He, ben blij met dit topic want ik herken me niet zo in de tegenhanger die gisteren hier is gestart Wat doe ik wél goed: * ik heb van nature geen geduld maar wat Charlotte betreft is dat heel erg omgeslagen. Moet zeker nog weleens tot 5 tellen (10 duurt haar te lang ) maar vind dat me dat goed lukt * ik kook elke dag vers, behalve op zaterdag of zondag, dan gaan we uiteten * ik werk 2-3 dagen per week, maar zorg de overige dagen dat ik alleen maar dingen doe waar ik Charlotte kan meenemen. Ik ga dus niet winkelen, naar de kapper, met een vriendin afspreken waarbij zij niet mee kan en ik dus een oppas moet regelen. * ik onderhou ons huis en de tuin heel goed, elke dag wel poetsen, ramen wassen, stofzuigen, dweilen, het is hier eigenlijk altijd schoon. * ik ruim elke dag mijn huis op, sorteer de post, de was, er ligt hier zelden rommel want daar kan ik echt niet tegen. * Charlotte gaat altijd leuk gekleed. Voor mezelf is het nogal eens moeilijk de juiste combi's te vinden maar bij haar lukt het me altijd wel, heel vreemd eigenlijk. En elke dag schone kleren is hier een 'must'... voor ons alledrie trouwens * brengt me bij het bedden verschonen, dat doe ik trouw elke week, de slaapzak van Charlotte was ik wel 2-3x per week want ze ligt er gewoon uren en uren in met die luiers en dat vind ik niet fris; rompers verschoon ik ook min. 2x per 24u * ik ben vrij creatief en kleur en knutsel nu al regelmatig met Charlotte, ook al is ze nog klein. Kan niet wachten tot ze wat groter is, lijkt me geweldig om dan samen te prutsen met papier, plaksel, blaadjes enz. * ach, eigenlijk gaat het gewoon prima haha En nu eens even lezen wat jullie allemaal goed doen, alvast de complimenten!
Ohh moeilijk! Ik ben altijd wel kritisch... - Ik kook bijna altijd vers of vries het in voor Juul, maar ze krijgt nooit potjes. - Ik heb bijna 8 maanden BV gegeven - Ik werk maar weinig en ben lekker veel bij Julia. - We hebben veel tweedehands kleertjes en meubels, en hiermee wil ik Julia ook leren dat hergebruiken niet verkeerd hoeft te zijn. Alles hoeft niet duur of perfect te zijn om gelukkig te zijn. - Julia gaat binnenkort voor het eerst logeren bij opa en oma, zodat papa en mama even samen kunnen zijn. Hele overwinning! - Ik kan heel goed Julia uitdagen in haar ontwikkeling of kijken waar ze behoefte aan heeft. Soort speelgoed, welke omgeving, welk ritme. Daardoor is ze echt een blije baby, speelt goed en lang zelfstandig (soms wel een uur zonder mopperen) en ontwikkeld ze zich heel gezond Verder vind ik het moeilijk hoor..
Knap dat jij een hele rits dingen kan opnoemen die je wel goed kunt en geen tegenhangers kunt opnoemen. Wie zegt dat de perfecte moeders niet bestaan?
Ik vind dat wij, (nou ja ik dan), het volgende wel goed doen: - Ze eet bij ons aan tafel, als sinds ze goe din de kinderstoel kan ziteen. - Ze krijgt bruin brood met korst en vindt dat heerlijk - Ze kan al veel woordjes zeggen, al lees ik weinig voor - Ik kan haar (meestal) beter troosten dan wie dan ook. - Wij gaan ook bijna iedere week zwemmen
nee, dat klopt. Wij hebben ICSI gedaan en ze wilden bij ons 2 embryos terugplaatsen omdat dat een betere kans zou geven, maar dat wilde ik echt niet. Zou niet weten hoe ik het met een tweeling en laat staan drieling zou moeten doen. Echt respect, hoor!
leuk een tegenhanger! * ik geef mijn meiden mega veel complimentjes en ben in principe heel positief ingesteld * ik geef mijn jongste bv en heb mijn oudste ook 9 mnd bv gegeven * ik ga weinig `s avonds met mijn mannetje en de meiden op pad omdat ik de slaaptijden van mijn meiden heilig vind ik heb ze dan ook nog nooit `s avonds uit bed geplukt * ik ben heel strikt in het tandenpoetsen *ik ben zo goed als gestopt met werken omdat ik vind ik zelf het beste voor mijn meiden kan zorgen * ik probeer echt elke dag fruit te geven * mijn man werkt kneiter hard en daarom hoeft hij van mij niks in de huishouding te doen. Er is vast meer, maar kan het even niet bedenken!
