Hallo dames, Voor mijn zwangerschap had ik al een te hoge bloeddruk, maar heb hiervoor nooit medicatie gebruikt. Al na de 1e afspraak bij de VK werd ik met spoed doorverwezen naar het ZKH. Ik werd meteen aan de medicatie Aldomet/Methyldopa gezet. Inmiddels ben ik 32 weken zwanger en slik ik sinds kort een combi van Labetalol en Aldomet. Ik ben erg benieuwd of er andere dames zijn die ook met een hoge bloeddruk zitten/zaten tijdens de zwangerschap en wat de ervaringen hierbij zijn. Ik zie zelf erg op tegen het eventuele vroeg ingeleid worden. Ook ben ik erg angstig dat de medicijnen nadelige effecten hebben op de kleine (hahaha niet zo gek dat mijn BD zo hoog is). Liefs, Inaya
ik heb een hoge bloeddruk gehad vanaf week 20 ongeveer bij mijn dochter. Maar bij mij is het anders want mijn bloeddruk is gestegen tijdens de zwangerschap en dat schijnt erger te zijn. Door de hoge bloeddruk vertraagde de groei op een gegeven moment en toen is mijn dochter met 34 weken met een keizersnee gehaald. Door de hoge bloeddruk en dat mijn dochter zo jong was wilden ze liever een keizersnee dan inleiding. Dat zou voor de baby minder stress met zich meebrengen. Maar ik neem aan dat je gewoon echos krijgt? Ik had trouwens diezelfde medicijnen als jij in de hoogste dosis geloof ik. 8 van de labetalol en 6 van die andere als ik me niet vergist. Ik had ook nog een andere waar ik er 1 per dag van mocht. Mijn dochter heeft er niks aan overgehouden voor zover ik weet. Ze is nu 2,5
Ik heb ook een hoge bloeddruk (runs in the family) en slikte altijd Enalapril. Vanaf het moment dat we met de pil gestopt zijn, moest ik over naar Mytheldopa. Ik weet helaas nog niet zoveel van het 'traject' (ben nog maar 5 weken zwanger), maar heb mijn eerste echo (13 december) wel in het ziekenhuis. Als alles okay is, maar ik naar een gewone VK. Heb geen last van de medicijnen en de huisarts heeft me verteld dat de medicijnen niet schadelijk zijn voor de baby.
Debby82 wat fijn dat het allemaal goed afgelopen is! Behoorlijk wat pillen die je moest slikken, was je niet vermoeid en suf daardoor? Ik krijg inderdaad regelmatig groei echos, tot nu toe doet ons mannetje het erg goed. Het gaat bij mij om de onderdruk, die was rond de 100, met de medicatie schommel ik steeds tussen 75 en 95. Ik slik op dit moment 2x daags 200mg Labetalol en 250mg Methyldopa. Ik denk dat ze het een deze dagen gaan ophogen, gezien mijn onderdruk weer neigt op te lopen naar de 100. Isa28, spannend! Ik weet niet hoe hoog jouw BD is, maar over het algemeen houden ze vrouwen met een te hoge BD onder controle bij de gyn. Onderschat het niet en neem op tijd je rust, mensen met een hoge bloeddruk ondervinden er vaak zelf geen klachten bij waardoor ze gewoon doorgaan. Ik ben zelf te lang door gegaan met werken en allerlei activiteiten. Dit omdat ik er zelf niks van merkte Nu MOET ik mijn rust nemen van de artsen.
ja ik was wel een beetje suf van die medicijnen. Ik was blij dat ik ze kon afbouwen na de bevalling. Al bleef mijn bloeddruk wel hoog. 100 is niet goed. Als ik zo om me heen kijk naar mensen denk ik dat jij de 40 weken zeker niet gaat halen. Ik duim voor je dat je de 37 weken wel gaat halen en het liefst zonder ziekenhuisopnames. (dat is hier standaard bij 100 en hoger in ieder geval). Mijn onderdruk was bij mijn dochter steeds rond de 95 (ondanks medicijnen. Dan daalde het weer en steeg het weer). Op een avond was het opeens 170/130 en toen kreeg ik een infuus met bloeddrukverlager (waardoor ik me heel naar voelde en de eerste 24 uur geen borstvoeding mocht geven) en toen kreeg ik de volgende dag de keizersnee. Ik vond het wel jammer hoor een keizersnee... Maar goed zolang bij jou de medicijnen nog werken en je nog thuis zit is het allemaal ok. Wel spannend allemaal. Gelukkig ben je al 32 weken zwanger dus kan je in ieder geval in je eigen ziekenhuis bevallen!
Tijdens mijn vorige zwangerschap kampte ik met een hoge bloeddruk, Methyldopa geslikt en een aantal opnames gehad om met totale rust mijn bd te laten dalen. Uiteindelijk ben ik ivm mijn bd ook ingeleid met 38w2d en is Jesse met 38w4d geboren. Hij was 3930 gram en 53 cm en heeft dus gelukkig niets te lijden gehad. Nu ben ik met 4 weken met spoed doorgestuurd door ha naar gyn ivm mijn bloeddruk (had eigenlijk pas afspraak gepland staan voor een aantal weken later). Ik slik nu weer Methyldopa en vorige week is deze weer opgehoogd aangezien hij toen op controle 155/105 was. Ik werk al een week of 9 niet meer, ook ivm de erge duizelingen die ik heb en de verwachting is dat ik pas na de bevalling weer zal gaan werken. De gyn wil dat ik me nu zo rustig mogelijk houd en zelf wil ik er ook alles aan doen om een evt opname weer te voorkomen.
ik had vorige controle ook een hogere bloeddruk dan anders 16/7 maar de gyne zei dat de onderdruk laag was en dus nog geen reden tot paniek.
Aan de ene kant denk ik wooowww ben toch niet de enige en andere andere kant denk ik shit, ik wil zo graag een natuurlijke bevalling maar ja als het niet anders kan... Ik ben 27 week en slik nu sinds 6 wk 3x daags L-methyldopa 125 mg. Maar heb al sinds wk 14 een hogere bd. Op dit moment is de onderdruk 87. En die was voordat ik met de pillen begon tussen de 94 en 98. Dinsdag moet ik weer naar de Gyn ik ben benieuwd heb nogal *** weken gehad dus hoop niet dat ik al te veel heb lopen stressen en dat mijn bd weer zo torenhoog is. Wat ik wel vind van de medicatie is dat je vreemde bijwerkingen hebt, zo moet ik mij enorm concentreren op auto rijden en tijdens werk al helemaal. Ook lukt het niet om van 9 tot 5 achter de pc te zitten. Brrrrr En soms zie ik dubbel en gaan mijn ogen tintelen. Hoop van harte dat ik nog heel wat weekjes uit mag dragen.
Debby jeetje wat naar 170/130 opeens! Dat ik de 40 wk hoogstwaarschijnlijk niet ga halen hebben zij min of meer al duidelijk gemaakt. Ik heb me er nu min of meer op ingesteld dat ze me na 37 wk in gaan leiden. Ster doe rustig aan.. Is het standaard zo dat je bij alle zwangerschappen last zult hebben van een hoge BD? Belgischemama, tijdens de zwangerschap letten ze vooral op de onderdruk, geen reden voor zorg op dit moment bij jou. Corina, je bent zeker niet de enige! Ben benieuwd hoe het dinsdag bij je zal gaan bij de Gyn. Mogelijk dat ze je dosis verhogen of op korte termijn terug laten komen. Bloed prikken, eiwitten controle en groei-echos zitten bij mij standaard in het onderzoekspakketje. Qua medicatie ben ik gestart met 3x daags methyldopa 250mg, daarna 3x daags methyldopa 500 mg en nu 2x daags labetalol 200mg + methyldopa 250mg. De bijwerkingen die je hebt herken ik, alhoewel deze nu wat minder zijn sinds ik labetalol slik in combi met methyldopa. Succes allemaal !
Hmmm we wachten af, vind het allemaal dood eng en eigenlijk wordt ik er ook gestresst door hoef die meter maar te zien en naja volgens mij schiet het dan al omhoog. Heb al geen makkelijke zwangerschap door mijn schildklierafwijking en dan komt dit er ook nog es bij pfff waardeloos. Hoop stiekem dat ie morgen toch netjes is.
Inaya, na mijn vorige zwangerschap is mijn bloeddruk netjes gedaald en gaf de gyn aan dat het zwangerschapshypertentie is geweest (waren ze niet zeker van aangezien ik in het verleden ook weleens een hogere bd heb gehad) en dat de kans op herhaling bij een tweede zwangerschap wel aanwezig was, maar dat de kans groot was dat het deze keer wel goed zou gaan. Het was dus nogal een domper toen bleek dat ik weer een te hoge bd had. Maar mochten we ooit nog voor een derde gaan dan houd ik er wel rekening mee dat mijn bd weer zal gaan stijgen.
