Ik zou graag fulltime thuis willen blijven en ben op zoek naar verhalen van andere vrouwen die deze keuze al gemaakt hebben of er ook aan zitten te denken. Wat zijn jullie tegengekomen? Waar moet je allemaal aan denken voordat je zo'n beslissing neemt? Zijn er tegenvallers, en zo ja, wat zijn die tegenvallers? Ben je positief veranderd sinds je thuis bent en niet meer werkt? Wat moet er geregeld worden bij de belastingdienst? Ik ben benieuwd naar jullie verhalen en/of tips.
Ik ben na mijn zwangerschapsverlof op mijn werk fulltime met onbetaald ouderschapsverlof gegaan, gewoon om te kijken of het iets voor me is. Nou ik vind het fantastisch. Heeeeeerlijk de hele dag met mijn kindjes bezig zijn (alhoewel de jongste wel heftig is ivm huilbaby). Ik ben wel positief veranderd ja. Ik ben nu een redelijk relaxte moeder ipv de moeder die 60 uur per week werkte, meetings her en der in land, cursussen door hele land en in het weeken toch nog ff die mailtjes beantwoorden.... Heerlijk om dat niet meer te hebben. Ik heb nu wel een klein eigen bedrijfje (webshop) opgezet gewoon voor de leuk, ben er nog niet te actief mee bezig. Wat kom je wel eens tegen? Vrouwen die je veroordelen "ohh nou dan zul je ook maar een saai en rustig leven hebbe " "goh zit je dan de hele dag dr phil en koffietijd te kijken". Vermoeiend zo'n opmerkingen maar ik trek me er niks van aan. Ik vraag toch ook niet aan hun hoe het is om je collega's meer te zien dan je bloedeigen kids? (Neeeeee ik lok geen discussie uit over tbm of werkende moeders ). Ik heb verder niks met belastingdienst geregeld aangezien we nergens aanspraak op maken. Ook op kinderopvangtoeslag hadden we geen recht toen ik werkte maar denk dat dat iets is dat je moet stopzetten als je geen gebruik meer maakt van kinderopvang. Conclusie? Als je het financieel aankunt, zonder al te veel afhankelijk te zijn van toeslagen die nogal eens kunnen worden afgeschaft ineens, zou ik het zeker doen. We moeten nog tot 67 werken joh dus je kunt nadat je de kids hebt opgevoed meestal nog wel 20 jaar werken hahahahaha dus waarom niet lekker met de kindjes thuis zijn !
Ik vind wanneer het financieel kan, dan is het goed Zodra mijn studie af is en we heb en een kleine, blijf ik ook thuis. Totdat hij of zij naar de basisschool gaat en dan wil ik wel weer wat uur per week werken. Ik vind werken ook niet vervelend, dus denk dat ik er dan wel weer zin in heb!
eigenlijk precies het tegenovergestelde als KimK Ik heb na de geboorte van onze tweede ook fulltime ouderschapsverlof opgenomen (een half jaar) en ik was juist blij dat ik weer aan het werk mocht. Vond het heerlijk om zo lang bij mij kindjes te mogen zijn hoor, maar persoonlijk vond ik mijn wereldje wel erg klein. Ik ben een leukere moeder als ik daarnaast ook nog werk
Ik heb altijd fulltime gewerkt en verlof en evt thuisblijfmoeder zijn leek me heerlijk. Financieel zou het bij ons kunnen. Maar ik heb me vaak verveeld in mijn verlof. Heb toch best vaak dr. Phil en Koffietijd maar aangezet haha. En uiteraard veel op ZP gezeten Ik werk nu 20 uur (ene week 2 en andere week 3 dagen van 6.30 tot 15.00) en heb daardoor nog heel veel tijd met mijn meiske en om het huishouden te doen Zij gaat de ene week 1 dag en de andere week 2 dagen naar de opvang en ik denk dat dat erg goed is voor haar ontwikkeling. Ik heb een relaxte baan en scheid werk en privé goed. Ik krijg energie van werken en ben daardoor ook echt een leukere moeder. Dat is wel iets om over na te denken of je het zelf ziet zitten om altijd maar thuis te zijn, het is in mijn ogen wel wat anders dan vakantie en ik vond het wel saai... succes met je beslissing. Wat je moet regelen bij de BD weet ik zo eigenlijk niet, denk dat je het beste even op site kunt kijken.
Ik zit momenteel zonder werk thuis, en ik dacht dat ik dat heerlijk zou vinden om naar jaren werken ff "niks" te moeten. Maar jeetje wat mis ik het! Mijn wereld is nu zo klein! En ik mis ook iets voor mezelf. Ik kan heerlijk genieten hoor van mijn kids, maar ik wil me toch graag ook nuttig maken want daar haal ik voldoening uit en zit ik veel beter door in mijn vel. Dus bedenk je goed of je er genoeg voldoening uit kan halen door fulltime thuis te zijn, als je dat kan, heerlijk van genieten! Ik werkte ook 20 uur idd, ideale combinatie met het gezin! Meer zou ik ook weer niet willen!
hier na het zw.verlof het ouderschapsverlof opgenomen.. maar wat verveelde ik mij. was echt niks voor mij. had het wel gezien met de flesjes, boertjes , luiers etc... werk nu 3 halve dagen en dat bevalt prima, ben ik er toch even tussenuit en toch nog vaak bij de kinderen. maar wellicht vindt je het heerlijk om thuis te zijn, dat is voor iedereen weer anders.
