Hier worden ook alle maaltijden aan tafel gegeten. Echt even een rustmoment voor ons allemaal. Alleen doen ze er altijd zo verschrikkelijk lang over dus al ik al klaar ben zit ik me echt altijd op te vreten dat ze nog niet klaar zijn en moet ik mezelf bijna vastbinden op de stoel om niet alvast te gaan opruimen De fruitjes en de koekjes en het drinken worden altijd op de bank gegeten en gedronken. Ik wil niet dat er rond gelopen wordt met eten. Merk dat dit soort kleine regeltjes wat meer structuur geven en dat dit hun wel goed doet en mezelf ook. Ben van mezelf namelijk een enorme chaot.
Hier worden alle maaltijden aan tafel genuttigd. Zoontje eet gewoon mee maar we maken het niet te lang. Sommige kindjes zullen het ongetwijfeld kunnen maar op deze leeftijd is stilzitten langer dan 20 - 30 minuten echt een enorme uitdaging. Zoontje eet gewoon zijn eten net zoals wij en hij krijgt nog yoghurt toe. Daarna even oppoetsen en hij mag van tafel. Wij zijn dan ook klaar. Eten met bestek. Tja, daar moet je motoriek en je concentratievermogen heel goed voor zijn. Sommige kindjes (meestal meisjes) kunnen dat al vrij jong maar het is vrij normaal dat kinderen tussen hun 2e en 3e jaar leren eten met bestek. Mijn zoontje kan goed eten met een vorkje en een lepel maar je handen zijn toch ook wel handig. Wij stimuleren het bestek maar de handen mogen nog wel. Gooien / spelen met eten of het bordje / bekertje? Dat is meneertje dus klaar. Heel makkelijk. In dat opzicht ben ik dus streng. Maar heeft hij geen trek meer (komt zelden voor) dan hoeft hij niet verder te eten. Hij krijgt dan ook niets anders (wel altijd yoghurt of fruit toe)
Hier ook alle maaltijden aan tafel, ook het fruit eten. Tussendoortjes zoals een koekje of rozijntjes mag ze opeten in haar eigen stoeltje bij haar tafeltje. Vindt het wel zo gezellig aan tafel en gelukkig de kleine ook, die vindt het geen probleem.
oh wat betreft het eten met een lepel, wat mij betreft eet ze met haar voeten als ze maar eet. Nee dat maakt me echt niks uit. hier eten wij zelf ook regelmatig met de handen en geef ik de jongste ook vaak het eten met mijn handen. Echt een Marokkaanse gewoonte overgenomen van mijn man
Helemaal mee eens! Gewoon gezellig met z'n allen zitten. En eten is idd een rustmoment, kruipend met een stuk aardappel in je hand is niet zo handig! Wat ik trouwens niet snap zijn mensen die het kind in de stoel aan tafel zetten en zelf niet eten. Dan nog liever samen op de bank. In de topictitel staat: "tafelmanieren". Nee, die heeft mijn zoontje nog niet, maar hij geniet wel enorm van al het lekkers dat hij zelf in zijn mond mag steken.
Klopt dat doen de surinamers ook. En wij eten hier niet aan de tafel. Mijn huiskamer is helaas echt te klein nu. Had er eerst wel een maar met de baby er bij is het te vol om ook de eettafel te laten staan helaas. Moet ook zeggen mijn vriend van suri afkomst het onzin vind om aan de eettafel te eten. Daar door is het hier vaak zo dat we aan de salon tafel eten. Had het wel graag anders gezien. Maar het heeft geen nut als de ouders gescheiden eten. Dan wil het kind toch bij een of de andere ouder zijn. Dus vandaar hier nu de salon tafel ook. Tv staat ook vaak aan. Alleen niet op een tekenfilm. Meestal eten we rond zes uur en dan begint het rtl4 journaal en editie nl. Zo krijgt me zoon ook wat nieuws mee van de dag. En zo zal het met dochterlief ook gaan. Moet wel toe geven ben zelf wel groot gebracht aan de eettafel en dat eet een stuk makkelijker. Het is lastig met kinderen aan een kleine tafel om netjes en goed te eten.
Ik eet met de kleine meid ook liever aan tafel. Ga het toch doorvoeren. Van huis uit heb ik het zelf niet meegekregen, wel aan tafel eten, maar wie klaar was ging weer verder met zijn/haar ding. Heb me hier altijd aan geergerd thuis. Als ik het nu zo laat als we nu doen, ben ik bang dat het straks als ze ouder is toch een strijd gaat worden. Vind het als velen namelijk een rustmoment op de dag. Maar nu het zo warm is en we veel buiten zijn worden we iets makkelijker, en ik merk dat mijn dochter dit al door heeft. Aangezien we met opvang bezig zijn zal ze straks toch aan tafel alles moeten eten. Dus wil dat ze dat wel gewend is. Was daarom benieuwd hoe jullie dit doen. Leuk om de verschillende manieren zo te lezen. Wat betreft het winkelkarretje. Misschien ben ik daar dan toch te makkelijk in geweest . Heb haar nu zo'n 2 weken in de kar zelf en ze vind het prachtig. Ze geniet er zo van. Heb het gedaan omdat ze de hele tijd gaat staan en dat vind ik te eng. Dus haar in de kar gedaan en dat beviel haar schijnbaar wel. Want ze wil nu niet meer in het stoeltje van de kar. En dat is mijn schuld . Stom stom stom. Al kan ze trouwens zelf ook al goed lopen. Kan dat eens proberen.