tafelmanieren/etiquette

Discussie in 'De lounge' gestart door tuc, 10 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. susy26

susy26 Niet meer actief

Bij sommige reacties ze ik de scène van Titanic voor me waar dat meisje iin het
    restaurant zit en Kate kijkt hoe ze dr servet goed moet leggen hihi

2. sydneys

sydneys Niet meer actief

Eigenlijk identiek dit. Goed beschreven

3. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    - niet smakken
    - mes en vork gebruiken
    - saus bij het vlees met je mes op het vlees doen en niet een stuk vlees klakkeloos door de saus halen
    - niet naar het toilet tijdens het eten, (muv niet fit zijn/blaasontsteking oid)
    - niet met je ellebogen op tafel
    - met je hoofd niet op je hand hangen
    - handen wassen voor het eten
    - niet van tafel voor iedereen klaar is met eten
    - rechtop zitten aan tafel
    - geen telefoongebruik aan tafel

Hoe ze een lepel gebruiken bij de soep zal me dan weer een worst zijn :D
    Klinkt streng, maar bij de kinderen (5 en 3 jaar gaat bovenstaande automatisch.

Buitenshuis verwacht ik wel dat ze een servet gebruiken na het eten om hun mond en/of handen af te vegen.

Bij de derde spruit zullen deze regels niet anders zijn, zodra hij het enigszins begrijpt, zal hij ook aan deze regels moeten gaan houden.

Ik vind het verschrikkelijk om sommige kinderen te zien eten buitenshuis. Smakken, boeren, schreeuwen etc aan tafel. Hier staan bij ons gewoon consequenties op (ook thuis)

4. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Drinken aan tafel gebeurd hier trouwens niet. Maar dat is meer omdat ze dan ontzettend slecht eten.
    Met dit warme weer staat er wel een beker water voor ze op tafel. Met 26 graden of hoger vind ik drinken dan weer belangrijker dan eten.

5. Survivor

Survivor Bekend lid

23 okt 2011
    749
    8
    18
    Kokkin, knuffelaar, wasvrouw, schoonmaakster.. Mam
    Flevoland
    *Heeft de tafeletiquette even opgezocht*
    Wordt hier behalve het ellebogen niet op tafel, servet op schoot en de soeplepelrichting, eigenlijk volledig gevolgd. Niet elke maaltijd, hebben ook gewoon lekker pizza en patat wat met de hand gegeten wordt, maar verder wel.
    Heel gek. Nooit geweten. En dame hoef ik ook niks te zeggen over met de mond dicht eten.
    Oh en drinken doen we gewoon tijdens het eten. Heerlijk.

6. void

void Fanatiek lid

19 mei 2012
    2.356
    19
    38
    0161
    Ligt enorm aan de plek en gezelschap. Thuis eten we (heel slecht) op de bank. Geen ruimte voor een normale eet tafel in deze maffe Engelse kleine huizen. Maar in een restaurant let ik er wel op. Mijn man gaat gerust met zijn ellebogen op tafel hangen of kan zich ongemanierd gedragen en daar hou ik niet zo van. ;)

7. Marnatman

Marnatman Fanatiek lid

17 jun 2010
    2.382
    206
    63
    Man
    Bedrijfsleider
    In Grunn
    Ik hou me nergens aan. Thuis niet, maar ook in een restaurant niet. Ik eet/drink zoals ik dat lekker vind en niet zoals het blijkbaar hoort.

8. tuc

tuc Niet meer actief

Maar voor degenen die etiquette onzin vinden, er van over hun nek moeten;) of ze niet kennen....wat zou je dan doen in een sjieke (sterrenrestaurant) of kom je daar gewoon niet?

9. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Daar kom ik inderdaad niet. Niet de stijl en sfeer waar ik plezierig uiteten ga zeg maar. Uit eten gaan vind ik superleuk, maar ik wil me er wel op mijn gemak voelen en dat zou ik in zo'n sterrenrestaurant echt niet hebben. Houd meer van een wat ontspannen en gezellige sfeer (niet meteen de MacDonalds of een of andere vreetschuur haha).

10. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Dan is het inderdaad wel handig. Hier zouden ze de beker leeg drinken en dan twee happen eten. Ze kunnen het goed gebruiken omdat ze relatief weinig wegen dus overdag genoeg drinken, op warme dagen kan er uiteraard wel bij gedronken worden (vind ik drinken belangrijker), maar verder is het eerst eten dan weer drinken. Gewoon omdat ze het nodig hebben die voedingsstoffen.

11. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Ik ben zelf wel nogal van de etiquette. Ik vind het altijd wel leuk om te doen zoals het ''heurt''. Maar dat komt ook door mijn studierichting (hotelmanagement) waardoor ik het gewoon interessant vindt. Ik vind het ook gewoon leuk om naar een chique restaurant te gaan met vriendinnen of mijn zus die daar ook van houden. Ik hou dus van de Restaurantweek (wat betaalbaarder ;p) Ik hou ook van wijnproeverijen en ja ik vind etiquette dus belangrijk. En als ik uiteten ga in een eetcafeetje dan heb ik ook tafelmanieren al pas je dan niet alle regels toe natuurlijk.

