meiden dingen voor een jongen??

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door mamavanluca, 5 jun 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamavanluca

mamavanluca Bekend lid

5 jul 2007
    639
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    zoetermeer
    na de zoveelste " discussie " met man lief wil ik graag de mening weten van andere mama's

Mijn zoontje van 4 jaar vind het geweldig als zijn teennagels gelakt zijn heb express al een " jongens " kleur gedaan want roze ging mij nu hij op school zit te ver. Maar zijn papa vind dit echt niet kunnen. Speltjes in zijn haar wil hij ook en ook speelt hij sinds gisteren graag met barbie.....allemaal dingen waar ik geen problemen mee heb.....oke de speltjes alleen als ie binnen maar das meer omdat ik niet wil dat hij geplaagd gaat worden. Ik snap dat hij dat wil, en vraag dan op mijn beurt mag je dochter dan niet met auto's spelen??? Ik heb geen ervaring met broers want die heb ik niet, man lief heeft wel een zus, maar speelde vroeger nooit met haar speelgoed..... Ik heb zelf zoiets van het is een fase gaat wel weer over en zo niet dan niet........van mij mag ie doen waar hij blij van word. Ik lak mijn teen-nagels, zijn zusje krijgt speltjes in haar haar, kan me goed voorstellen dat hij dat ook wil. En de barbie was van de buur-JONGEN die waren van zijn moeder geweest...

wat vinden jullie: moet ik hem verbieden " meiden " dingen te doen??? ( wat tegen mijn gevoel in gaat ) Of gewoon zo doorgaan maar niet stimuleren???

2. InLove

InLove Fanatiek lid

11 dec 2009
    3.707
    0
    0
    ik zou van nagellak en make up enz zeggen dat t niet voor jongens is maar poppen enz gewoon lekker laten spelen. Daar zie ik absoluut niks verkeerds in

3. Nora86

Nora86 Fanatiek lid

17 mrt 2006
    4.738
    0
    36
    Hier hetzelfde.
    Make up zou voor mijn gevoel toch een stapje te ver gaan (das mijn persoonlijke mening), maar poppen e.d gewoon lekker laten doen.
    Mijn ventje is gek op dora , en vind het ook wel leuk om met poppen te spelen.
    Succes met je beslissing.

4. Petra1980

Petra1980 VIP lid

12 jan 2008
    5.146
    0
    0
    Accountant
    Den Haag
    Gewoon lekker zijn gang laten gaan zou ik zeggen, maar goed ik heb dat hier niet aan de hand dus dat is nu mijn gevoel erbij.

Ik snap wel dat je man het niets vind, maar dat komt natuurlijk grotendeels denk ik door hoe de buitenwereld hier naar kijkt..........

5. Suzanne75

Suzanne75 Fanatiek lid

8 mrt 2007
    1.662
    1
    0
    Ik denk ook dat het een fase is hoor. Ik zou nagellak etc. ook proberen te vermijden, het vooral "uncool" voor hem laten lijken. Maar voor de rest maakt het toch niet veel uit?

6. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    Ik persoonlijk zou het niet tegenhouden, want ik lees wel eens dat je een kind dan ongelukkig maakt. Doe nagellak en make-up gewoon in huis, dan ziet niemand het buiten en wordt hij niet gepest. Maar met poppen spelen? waarom niet? Het buurmeisje hier speelt ook met auto's buiten... Je hebt gewoon Jongens-meisjes en ook Meisjes-jongens. ik zelf heb een echte Jongen-jongen maar als hij een meisje-jongen zou zijn geweest en hij wou met poppen spelen dan zou dat gewoon mogen van mij. Kan me jou man wel voorstellen hoor, mannen zien echt liever dat hun zonen voetballen, met auto's racen e.d. Maar zoals jij het nu doet zo zou ik het ook doen, maar dan wel bepaalde dingen binnens huis ;)

7. Sas26

Sas26 Fanatiek lid

14 jan 2008
    3.291
    1
    36
    misschien gaat het hem om het tutten/friemelen en kun je hem iets geven in de trant van een lekker cremepje, gel en 'after shave' (zwitsal in een stoer flesje) Want ik kan me wel voorstellen dat jongetjes ook best wel een periode hebben dat ze net als mama willen tutten zeg maar. Die nagellak, dan doe je toch alleen 2 grote tenen?

