grrrr belastingsdienst

Discussie in 'De lounge' gestart door JongeMama22, 27 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. JongeMama22

JongeMama22 Niet meer actief

Moet even mijn verhaal kwijt hoor. Mijn schoonmoeder is doof, heeft suikerziekte, nierziekte en is psychiatrisch patiënt. Door deze dingen is zij 100 procent afgekeurd en leeft daarom van een bijstandsuitkering. Ze woont helemaal alleen sinds mijn man tien jaar geleden het huis uit ging (gescheiden van de vader van mijn man toen mijn man nog peuter was).

Nu kreeg mijn schoonmoeder bericht van de belastingsdienst, of zij even 1400 euro aan de belanstingsdienst moet betalen omdat er in 2012 een man bij haar scheen te wonen, de belastingsdienst zegt dat zij dit van de gemeente hebben doorgekregen.

Aangezien mijn schoonmoeder doof is, kan zij niet bellen, dus dat heb ik voor haar gedaan. Degene die ik aan de telefoon had was zeer onvriendelijk, ze wilde mij niet helpen, me schoonmoeder moest zelf maar bellen, ik de situatie uitgelegd, toen was het van kijk maar op internet, ik gezegd mijn schoonmoeder heeft niet eens een computer, laat staan internet. Nee moest toch echt via digi-id kijken en ze wilde echt niet zeggen wie er dan stond ingeschreven op dat adres. :x

Oke prima ik een digi-id voor mijn schoonmoeder aangevraagd en gekeken, een een of andere vent stond ingeschreven in 2012 op mijn schoonmoeder haar adres, nog nooit van die vent gehoord. Mijn schoonmoeder heeft geen idee wie het is. Ik de belastingsdienst gebeld, die zeiden dat het een fout van hun is en dat het geregeld was en we geen bezwaar hoefde aan te tekenen, daar zouden we nog een bevestiging van krijgen.

Na twee weken weer gebeld, waar die bevestiging bleef. Ja het was toch niet hun schuld omdat ze het verder hadden onderzocht en het bleek toch niet hun schuld te zijn, ze dachten in eerste instantie dat het lag aan een technische storing die zij hadden gehad maar daar lag het toch niet aan dus nu moesten we weer wel bezwaar maken.

Ik vind dit echt een heel raar verhaal. Mijn schoonmoeder leeft echt een soort kluizenaars bestaan, na haar scheiding nooit een relatie gehad, ze heeft geen vrienden en gaat alleen onder begeleiding van een hulpverlener of onder begeleiding van ons naar buiten.

Ik neem aan dat als jij je wilt inschrijven bij de gemeente, dat je wel een bewijs moet inleveren in de vorm van een huurcontract, koopcontract of toestemming van de eigenaar van de woning. Anders zou iedereen in Nederland zich zomaar overal kunnen inschrijven en dat lijkt me heel sterk.

Nu moet mijn schoonmoeder gaan bewijzen dat niemand in 2012 bij haar heeft gewoond, hoe moet ze dat gaan doen? Ik ga sowieso morgen de gemeente bellen, over wat erbij hun bekend is. Maar iemand iets gelijksoorts meegemaakt? Tips? Advies?

2. tjiptjap

tjiptjap Bekend lid

24 okt 2014
    950
    0
    0
    Idd contact met de gemeente opnemen, de belasting krijgt de gegevens uit de basisadministratie en kan daar verder ook weinig aan doen (ze registreren niet). Vaak zitten bij de bel.telefoon tijdelijke krachten die weinig inhoudelijke kennis hebben en meer van de schermen aflezen. Mocht je weer bellen moet je aangeven dat je een inhoudelijke vraag heb, dan wordt je doorverbonden met de mensen die er wel verstand van hebben.

3. JongeMama22

Bedankt voor de tip:) Maar ik vind het zo raar, hoe kan dit nou. Snap er echt niks van:(

4. tjiptjap

tjiptjap Bekend lid

24 okt 2014
    950
    0
    0
    O, ik weet niet waar de s.m. woont, maar in Rdam is het idd zo dat een bewijs van inwoning ingeleverd moet worden bij inschrijven

5. tjiptjap

tjiptjap Bekend lid

24 okt 2014
    950
    0
    0
    Je zal ook een pro forma bezwaar moeten maken en uitstel van betaling moeten vragen, dat moet binnen 6 weken na dagtekening gebeuren. Dan heb je iig tijd om het goed uit te zoeken.