Mijn man is hier allemaal wat minder van. Die heeft dat ook niet zo meegekregen van thuis of de interesse erin. Die heb ik serieus wat dingen moeten ''leren''.

Mijn zoontje is nog iets te jong om het over etiquette te hebben maar ik vind het zeker belangrijk. Dus tafelmanieren allereerst zeker en daarna ook de etiquette introduceren :p

12. Marnatman

Marnatman Fanatiek lid

17 jun 2010
    2.382
    206
    63
    Man
    Bedrijfsleider
    In Grunn
    Daar ga ik gewoon heen en als ik kip krijg kluif ik het gewoon met mijn vingertjes. Ga echt geen mes en vork gebruiken in zo'n geval ook al heeft de tent 5 michelin sterren.
    Ik eet daar ook gewoon zoals ik zelf wil. Ik heb aan 1 mes, vork en lepel genoeg en niet een hele bestek lade naast je bord. :D

13. tuc

tuc Niet meer actief

Kluiven mag in veel gevallen volgens de etiquette gewoon. Zelf vind ik wel dat je moet weten hoe je je daar hoort te gedragen.

14. Boommm

Boommm Niet meer actief

Dat vind ik echt onbehoorlijk.

15. Amaranth

Amaranth Niet meer actief

Hahaha Marnatman, inderdaad onbeheurlijk!!! :D

Nou, ik heb wel eens met modderlaarzen etc in een sjiek restaurant gegeten (mn docent kent de eigenaar), dat vonden ze daar echt niet erg, eerder hardstikke leuk haha. Maar ik eet gewoon netjes in zo'n restaurant, niet anders dan dat ik elders zou doen. Het bestek gebruik ik dan ook gewoon.

16. Dit.. Bij sommige reacties hier zie ik een perfect gedekte tafel voor me, waarbij iedereen inderdaad 36 verschillende soorten bestek voor zich heeft liggen en een servetje op schoot heeft liggen. Iedereen kijkt, ongeacht de smaak van het eten, zuur - want dat is keurig. Lachen moet je zoveel mogelijk vermijden, want stel je voor dat het een keer iets te hard gaat, of nee - hemeltjelief - nóg erger, dat je per ongeluk een knorgeluidje maakt omdat je zo hard lacht. Als iedereen zich na de 7e gang eindelijk door z'n 36 lepeltjes heen heeft gewerkt, hebben ze nog steeds honger, want alle gerechten -waarvan sommigen wel héél mysterieus waren- waren piepklein en dan moet je als vrouw natuurlijk óók nog altijd een beetje laten liggen, want anders wordt je nog gezien als veelvraat - wat natuurlijk helemáál niet deftig is. Het is maar goed dat drinken bij het eten verboden is, want anders moest je nóg nodiger naar de wc dan je inmiddels moet, maar wat uiteraard niet mag. Voordeel; dat maakt het zuur kijken wel een stuk eenvoudiger. Als Frederik en Roger nu eindelijk maar eens ophielden met die eindeloze discussie over de nieuwste ontwikkelingen in de politiek en als Marie-Louise en Claire het toch eindelijk eens konden worden over of ze nu foie gras of kaviaar op tafel moeten zetten bij de volgende 'party'..

En okay, dit is natuurlijk enorm overdreven, iedereen gaat nu roepen dat hun keurige etentjes juist enig en ontzettend gezellig zijn, maar ik zou het echt verschrikkelijk vinden om in een restaurant of bij vrienden te eten, waarbij ik me om zoveel druk moet maken, in plaats van dat ik gewoon geniet van m'n eten en een leuke avond heb, zonder dat er gelet wordt op m'n houding of hoe ik een lepel in m'n mond stop..

17. Micchan

Micchan VIP lid

24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Doe mij maar gewoon een kroketje in de hand. :D

18. Boommm

Boommm Niet meer actief

Vind het jammer dat je het zo belachelijk maakt. De etentjes die ik heb zijn inderdaad hartstikke gezellig en gaan absoluut niet hoe jij het omschrijft. Ik hoef niet na te denken over mijn houding of eetgewoontes, het is automatisme. Het is mij van jongs af aan aangeleerd en is voor mij dus heel normaal. Ik vind het belangrijk dat door te geven aan mijn kinderen, ondat ik het belangrijk vind dat zij ook weten hoe ze zich moeten gedragen in zulke situaties. Wij genieten dus ook van het eten en de gezelligheid.

19. Pepijnn

Pepijnn Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.835
    368
    83
    Vrouw
    Want dat doe je thuis niet?

Nu hoeft van mij echt niet alles volgens de etiquette, maar van sommige reacties schiet ik wel echt in de lach.

20. Logan

Logan Niet meer actief

Ik heb geen salaris voor een sterrenrestaurant en thuis doe ik gewoon normaal. Nee, niet boeren, geen telefoons aan tafel enzo maar verder.. ;)
    Ik denk ook dat ik dat ik me prettiger voel in een wok bijvoorbeeld. Uit eten gaan moet voor mij ontspannend zijn en niet druk maken om het juiste bestek enzo.

Deel Deze Pagina