Ik ben fulltime thuis maar werk wel zo'n 20uur per week als gastouder. Ik ben heel blij dat ik op deze manier bij mijn kindjes kan zijn en ze in de eerste jaren van hun leven kan begeleiden ipv dat anderen dat voor mij doen. Maar ik ben ook blij dat ik ook een beetje geld in het laatje breng, voelt toch iets minder afhankelijk hahahaah en het laat geen gat op mijn CV als ik straks(als de jongste ook op school zit) weer aan het buitenshuis werken ga.
Ik heb er ook voor gekozen bij onze zoon te blijven, zolang als het kan. Wij hebben het echt niet breed nu. Maar ik heb het er voor over. Mijn moeder was een carrièrevrouw. Ik heb haar zo gemist toen ik klein was... dat wil ik anders doen. (Veroordeel verder niet hoor! Dat ik haar miste had ook met andere dingen te maken.) Ik ben nog niet zo gek lang thuis, maar vervelen doe ik me echt nooit! Wat ik wel een nadeel vind... als je werkt dan kun je de deur dicht trekken en morgen wel verder zien. Vrij is vrij. Thuis ben ik voor mijn gevoel nooit klaar en kan ik ook niet dat voldane gevoel eruit halen. Maar daar staat tegenover dat 1 lachje van mijn zoon voldoening genoeg is. Als hij wat groter is en naar psz/school/opa en oma dag gaat, denk ik dat ik wel weer een paar uur wil gaan werken. Gewoon om 'onder de mensen' te zijn. (Is dat nl? Of zeeuws?)
ik ben thuisblijfmoeder en ik kom tijd te kort.. ik zou knettergek worden als ik er ook nog bij zou werken 1 nog thuis, de andere op school... en tot 3 uur ben ik alleen maar aan het rennen... ene naar school.. naar huis, met de ander ontbijten, boodschappen doen.. weer naar school, lunchen, weer naar school etc dan tussendoor het huishouden nog proberen te doen etc.. nu komt dan ook het hele huishouden en zorg van kids op mijn schouders terecht, dus ik heb geen tijd mij te vervelen LOL ja, financieel hebben wij flink ingeleverd, maar we redden het op zijn inkomen.. mijn wereld is niet kleiner geworden nu ik thuis zit, want ik had geen contact met collegas buiten het werk.
Als je het fijn vind zeker doen! Ik werd zelf knetter aan het einde van mijn verlof en was toen erg blij dat ik weer kon gaan werken Maar iedereen is daar anders in.
Ik werk 16 uur op t werk en 4 uur thuis. Vind het een heerlijke combie. Ik heb wel eens gedacht dat thuisblijfmoeder wat voor mij zou kunnen zijn maar nooit echt overwogen omdat ik t ook belangrijk vind om niet helemaal afhankelijk te zijn. Ik ben 2 dagen weg van huis maar moet zeggen dat ik de dagen dat ik thuis ben ook weleens saai vind hoor. Ik probeer zoveel mogelijk te ondernemen, een hele dag thuis met een dreumes is niet alles, hij is daar veel te actief voor toen hij een baby was, was t heerlijk.. Lekker knuffelen en samen overdag slapen. Als je ook kinderen hebt op naar school te brengen moet je er sowieso ook uit, dat lijkt me toch anders.
Ik heb er destijds vrijwillig voor gekozen, toen kreeg ik bekkenpijn en nu zit ik min of meer verplicht thuis. Ik moet zeggend dat ik het prima vind. De druk van regelen voor de kids is er niet. Ik kan bij alle activiteiten van school zijn. Hoef weinig oppas te hebben. En voel me zelf ook relaxed. Ik hoef niet vanuit mijn agenda te leven, ook heerlijk. En ik ben de weekenden thuis, dat vind ik zo lekker, en de avonden.( werkte in de zorg) oh en feestdagen.....nu de kinderen ouder worden vind ik dat toch wel zo fijn. Nadeel is wel dat je alles uit jezelf moet halen, er is niemand die zegt: wat heb je goed gestofzuigd of wat fijn dat de was weer gedaan is. Wel heel fijn dat ik alles meemaak van de kids. Ook heb ik voldoende tijd voor mijn hobby's en die heb ik plenty. En financieel is het ook inleveren. Maar dat is dan ook wel weer een uitdaging. Ik ben dol op koopjes en heb daar ook tijd voor om naar op zoek te gaan. Soms mis ik werk voor de sociale contacten, aan de andere kant heb ik van mijn werk waar ik 8,5 jaar heb gewerkt maar 1 contact overgehouden en de rest is heel snel verwaterd.......het contact was ook alleen werkgerelateerd en ik woonde weer iets te ver op afstand denk ik... Soms mis ik werk, maar ach als je werkt mis je weer andere dingen......