Ik denk dat je er goed aan doet om het wel gewoon toe te staan, want iets dat verboden is is alleen maar interessanter. En goed dat je er wel rekening mee houdt dat hij niet gepest kan worden ermee, dus speldjes alleen thuis, nagellak zou je bijv. alleen met een feestje kunnen doen? En de barbies, ja waarom een meisje idd wel met autootjes en een jongen niet met een pop? Kijk ook eens naar hoe hij ermee speelt?

Zoontje van een collega heeft een hele periode gehad dat alles roze moest,liefst met glitters, en voor zijn verjaardag wilde hij niets liever dan een pop. En dochtertje van andere collega moest juist weer niets hebben van poppen en wilde graag stoere jongenskleren en een pistooltje...

wat de discussie tussen jou en je man betreft, misschien eens op een rustig moment erover praten, en afspreken wat jullie wel en niet vinden mogen. Helemaal niet betekent een teleurgestelde zoon en ook dat hij dus niet mag aangeven wat HIJ het mooiste vindt (dat roze/blauw gedoe is ook maar net wat de buitenwereld heeft bepaald, en als blauw de lievelingskleur is van een meisje doet er niemand moeilijk!) En je man denkt misschien wel: war stopt dit? Dus als jullie er samen duidelijk in zijn voorkomt dat iedere keer discussies...

Succes!

8. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    ik zou het gewoon toestaan. Maar inderdaad binneshuis, om pesten te voorkomen.
    Ik vind 4 jaar nog erg jong voor genderproblematiek dus het kan best een fase zijn. En zo niet, sneu voor het jochie (afwijkend zijn is nooit leuk) maar wat maakt uit? Het gaat er toch om dat je kind gelukkig is?

9. Minimuisje

Minimuisje VIP lid

8 jul 2006
    8.361
    0
    0
    Zuid - Limboland
    Ik denk echt dat het een fase is. Dadelijk als hij meer met jongens gaat spelen (bij elkaar thuis bv) dan ziet hij vanzelf dat andere jongens dat niet doen en dan zal je misschien zelfs antwoorden krijgen als; dat is voor meisjes, dat wil ik niet!

Ik zou het hem zeker niet verbieden hoor!

10. Maryloes

Maryloes Niet meer actief

Hier een echte stoere jongen, die heel erg van echte jongens-dingen houdt, maar die vanmorgen toen ik mijn teennagels aan het lakken was ook vroeg: mama mag ik ook.

Ik ga het dus niet verbieden en daarom loopt mijn zoon nu met 1 knalroze teennagel aan elke voet:D

Ik verwacht dat het een fase is en gewoon een kwestie van een keer uitproberen.

11. josie

josie Bekend lid

28 sep 2007
    685
    0
    0
    Ik zou me er ook niet druk om maken. Mijn zoontje van 3,5 loopt ook het liefst met al mijn kettingen om zijn nek en speelt erg vaak in zijn speelkeukentje. En als ik lippenstift op heb, wil hij natuurlijk ook. Ik vind het prima...
    Vind het soms wel eens sneu dat meiden allemaal leuke hebbedingetjes hebben in mooie kleurtjes en met glitters en voor jongens is het meeste stoer en grijs of blauw of zoiets.

Groetjes, josie

12. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Nagels lakken zou ik niet doen... doe ik ook niet bij mn dochter van 5.

Maar verder... mijn zoon is 3,5 en speelt ook graag met poppen, z´n lievelingskleur is roze en hij wil later prinses worden. Best toch? Zal vast wel bijtrekken en dan nog.. tot een bepaalde leeftijd is het gewoon hardstikke schattig.

13. monique75

monique75 Actief lid

4 mei 2007
    407
    1
    0
    Hier ook een jongen die graag meedeed met zijn grote zus, inmiddels is hij 6 en is het al stukken minder.
    Hij heeft wel eens met felle groene nagellak op zijn tenen gelopen, stoer dat hij het vond.
    De prinsessenjurken waren ook favoriet en daar is een mooie foto van !! Ook make-up (wel samen en in huis) was favoriet, hij bij zijn zus en andersom. Pipo de clown was er niets bij !!
    Roze was ook een hele poos zijn lievelingskleur en dat is het nu echt niet meer.

Het gaat vanzelf over hoor, hoop dat je je man daar van kan overtuigen.

Groetjes Monique

14. missym

missym VIP lid

14 mei 2006
    7.750
    12
    38
    Nagellak en make up vind ik echt not-done, volgens mij had mijn man me ook opgehangen hoor.

Met poppen spelen vind ik wel oke (liever niet), maar met barbies gaat me ook absoluut te ver.

15. Sjalleke

Sjalleke Fanatiek lid

21 okt 2005
    2.158
    405
    83
    Ik heb een grietje dat zeker 3/4 jaar consequent heeft volgehouden dat ze een "jommetje" is. Wilde alleen spijkerbroek aan, vooral geen roze en alleen maar auto's. Heb hier geen punt van gemaakt en nu is ze van jommetje weer gepromoveerd tot stoere meid.. Lekker laten spelen dus, waarom jongens geen meisjesdingen?:p
    Nagellak en make-up vind ik gewoon niks voor kids, dus niet voor meisjes of jommes

16. Writer

Writer Niet meer actief

Als ik lipgloss op doe en mij zoontje ziet het , dan wil hij ook;) oke hij is nog maar 2 maar hij ziet mij en soms zijn zus meiden dingen doen dan wil hij ook graag mee doen
    hij speelt soms ook met poppen , laatste wou hij met knalroze poppen wagen naar buiten:D vet schattig hoor

maar ik snap in andere kant ook dat het lastig is omdat hij al 4 is en naar school gaat ,kans dat hij gepest wordt misschien

kan je misschien zelf over praten dat somige dingen voor meisjes bedoeld zijn zoals nagelak en mak-up ,,
    en ja wel sneu dat voor jongens weinig van die dingen hebben ,maar misschien kan je zijn haar blauw of oranja spuiten en een horloge geven .

zou niet zo moelijk over doen in ieder geval het kan een fase zijn ,
    er zijn genoeg meisjes die stoer willen zijn , niks van roze willen weten ,en niet met barbies spelen daar wordt ook niet snel wat over gezegd;)

17. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Nagels lakken, make up en speldjes zou ik niet doen, gewoon uitleggen dat dat voor mama's en meisjes is.

Meidenspeelgoed heb ik geen problemen mee.
    Ik ben niet zo homofoob gelukkig.

18. Lara11

Lara11 Niet meer actief

de betekenis die WIJ geven aan make-up, roze, barbies, etc is niet de betekenis die HIJ er aan geeft.

19. annekulpe

annekulpe Fanatiek lid

7 sep 2006
    4.277
    2
    0
    gastouder
    zwolle
    het zal denk ik een fase zijn
    maar ik zelf zou mijn zoon toch echt geen nagellak op doen of speldjes in het haar doen (sorry..ieder zn eigen mening)
    mijn zoon vraagt ook wel eens om iets als ik mezelf optut, maa dan zeg ik dat dat alleen voor mama's is

verder lekker laten spelen met wat hij graag wil

20. chantal84

chantal84 Fanatiek lid

17 apr 2008
    1.981
    2
    0
    Ik zou persoonlijk de nageltjes niet gaan lakken... poppen geen probleem

Deel Deze Pagina