Volgens mij zijn jullie "taboes" hele normale gedachten die elke zwangere wel of niet heeft. De een voelt dit en de ander dat. En wie er over wil praten, prima! Maar accepteer dan ook dat een ander een andere mening heeft!
- Wachtende, ik bedoelde niet dat ik op dat feest aan iedereen met veel aandacht bekend wilde maken dat ik zwanger was hoor. Iedereen daar wist dat al (was ik al 18 weken). Maar het werd bedoeld dat ik er niks over mocht zeggen. Dat ik net moest doen alsof de zwangerschap er niet is. Natuurlijk ga ik niet zomaar de hele aandacht op mezelf leggen met dat ik snel zwanger ben, maar om nou te moeten doen alsof ik niet zwanger ben is ook weer zoiets. - Eltigra: Daar ben ik het helemaal mee eens. Iemand die wel 'snel' zwanger is mag er vooral niet mee pronken en de blijdschap met iedereen delen als er iemand bij is die nog niet zwanger is geraakt, maar iemand die er langer over gedaan heeft mag dat wel. Terwijl de blijdschap denk ik voor beide moeders enorm groot is. En nogmaals, niet bij iedereen geld dit, maar toevallig heb ik het een aantal keer meegemaakt.
Ik vond het wel een taboe lijken dat ik niet misselijk ben geweest of geen andere klachten had. Veel mensen vroegen regelmatig "ben je niet misselijk?" Nee. "Ook niet een beetje?" Nope. "Echt helemaal niet?!" Uhh. Nee dus. Haha vond ik soms echt vreemd, er zijn mensen die het in een paar weken wel 5 keer gevraagd hebben zo. Voelde me bijna schuldig dat ik niet misselijk was Feit dat ik snel en probleemloos zwanger ben geraakt heb ik alleen maar positieve reacties op gehad. Ik vond/vind dat zelf juist af en toe lastig naar anderen toe.
Ik ben vandaag eigenlijk tegen de eerste taboe tegen gekomen. We waren op visite bij mijn schoonfamilie en hadden het op een gegeven moment over van alles wat je zou moeten aanschaffen voordat de kleine geboren is. En als je alles nieuw zou kopen dat je daar een klein fortuin aan kwijt bent als je echt alles van de bekende merken zou kopen. Toen ik tijdens dat gesprek zei dat ze bij de kringloop ook maxi cosi's hebben werd er letterlijk door iemand gezegt: "daar wil je je kind toch niet in hebben?" Eh...waarom niet? Ding zag er super netjes uit! Maar vervolgens wordt er wel gezegd dat je vandaag de dag heel goed tweedehands spul op sites als marktplaats kan halen. Waarom zou je niet iets van de kringloop mogen gebruiken en wel iets van marktplaats?
Goed topic, vooral omdat hier niet zo snel geoordeeld wordt, terwijl dat bij andere onderwerpen vaak wel gebeurd. Mijn taboes zijn eigenlijk al genoemd, voorkeur voor geslacht hebben, bang zijn voor de bevalling en wel genieten van een mooie zwangere buik, maar tegelijkertijd gruwelen van alle kilo's die je aankomt
Wij hebben getest (NIPT dan) omdat we het kindje weg wilden laten halen als het een van de syndromen had. Nou, dat is ook een behoorlijk taboe kan ik je vertellen. En ik vertelde het alleen als mensen ernaar vroegen dus het is niet zo dat ik het zomaar vertelde. En toch commentaar gekregen, dat alle kindjes welkom moesten zijn, maakt niet uit hoe gehandicapt. Wij denken daar anders over, vraag er dan niet naar...
Grappig. Bij mijn eerste duurde het 1,5 jaar voor ik zwanger was. Toen voelde ik het ook zo dat ik niet mocht klagen over mijn kwaaltjes. Maar dan juist omdat ik alleen maar dankbaarheid zou moeten voelen, want ik was eindelijk ook zwanger. Zelfde gevoel, andere oorzaak Bij mijn zoon daarentegen, was het in 1 keer raak. Daar ben ik nooit heel open over geweest bij anderen. Als mensen het vroegen zei ik wel dat het gelukkig een stuk sneller was gegaan dan de eerste keer. Ook praatte ik er niet/nauwelijks over met mensen waarbij ik wist dat het moeilijk ging. Dan zou ik mijn buik het liefste intrekken bij wijze van. Ik weet nog zo goed wat een ontzettend intense pijn het doet als je overal om je heen dikke buiken ziet en zwangerschapsaankondigingen. En je weet ook hoe bijzonder het is om zwanger te zijn en een mensje in je te voelen. Natuurlijk gunde ik het iedereen en toonde ik ook altijd interesse. Maar van binnen deed het echt heel veel pijn, vooral als mensen dan wel zeiden dat het in 1 keer raak was. Dus ik vind het wel heel lief van degene die dat feestje gaf Natuurlijk zou ik mensen niet afwimpelen als ze vragen stellen over de zwangerschap. Maar ik zou er niet heel uitgebreid over gaan praten.
