Wat is dat nou precies? Snap er niet zoveel van. Wij zijn bezig om een leuk huis te kopen en maandag hebben we onze eerste bezichtiging, maar nu zie ik ineens bij een ander huis duokoop staan. Heb je dan alleen het huis en niet de tuin, dus dat betekent ook dat je niet in de tuin mag zitten? Of komt er dan nog weer een extra bedrag bovenop voor de tuin?
Ik zou de hypotheekadviseur of de makelaar eens vragen hoe/wat Hier kun je meer info vinden. Wel de woning (nog) niet de grond met Duokoop Volgens mij is het een soort nieuwe constructie en heeft het wel wat weg van erfpacht. Je koopt het huis, maar nog niet de grond. Voor de grond betaal je een maandelijkse vergoeding (die je fiscaal kunt aftrekken).
Je koopt het huis goedkoper bijv van 200.000 nu voor 150.000 alleen betaal je een maandelijks bedrag voor de grond bijv. 400,-. Wel moet je in dit geval een hypotheek kunnen krijgen voor 200.000 ik snap dus echt het nut niet van Duokoop want uiteindelijk betaal je meer per maand.
Het huis is zonder duokoop, 220.000 en met duokoop, 152.430 .. Dus alsnog betaal je per maand, nog lasten boven op de kosten die je al hebt van de hypotheek. Nou schiet je dan inderdaad niet veel mee op..
Hmm, wij hebben ons huis in een soortgelijke constructie gekocht (25% korting op de koopsom) maar dat ging via de woningbouwvereniging en wij betalen géén geld voor de grond (eeuwigdurend erfpacht). Onze enige beperkingen zijn dat we het huis alleen aan de woningbouw mogen terug verkopen en dat bij zowel verlies als winst (tov WOZ waarde) de kosten worden gedeeld (60/40). Als je maandelijks ook nog een bedrag voor de grond moet betalen lijkt het me niet zo aantrekkelijk.
Oh kijk! Nee inderdaad, als je ook nog eens extra lasten erboven op krijgt voor de grond dan is het inderdaad niet zo aantrekkelijk. Dan kun je volgens mij net zo goed het huis compleet kopen voor 220.000 euro.. qua lasten. Ik zal eens even onze hypotheek adviseur mailen.
Ik kon mijn huis hierdoor net wel kopen, dus hier maakte het verschil. Het scheelde een paar duizend op de hypotheek (in verhouding). Ik betaal inderdaad maandelijks een bedrag voor de grond, wel krijg je hier ook renteaftrek over. Je kan ook op elk moment besluiten de grond alsnog te kopen. Je hebt dezelfde rechten over de grond (je mag je tuintje gewoon inrichten ) en met de verkoop kan de koper wederom kiezen of hij de grond erbij koopt of niet.
Dit is dus niet waar, alleen de maandelijkse canon wordt gezien als een 'lening/betaallast' (net zoals bijv je roodstand), waardoor je uiteraard minder hypotheek kunt krijgen.