Wat een herkenbaarheid , hoewel het bij mij om relatief kleine dingen gaat zoals af en toe op zondag een pyjama dag als we niet weg hoeven, niet strijken of als ik de jongste eten moet geven ik Nilo even voor de tv zet, of dat Nilo 's ochtends op de bank zijn boterhammetjes eet ipv aan de eettafel. Hoewel ik niet wil oordelen, vind ik dit dus wel schokkend. Zeker als ik dan zie dat het kindje een maand jonger is als mijn zoontje van 6 maanden.
meiden mijn man ligt te snurken naast mij op de bank!! ik sluip naar boven, in ieder geval lekker rustig vanavond!! Weltrusten!!!
Ik veroordeel ook niemand hoor! Integendeel. Ik sta juist versteld van mezelf dat het mij nog niet is overkomen Ik ga dat vast en zeker ook meemaken als hij wat ouder wordt...
Nou meid, een dikke duim voor jouw hoe goed jij het allemaal doet!!! Ik heb mijn dochter ook wel eens met te veel dwang te eten gegeven toen ze ziek was en ik bang was dat ze anders te weinig binnen kreeg, waarna ze vervolgens alles er weer uitspuugde!! nog even als aanvulling: dit topic is niet bedoelt om moeders aan te spreken op hun imperfecties. Zo als ik al schreef mag je vanachter je comp heel hard ooeeee en nee toch roepen, maar het is heel makkelijk als mensen eerlijk zijn om daar dan op te reageren.
Ik heb zo hard moeten lachen omdat mezelf zo herken in zo ontzettend veel dingen! Onvoorstelbaar dat we toch allemaal zoveel op elkaar lijken Voor mij eigenlijk alleen maar een bevestiging dat ik het toch best goed doe! Omdat de 'fouten' die ik maak, ook door anderen worden gemaakt en het dus gewoon erbij hoort! Heerlijk topic!
Een geweldig topic!!! Ik vind het ook vreselijk hoor die mama's op het schoolplein die maar pronken met alles wat ze hebben en hoe geweldig ze wel niet zijn. Ik denk dan op mijn beurt...het kan NIET!! Je kunt niet de perfecte partner, mama, werknemer, huisvrouw enz zijn. Het is echt niet haalbaar om in alles uit te blinken en gelukkig heb ik dta inmiddels wel aardig los kunnen laten. Op mijn werk zeggen collega's regelmatig dat ze een beetje jaloers zijn. Je woond in een leuk huis en hebt 3 mooie kindjes. Je bent een geboren mama die het werk ook erg leuk combineerd met het gezin. Ik kan het dan ook echt niet laten ze uit de droom te helpen. * ook hier ligt de schone was hier in opvouwkratten naast het strijkijzer te wachten....helaas haat ik strijken en pak ik eruit wat ik nodig heb en strijk dat a la minute. * Hier ligt het zand van vanmiddag na het buitenspelen ook nog steeds onder de eettafel, ik ben morgen vrij en ga er dan wel mee aan de slag. * Ik zeg wel eens tegen mijn dochter dat het echt niet uitkomt als haar vriendinnetje weer eens komt eten. * de kids zijn vanavond heerlijk in bad geweest en de rommel ligt te wachten tot ik het morgen opruim ben na een dag werken en een avond vrijwilligerswerk zat en doe lekker niks meer vanavond. * ook ik heb regelmatig "hoofdpijn" of ben toevallig net ongesteld geworden.
