Vanaf welke leeftijd neem jij je kind mee naar een uitvaart?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door pietje1987, 27 feb 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Mijn opa ligt op sterven... Zijn lichaam is op en het is wachten tot hij in slaapt.

Onze dochter is bijna 3. Ik overweeg om haar straks mee te nemen naar de uitvaart (waarschijnlijk crematie). Wat is wijsheid?

Het wordt waarschijnlijk geen groot gezelschap. Eventueel kan mijn man met haar weglopen tijdens de dienst (voor mij is dat geen probleem).
    Ik overweeg ook om mijn schoonouders mee te vragen tegen die tijd zodat zij haar eventueel kunnen opvangen, maar dat is ook wat raar in klein gezelschap...

Ik denk wel dat oma en de rest van de familie het fijn zouden vinden als ze er bij is, in ieder geval bij de koffie (zal ik nog wel navragen).

Wat zouden jullie doen?

2. Springboon

Springboon VIP lid

9 okt 2006
    8.278
    1.834
    113
    Vrouw
    Zorg
    Waar mijn liefjes zijn
    wat voor band heeft je kleine met je opa?
    waren ze heel 'close' , zou ik haar meenemen. Zag ze hem niet vaak/sporadisch zal ik haar niet meenemen.
    dit geef ik je even mee als tip die ik ik opgedaan als uotvaartbegeleidster (en meerdere keren dit heb meegemaakt).

mijn schoonmoeder is 2 weken geleden overleden en ik hem mijn kinderen bewust niet meegenomen, dit vanwege de impact en hun nare ervaring met hun vader (terminaal en dus alles is heviger in hun belevenis).

Uuz vindt dit leuk.
  3. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hier zijn de kinderen wel meegeweest naar de crematie van mijn oma. Ze zagen haar niet vaak maar hadden wel een heel goede band met haar. Ze waren toen 5 en 3 jaar. Was geen dienst maar gewoon samenzijn van familie en kennissen.

4. pietje1987

Ze zagen elkaar niet heel veel, maar altijd wel dikke vriendjes als ze elkaar zagen.
    In jouw situatie begrijp ik dat, wat erg...

@Snoopy1979 misschien moet ik ook gewoon even afwachten wat voor dienst het wordt. Ik verwacht niets heftigs of kerkelijks...

5. Mississippi

Mississippi VIP lid

10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Bij de uitvaart van onze dochter waren alle kinderen van familie en vrienden er gewoon bij, het bracht daardoor ook een beetje luchtigheid in de narigheid zeg maar. We hadden gewoon blokjes en wat speelgoed mee en ze zaten op de grond t spelen tijdens het afscheid.

Kinderen (zeker kleintjes) voelen over het algemeen niet de beladenheid van ‘de dood’ zoals wij dat hebben. Of je het zelf ziet zitten om ze mee te nemen qua opletten ed daarin moet je op je gevoel afgaan.

Sterkte!

pietje1987 vindt dit leuk.
  6. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Ja gewoon meenemen! Bij het leven hoort ook de dood. Kinderen vinden er nog niets van, hebben er geen mening over. Dat hebben wij als volwassen wel en vullen dit vaak in voor de kinderen.

7. Yaisa

Yaisa Fanatiek lid

31 jul 2013
    1.225
    1.262
    113
    Toen mijn schoonmoeder overleed hebben wij onze zoon (toen 1,5 jaar) gewoon meegenomen.
    Ik weet zeker dat zij dit zo gewild had en het zorgde ook bij iedereen voor een glimlach op het gezicht. Het was haar enige kleinkind. Hij liep lekker rond door de zaal, verstopte zich achter de gordijnen enz. Nou moet ik ook wel zeggen dat het geen hele zware dienst was.