Ik ben 5,5 jaar geleden tijdens de zwangerschap van de eerste gestopt met werken. Bewust en ik heb er nooit geen spijt van gehad. Ik wil mijn kinderen graag zelf begeleiden naar de schooltijd ipv dat anderen dat voor mij doen. Financieel gezien was het voor ons helemaal niet nodig dat ik een inkomen had. Ik doe iedere dag wel iets met de kids en heb een leuke sociale kring om me heen dus ik vereenzaam zeker niet.
Hier ook een bewuste thuisblijfmoeder. Heb altijd geroepen als het kan ik het zou doen zolang de kinderen klein zijn. En financieel kan het :-D Verveel me geen moment! Maar ben dan ook echt geen stilzitter. Ben nu bijvoorbeeld heel druk met klussen thuis. Met name schilderen. Volgende week mag ik buiten de steiger op hahaha! Verder heb ik een groot sociaal leven en ben ik blij dat ik nu eens tijd heb om dat goed te onderhouden. In plaats van: we moeten weer eens afspreken.. ja doen we.. en dat het daar dan bij blijft. Ook werkt het voor ons gezin heel goed. Mijn man werkt veel en kan alles loslaten als hij thuiskomt en volledig genieten van zijn dochter en gezin. Ik blijf niet eeuwig thuis. Zal ongetwijfeld weer iets voor mezelf gaan opstarten. Lekker bedrijfsplannen schrijven de komende jaren haha! We zien wel... Voor nu ben ik blij en gelukkig!
Wow, wat veel reacties! Dank jullie voor jullie eigen verhalen. Ik denk dat ik in ieder geval eerst het verlof maar afwacht. Verder ben ik sowieso van plan om ouderschapsverlof op te nemen zodat ik 2 dagen per week werk gedurende 1,5 jaar. Eens kijken hoe dat is. Ik baal op dit moment gewoon ontzettend van mijn werk en daar komt bij dat ik nu ik in de ziektewet zit, het ook echt niet mis. Mijn collega's laten het afweten, ik heb welgeteld één kaartje gehad en ik zit al 3 maanden thuis. Het is eigenlijk al heel lang een wens van mij om thuis te blijven bij de kinderen totdat ze naar school gaan. Nu is de eerste onderweg en begint het ontzettend te kriebelen. Maar zoals ik al zei, ik wacht eerst het verlof af en bekijk dan hoe dat bevalt om vervolgens aansluitend met ouderschapsverlof te gaan.
oh wat zou het willen zeg! ik zou er bijna een moord voor doen maaaar moet ook eerlijk toegeven dat dat komt doordat ik totaal geen energie uit mn werk haal.... ik ga vanaf juni eens kijken wat ik allemaal moet regelen om eigen "bedrijf" op te starten naast mn baan, en dan zien we wel waar t schip strand mijn droom is dat ik mn baan op kan zeggen en dus volledig met mn bedrijfje kan draaien, maar ik reken er niet op heb daar wel heel erg zin in, om me daar mee bezig te gaan houden, dus dat sleept me een beetje door mn werk heen. goed, dit is natuurlijk geen antwoord op je vraag. het lijkt me heerlijk, maar ik zou wel iets moeten hebben om me bezig te houden, dus idd hobby's maar ook een sociaal netwerk waar je ook doordeweeks overdags mee af kunt spreken. ik denk als je alleen maar thuis bent met de kids en verder echt nooit iemand spreekt naast je man dat je dan wel erg aan het vereenzamen bent. op je werk heb je doorgaans toch nog wel een praatje hier en daar heb wel echt de grootste respect voor thuismama's, mannn af en toe is het echt pittig met onze dame! ben dan haast "blij" dat ik even "pauze" heb omdat ik moet werken maar dan nog zou ik heel graag thuis zijn op het moment. dus ja, als je het financieel kan en het helemaal ziet zitten zou ik zeggen ga ervoor!
Hier ook thuisblijfmama. We hebben 4 kids thuis waarvan 3 naar school gaan en 1 thuis is. En ben nu 26,5 week zwanger. M'n vriend wil juist graag dat ik thuis ben bij de kids. En als ik zou gaan werken dan moest ik alleen voor de kinderopvang werken en daar heb ik geen zin in. We kunnen net rond komen, maar heb liever dat we net rondkomen dan dat ik onze kids amper zie. En heb het druk genoeg met de kids en het huishouden enz.
Ik ben al 3 jaar een thuisblijfmama, hebben we bewust voor gekozen en ik zou het nooit anders willen. Verveel me ook absoluut geen moment en geniet ontzettend van de kids.
Denk dat gebrek aan sociale contacten wel aan jezelf ligt, het kan niet zo zijn dat je alle sociale contacten uit je werk haalt.. Ik ben nu bijna 4 jaar thuis en verveel me geen moment, financieel is het inleveren, maar we leefden ook al niet uitbundig.. Ik vind het vooral veel rust geven, geen geregel met oppas of als er ziekte is.. Je moet er wel zelf wat van maken, van alleen maar thuis zitten word ik ook niet blij..