Waar zal ik beginnen: *Ik heb een klein feestje gegeven op de dag dat Jitte 6 maanden was. Mèn, wat vond ik die eerste maanden pittig, zèg! Heel eerlijk? Ik zou best een derde willen en dan de zwangerschap zelf doen, 6 maanden uitbesteden en dan een baby terug krijgen die niet meer zo superafhankelijk is... Die nachten... Pffft... *valt met terugwerkende kracht om van vermoeidheid* *Jelle (bijna 3) krijgt elke ochtend een papfles omdat ik er geen zin in heb dat hij aan tafel gaat zitten knoeien met een bordje pap. Een boterham krijg ik er echt niet in, hij wil Brinta, net als papa) *schoonmaken? Wat is dat? Ik lag daarstraks met mijn luie gat over bank en ik zag de stofnesten in de hoeken van de kamer hangen... Moet echt even grote schoonmaak gaan houden. De dagelijkse dingen lukt wel, maar de grote dingen schieten er gewoon bij in met 2 kinderen. *Mijn man staat tegenwoordig een half uur vroeger op omdat Jitte al vroeg wakker is (6.30) en neemt haar dan mee naar beneden. Hij heeft van mij de opdracht gekregen om haar niet eerder dan 7.30 weer boven te brengen omdat ik geen zin heb om al zo achterlijk vroeg op te staan... Gelukkig heeft hij een eigen bedrijf en maakt het niks uit als hij een keer wat later is. Jitte ligt dan bij mij in bed met de tv aan, en ik pit nog even verder. Vanmorgen heb ik haar weer terug in bed gelegd, omdat ze zo aan het gillen was (op een leuke manier, trouwens) en is ze zelfs nog even in slaap gevallen. Uiteindelijk werd ik om 8.20 wakker van Jelle en hij zei dat hij al heeeeeel lang wakker was... Gewoon niet gehoord, dus... *schaam* En ook wat herkenning van deze kant. *ik ben ook blij als ze 's middags allebei op bed liggen. Ik zie echt op tegen de tijd dat Jelle niet meer wil slapen 's middags. * Als ze vervelend zijn gaat soms de tv aan. Ik probeer het wel te beperken. *Tussen de middag eten we negen van de 10 keer een boterham op de bank, jawel! voor de tv! (Lang leve Z@ppelin!) Edit: En ik heb tegen Jelle ook wel eens geroepen: Ga nou GVD eens slapen!!!! Het is midden in de nacht! En het ergste was nog dat het ook nog hielp ook... Jeetje wat voelde ik me l*llig, zeg! Achteraf schaam ik me dood, hiervoor.... Kind was een paar maanden en helemaal onder de indruk van zijn mama... Hij wist meteen dat hij dus niet voor troost bij mij hoefde te zijn.... Gelukkig is het maar 1x voorgekomen... Ik kan me alleen maar indenken hoe eenzaam hij zich heeft gevoeld...
Ik ben zo'n ontaarde moeder die haar kind wel eens naar het kdv brengt terwijl ik zelf vrij ben..... En als ik dan weer thuis ben, laat ik het bad vollopen en ga daar eerst een uur in liggen met een tijdschrift! Heerlijk!
*Check! Ik vind het ook heerlijk om eens in de zoveel tijd lekker niet te werken als de kinderen op het kdv zitten... (Als ik niet toevalig vrijgepland word, dart gebeurt eens in de 2 maanden ongeveer, vraag ik zelf vrij aan.. ) Lekker een hele dag voor mezelf, waarin ik dan ook zeker niks doe wat ook maar in de verste verte op een huishoudelijke taak lijkt...
Geweldig om te zien dat het allemaal niet zo perfect is, dan wordt voorgedaan. hier komt mijn lijstje *omdat mijn dochtertje om 5 uur wakker wordt voor de fles, maar ik die rond 12 uur met kokend water en melk en laat ik die onder de kussen heel langzaam afkoelen tot 5 uur en geef ik haar de fles in haar bed (te lui om dan de fles te maken en om lang gehuil te voorkomen) *de was wordt hier wel gedaan, maar strijken gebeurt maar om de 2/3 weken *Omdat we in een slecht geisoleerd huis wonen, deed ik mijn dochtertje soms pas om de 3/4 dagen in bad ivm de kou. *Als we nergens naar toe gaan dan laat ik haar in haar pyama (ik trouwens ook ) *huis is niet schoon genoeg. moet steeds maar de douche, keuken en slaapkamers doen. *Soms wordt ik zo moe van mijn dochter dan ik haar dan vroeg in bed doe. *als ze begint te jammeren als ze in haar box zit, dan roept ik tegen haar dat ze niet zo moet janken. *als ze niet wilt eten, dan geef ik haar gewoon de fles.