- Ik doe veel op gevoel en laat me niet snel iets aanpraten als het gaat om mijn kinderen. - Ik zeg ze elke dag dat ik van ze hou en er wordt hier veel geknuffeld. - We zijn behoorlijk consequent, misschien wat streng in sommige mensen hun ogen, maar ach, zolang je een balans daar in vindt, vind ik dat iets positiefs. - Ik ben me er van bewust en iedere dag dankbaar dat ik zulke lieve kinderen heb, wat een rijkdom! - Meestal kook ik vers, elke dag wordt er voorgelezen en ik probeer het goede voorbeeld te geven door veel fietsend of wandelend te doen. - Als het om mijn kinderen gaat, ben ik net een tijger, niemand moet proberen eens iets gemeens tegen/over ze te zeggen/doen, dan krijg je de wind van voren !
Het is bij jullie inderdaad dan een keuze geweest, maar wij waren juist heel dankbaar dat we ná zoveel moeite (geen IVF overigens) beloond werden met 3 kindjes! We kregen ook de keuze om embryo-reductie te doen, dus in een vroeg stadium 1 of 2 embryios door te prikken zodat we 2 of 1 kind konden houden. Maar geen haar op mijn hoofd die daaraan dacht. En bij ons is het voordeel dat wij het echt niet anders weten. We hebben nooit maar één kind gehad, dus ik weet ook niet of ik het drukker of niet drukker heb dan een ander. We hebben ons leven nu zo ingericht dat alles om onze kinderen draait, en hoe groter en zelfstandiger ze worden, hoe meer ruimte we gaan maken voor onszelf.
- Ik ga elke dag met Valerie naar buiten - Ik ben erg consequent - Valerie ziet er altijd netjes uit, nooit geen vieze kleding, snottebellen etc. - Ik hou me erg aan haar eigen regelmaat, ga dus niet weg al ze moet slapen - Ik werk op dit moment niet..dus alle tijd voor me kleine dame - Ik zing veel met Valerie - Ik geef haar veel complimentjes
* Wij gaan iedere dag minstens voor een half uur naar buiten (vaak veel langer) * We gaan alleen maar weg als madam niet hoeft te slapen (ze slaapt nog 2x per dag) * Ik kook iedere dag vers (voor vriend en mij maar 5x per week), en ze krijgt nooit potjes * Ik poets me helemaal lens (zwangerschapshormonen ), ik stofzuig en dweil en doe de wc's iedere dag, de rest gebeurd door de week heen. * ik geef ons meisje veel complimentjes en s'avonds wordt er veel geknuffeld, omdat ze er overdag geen tijd en zin in heeft. * Ik ben strikt in slaaptijden, moe is moe, en ik haal haar nooit slapend uit bed voor wat dan ook. * Ze gaat overal mee naar toe, we hebben nog nooit een oppas nodig gehad. * Ik heb geduld voor 100, en schiet zelden tot nooit uit mijn slof. * De was moet weggewerkt zijn, lekker fris en fruitig in de kast. * En de TV staat overdag (ook in het weekend) NOOIT aan. * Vriendlief en ik hebben (4 jaar samen) nog nooit ruzie gehad, weleens meningsverschillen. Ach ja, volgens mij kan ik zo nog wel ff doorgaan, maar vind het zo wel ff genoeg.
Hoihoi! Wat leuk om al jullie goede punten te lezen, gelukkig herken ik er ook nog wel wat in die ik nog niet had genoemd: zoals elke dag voorlezen, zingen, knuffelen, vertellen hoeveel ik van mijn mannetje hou, etc. Zo te lezen is er veel waar we trots op mogen zijn! Liefs ps: @ Adi, ik heb veel respect voor je hoor, 3 baby's van dezelfde leeftijd! Petje af...
ja adi, je doet het erg goed. is niet makkelijk natuurlijk met je drielingen! met eentje heb ik het ook soms heel moeilijk, ook soms niet eten of , ff niet naar wc kunnen. veel respect voor jou!
ik ben er idd ook een paar "vergeten" -ik geef nu al 10 maanden bv en ga nog lang niet stoppen -geef mijn mannetje(s) veel knuffels en kusjes en zeg ook elke dag hoeveel ik van ze hou -mijn grote mannetje hoeft ook niets in het huishouden te doen omdat hij zo hard en veel werkt. maar hij doet het toch -een goede balans tussen werken (niet veel maar wel centjes verdienen om leuke dingen van te doen en te kopen) sociaal leven (winkelen, sauna, stappen) en mama zijn -zelf ook leuk erbij lopen, niet opgedoft, maar wel een mascaraatje, vrouwelijke kleren (niet in mn huispak naar de supermarkt haha) ps ik weet niet wie het zei maar elke dag stofzuigen dweilen en wc?! respect! al denk ik dat zovaak toch ook niet nodig is?! met 1 x per week ben ik al trots en tevree
He, ik heb net die andere in zitten vullen, maar dit is veel leuker! Wat doe ik goed? - we eten erg gezond, altijd bruin brood, altijd verse groente, elke dag fruit - ik heb m'n huishouden redelijk op orde, elke week schone bedden, elke woensdagavond heel de was weg (sta vanavond weer een paar uur te vouwen en te strijken, bleeeehhhhh) - we gaan elke dag naar buiten, spelen, fietsen, wandelen - ik lees elke dag voor - ik geef ze veel complimentjes, vooral de oudste, maar dat is wel een beetje zelfbelang, vliegen vangen met stroop enzo... - ik geef lang borstvoeding, de oudste 15 maanden, de jongste nu alweer 13 maanden - ik doe m'n best om de opvoeding en verzorging goed te doen, zal best wel eens steken laten vallen (zie de tegenhanger van dit topic), maar m'n bedoelingen zijn in elk geval meestal goed.