Heel herkenbaar alles! Op het moment dat ik wist dat het een jongetje was heb ik hem ook direct bij zijn naam genoemd ,dat vinden mensen echt vreemd... Hier in Duitsland is het normaal om in het ziekenhuis te bevallen,een thuisbevalling vinden ze raar en gevaarlijk achteraf ben ik echt blij dat ik in het ziekenhuis was anders hadden we het beide niet overleefd... Fv versus bv, ik wilde perse fv geven zodat ik bij kan houden hoeveel de kleine drinkt bv.ik moet regelmatig mijn keuze verdedigen, beetje jammer.ook vind ik het wel eens fijn om een nacht door te slapen ipv eruit te moeten voor een voeding Wat ook nog een beetje taboe is,als me gevraagd word hoe mijn bevalling gegaan is verwachten ze geen eerlijk antwoord maar gewoon dat je zegt goed,was geen probleem..als ik zeg dat het kantje boord was word er snel gezegd dat dat niet uitmaakt ondat we nu gezond zijn ehm ja, klopt maar traumatisch was het wel. Oja, ik heb een bijna probleemloze zwangerschap gehad,niet misselijk geweest alleen last van hormonsters.ik heb er echt van genoten maar ik ben blij dat het voorbij is,al dat extra gewicht meeslepen valt niet mee op het eind. Eerlijk gezegd vind ik het best pittig zo die eerste weken ,een baby word nu eenmaal niet geboren met een gebruiksaanwijzing.gelukkig begrijpt mijn zus wat ik bedoel,het is nog een taboe om te zeggen dat je het moeilijk vind zo met een baby...
Ha ha, ja onwijs verschil zeg kringloop of marktplaats... Btw maxi cosi specifiek zou ik wel ff goed checken, er is iets mee als ie een keer gevallen is dat het dan minder goed werkt ofzo? Maar vrijwel alle spullen zijn prima tweedehands voor je baby, krijgt ie niks van
Ja een probleemloze zwangerschap is ook een taboe! Ha ha. "Ben je niet misselijk" inderdaad "Heb je ook zin in ander eten?" Eh nee. "Echt niet?" Nee... Echt hoe meer je zegt dat je niks hebt, hoe meer zwangerschapskwalen er uit de kast worden getrokken lijkt wel en dan moet je weeeeer zeggen dat je dat ook al niet hebt.
Ja dit ook, maar ik herken het juist andersom. Ik ben nog nooit bevallen maar als ik andere vriendinnen vraag hoe het gegaan is, en ik hoef echt geen details, vertel gewoon wat je kwijt wilt, zeggen ze altijd dat het goed gegaan is, niks geen rare dingen. Terwijl je overal/vaak hoort dat er wel iets aan de hand was. Misschien vergeten de bevallen vrouwen dat ofzo op het moment dat ze hun kindje vasthouden. Of dat er niet over gepraat mag worden en ik straks zelf maar moet uitvinden hoe en wat.
Nou dat je vergeet hoe het was is onzin!!! hahaha, ik weet nog precies hoe pijn het deed, hoe lang het duurde, hoe klote het is om persweeen weg te moeten puffen, en dat zelf uit eigen kracht persen omdat de persween dus op waren geen pretje is!! Ook de knip gevolgd door twee handen die de baby eruit trokken was hel! maarrrrrrrrrrrrrrrrr, zodra de baby dan ook daadwerkelijk naar buiten was, alsof er 10.000kg van mijn schouders viel!! alle druk was weg, en toen was dat kleine mannetje daar en was het allemaal prima! Dus leuk, NEE HEL! is het het waard? JA!
Volgens mij is het een soort universele ongeschreven regel dat je aan iemand die nog nooit is bevallen zegt dat het wel meevalt en nog wat dooddoeners. Als iemand al is bevallen, mag je ALLES zeggen!
Ik denk dat mensen die iets ergs hebben meegemaakt tijdens de bevalling veel meer behoefte hebben om daarover te praten dan mensen die een gewone, complicatieloze bevalling hebben gehad. Ik heb dus écht een probleemloze bevalling gehad. Natuurlijk het deed zeer, maar echt lang niet zo heftig als dat ze je in films altijd laten denken. En ik ken zat meer vrouwen die er zo over denken
Taboe wat je niet mag zeggen: Ik denk dat veel bevallingen moeilijk verlopen ook door de angst die vrouwen van tevoren hebben voor de pijn. Als je erin mee durft te gaan en probeert om ontspannen te blijven dan maak je het zoveel makkelijker voor jezelf dan om de hele tijd in de zenuwen te zitten. Maar dat mag je niet zeggen, want als je dat zegt dan krijg je direct iedereen over je heen. Dus ik zeg maar vast: dit geldt niet voor iedereen, er kunnen ook complicaties optreden als je wél relaxed bent. Het heeft natuurlijk geen invloed op dingen als meconiumhoudend vruchtwater, vastzittende placenta enz. Maar op de algemene pijnbeleving bij een complicatieloze bevalling is het echt beter om gewoon te relaxen ipv tegen de pijn in te werken. Dan gaat je ontsluiting veel sneller.
En dan komen ze bij mij met de vraag of ik niet gewoon blij ben met het feit dat ik een kindje krijg, juist omdat het met icsi gelukt is. Alsof wij geen keuze mogen maken als we een gehandicapt kindje krijgen: je moet maar met alles tevreden zijn. Ehh juist. (Wij hebben een nipt test laten doen)