Haha ik herken hier zo veel! Mijn lijstje (ongetwijfeld nog niet helemaal af: * Ik kan niet strijken, wil het ook niet leren, dus ik betaal iemand om het te doen. * Sinds we verhuisd zijn (januari) hebben we geen werkster meer....en ik doe alleen het hoognodige! Ik zeg tegen iedereen dat dat komt omdat het bouwstof van verbouwing maar naar beneden blijft dwarrelen * Ik kan geen ramen lappen, heb het nooit willen leren, en vanwege het voorgaande punt kun je er dus niet meer doorheen kijken * Dochterlief (13 mnd) eet nog regelmatig Olvarit potjes omdat ik zo van scherp eten hou en dat zo lekker snel klaar te maken is * Soms neem ik vrij terwijl zij op de opvang is, lig ik de hele dag op de bank met een boek. Ga ik dus ook niet schoonmaken! * L. heeft regelmatig een pyamadag. * L. heeft ook regelmatig geen pyamadag omdat ik 's avonds geen zin meer heb om haar pyama aan te trekken, slaapt ze gewoon in haar romper en het t-shirtje van de dag daarvoor * Ik trek haar schone kleren en een schone romper aan als ze naar de opvang gaat want anders schaam ik me een beetje, maar als ze thuis is denk ik al snel: "Ach dat wordt toch zo weer vies, waarom al die moeite?" * Ik race ook wel eens snel naar de supermarkt als ze in bed ligt, dan kan ze toch geen kant uit. * Soms is ze al wakker en ligt ze te huilen in bed dat ze eruit wil, maar dan sta ik onder de douche wakker te worden en blijf ik nog even genieten van het ikke-momentje voordat het hele ochtendcircus weer losbarst. * Mijn dochtertje gaat niet elke dag in bad. Meer zo'n 3x in de week. Geen tijd en geen zin 's avonds, en een lap erover maakt ook wel schoon. Ooh best erg als ik dit zo allemaal terug lees
Als je geen zin hebt om de ramen te lappen, hoef je echt geen slechte moeder te zijn, hoor. Of als je man met ongestreken kleding rondloopt. En als Jesses kleertjes na een dag nog schoon zijn, vind ik het ook niet gek dat hij ze de volgende dag weer aankrijgt. Maar er zijn ook wel dagen dat hij er drie aan moet, omdat ze vies of nat geworden zijn. En als je geen speelgoed opruimt, lijkt me dat alleen maar leuker voor de kinderen. Als het altijd netjes is, lijkt me dat gewoon eng voor een kind! * Verder mag Jesse elke dag drie of vier keer een half uur naar de televisie kijken, zodat ik lekker wat kan lezen of computeren. * Oja, op zondag doe ik Jesse nooit in bad omdat ik dan geen zin heb. * Verder heb ik heel erg geluk dat Jesse nog steeds zo makkelijk is, als hij heel druk of vervelend was geweest, had hij nu vast nóg in de box gezeten, hahaha. Ook heb ik heel veel geluk dat mijn man Jesse elke dag wel een uur meeneemt naar buiten (we hebben een boerderij) dan mag hij mee naar de schuur, in de tractor, op de shovel enzo. Dat vind ik heerlijk en dan doe ik lekker iets voor mezelf. Ik kan heel veel van de vorige lijstjes van jullie zien, wat ik ook wel had met de eerste twee kinderen. Toen was ik nog heel jong, en veel ongeduldiger. Nu ik op de derde zolang heb moeten wachten, en inmiddels ouder en hopelijk wijzer geworden ben, vind ik het de opvoeding veel gemakkelijker.
