Je doet ze echt niks te kort hoor, en je hoeft een peuter geen tablet aan te bieden om te vóórkomen dat hij 'achterloopt' in digitale ontwikkeling. Een schoolgaand kind heeft binnen no time die 'vaardigheden' ingehaald. Wij hebben bijv helemaal geen tablets in huis, ik vind ze overbodig. Ook geen telefoons voor kinderen. Filmpjes op youtube zoeken ze indien nodig op via smart-tv. Tig keer beter voor de ogen en we houden beter toezicht. Toch werken ze op school gewoon met een chromebook, en zoon en dochter zijn nu (8jr) bezig met het programmeren van eigen spel met Python. Laatst hebben ze geleerd om zelf websites te bouwen. Ze leren snel genoeg als ze het nodig hebben, een i-pad vind ik geen enkele toegevoegde waarde bieden aan digitale ontwikkeling, vooral niet op peuter/kleuterleeftijd.
Eens! Op zich is niks mis met een schermpje, maar als schermen kinderen bezig moeten houden tijdens een langere zit, ontstaat zeker wel een achterstand in vaardigheden. Vaardigheid om te leren omgaan met een situatie waarin je geen continu prikkels worden aangeboden. Situatie waar je jezelf enkel bezig houdt met eigen fantasie, zonder passieve entertainment. En situatie waarin je 'gewoon' een tijd stilzit, in een ruststand. Waarbij de hersenen ook de rust krijgen (zoals wij destijds ook in de auto, in een restaurant of naast je moeder in de wachtkamer zaten). Er zijn tig onderzoeken die aantonen dat continu prikkeling negatieve effecten heeft op de hersenen en op de gemoedstoestand. En ook verschillende waarschuwingen over te veel aan passieve entertainment.
Eerlijk? Boodschappenlijstje schrijf ik met de hand. Of eenesnelle aantekening tussendoor. en een verjaardagskaart. Maar verder eigenlijk niks. Hoewel.... Met kerst wilde ik een kaartje sturen naar een vriendin die ik lang niet had gezien. Dat werd een kaart met daarin een brief van 2 kantjes En nog reactie op iets wat ook vaker gezegd wordt: dat tablet of ander digitaal vermaak wordt gebruikt om ze rustig te houden. En helaas ook vaak in het negatieve. Klopt.... De wijze waarop mijn kinderen 'analoog' spelen gaat gepaard met veel rennen, schreeuwen en druk doen. Rustig een tekening maken of iets bouwen met Lego oid is er echt niet bij. Mag ik dan blij zijn als ze effe afgeleid zijn op de playstation? Ik ga me daar echt geen schuldgevoel over laten aanpraten. En laat ik er maar vast bij zeggen dat er echt ook buiten gespeeld wordt. En 4 keer per week gesport.
Wij leven in het digitale tijdperk thuis haha. Ik zal wel een loedermoeder zijn, maar toen mijn dochter 1,5 was, heeft ze mijn oude telefoon met kidsstand gekregen. Wifi staat uit en er zit geen simkaart in. Ze kan er bijv duplo spelletjes, bobo of woezel en pip op spelen, ze kan er foto's mee maken en Netflix offline kijken (ideaal op de vroege zondagochtend). Hij ligt voor het pakken en als de batterij leeg is, heeft ze pech, dan moet hij aan de lader. In de praktijk pakt ze hem vooral 's morgens als wij nog in bed (willen) liggen of als ze moe wordt en een filmpje wil kijken. Vaak wordt hij meerdere dagen niet eens gebruikt. Het hoort gewoon bij het speelgoed voor haar, dus er zijn periodes dat het interessant is en periodes dat ze er niet naar omkijkt. We hebben ook een DS en daar staan oa een paar simpele spelletjes op die ze alleen kan (brandweerman Sam, Thomas de trein, Peppa Pig (niet zo irritant als de serie) ) en andere spelletjes help ik haar mee. Op de pc heeft ze in Rocksmith het gitaarspelen ontdekt. Mijn vriend heeft zo gitaar leren spelen en af en toe speel ik ook mee. Dat wil ze nu nadoen, want ze is gek op muziek. We hebben dat samen geprobeerd en het grootste struikelblok is dat een volwassen gitaar te groot en te zwaar is. Als ze via de pc wil leren gitaarspelen, vind ik dat prima. Het lijkt heel veel, omdat ze er heel vrij in is, maar ze tekent graag, is gek op kleien en bouwt heel graag met duplo. Ook wil ze vaker naar buiten dan er tijd voor is (we hebben geen tuin, dus we moeten zelf mee). Als ze op de DS speelt, neemt ze het liefst dezelfde houding aan als dat ik vroeger deed met lezen. 'Lezen' doet ze trouwens ook graag, voor zover een 3-jarige kan lezen. In bed ga ik even naast haar liggen en kijken we Youtube. Ze wil op het moment graag filmpjes waarin je in het Engels kleuren kan leren kijken. Eerder wilde ze gewoon muziek luisteren. Het heeft geen invloed op haar in slaap komen en vaak is het ongeveer 15min. Daarna valt ze op het moment binnen 10 min in slaap (tegen 1,5uur voordat we daar echt mee begonnen. Het geeft haar de rust in haar lichaam die ze nodig heeft) Overigens werken zowel mijn vriend als ik in de IT dus ze krijgt veel van huis uit gewoon mee. En wat betreft schrijven, ik noteer ieder telefoontje met pen en papier zodat ik het makkelijk terug kan vinden (wordt ook wel digitaal geregistreerd), dus schrijven blijf je altijd wel doen
Op onze telefoons mogen de jongens nooit. Pas geleden moest mijn jongste mee naar ouderavond (geen oppas) en toen mocht hij bij hoge uitzondering 10 minuten filmpje kijken op mijn telefoon maar verder dan dit mogen ze er niet op. Weten ze ook en ze vragen er nooit om. Verder hebben wij een Ipad, beide jongens weten hoe ze deze moeten gebruiken. Er zijn periodes dat ze er wat vaker op zitten maar soms komt hij ook maanden niet uit de kast. Verder hebben wij een Nintendo Ds, Nintendo Switch en Playstation in huis. Oudste weet prima hoe die werken en mag hier ook op spelen, wij zijn de baas over hoe lang. In principe zijn de computers ook off limit nog voor de kinderen. Soms moet de oudste wat huiswerk doen op de computer of mag hij even op Netflix als ik geen zin heb in de tv die weer aangaat. Een specifieke tijd hebben we niet dat ze achter een schermpje mogen. Soms is het een half uur, soms is het langer (Disneyfilm duurt toch al gauw een uur tot anderhalf uur, dan mogen ze echt de film wel afkijken). Wij zorgen er zelf voor dat de jongens nog genoeg buiten komen, lekker spelen en op andere manieren actief zijn. Hoort een beetje bij deze tijd denk ik. Daarnaast stelt een Ipad niet zo heel veel voor qua moeilijkheidsgraad. Wij hebben mijn oma er nog een cadeau gedaan met de hele familie toen zij 87 werd en zij kan er prima mee overweg.
Ik ben trouwens zelf opgegroeid met computers, ondanks mijn geboortejaar (1981) en heb altijd een goede balans gehad in het gebruik van de pc, tv en andere activiteiten
Hier groeien ze er mee op. Komt ook omdat hun papa in de IT-sector werkt en zelf ook graag met telefoon, tablet en laptop in de weer is. Ikzelf ben dol op gamen. Ze mogen onbeperkt hier met hun tablet en Nintendo spelen. Het resultaat daarvan is juist dat ze er zelf snel flauw van zijn, LOL en graag met iets anders (LEGO bijvoorbeeld) willen spelen of lekker buiten willen spelen. En op school kunnen ze zich nu ook prima redden met het digibord en de schoolcomputer. Wijzelf hadden thuis nooit een computer gehad. Ik kwam daar plots op school pas mee in aanraking. En wat vond ik dat eng! Was enorm bang dat ik iets verkeerd zou doen met dat ding. Al vond ik het ook reuze interessant. Dan ben ik blij dat onze kinderen het wel gewend zijn in de huidige wereld. Ze steken ook een hoop op trouwens van bepaalde spelletjes. Een aantal spellen zijn best leerzaam. Overigens wil onze oudste net als zijn papa later ook heel erg graag met computers werken, dus dan is het helemaal niet zo verkeerd dat hij er veel van mee krijgt! Ieder zijn ding en zijn mening. Wij doen het zo. Wat een ander doet met de technologie en hun kinderen, moeten ze helemaal zelf weten.