Zodra ik een.positive zwangerschapstest heb is mijn bloeddruk te hoog ik slik ook labetalol, eigelijk mijn vorige zwangerschap ook gedaan en heb een gezinde zoon gekregen wel wat te klein met 38 weken ingeleid om een andere reden woog. Hij 2600 gram en was 47 cm. Niet dramatisch klein of zo. Maar ook dit .kindje is weer een kleintje. Maar alles binnen de norm mijn bloeddruk is onderdruk 85/90 met medicatie. Er word hier niet ingeleid hoor met 37 weken zodra hij oploopt wel maar voor zover dat niet gebeurd vind mijn gyn.het geen reden om in te leiden voor de 40e week. Dus ik loop misschien wel tot 42 weken als alles zo blijft.
Ik heb trouwens ook een Schildklierafweiking maar maak me er eigelijk nooi zorgen over! De gyn houd alles goed in de gaten net als de internist loslaten is het enige dat je kan doen en ook het beste!
Hier ook een hoge bloeddruk tijdens deze zwangerschap (vorige keer geen last van). Hij is niet bijzonder hoog, maar omdat mijn onderdruk van 60 naar 85 is gegaan ben ik op advies gestopt met werken. Dat scheelde al veel, nu is mijn onderdruk 70 en hoef ik geen medicijnen.
vandaag controle gehad, 100/150 weer veel te hoog dus, tekst ff gekopieerd van mijn hyves. Met ons beeb gaat het super goed met mama wat minder, toren hoge bloeddruk ze wilden mij eigenlijk opnemen maar omdat mijn urine uitstekend was mocht ik toch naar huis met ophoging van bloeddrukverlagers, donderdag weer controle hopen dat ie dan wel gedaald is en anders maar paar dagen in het ziekenhuis logeren, ... tis niet anders pfffffffffffff
Corina1985, dat is balen. Ik zal voor je duimen dat je bd donderdag gezakt is. Ik mag morgen weer voor controle. Hoop dat mijn bd ook wat gezakt is anders weet ik niet wat ze zullen gaan doen. Vorige week is de medicatie al verdubbeld, dus ik hoop dat dit zijn effect heeft gehad.
ach meid wat naar voor je! Ik weet zo goed hoe je je voelt... 150/100 is wel hoog ja. Gelukkig mag je nog even thuisblijven. Ik moest eerst 1 nachtje zkh. Toen weer naar huis. Toen 3 dagen later weer een week zkh en toen ks gehad met 34 weken. En ja ik wilde ook zoooooo graag een natuurlijke bevalling, maar helaas. En met de 2e mocht het helaas ook niet zo zijn. Ik hoop dat je het nog wel een paar weken trekt. 27 weken is nog veeeeeel te vroeg...
Ik heb in beide zwangerschappen een hoge bloeddruk gehad en heb er eigenlijk niet zulke leuke verhalen over, maar plaats ze toch maar kort zodat iedereen altijd blijft beseffen dat hoge BD heel link is. Bij mijn dochtertje ging mijn BD vanaf week 27 omhoog, vanaf week 28 werd mijn bloed slechter dus een lichte vorm van HELLP. Dit hebben ze gerekt tot 33 weken en toen met een echte spoed KS gehaald (rennen over de gangen en zo) Mijn BD werd daarna wel weer beter maar mijn dochtertje was veel te klein voor haar termijn, omdat doorbloeding van de placenta achteruit gaat bij een te hoge BD, en ik ben bijna een jaar ziek geweest van de HELLP. Bij mijn zoontje schommelde mijn BD tijdens de zwangerschap, dan weer hoog en dan weer acceptabel dus veel controles maar geen medicatie. Wel veel groeiecho's om te zien of de placenta het nog deed, en die was goed. Met 39 weken schoot mijn BD ineens omhoog en toen heb ik met de gyn overlegd dat ze hem gewoon gingen halen met een KS omdat je na 1 KS niet meer ingeleid mag worden. Ik had al wel eiwit in de urine dus weer pre-eclamspie, maar gelukkig hoefde ik niet te wachten totdat de bevalling uit zichzelf begon en hebben ze hem gehaald. Ik ben dus niet zo ziek geweest deze keer en mijn zoontje doet het goed. BD is weer normaal na de bevalling. Dus: altijd alle controles doen bij te hoge BD, en als ze je op willen nemen gewoon overal in meegaan. HELLP en PE kunnen dodelijk zijn.
wat naar voor je... klinkt als een horrorverhaal. maar wat je zegt over inleiden na ks is niet juist. Ik ben ingeleid (met een ballon, niet met gel) na een ks.