hahahaha geweldig dit te lezen allemaal.. Heel veel is ook zo heel herkenbaar Ik kan op het moment niet zoveel verzinnen maar toch een aantal puntjes: * hier komt het zelfs soms voor dat kindjes maar 1 a 2 keer per week in bad gaan. En dan doen we alle drie achter elkaar, op lopende band basis, dus niks lange massages enz. Ze mogen wel lekker spetteren in bad, dus vinden het allemaal geweldig; * Hier krijgen ze ook niet elke dag nieuwe kleren aan, wat schoon is van vorige dag krijgen ze gewoon weer aan; * als ik het echt niet meer trek in mijn eentje roep ik heel hard door de kamer *en nu ophouden!*.. Ze gaan me dan wel met zn drieën uitlachen ; * ik geef mijn man schuld van ongeveer alles, als ik een slechte bui heb heeft hij het gedaan; * strijken wordt hier door het bezoek gedaan, ik heb daar geen tijd en geen puf voor; * ik heb wel vaker in een vreselijke bui geroepen dat ik een rotleven heb en dat ik het allemaal niet meer trek; * daarnaast is ong 5 keer voorgekomen dat ik mijn man op zijn werk gebeld heb en door de telefoon jankend heb geroepen: als je niet NU naar huis komt, ga ik ook weg en laat ze alleen thuis. Ze hielden dan niet op met jengelen en aandacht vragen, wilden niet eten/slapen/spelen enz.. * ik heb bijna nooit de tijd om te koken. Ik kook ong 2 keer per week, en dan kook ik ook voor de kinderen, dit krijgen ze dan 2 dagen. Dus ze krijgen wekelijks ong 4 dagen vers avondeten, en 3 dagen een potje. * Ik roep nog steeds dat ze hier 's ochtends net zolang een fles krijgen totdat ze zelf een boterham of pap kunnen eten. * o ja, als ik geen werkster had was hier een grote slagveld/vuilnisbelt thuis Zo, erg he?
haha als jayla gepoept heeft en ze is doorgelekt ofzo dan gooi ik die kleren weg ipv dat ik ze was : en daar is me moeder al vaak boos over geweest maar vind het gewoon zo vies om poep in me wasmachine te krijgen...
kan ik me goed voorstellen met 3 van die ik heb er 1 en ik heb al het gevoel dat ik wil vluchten mijn god hoe doe je het???????
Wat een opluchting zeg! Ik ben dus niet de enige: * het is hier altijd een zooi...echt een zooi! Speelgoed ruim ik meestal 's avonds op. * de keuken is 1x per week ong opgeruimd * ik kook sinds kort pas vers voor de jongste * M en N gaan 's avonds later naar bed, als we bv nog een feessie hebben (21/22.00 uur) Bovendien worden ze ook heel ong 1x per 2 wk 's avonds uit bed gehaald *M gaat trouwens heel vaak wat later naar bed (20.00 ipv de 'cb-tijd van 19.00 naar bed') * M loopt wel eens zolang in een luier dat ze doorweekt is... * ramen lappen? Was da? Ik doe het 1x per jr buiten en binnen met glassex en een doekje. *Mijn oudste zit geregeld in de vensterbank met haar vette snoep-kwijl handen. Die vegen zijn dus maanden te zien op het raam.... * op zolder staan op dit moment 2 wasrekken vol wasgoed, 3 manden schoon wasgoed en 2 manden vies wasgoed. Er zit nog een was in de droger en 1 in de wasmachine (zo, daar schrik ik zelf even van) * de slaapkamers stofzuig ik maar weinig....1x per 2 weken? * speelgoed ligt over de hele bovenverdieping heen. Ik stop, want ik word er niet vrolijker van....heb steeds de neiging om te gaan opruimen...
Lekker herkenbaar! Ik heb regelmatig last van een schuldgevoel en twijfel dat ernstig of ik wel een 'goede' moeder ben.. Na het lezen van deze topic is dat schuldgevoel als sneeuw voor de zon verdwenen! Ik ben dus niet de enige die: - tijd voor zichzelf erg belangrijk vind - en daarom volop geniet van de slaapjes overdag - potjes een zeer goede uitvinding vind - mijn dochter echt niet dagelijks in bad doe - geniet van een dagje werken - de eerste maanden slopend vond!! - ik (nog) echt niet moet denken aan een tweede Etc!
hahah dat is ook een oplossing Ik gooi de poep-kleertjes altijd in een emmer water en zet deze in onze bad. Mijn moeder gaat die altijd 's avonds uitwassen en behandelen met vlekkenmiddel. Ik krijg dan elke avond een preek dat die vlekken niet vanzelf uitgaan. Nee, dat weet ik ook wel, zij wast het elke keer uit