Tablet/laptop

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door panda86, 17 feb 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Die houden zich niet staande, die zijn allemaal overspannen :D

Anouk2005 vindt dit leuk.
  2. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Ik moest vroegah zelf een planning maken voor school. DL straks ook (Montessori onderwijs).

Anouk2005 vindt dit leuk.
  3. Miracle79

Miracle79 Bekend lid

11 jul 2012
    781
    251
    63
    Onze dochter is 5 maar had toen ze 2 was al een iPad. Destijds gekocht omdat ze zo vaak in het ziekenhuis lag als afleiding voor vervelende handelingen of om een filmpje op te kunnen kijken. Naar het zhuis gaat de iPad( inmiddels heeft ze een nieuwe gehad) nog steeds mee maar thuis zit ze er ook regelmatig op. Ze speelt graag taal en rekenspelletjes en Squla. Maar ook andere spelletjes doet ze graag. Op school werken ze met een digibord en ze kunnen 's morgens en 's middags een taakje kiezen waar ook de tablet en computer bij horen waarop ze spelletjes mogen doen in bij.v Squla. Thuis kiest ze zelf wat ze doet, de ene dag kijkt ze niet naar de iPad om en de andere dag wel. Zolang het allemaal in balans is zie ik er geen probleem in, het hoort er nou eenmaal bij en denk ook dat het de toekomst is. Mijn oudste had er nooit interesse in en nu zij bijna 20 is merk ik wel dat de jongste er veel handiger in is :)
    Als het digiboard op school kuren heeft en het dus via de computer van de juf moet dan zie ik wel dat dochter geen idee heeft hoe ze met die muis overweg moet :)

4. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.498
    4.338
    113
    Vrouw
    Dat klopt, maar tegenwoordig is het verplicht vanuit de meeste scholen dat kinderen per vak een studieplanner krijgen. Dat wil niet zeggen dat daar letterlijk in staat wat ze moeten doen. Maar wel wanneer ze welke toetsen en PTA’s (tentamens/examens) kunnen verwachten. Daarnaast krijgen ze een planner per hoofdstuk. Daar staat in wat het huiswerk is in die periode. Dus een heel hoofdstuk vooruit. Zodat ze zelf een planning kunnen maken wanneer ze wat doen en wanneer iets af moet zijn.

Dit wil dus echt niet zeggen dat ze alles aangereikt krijgen, maar wel, net als op elke school, huiswerk en wanneer ‘dingen’ af moeten zijn.

DastyQueen vindt dit leuk.
  5. Torretjeee

Torretjeee Niet meer actief

Op de vrije school gaat het allemaal anders en zijn ze niet zo digitaal gericht.

6. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.320
    17.220
    113
    Maar worden die achterstanden voorkomen door ze vroeg op de computer etc te laten? Mij lijkt dat ze dan vnl spelletjes doen en dus nog niet die dingen in word weten

7. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Dat klinkt als behoorlijk veel aangereikte planning. Op montessori lyceum Amsterdam werken ze b.v. met 4 blokken van 9 maanden, lees ik. Leerlingen plannen zichzelf in bij de docenten, en hun huiswerk binnen die periode. Dat gaat wel om meer dan een paar hoofdstukken en vraagt een serieuze vorm van jezelf inplannen.

8. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.498
    4.338
    113
    Vrouw
    Dat klopt. Montesori is ook wel echt een andere stroming ook hoor binnen het onderwijs. Ik geef les op een ‘gewone’ VMBO.

@toch3: je hebt daar zeker een punt hoor, maar mijn ervaring is wel dat de ‘echte’ gamers alles op een computer kunnen. Ik heb er een paar... 13 jaar en complete computergenietjes. (Ik ben blij met ze trouwens, want ik vraag ze ook weleens om hulp). Maar over het algemeen merk je echt grote verschillen in de kinderen die thuis (meer) met digitale spullen bezig zijn, dat ze de nieuwe programma’s makkelijker oppakken.

Hè en mijn dochter mag ook geen hele dagen hoor, echt niet. Straks mag ze na het eten tot bedtijd op haar tablet. Maar hier staat er geen tv aan. Dat is ook altijd een verschil met veel mensen.

9. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.274
    25.745
    113
    Ik ben daar helemaal niet moeilijk in. Computers en andere digi dingen zijn nu eenmaal onderdeel van het leven. Zo ben ik opgegroeid met een commodore64. Mijn broertje (nakomertje) had een gameboy. En toen mijn twee oudsten een stuk jonger waren (ik denk zo’n 8 jr geleden) kwam bij ons de eerste Ipad in huis.
    Dus mijn zoon nu ziet het genoeg om zich heen. Zodra de camera in selfie stand staat, gaat hij naar zichzelf lachen en babbelen (met dank aan zijn zussen). En als hij me te snel af is en stiekem mijn gsm te pakken krijgt, houdt hij hem bij zijn oor en gaat ‘bellen’.
    De enige reden waarom hij er nog niet echt op mag, is omdat hij nog in de gooifase zit en daar vind ik die apparaten te duur voor. Maar als hij wat ouder is, mag hij er best op en maken we met hem, net als mijn andere kinderen, tijdafspraken.

Spelen op een tablet/laptop e.d. is ook een manier van spelen en hoort er wat mij betreft ook gewoon bij. En juist hierbij leer ik ze liever om ermee om te gaan dan het te verbieden.

En mijn middelste dochter zit op een middelbare school met Ipads. En ze maakt keurig een eigen planning op papier ;)

DastyQueen en Youtan vinden dit leuk.
  10. MirW

MirW Fanatiek lid

20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Hier wel duidelijke regels. Wij hebben geen tablets in huis, alleen een laptop beneden staan.
    Voor het 2e jaar geen schermtijd, er is genoeg onderzoek gedaan naar de schadelijkheid ervan (ook voor oudere kinderen, trouwens)
    Mijn middelste (26 mnd) mag nu ong. 15 minuten per dag een filmpje kijken. Hij is weg van Uki en Musti. Hij mag niet met mijn telefoon spelen, daar is die niet voor bedoeld (als speelgoed)

Mijn oudste mag een uur per dag achter een scherm. Dat moet hij zelf verdelen over verschillende apparaten en wat hij wil doen, filmpjes kijken of spelletjes doen. Tegenwoordig is dat nogal makkelijk want hij heeft met zijn DS onder de douche gestaan, dus die doet het niet meer... Heeft hij alleen nog de laptop tot zijn beschikking, die moet beneden blijven, dus ik heb altijd zicht op wat hij doet. Hij mag trouwens ook niet met/op mijn telefoon spelen.
    Schoolwerk telt trouwens niet mee in die tijd. Dus rekenen/taal oefenen, spreekbeurt maken e.d. valt daar buiten.
    Hij moet een deel van de tijd bewaren voor als ik ga koken, anders zitten die 2 elkaar steeds in de haren...
    Vaak neemt hij uit school een half uurtje om te acclimatiseren, gaat daarna naar buiten en dan laat in de middag nog een half uurtje.

De laatste weken van mijn zwangerschap ben ik erg makkelijk geweest met de schermtijd omdat ikzelf niet meer zo uit de voeten kon, maar nu zijn we weer terug bij de geldende regels.

DastyQueen en Torretjeee vinden dit leuk.
  11. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Hier geen vaste regels wat betreft schermtijd. Zoontje (6 jaar) kan een hele middag TV kijken of op z'n Ipad (de oude van mijn man) bezig zijn (filmpjes/spelletjes/muziek/schoolwerkjes) maar er zijn ook dagen dat ie er helemaal niet naar omkijkt. We zijn er zelf ook niet vies van en zolang hij ook nog gewoon speelt hebben wij er geen problemen mee...we spelen ook vaak samen spelletjes op de Wii, gezellig.

sydneys vindt dit leuk.
  12. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

Ikit in het bedrijfsleven en pen en papier worden daar nauwelijks nog gebruikt. Alles op de laptop, smarboerds, hippo en de helft van de vergaderingen in skype-omgeving.
    En dan is het wel zo handig als je een beetje thuis bent in die technieken.

Hoezo is de stof voorgekauwd als je het digitaal aangeboden krijgt? Als de docent huiswerk op rol plaatst, dan doe hij hetzelfde als wanneer hij het met een krijtje op het schoolbord schrijft. Alleen hoeven de leerlingen het dan niet meer in hun agenda over te schrijven.

