Vooropgesteld ik ben er niet blij mee maar ik moet er stiekem ook om lachen (niet bij zoon uiteraard!) Even als context, we roepen al vanaf dat zoon 6 is dat hij (auto)handelaar word omdat hij van elke 20 cent een euro weet te maken met zijn vlotte babbel, "goede" ideeën mbt vraag en aanbod en hard werken. Nu komt het verhaal. Hij heeft via via voor 1 euro per stuk sisha pennen op de kop getikt (zonder nicotine, alleen een smaakje) en heeft een handeltje opgericht waarbij hij ze verkoopt voor €3,50. Zijn winst in 1 week €250. Wij wisten van niets, had zijn verjaardagsgeld uit zijn spaarpot gebruikt. Hij vond dit snelle geld verdienen (en leuker dan een krantenwijk /vakkenvullen) dus was van plan door te gaan zolang er vraag naar is. Hij had zijn handel buiten school maar vanmorgen heeft hij er toch 3 op school verkocht en is betrapt op camera en moest op het matje komen. Advies van de mentor was vertel het je ouders want ik bel ze morgen en dat heeft hij eerlijk gedaan, helaas wel pas na gepakt te worden dus hij wist van binnen dat wij ouders dit niet oke zouden vinden. Ik heb hem zijn cash geld in laten leveren zodat ik dat nu beheer. Zijn bankrekening heb ik volledig inzicht in. De voorraad die hij had (alweer nieuwe lading) in laten leveren en twijfel of meer straf op zijn plaats is? Hij had al een afspraak met 3 vrienden die voor hem gingen werken en van elke verkochte pen 1 euro winst mochten houden (noemt hij al personeel). Vooropgesteld zag hij de ernst er niet van in want die dingen koop en win je op de kermis ook vanaf 12 jaar. Ik schaam me ergens dat ik dit gemist heb en ben zenuwachtig voor het gesprek met de mentor morgen. Wil niet als de aso onbetrokken moeder overkomen namelijk. Maar aan de andere kant zie ik ook hoe erg hij op mij (mijn familie) en zijn vader lijkt door al zo jong te handelen en geld te willen verdienen door outside de box te denken. Wat moet ik hier nu mee? Ik ben vooral blij dat het maar sisha pennen zijn en geen drugs. Maar ja waar eindigt zo een handel. En aan de andere kant denk ik, eigenlijk verbaas je me niets, je roept al vanaf dat je 10 bent dat je rijk gaat worden en die droom gaat hij denk ik echt wel uit laten komen, hopelijk alleen wat slimmer en met andere producten.
Hij zit daar net een week toch? Als hij zo handig is met handelen, kan hij ook vast een handeltje bedenken dat hij gewoon mag verkopen. Al is het vaak dat er op de meeste scholen nooit wat verkocht mag worden. Hij kan dus beter een webshop bedenken. Ik denk wel dat je heel goed met hem moet praten, want kennelijk is hij erg gevoelig voor 'het grote geld'. Wat je zelf ook al aangeeft. Hij komt op een leeftijd dat minder legale praktijken steeds interessanter gaan worden en als hij nu al aan een partijtje sishapennen komt, dan vermoed ik dat hij binnenkort ook wel mannetjes kent met meer handel.
Een hele gezonde reactie! Ik denk dat het goed is om met hem in gesprek te gaan. Inschatten wat wel en niet kan, is op die leeftijd gewoon nog ontzettend lastig. En dan heeft hij nog de 'pech' dat hij kennelijk bepaalde vaardigheden heeft waardoor dit goed loopt. Ik zou kijken hoe je dat kunt reguleren (dus inderdaad: welk handeltje wel en welke niet? en: waar kun en mag je wel handelen en waar niet?). Ik zou vooral niet alles verbieden, want dan gaat hij het juist achter je rug om doen. Door er open over te spreken en te kijken naar mogelijkheden, lijkt me die kans een stuk kleiner.
dat hij het niet uit zichzelf verteld heeft wil al zeggen dat hij zelf weet dat het niet helemaal oke is hij had weinig keus na zijn gesprek met de mentor ik zou het allemaal even goed in de gaten houden en aangeven dat je best wel mee wil denken voor ideeën anders sluit hij je straks helemaal buiten in zijn "handeltje" laat je even weten hoe het gesprek met de mentor ging?
Ik denk dat hij nog te jong is om in te zien waarom dit geen goed idee is. Ik zou samen met hem iets opzetten. Kan hij niet nu al iets voor zichzelf beginnen? Desnoods samen met jou. Inkoop/verkoop, via een webshop misschien? Nu met corona is het lastig, maar een beurs bezoeken voor ondernemerschap lijkt me wel wat voor hem. Ik zou hem prijzen om zijn vindingrijkheid en stimuleren er op een legale manier iets mee te doen met jullie goedkeuring, maar vertellen dat dat op deze leeftijd altijd nog in overleg gaat met zijn ouders, omdat jullie er verantwoordelijk voor worden gehouden. Als je denkt dat hij niet genoeg gestraft is, ik denk zelf van wel, kan je hem altijd zelf iets laten bedenken qua straf. Hij is er creatief genoeg voor.
Ik zou hem niet meer straf geven. Hij heeft het eerlijk tegen jullie verteld, bij eerlijkheid kunnen consequenties horen (zoals het beheren van zijn geld) maar geen echte straf in mijn ogen. Uitzonderingen daargelaten.. Ik zou hem juist aangeven dat hij het super slim bedacht heeft. Maar dat hij nu wat dingen over het hoofd heeft gezien. Wanneer hij weer een plan heeft hij dat plan met jullie kan / moet bespreken zodat jullie samen de puntjes op de i kunnen zetten. Zo voorkomt hij problemen.
Update. Mentor gesproken. Die heeft na de les erg gelachen erom. Maar moest naar hem het statement maken dat dit niet kan. Ze maakte zich vooral druk dat als grotere oudere jongens dit weten ze hem misschien wel beroven, een gevaar die zoon niet inziet. Ze vind het wel een goede en leuke eigenschap en ziet hem graag dit ontwikkelen en wil hem bij ict bijvoorbeeld de apparte opdracht geven een webshopje te bouwen. Ze vind het een talent die hij moet benutten. Haar advies naar mij was dan ook stimuleer dit maar probeer het om te buigen naar een positief product door daar samen met hem naar te kijken. Verder vind ze het een heerlijk vrolijk kind met veel humor en laat ze het voor wat het is. Ik ben opgelucht want voelde me echt als moeder voor schut staan. Net 1 week op een nieuwe school en dan dit alweer. Dankzij jullie advies heeft hij niet nog meer straf gekregen en denkt hij nu zelf na over leuke producten die hij zou willen verkopen.