Taken in de huishouding kind 8 a 9 iaar

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door 1982Justme, 13 dec 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tuc

tuc Niet meer actief

Mijn man moet wel aangeslingerd worden hoor. Dat is geen onwil, maar hij ziet het niet. Die ADD van onze dochter komt echt niet van de melkboer;)
    Maar hij doet in principe alles wel, zolang hij duidelijke instructies heeft.

famofthree, Nataly1972, Nescio en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. Hopsatee

Hopsatee Niet meer actief

Ja, maar ik vind wel dat dit ook maar net is wat je hebt afgesproken. Mijn man en ik hebben samen besloten ieder 4 dagen te werken. En dat is prima maar dat betekent dat hij ook 50% mee draait in het huishouden. Niet dat ik half overspannen ben van en werken en het hele huishouden. Nou moet ik hem wel aanslingeren (las ik hier ergens, mooi woord ;) Maar hij doet dus echt alles. Stofzuigen, de was, de vaatwasser, koken, bedden verschonen, dweilen, vuinis, boodschappen, dingen met de kinderen, hapjes voorbereiden....Sommige dingen doet hij uit zichzelf andere vraag ik

Ik moet wel zeggen dat ik het mastermind ben haha. Ik ben de coördinator (klinkt zo stom) die overzicht houdt wat er allemaal moet gebeuren (want anders vergeet ie alles) maar hij doet het absoluut.

Als ik bijv 3 dagen was gaan werken en hij fulltime hadden we misschien wel andere afspraken gemaakt.

Madeliefke en tuc vinden dit leuk.
  3. Nescio

Nescio Niet meer actief

Mijn man kookt meestal heel uitgebreid. Opruimen doet hij met de Franse slag. Verder doet hij de boodschappen en het vuilnis. Al het andere doe ik (koken is nu ongeveer 4 dagen ik, 3 dagen hij). Nu komt hier elke week een schoonmaakster dus moet ik het alleen een beetje bijhouden. Ik zou not amused zijn als ik al het zware werk nog in mijn eentje zou moeten doen naast 4 dagen werk.

4. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.838
    113
    Begin is er

Madeliefke vindt dit leuk.
  5. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.838
    113
    Ja zo gaat dat bij ons ook haha. Wat is dat toch? Ik "plan' alles, maar hij doet in principe alles wat ik hem vraag.

Hopsatee vindt dit leuk.
  6. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ja ik ook hoor. Ik koppel er al helemaal geen beloning aan. Het is toch compleet normaal zorg te dragen voor het huishouden.

7. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.191
    16.523
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik zie mijn man geen kostuums voor een levende kerststal organiseren en de kerstboodschappen doe ik ook liever zelf, weet ik ook zeker dat ik alles heb wat ik nodig heb.
    Nu is mijn man zelden thuis en doe ik in wezen alles zelf ( geldt vrnl voor de wintermaanden) maar wanneer die thuis is dan doet die echt wel het een en ander. Hij hoeft voor mij niet te stofzuigen maar hij doet wel allerhande klussen in huis waar ik de ballen verstand van heb zoals een kapotte fiets maken, de poortdeur repareren, gaten boren in de muur, de ventilatieroosters schoonmaken, vuil in de container, vaatwasser inruimen kan die ook ;) plinten zagen en leggen, de auto door de wasstraat etc etc.
    Morgen komt die weer terug na een trip van 4 weken in het buitenland en ik heb weer een leuk lijstje voor hem liggen maar van mijn wasgoed blijft die af evenals ik geen onderhoud aan de cv zal doen ;)

tuc vindt dit leuk.
  8. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Hij laat zijn sokken liggen naast zijn bed... daar blijven ze ook tot hij ze in de wasmand gooit en ik ze was (en hij dus schone sokken heeft), zoiets?

9. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Mijn dochter wil een telefoon die ze kan gebruiken, aangezien ze te jong is voor een abbo, staat hij op mijn naam, maar ze moet hem wel betalen, omdat ze maar 2 euro per krijgt en het abbo duurder is, zijn we overeengekomen dat zij de wastafel schoonhoudt en dan betaal ik het abbo.
    Iets met leren dat je niet alles zomaar krijgt en dat er arbeid naar beloning is? Jij werkt toch ook niet voor niets?

Mijn man werkt 70 uur in de week, en die doet het vuilnis en vaatwasser en de bbq! Ik werk 20 uur en doe de rest.

Hopsatee vindt dit leuk.
  10. Hopsatee

Hopsatee Niet meer actief

Wij hebben er wel eens discussie om hoor. Als ik niks vraag dan blijven de kinderen overigens prima in leven maar m’n huis versloft dan vrij snel. Hij ziet het echt niet en wil dus ook liever dat ik het vraag :roflmao:

suus1983 en Caithy vinden dit leuk.
  11. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.191
    16.523
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Maar ze hoeft toch ook niet alles te krijgen wat ze wil?
    Hier kreeg de oudste een tel einde groep 7, heeft die zelf voor gespaard, met zijn verjaardag veel opgehaald en wij hebben 50 euro erbij gedaan en gewoon een prepaid kaartje erin.
    Nu in VO leerjaar 2 heeft die voor zijn verjaardag een abbo gekregen omdat hij zijn tel gewoon nodig heeft voor magister, rooster en huiswerk en veel onbenullige zaken zoals instagram en youtube ( geen noodzaak ,maar goed een 14 jarige puber ;)

12. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Oh dat krijgt ze gelukkig ook niet (anders had ik een paard in de tuin gehad....)

Fuddey, Hopsatee en Madeliefke vinden dit leuk.
  13. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.191
    16.523
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad

haha zou mijn oudste dochter ook wel willen.

Caithy vindt dit leuk.
  14. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Oei... Ik sta toch echt heel anders in de relatie..

Mijn man deed thuis ook niks, tja, dat was aan zijn ouders. Toen we gingen samenwonen had hij geen idee hoe een wasmachine werkt of wat het verschil is tussen een kookpan en een wok.

Dat heeft ie gewoon geleerd. We wisten ook allebei niet hoe we een hypotheek moesten onderhandelen, verzekeringen afsluiten enz, hebben we ook geleerd. Hoort bij je volwassem leven.
    En het huishouden is nou geen hogere wiskunde..

De rest zijn puur afspraken die jullie maken in je relatie. Het begint al bij de term 'meehelpt'. Wie help jij in het huishouden? Het is toch ook zijn huis en zijn kinderen die een kerstdiner hebben op school?

Een verdeling is altijd prima, zolang het in onderling overleg gaat.
    Mijn man doet nu veel meer thuis dan ik, want ik heb op het moment drukkere baan. Andersom kan ook. En ja, ook boodschappen voor de kerst, oefenen voor optredens van kinderen en weet ik veel wat.

Maar 'wil niet' is bij mij geen gezonde basis voor onze relatie.

Nescio, Hopsatee en suus1983 vinden dit leuk.
  15. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier doet mijn man gelukkig ook veel in het huishouden, hij is sowieso opgeruimder dan ik ben en eens in de zoveel tijd houdt hij een grote schoonmaak. Maar bv de was, die doe ik, hij weet wel hoe het moet etc, maar het komt eigenlijk altijd zo uit dat ik die doe. En hij zet bv 9 van de 10 keer de vuilnis aan straat, gewoon omdat dat zo uit komt.

En nu zijn de kinderen dus nog jong en gaan de ‘taakjes’ erg vanzelf; als ze ouder worden verwacht ik toch dat ze bepaalde dingen doen en dus hun steentje bijdragen. Omdat we samen in 1 huis wonen en omdat het hoort bij zelfstandig worden.
    Het is allemaal niet moeilijk en als ze uit huis gaan leren ze het vast snel genoeg, maar als ze het al gewend zijn, is het met dat beetje makkelijker.

16. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Ot: hier zijn de taken van de 8-jarigen:
    - eigen kamer opruimen en bed opmaken (geen strikt regime op overigens)
    - speelkamer met zn 3en opgeruimd en schoon houden, incl stofzuigen,
    - tafel helpen dekken en afruimen,
    - was in de wasmand ed

17. MirW

MirW Fanatiek lid

20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Mijn oudste is 8 en moet op zijn vrije dagen de vaatwasser uitruimen en de tafel dekken.
    Verder is het de bedoeling dat zijn kamer een beetje toonbaar blijft, maar daar kan hij door zijn ADHD best wat hulp bij gebruiken.
    Als we daar aan het opruimen zijn wil hij graag zelf stofzuigen.
    En dan de gewone dingen als tas leegmaken, jas/schoenen opruimen enzo.

Ik verwacht wel van hem dat hij iets doet als ik dat van hem vraag, ook als dat gemopper oplevert. Op het moment vliegt hij voor me, nu ik hoogzwanger ben. Dat is wel lief.

Ik had laatst, toen ik zijn bed aan het verschonen was, gevraagd of hij het hoeslaken om zijn matras wilde spannen. Dat was nogal moeilijk en uiteindelijk smeet hij alles weg met de opmerking: dat doe ik niet, dat is echt vrouwenwerk!
    Toen heeft ML hem geholpen en uitgelegd dat, als iets echt vrouwenwerk zou zijn, de mannen het zèker beter moesten kunnen en hij ook altijd zijn kant van het bed zelf op moest maken :rolleyes:

ML doet heel veel in huis en we vinden het belangrijk dat de jongens leren dat we samen een gezin zijn en dus samen zorgen voor een leefbaar huis.

18. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Gisteren vierden we de verjaardag van de oudste. Helaas was mijn man er niet bij en had hij zaterdagmiddag/avond een zwemwedstrijd. ‘S morgens was ik dus druk bezig om alles klaar te maken.

Hij heeft uit zichzelf de jongste meegenomen naar boven om hem aan te kleden. Door de babyfoon hoorde ik hem zeggen dat hij hem ging aankleden, want mama was heel druk met de koffie en de hapjes.

Eenmaal beneden vroeg hij wat ik nog moest doen. Alleen nog stofzuigen, want de kat had een papieren zakdoekje te pakken gehad :D hij loopt naar het washok en gaat stofzuigen.

En op zulke moment ben ik toch wel heel blij dat hij weet hoe zulke dingen moeten. En ik heb hem niks gevraagd, gewoon uit zichzelf.

En nog blijer ben ik stiekem dat hij uit zichzelf geholpen heeft om iedereen te voorzien van drinken en gebak. En ik heb hem gezegd dat dat niet hoeft. Maar goed; ‘ik help je wel even, dan kan jij ook rustig een gebakje eten’

Ik heb er een paar weken geleden helemaal doorheen gezeten, waardoor mijn man me een nachtje heeft weggestuurd naar een wellness. En het scheelt mij enorm als hij zulke dingen uit zichzelf doet.

Mijn moeder vroeg telkens of ze me moest helpen, maar dat was totaal niet nodig want ik heb het samen met de oudste gefixt. En hij heeft een prachtige dag gehad met veel cadeaus en heel blij dat hij voor onze gasten heeft gezorgd. Want hij wordt morgen tenslotte 8 zegt ie :D

huggybird, Deliana en Madeliefke vinden dit leuk.
  19. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.064
    3.859
    113
    Mijn man doet redelijk wat uit zichzelf, maar soms moet ik duidelijk zeggen dat de spullen op de trap daar niet voor niets staan en hij ze mee naar boven moet nemen i.p.v. er overheen stappen. Al is dat volgens mijn man-eigen.

20. famofthree

famofthree Fanatiek lid

13 sep 2017
    1.024
    1.031
    113
    Vrouw
    het is me al vaker opgevallen dat onze adhd jongens volgens mij onwijs op elkaar lijken. Dit is exact zoals onze zoon ook zou Reageren.

mijn man niet ook aangeslingerd met sommige dingen, iets met die adhd van zoon komt niet uit de lucht vallen maar dan zonder h, maar 's ochtends en s avonds de hind uitlaten en vuilnisbakken en was naar boven tillen gaan zonder aan slingeren .

koken en de was doen is geen probleem maar ik moet wel verzinnen wat we eten, tenminste als ik graag iets redelijk gezonds wil eten.. Haha..

Deel Deze Pagina