6. JMay

JMay VIP lid

22 feb 2014
    6.685
    0
    36
    NH
    Ik heb een tijd bij mijn schoonouders gewoond en toen ik me daar wilde in schrijven moest mijn schoonvader idd iets tekenen zodat niet jan en alleman zich zomaar kan inschrijven op jou adres, dat zou voor veel problemen zorgen anders!

7. JongeMama22

Toen ik op kamers ging, (in de buurt van Amsterdam) moest ik een kopie van mijn huurcontract inleveren, de ambtenaar zei tegen mij, ja als we geen bewijs hebben dat jij daar echt mag wonen, dan kan iedereen zich wel ergens inschrijven. Dus lijkt mij dat je bij iedere gemeente wel iets moet laten zien, daarom vind ik het ook zo raar.

8. doedie1991

doedie1991 Bekend lid

28 mei 2014
    660
    0
    16
    Ik heb me vorig jaar bij me zus onlibe in laten schrijven en hoefde niks te laten zien.. Hun kregen twee weken later een brief dat ik me had ibgeschreven op hun adres. Dat was in gouda.

9. Nic1976

Nic1976 Fanatiek lid

27 okt 2009
    4.545
    732
    113
    Kun je geen gas/water rekeningen overleggen dat dat allemaal constant is gebleven ... Hoe moet je anders aantonen dat iemand niet bij je gewoond heeft ... oh en vraag op hoe diegene zich ingeschreven heeft kijk wie er getekend heeft. Voor hetzelfde geld heeft je schoonma een handtekening aan de deur aan iemand gegeven die wat beloofd heeft en dat was misschien het huurcontract ... ik zeg maar iets. Sterkte en succes

10. Suzzert

Suzzert Fanatiek lid

12 mei 2012
    3.340
    4
    38
    Rotterdam
    Teken inderdaad bezwaar aan. Dat wint meer tijd en zoek iemand die voor jullie het kan uitzoeken. Een maatschappelijk werker of een advocaat. Dat klinkt misschien raar, maar als deze bellen naar de belastingdienst klinkt het gewichtiger en dan pikken ze het vaak beter omdat er dan een 'professioneel' iemand voor hen spreekt.

En neem inderdaad contact op met de gemeente. Zij moeten dit toch denk ik na kunnen kijken.

11. novaa

novaa Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.286
    0
    36
    Het klinkt alsof je sm er ingeluisd is (of mijn hoofd slaat op hol). Ik kreeg meteen het vermoeden dat ze ooit ergens voor getekend heeft en dat daar misbruik van is gemaakt. Eventueel een begeleider uit 2012? Het voelt echt als oplichting. Iemand die op deze manier bepaalde toeslagen heeft kunnen ontvangen ofzo.

Hoe dan ook zou ik dit tot op de bodem uitzoeken! En inderdaad om uitstel vragen, anders heb je haast geen tijd. Sterkte!

12. kimberly1989

kimberly1989 Fanatiek lid

23 sep 2013
    1.743
    277
    83
    Vrouw
    Jeugdhulpverlener
    Ahh dat lijkt me een rot situatie zeg! Hoop dat je vandaag wat wijzer wordt bij de gemeente :(
    Succes en sterkte!

13. mamaSuusenTessa

mamaSuusenTessa Bekend lid

8 okt 2010
    893
    0
    16
    NULL
    Eindhoven
    Iemand kan zich gewoon inschrijven via digi-d op haar adres.Zij heeft zeker een brief gekregen met daarin de vraag vanuit de gemeente of die persoon ook inderdaad daar woont.Heeft je moeder daar niet op gereageerd dan is dit haar eigen fout.

14. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Maak trouwens alsnog officieel bezwaar tegen de beschikking van die 1400 euro! Ik heb dat toen een keer niet gedaan omdat ik er op vertrouwde dat het goed kwam en dat heeft toen jaren (8 jaar dus!) geduurd.

15. Tweedeopkomst

Tweedeopkomst Niet meer actief

Wow jij denkt ver! Voel me als begeleider (niet van deze mevrouw) wel een beetje beledigd. Zou ook een beetje stom zijn he want dan zet je gewoon je baan op het spel!

Ontopic ik zou bij de gemeente een document opvragen waar de inschrijving en accoordverklaring zichbaar is. Krijgt je sm thuisbegeleiding? Zoja san kunnen zij misschien wel een verklaring maken dat er geen inwoner is geweest oid.
    eventueel langs een jurist?

16. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Dit dus. Nu moet je een aantal dingen tegelijkertijd gaan doen.

Ik zou ten eerste bij een kantoor van de belastingdienst langsgaan. Zij kunnen je helpen met hoe je bezwaar moet maken. Je moet dat hoe dan ook doen, anders moet je sm betalen. Als je een belastingadviseur hebt of als je het zelf kunt kan dat natuurlijk ook, maar de belastingdienst kan je daar ook mee helpen.

Ten tweede: ga bij de gemeente langs. Niet boos woren, niet gaan schreuwen. Hier zijn procedures voor en waarschijnlijk heeft je sm niet gereageerd op een brief. Dus ga bij de gemeente navragen hoe dit weer rrcht gezet kan worden. Bovenal, controleer of die persoon nu uitgeschreven is anders blijf je de komende jaren problemen houden.

Ten derde: ik weet niet of het al zo is maar zoals jij je sm omschrijft heeft ze waarschijnlijk iemand nodig die namens haar de zaken afhandelt. Laat haar onbekwaam verklaren met een bewindvoerder. Dat kan je man zijn, of iemand anders uit de familie, of je kunt er iemand voor in dienst nemen (professionele bewindvoerder). Totdat dat geregeld is moet je een briefje opstellen en door je sm laten ondertekenen. Dat zij jou machtigt om namens haar haar zaken te regelen. Anders kom je bij officiele instanties als de gemeente en de belastingdienst niet ver.

En ten vierde: blijf kalm. Dit is niet de schuld van de belastingdienst, zij krijgen de gegevens uit de gba. En waarschijnlijk is het ook niet de schuld van de gemeente, zij dienen bij een bijschrijving op een adres een brief te sturen. Als daar niet op gereageerd wordt mogen ze aannemen dat alles klopt. Diep ademhalen en alles recht laten zetten.

Succes!

17. paula1984

paula1984 Niet meer actief

In hoeverre is je sm bevoed om überhaupt iets te tekenen?
    Als ze psychiatrische hulp heeft zijn de dingen die ze tekend wel rechtsgeldig?
    Sterkte iig!

18. tjiptjap

tjiptjap Bekend lid

24 okt 2014
    950
    0
    0
    Vergeet het vragen om uitstel van betaling niet, je kan wel bezwaar aantekenen maar zonder uitstel zal de invordering gewoon doorgaan met alle kosten vandien.

Handelingsonbekwaam verklaren vind ik persoonlijk nogal er gaan. Ik heb zelf een hoop geregeld voor andere mensen (die de nl taal nietmachtig waren) en meestal is het voldoende als degene waarover het gaat goedkeuring geeft dat je het gesprek afhandelt. Tijdens het telefoongesprek hoeft zij dan alleen maar aan te geven dat zij akkoord gaat. Schriftlijk is een ondertekende machtiging voldoende (wel op de machtiging zetten voor welke instantie het is, zodat ook daar geen misbruik van gemaakt kan worden).

Jammer genoeg zijn er veel mensen in deze wereld die misbruik maken van zwakkere mensen :(

19. tuc

tuc Niet meer actief

Wat een rotsituatie...vind het overigens bezopen dat iemand zich in kan schrijven op elk adres en dat de bewoners daar er op moeten reageren. Dat zou echt wel andersom moeten, natuurlijk is dit niet de fout van ts haar schoonmoeder...kom op zeg! Die maatregel moeten ze eerst maar even veranderen. Laat iemand die zich ergens wil inschrijven maar een formulier bij gemeente aanvragen, waar hij vervolgens mee naar de bewoners moet voor toestemming met kopie ID oid. Dit is echt te zot voor woorden. Hoeveel oudere mensen zonder veel familie oid zouden hier al de dupe van kunnen zijn?

20. vlindermoeder

vlindermoeder Fanatiek lid

30 mrt 2009
    2.593
    1.051
    113
    Hier
    Hoe lang woont je sm daar al?
    Wat erbij namelijk gebeurt is. Ik kreeg een woning via de woningbouw en bleef post voor de vorige bewoner. Toen ben ik eens gaan bellen en bleek dat de vorige bewoner ook nog steeds op mijn adres ingeschreven staat! !!!! Ik kan hem niet uitschrijven. De gemeente heeft nu een onderzoek gestart. Ik hoop dat ze dat snel afronden anders krijg ik ook problemen met de belastingdienst.

Deel Deze Pagina