On topic.
    Oudste mocht vanaf een jaar of drie af en toe Nijntje spelen op de laptop. Vanaf 5 hadden we een tablet in huis waarmee spelletjes gedaan konden worden. Dat is uitgegroeid naar regelmatig YouTube filmpjes en spelletjes op tablet. En gamen op wii-u en sinds een half jaar (hij is nu 9) PlayStation.
    Jongste is 5 jaar jonger en doet alles wat oudste ook doet. Wii-u spellen zijn bij hem favoriet.

Beide spelen ook nog analoog. Oudste speelt het liefst buiten. Ik merk vaak discussie tussen hem en vriendjes die thuis beperkt worden met gamen, dat die dan juist op de Playstation willen, terwijl onze zoon liever buiten speelt.

13. DastyQueen

DastyQueen Niet meer actief

zoon was 3 toen hij een eigen ipad kreeg. 5 toen hij mijn man zijn oude iphone kreeg (met prepaid kaartje) en dochter is nu 22 maanden en heeft voor de kerst een eigen ipad gehad. Het is niet zo dat ze er de hele dag op zitten omdat ze het hebben. Maar als we uit eten gaan vind ik de ipad van dochter erg handig als ze ongeduldig word kan ik haar daar net even dat half uurtje extra rustig mee vermaken. Zoon belde (toen hij hem net had) met zijn telefoon af en toe naar oma en gebruikte vooral whatsapp met mij vader opa oma tantes ooms. Vond dat wel goed voor zijn taalontwikkeling. Ook vond hij fotograveren en filmen erg leuk ermee (dat vind hij nog steeds leuk en nu maakt hij youtube vlogs met zijn telefoon en tablet).
    Oh ja en op de basisschool waar mijn zoon zit werken ze vanaf groep 3 ook met tablets in de klas. Bijna alle vakken (behalve schrijven) worden daarop geleerd.

14. DastyQueen

En toch denk ik dat typen de toekomst word, hoe vaak schrijven wij nog een brief zoals vroeger met pen en papier? Tegenwoordig typ je dat en print je het uit of stuur je een email. Dat word denk ik alleen nog maar digitaler.

15. DastyQueen

die ervaring heb ik ook.

16. DastyQueen

Ik geloof dat er ouders zijn die dat doen, maar ik geloof niet dat dat er veel zijn.Ik denk dat dat eerder uitzondering is dan regel en de antwoorden in dit topic bevestigen dat voor mij.

17. DastyQueen

Mijn zoon gebruikt word al vanaf dat hij in groep drie zit. Hij vind het leuk om achter de laptop (vaak bij opa en oma) en verhaal te schrijven (ook goed voor zijn fantasie) en deze dan uit te printen. hij heeft een ordner vol met deze verhalen (dat is zijn verzamelboek:D)

18. DastyQueen

Maar montessori onderwijs is daar wel een uitzondering in. Dat heeft weinig te maken met normaal onderwijs wel of niet digitaal.

19. DastyQueen

beetje veel berichten van mij achter elkaar had het beter samen kunnen voegen... mbt schermtijd heb ik hier geen vaste tijdafspraken. als ik vind dat het uit de hand loopt is het klaar voor die dag. Maar tot nu toe is het een kind wat het liefst buiten speelt. In de ochtend zit hij een half uurtje voor de tv (kijkt dan het jeugdjournaal van de dag ervoor wat we elke avond opnemen) tussen de middag als zijn broodje op is zit hij een half uurtje achter zijn telefoon of ipad op youtube naar vloggers te kijken of tips te zoeken voor mindcraft. En na schooltijd speelt hij altijd buiten. 3x in de week na etenstijd moet hij trainen en heeft hij die avonden geen schermtijd meer en de andere avonden mag hij na het eten tot bedtijd achter zijn tv, spelcomputer, telefoon of tablet maar dat doet hij ook niet altijd. Straks als de lente begint en het langer ligt is buiten word dat ook minder want dat speelt hij na het eten ook nog buiten.

20. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Ja, maar hier (hoogopgeleide populatie) is de uitzondering zich juist aan het verspreiden onder reguliere scholen, die montessori aspecten overnemen :)

Deel Deze Pagina