Taken in de huishouding kind 8 a 9 iaar

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door 1982Justme, 13 dec 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ik heb vroeger nooit iets moeten doen, tot ik een bepaalde leeftijd had. Toen verwachtte mijn moeder plotseling van alles. Ik vond het grote onzin. En de dingen die ik leuk vond (koken, keuken opruimen), 'mocht' ik niet doen want dat kostte alleen maar tijd. Ik dacht dus, tot ik uit huis ging, dat ik een grote sloddervos was. Maar ik heb juist een hekel aan rommel, dus ik lijk meer op mijn moeder dan zij dacht :D

Dus ik betrek de kinderen ook al jong bij het huishouden. De oudste is 5,5 en de middelste is 3. Ze ruimen sowieso met mij of mijn man hun speelgoed op voor ze naar bed gaan. En in het weekend vraag ik vaak tussendoor ook even op te ruimen.
    Verder legt de oudste het bestek klaar als we gaan eten. De middelste helpt uit zichzelf vaak met de vaatwasser uitruimen en boodschappen opruimen. Ze vindt dat geweldig, ze vindt boodschappen doen zelf ook al heel leuk. Mijn oudste moet daar weer niks van hebben.

Ik vind het dus belangrijk om ze zorg te laten dragen voor hun eigen spullen maar wil ze ook 'taken' geven die bij ze passen, dus die ze leuk vinden.

En schrobben en poetsen hoeven ze hier niet. Misschien als ze ouder zijn een keer stofzuigen ofzo, en eigen kamer netjes houden. Maar de wc en badkamer e.d. doen we gewoon zelf.

2. Madeliefke

Madeliefke VIP lid

19 jan 2008
    6.317
    216
    63
    :p
    Een kind dat thuis zijn steentje bijdraagt, daar is niets zieligs aan. Zeker niet vanuit een positieve gedachte. Zij wonen er toch ook? Samen sta je sterk. Ik heb ook een drukke baan, de kinderen hebben het druk met sporten en spelen, manlief werkt zich een slag in de rondte. Door de taken helder te hebben zorgen we ervoor dat alles op orde is en blijft.

Mijn man is van thuis uit gewend dat hij weinig/niets hoefde te doen en tot op de dag vandaag blijft hij dat op de een of andere manier in ere houden :p. Dus ik kies ervoor mijn kinderen zelfstandig, zelfverantwoordelijk en met taakbesef op te voeden. :)

Jij kiest ervoor om dat anders in te richten, prima toch? Maar laten we vooral elkaars kinderen niet zielig noemen...

Melissa122 vindt dit leuk.
  3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.837
    113
    Misschien dan eerder je man nog even opnieuw opvoeden? Mijn man hoefde thuis ook niks te doen, doet nu heel veel. Scheelt weer voor de kids.

Ben het met je eens dat je samen sterk staat, maar dan hoor je als man ook het goede voorbeeld te geven en mee te helpen.

Anouk2005 vindt dit leuk.
  4. Madeliefke

Madeliefke VIP lid

19 jan 2008
    6.317
    216
    63
    Heb je nog tips, manlief is ernstig hardleers :eek::roflmao:

5. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.191
    16.523
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Maar dit vind ik geen vaste taken. Het zijn gewoon alledaagse dingen die in ieder gezin elke dag de revue passeren en waarbij de kinderen uit zichzelf aangeven te willen helpen . Maar als ik hier dingen voorbij zie komen van wastafels schoonmaken,stofzuigen en dan ook nog tegen een beloning etc dan vind ik dat echt ver gaan.

tuc vindt dit leuk.
  6. roundandaround

roundandaround Niet meer actief

Gewoon taken niet meer uitvoeren.. kijken hoe lang het duurt dat hij vraagt of jij nog actie onderneemt :p

7. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.191
    16.523
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Geef hem ook vaste taken met een beloningssysteem .
    Een dagje dierentuin of een lekker toetje in de avond..

Strandbal vindt dit leuk.
  8. tuc

tuc Niet meer actief

Zijn zooi op zijn kant van het bed gooien;)
    Zn was in de wasmand laten en voor jou en de kinderen koken.
    Beetje kinderachtig maar werkt wel denk ik;)

9. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.837
    113
    Gewoon zijn spullen niet meer doen. Komt snel genoeg bij hem binnen als hij geen schone was/eten etc meer krijgt...

10. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.191
    16.523
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Misschien wordt het dan eens tijd om je man op te voeden.
    Dit is natuurlijk ook geen voorbeeld voor je kinderen.
    Vrouw en kinderen doen alles en man kan lekker achterover leunen??

11. Madeliefke

Madeliefke VIP lid

19 jan 2008
    6.317
    216
    63
    Thanx voor de tips, maar als ik het goed begrijp hebben jullie allemaal mannen die wel volop meehelpen in het huishouden/organisatie van het gezin? Zo ja, moet ik me nog maar eens extra achter de oren krabben. Kijk een keer stofzuigen dat doet hij wel, maar kersthapjes met het kerstdiner of kostuums voor de levende kerststal, boodschappen voor kerst en noem het maar op, komt toch echt op mijn bordje terecht. Lijkt me echt heerlijk als iemand daarin met je meedenkt en ook voor meedoet :cool::)

12. Madeliefke

Madeliefke VIP lid

19 jan 2008
    6.317
    216
    63
    Gelukkig is hij wel heel actief en helpt hij ook wel mee, maar helaas niet echt vanuit zichzelf. Maak je maar geen zorgen :thumup:

13. roundandaround

roundandaround Niet meer actief

Mijn man doet inderdaad veel. Badkamer en was opvouwen vind ie verschrikkelijk, maar verder doet ie heel veel. Moet hem sommige dingen wel vragen, omdat hij niet bedenkt dat sommige dingen ook moeten gebeuren.

14. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.837
    113
    Ja hoor zeker. Ik doe wel het meeste thuis omdat ik simpelweg het meeste thuis ben. Maar woensdag maakt mijn man de hapjes voor het kerstdiner van de kindjes klaar (mini kwarktaartjes en zelfgemaakte worstenbroodjes). Hij doet elke week de boodschappen en kookt in het weekend of op vrije dagen (ik ben altijd eerder thuis).

Toen hij uit huis ging kon hij geen ei bakken, maar nu doet hij in principe "alles".

15. Madeliefke

Madeliefke VIP lid

19 jan 2008
    6.317
    216
    63
    Wat goed!

16. Madeliefke

Madeliefke VIP lid

19 jan 2008
    6.317
    216
    63
    Wat fijn! Zeker omdat hij het niet vanuit thuis gewend is.

17. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.837
    113
    Klopt. Al moet ik wel zeggen dat zijn vader alles deed thuis en en zijn moeder niks. Dus wel meegekregen dat je als man net zo goed meehelpt.

Madeliefke vindt dit leuk.
  18. Madeliefke

Madeliefke VIP lid

19 jan 2008
    6.317
    216
    63
    Mijn schoonvader was zijn hele leven niet in een supermarkt geweest en was daar ontzettend trots op... zegt genoeg helaas ;)

roundandaround vindt dit leuk.
  19. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.837
    113
    Voor je man is het nog niet te laat toch? schop onder zijn kont..

20. Madeliefke

Madeliefke VIP lid

19 jan 2008
    6.317
    216
    63
    Hij gaat al wel eens een supermarkt binnen, wel met een lijstje anders neemt meneer gerust een zakje kersen a 8 euro mee...o_O

suus1983 en tuc vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina