Via geboortekaartjes.nl zag ik een onwijs leuk kaartje en niet al te duur dus ik wilde hem graag bestellen, nu lukte het voor geen meter met de tekst en wilde verder kijken.. zo kwam ik bij iemand in de buurt die geboortekaartjes verzorgd en ik heb daar een afspraak gemaakt en vervolgens boeken mee naar huis gekregen. Het kaartje die wij graag willen stond ook in de boeken en toen ik de boeken afgelopen zaterdag terug bracht vroeg zij me of ik een keuze had kunnen maken, ja zei ik en we hebben besproken wat er in het kaartje moet e.d. (gewoon simpel kaartje, wat tekst binnen in en naam op de voorkant) en zij zou vervolgens de offerte opmaken. Ik wist nog niets van de kosten en begon me al af te vragen hoeveel de drukkosten zouden zijn, rond de 50 euro dacht ik. Nu kreeg ik net de offerte voor 45 kaartjes en daarin wordt ook 100,- druk kosten gerekend.. dit vind ik nogal duur(verwachtte rond de 50/60 euro) dus ik twijfel erg aan of ik het niet toch ergens anders ga doen, toch het internet maar proberen. Nu begint ze alleen haar mail met bedankt voor de bestelling en in de factuur staat ook dat er eerst 50,- euro moet aanbetaald worden en je vervolgens een proefdruk krijgt en de enveloppen, alleen 5 minuten na de offerte stuurt ze dat ik de enveloppen kan ophalen. Ik weet nu niet zo goed wat ik hiermee moet? Ik vind het wel erg duur en heb ook nergens voor getekend e.d. en ging er eigenlijk vanuit dat de offerte vrijblijvend was maar nu ben ik eigenlijk verplicht om ze bij haar af te nemen omdat ze terwijl ik niks heb betaald o.i.d. toch enveloppen heeft besteld en ik die nu moet ophalen. Wat zouden jullie doen?
Terugmailen dat je een vrijblijvende offerte had aangevraagd en nog geen bestelling had geplaatst? Of aangeven dat je de drukkosten veel te hoog vind en elders ook een vriblijvende offerte gaat aanvragen en prijs vergelijken.
Als je niks hebt bevestigd bij haar gewoon aangeven. Ik zou bellen en aangeven dat je de drukvaten aan de hoge kant vind en nog even de tijd wil om na te denken.
Ik zou even contact opnemen en zeggen dat je nog niets definitief besteld hebt en eerst de proefdruk wil bekijken. Aan de hand daarvan kan je het kaartje aanpassen of zelfs een ander kaartje. En daarna plaats je eventueel een bestelling, lijkt mij. Persoonlijk vind ik het vreemd dat je eerst de enveloppen krijgt en dan de proefdruk.
Ik zou op de mail van de enveloppen antwoorden: Hoi, deze mail is denk ik voor iemand anders want ik heb nog niks besteld. Wel bedankt voor je offerte, we denken er nog even over na want we vinden het toch wel vrij prijzig in vergelijking met andere aanbieders.
Zij vroeg toch of je een keus hebt kunnen maken? Jij antwoorde met "ja". Een duidelijke bevestiging lijkt mij....
Tja ik denk dat hier sprake is van een miscommunicatie. Na het terugbrengen van de boeken heb je 'ja' gezegd en zelfs al wat je in het kaartje wil hebben staan qua tekst. Ik zou haar even bellen en zeggen dat je (nog) niet akkoord gaat met de offerte. 100 euro voor drukkosten is overigens helemaal niet zo veel.
Inderdaad. De opmaak bespreek je over het algemeen pas als je het kaartje hebt besteld. Er gaat voor haar ook tijd (en dus ook geld) zitten in de opmaak. Ik zou gewoon mailen dat je bang bent dat er een misverstand is ontstaan en dat je nog geen bestelling wil plaatsen omdat je de drukkosten te hoog vindt (alhoewel ik de drukkosten wel mee vind vallen).