hihihi, wat een complimentjes, voel me een beetje opgelaten nu Wat ik trouwens ben vergeten en wat wij hier heel belangrijk vinden: - wij hebben elke avond zo tussen 18.00 en 19.30-20.00 speeluurtje met de kinderen. Dan doen we echt niks anders, en komen ook opa en oma en spelen we met zn allen op de grond, zingen liedjes, oefenen met tijgeren, staan, handjes klappen. En lachen vooral samen met de kids. Dan krijgen ze hun piyama aan, laatste fles en gaan ze langzaam één voor één naar bed. - daarnaast zingen wij de hele dag door voor de kindjes, of er staan kinderliedjes op. Ik merk ook inmiddels dat zij heel positief reageren op muziek, ze worden er meteen heel blij en rustig van, dus wij ook blij ; - ze krijgen hun ochtendfles wanneer ze het zelf willen, al is het 5 uur 's ochtends.
Hmzzz, ik merk dat ik mijn positieve punten moeilijker vind te benoemen dan mijn mindere punten . Toch maar een poging: * ik vind het best knap van mezelf hoe ik mijn drukke leven leef: meer dan fulltime werken, maar als ik thuis ben, ben ik echt thuis en geniet ik volop van ons kleine meissie * op een of andere manier ziet het huis er altijd wel netjes uit... ik ruim vaak op samen met Julie (haha, ze is 9,5 maand). Ik maak er wat gezelligs van met liedjes zingen en gekke dansjes met de stofzuiger. Zij vindt het prachtig, het huis weer aan kant! * mijn was en strijk zijn eigenlijk ook wel gedaan (meestal dan) * ik kook iedere dag vers voor mijn vriend en mij, Julie eet mee als het kan (maar wij houden wel van pittig, dus dan krijgt Julie een potje ). Fruit krijgt ze altijd vers. * van het eten maken we altijd iets gezelligs, samen aan tafel * we geven Juul heel veel complimentjes en zeggen haar ontelbare keren hoeveel we van haar houden * Juul ziet er altijd heel leuk en verzorgd uit * iedere week ga ik met haar babyzwemmen, ook al vind ik het voor mezelf best wel een gedoe, Julie vindt het geweldig * ik heb een super antenne voor hoe Julie zich voelt, echt moederinstinct! * als ik in Julie's stralende oogjes kijk, weet ik dat ik echt iets goed doe!
Als ik alles hier zo lees voel ik me toch opeens een minder goede mama. Maar toch maar eventjes mijn best doen: * De kinderen gaan altijd voor. Altijd. Als iets niet in hun belang is gebeurt het niet. * Mijn moeder-instinct heeft me nog nooit in de steek gelaten. Toen Bjarne op 23 januari ziek werd en ik het idee had 'Dit klopt niet' bleek ik gelijk te hebben: hersenvliesontsteking & sepsis. Ik luister altijd naar mijn gevoel, en sinds januari helemaal. * Als ze slapen, worden ze niet wakker gemaakt omdat wij ergens heen moeten o.i.d. * Ik geef Sverre veel complimentjes (M&B ook hoor, maar die 'snappen' het nog wat minder). * Fruit en groente zijn belangrijk. Hoe moeilijk Sverre ook doet met eten, een paar hapjes groente eet hij altijd wel. Uit zichzelf vaak ook nog! En fruit is favoriet bij alle drie. * Ik praat heeeeeeel veel met ze. Op een gewone, volwassen toon. En tot slot: * Ik werk 4 dagen, het huis is schoon en opgeruimd, de wasmand leeg, de kinderen (& vriend) tevreden en vrolijk.. Wat wil een mens nog meer?
Wat ik goed doe? * ik heb de balans gevonden tussen mijn verschillende rollen: mama, vrouw, vriendin, dochter, zus, werknemer en gewoon Pauline! (over niet al te lange tijd zal ik 'm opnieuw moeten vinden ) Helaas is dit topic niet bepaald taboe doorbrekend want mijn ervaring is dat mama's heel goed kunnen pochen en dat doen ze meestal ten koste van een andere mama.. "Oh, krijgt hij nog steeds een fles? Die van mij ... blah blah blah) Ik zou willen dat we daar met z'n allen eens mee ophouden. Ik kreeg vorige week tijdens een ladiesnight (90% heeft kinderen) een prachtig compliment: we bellen jou graag omdat jij me nooit het gevoel geeft dat ik het NIET goed doe! Mooi!