit nu op de bank op mn smartfoon dit bericht te schrijven... de tv staat aan en mm dochter dartelt om me heen met dr pop .

Ik ga dr nu ff knuffelen! :-D

6. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.829
    19.164
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik vind veel reacties ook wel erg zwart-wit hoor. "Mijn kind mag het helemaal niet, want kinderen doe het wel mogen zitten er de hele dag achter en spelen niet meer met elkaar." Ik vind dat echt onzin; daar ben je als ouders toch zelf bij?
    Als je het niet wilt: prima hoor, zelf weten. Ik zie er voordelen van in, maar het is geen noodzaak ofzo, dus maak vooral de keuze die voor jou goed voelt. Maar ga niet zitten doen alsof er maar twee opties zijn, namelijk "helemaal niet" of "verslaafde zombie die constant met een aparaat in z'n klauwtjes zit".

Het is inderdaad niet goed als een kind alleen maar met een iPad ofzo speelt.
    Maar als je kind de hele dag boeken leest, maar nooit buiten speelt, bouwt of tekent vind ik dat ook niet goed voor de ontwikkeling. Net zoals ik het niet goed vind als er helemaal nooit met een kind wordt gelezen en getekend, omdat het kind altijd alleen maa buiten speelt.
    (Vergelijk het met etem: broccoli is heel gezond, maar als je elke dag alleen maar broccoli eet, is dat toch niet goed.)

Een kind ontwikkelt zich in een ideale situatie op heel veel verschillende manieren (taal, motoriek, omgang met anderen, ruimtelijk inzich emzovoorts.) Dat lukt alleen doordat een kind de kans krijgt om allerlei verschillende dingen te doen. Een tablet of computer kan daar prima een onderdeel van zijn.

7. Vagans

Vagans Niet meer actief

Mooi gezegd Tupp. En helemaal mee eens!

8. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.256
    4.486
    113
    Klopt helemaal hoor wat je zegt maar ik bedoelde meer te vragen of het als normaal moet worden beschouwd dat kinderen dus ook hun tablet etc mee nemen als ze op visite gaan ? En dan met die kanttekening dat er, zoals bij ons, genoeg speelgoed en leeftijdsgenootjes in huis zijn om mee te spelen en ze echt niet uren bij ons zijn maar hooguit een uurtje of 2.

9. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Gisteren nog het advies gelezen om kleine kinderen (onder de 6 jaar) maximaal 10 minuten per keer te laten spelen en maximaal 1 uur per dag. Die van ons haalt dat niet, maar er zijn bosjes mensen, die de kids uren achter zo'n ding zetten. Lekker makkelijk, heb je er geen last van.

10. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Ik wil nog even kwijt, dat ik niet geloof in de claims van apps dat ze bepaalde vaardigheden trainen/stimuleren. Vooral niet als die claim betrekking heeft op de motoriek. Fijne motoriek train je niet op een plat vlak. Ruimtelijk inzicht train je niet in 2D. Sociale vaardigheden leer je niet, als je enkel je aandacht op een computerscherm gericht hebt.

Deel Deze Pagina