8. Clapat

Clapat Fanatiek lid

10 mrt 2009
    1.059
    17
    38
    Duitsland
    Mijn schoonmoeder is 3 weken geleden overleden.
    Heb mijn kinderen gewoon mee naar de plechtigheid genomen.
    Onze dochter van 7 was zich natuurlijk van alles bewust en onze 3 jarige baviaan... Niet zo bewust, maar hij wist wel dat zijn oma in de kist lag.
    Tijdens de dienst is onze zoon van de schoot van tante Bea, tot de schoot van oom Huub gelopen en weer terug met een tussenstop bij tante truus.
    Kinderen zijn kinderen, zeker een peuter blijft niet stil zitten.
    Ik was al tevreden dat hij zijn keel niet open zette...

9. mamabeertje

mamabeertje Fanatiek lid

9 sep 2015
    1.618
    349
    83
    Mijn opa is afgelopen maand ook overleden en wij hebben de kinderen niet meegenomen. Het ligt er natuurlijk wel aan wat voor dienst je hebt. Als het niet erg gevonden wordt dat er kinderen rondlopen, zoals bij Clapat hierboven kan het denk ik best wel.
    Maar bij mijn opa's dienst was dat gewoon een no-go, dus de kinderen zijn gezellig en dagje bij oma geweest.
    We hebben ze wel meegenomen om thuis even bij de kist te kijken.

10. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.185
    23.264
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik heb mijn dochter niet mee genomen naar de uitvaart van mijn oma. Die stond te ver weg voor haar zeg maar, ook al was het altijd goed als we daar waren. Ik vind het met opa/oma van het kind zelf weer heel anders, dan zou ik haar wel meenemen.

DastyQueen en pietje1987 vinden dit leuk.
  11. pietje1987

Dank voor alle reacties! Ik neig ernaar om haar gewoon mee te nemen en desnoods tijdens de dienst zelf even met mijn man weg te gaan. Uiteraard zal ik dit tegen die tijd wel even met de rest overleggen.

Ze is het enige achterkleinkind, dus het er lopen sowieso geen 10 kinderen rond.

12. autumn86

autumn86 Bekend lid

3 sep 2014
    790
    532
    93
    Mijn neefje vond het destijds heel erg dat hij niet mee mocht naar de begrafenis van zijn oma, hij was 3,5.
    Ik zou daarom als je dochter mee wil, zou ik haar meenemen.

13. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    Wij komen net terug van een uitvaart. We hebben onze zoon van 2,5 meegenomen. Het ging in dit geval om mijn schoonvader.
    Tja ik heb het erg druk gehad met hem tijdens de uitvaart (hij kan echt niet stilzitten en heeft dus wat rondgelopen, gedanst, gezwaaid naar alle mensen, kiekeboe gespeeld met de mensen achter ons, door het gebed geen gekletst etc) maar zo een kleintje geeft ook wel wat afleiding en luchtigheid tijdens een zware dag.
    Onze kindjes hebben ook nog even naar opa gekeken in de kist en kusjes gegeven.

Doe vooral waar jij je goed bij voelt en of je denkt dat jij het afscheid kunt nemen zoals je dat wil als je kindje er wel/niet bij is. Ik ben van mening dat het niet 'schadelijk' is voor je kindje om mee te gaan. Kies vooral voor je eigen gevoel. Wij vinden dat de dood bij het leven hoort en de kindjes horen er ook bij. De dood is voor hen zo abstract. Een afscheid kan het wat verhelderen, duidelijker maken. Aan de andere kant zullen ze er ook niks van krijgen als ze er niet bij zijn en als je altijd open staat om hun vragen te beantwoorden als die er zijn.

14. Ballon

Ballon Niet meer actief

Nee.. ik zou het zelf trouwens ook niet kunnen waarderen wanneer ik op een uitvaart ben er kinderen rond lopen, zwaaien of kletsen.

15. Neilia

Neilia Niet meer actief

Nee ik zou het niet doen.
    Wij hebben mijn dochter ook niet meegenomen naar de begrafenis van mijn vriend zijn opa.

16. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.995
    6.745
    113
    zuid-holland zuid
    Ik heb mijn zoontjes allebei meegenomen naar de crematie van mijn moeder vorig jaar. Ze hadden een sterke band samen en de jongens wilden ook graag mee.
    We zijn eerst vantevoren samen afscheid gaan nemen bij de kist. Dat vonden ze niet heel eng.

Bij de plechtigheid waren niet zoveel mensen. Het duurde ook niet lang. De jongens legden tekeningen en een knuffel in de kist. En ze aten heel veel cake ;)

Of er mensen aanstoot aan nemen als er kinderen rondrennen... tja mijn kinderen waren echt de lichtpuntjes in het leven van mijn moeder, ze waren voor haar het allerbelangrijkst. Dat er dan een zure oude tante die al 3 jaar niet meer op visite is geweest daar aanstoot aan neemt.. mijn moeder zou daar om gelachen hebben weet ik zeker.

Ik heb er geen spijt van gehad dat ik ze mee genomen heb.

Kippetje88, Athina, nense en 2 anderen vinden dit leuk.
  17. Ballon

Ballon Niet meer actief

Nouja.. ik ben geen zure tante die er aanstoot aan neemt, Maar ik vind het erg storend als er tijdens een uitvaart kinderen rond lopen, kletsen, zwaaien en ander typisch kinderlijk gedrag ( wat heel normaal is want ze zijn kinderen ) als ze gewoon netjes in de bank blijven zitten is er niets aan de hand en zou ik er echt geen moeite mee hebben :)

Amberxx en pietje1987 vinden dit leuk.
  18. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    Heb je er serieus moeite mee dat kleinkinderen bij de uitvaart van hun grootouder zijn? Zoals je zegt zijn het kinderen en vertonen ze kinderlijk gedrag zoals zwaaien, rondlopen en zoals mijn zoontje vandaag ook deed: heel blij roepen dat hij net koekjes had gekregen!
    Het is hun grootouder, zij horen bij het afscheid. Op hun manier. Dat iemand (of het nu de zure oude tante, mijn nichtje of de buurvrouw zou zijn) hier moeite heeft zou ik echt raar vinden...

Edit: ik neem mijn kinderen natuurlijk niet mee naar elke uitvaart maar wel naar die van hun grootouders of andere naasten en dan mag iedereen ervan vinden wat ze willen maar dat is jammer voor hun. Helaas hebben wij het al 3x meegemaakt. Gelukkig alleen maar positieve geluiden over de aanwezigheid van onze kinderen ook al hielden ze zich echt niet stil.

Jackie87, cowgirl80 en pietje1987 vinden dit leuk.
  19. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.995
    6.745
    113
    zuid-holland zuid
    Niemand zat stil op een bankje, het was een soort wandelende receptie waarbij iedereen even persoonlijk afscheid kon nemen en we daarna gezamenlijk in een kring om de kist stonden. De meeste andere mensen vonden het heel mooi dat mijn kinderen mee waren. En mijn moeder wilde echt zo'n soort uitvaart, dus paste het ook bij haar laatste wens.
    De zure tantes hadden liever urenlang in de kerk psalmen gezongen denk ik... ieder zn ding

Adje en pietje1987 vinden dit leuk.
  20. Ballon

Ballon Niet meer actief

Zoals ik al zei, ik heb er geen moeite mee als ze gewoon netjes in de bank blijven zitten. Heel jonge kinderen doen dat nou eenmaal niet en daar stoor ik mij tijdens de dienst dan aan. ( ik heb absoluut geen hekel aan kinderen hoor, ik heb de PABO gedaan ;) )

Daarnaast vind ik dat de dood bij het leven hoort en dat je daar ook zeker kindjes bij moet betrekken, maar meenemen naar een dienst met 3 jaar vind ik echt te jong.

Biny en pietje1987 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina