Hallo, ik kreeg onlangs een papegaai van een vrouwtje dat overleden is....maar de papegaai is spijtig genoeg niet tam en praat ook niet (ze maakt enkel kleine geluidjes in de ochtend) ze neemt wel fruit of een apenootje aan langs de tralies maar verder is ze heel bang en slaat ze in paniek als je te dicht komt.... Het gaa om een blauwvoorhoofdamazone en ze is ong 5j. Graag wil ik haar tam maken zodat ze niet meer zo bang is want ben al aan haar gehecht.... Wie kan me helpen? Tips zijn ook welkom
Ik zou eerlijk gezegd kijken of er niet een papegaaien- c.q. vogelopvang is waar ze terecht kan. Ik vind een papegaai niet in een kooi thuis horen. En ik snap dat je al aan haar gehecht bent, maar het is m.i. niet in het belang van de papegaai om haar thuis in een kooi te houden.
Ik heb zelf een valkparkiet tam gemaakt en op den duur was ze heel de dag uit de kooi en ging er slleen in voor behoefte of te slapen Veel aanraken, niet angstig maar vol vertrouwen. Laten voelen dat jij niet bang bent en rust geeft rust en angst geeft angst. Dus ben jij rustig zal een dier dit overnemen. Belonen na bijv aaien met een lekker nootje of stuk fruit. Zo wordt aaien leuk. Als dit eenmaal goed gaat kijken of ze op je hand wil zitten. Niets moet en gewoon blijven proberen en belonen zodra ze je hand aanraakt met de pootjes. Als se eenmaal zit naast de kooi gaan zitten zodat ze altijd terug kan na veilige kooi en op den duur ga je steeds stapje verder. Dit kost veel tijd en energie en bij te snel gaan of misstap ben je weer terug bij af. Papagaai is geen dier voor in een kooi of de kooi moet zeer groot zijn ( lees 2 bij 1,5 meter met voldoende dingen waarmee ze zich bezig kunnen houden. En dan nog moeten ze vrijheid hebben om te ontdekken etc. Ze zijn erg slim en houden van een uitdaging. Bijv moeite moeten doen om aan hun eten te komen door bijv puzzel op te losse waar eten inzit. Kettingen met pinda's waar ze aan moeten handen en creatief moeten doen en creatief speelgoed .
Hoe begin je met haar aan te raken want als je nog maar aan het deurtje komt slaat ze in paniek en valt ze onmiddellijk aan...dus ik durf niet echt mijn hand in de kooi te steken...
Dat is vrij normaal gedrag, de kooi is haar terrirtorium. Kijk eerst even of ze geknipt is, zo ja dan kun je het deurtje open laten en vanaf de kooi gaan werken met nootjes en dergelijken. Is de vogel niet geknipt dan dit laten doen voor dat ze de kooi uit kan want als ze gaat rondvliegen komen er ongelukken van. Het beste kun je beginnen door elke dag even tegen haar te praten, dan pak je een overstapstok en als ze goed erop stapt belonen. En zo breid je het elke dag wat uit, of elke week, dat ligt een beetje aan het tempo van de vogel. Een absolute aanrader is een boom, daar kan ze bij jullie zijn en is er veel minder kans op territoriaal gedrag, de kooi is dan uitsluitend om in te slapen.
En trouwens praten zou ik niet teveel oo rekenen amazones zijn geen hele goede praters, heb er eentje 13 jaar gehad en die riep koppie krau end an had je het wel gehad en nog alleen maar als hij zin had, deuntjes fluiten daarin tegen kon hij als de beste . Qua tam maken inderdaad langzaam opbouwen, ik begon altijd met een stok en ze daar op laten stappen, nootjes geven en dan langzaam uitbouwen, maar is hierboven al goed omschreven . En had ook inderdaad een kooi die van boven los ging waar hij bovenop zat.
Wat blaine en sasjuh al zeggen is een goede methode. Wat papegaaien heel fijn vinden is douchen. Mag zeker twee of drie keer per week. Gewoon op lichaamstemperatuur (38 graden)en dan afdrogen/wikkelen in een handdoek om ze af te drogen, het meeste dan. Daarna op de boom zetten en dan zijn ze heel rustig. Ze zijn dan zo relaxt en uitgeput dat je niet veel met ze kunt maar dan wennen ze wel aan jou. Wanneer je een papegaai tam wilt maken kun je ze het beste kortwieken, kan in een dierenwinkel. Pas op! Wel een dierenwinkel die er verstand van heeft! Rustig aan opbouwen. Belangrijkste is dus kortwieken, lekker douchen,een grote kooi en een boom kopen waar ze overdag opzitten! Wanneer je thuis bent altijd de vogels eruit maar ze kunnen heus wel een aantal uur in de kooi blijven als je moet werken of iets dergelijks! Heb je nog meer vragen kan je een pb sturen, ik heb er drie thuis
Ohja het kan goed zijn dat de vogel zich kan plukken. Dit omdat ze haar baasje is verloren en in een ander gezin is terecht gekomen. Dit kan veel stress meegeven en daar gaan ze van plukken. Helaas geneest dat meestal niet of niet helemaal. Houdt de grote meid ook maar even uit de buurt. Papegaaien pakken 1 iemand waar ze zich aan gaan hechten en kunnen dan vervelend doen tegenover anderen. Ik weet ook niet of ze kinderen en drukte gewent is. Even voor de veiligheid van je kies. En...het heeft heel veel geduld nodig en vooral niet bang zijn. Ze kunnen bijten tot bloedens toe maar jij bent de baas. Papegaaien horen ook niet op de schouder totdat je er absoluut zeker van bent dat ze tam zijn en niet dominant zijn. Ook nooit op je hoofd laten zitten want dan zijn ze groter dan jou en zijn ze jou de baas. Oogcontact maken is ook belangrijk. Zal me vast en zeker nog meer invallen haha
Hier ook een papegaai maar die heb ik van jongs af aan... Het 1ste zou ik gaan voor kortwieken want dan zijn ze iets meer aan jou overgelaten en kunnen ze ook niet meer wegvliegen en dan elke dag ff met hem/haar trainen en zorgen dat ze veel uit die kooi is want dat is haar territorium daar voelt hij/zij zich veilig dus dan zal die proberen te bijten als je dichtbij komt ... Als ik thuis ben gaat hier altijd meteen de kooi open en ze loopt hier ook gewoon over de grond ze laat zich dan van de kooi glijden ( terwijl ik hier ook nog 2 honden heb lopen ) Maar als hij/zij niet echt tam is dan gaat er in ieder geval heel veel tijd in zitten en vooral geen angst laten zien dat voelen ze heel goed aan .. Succes met tam maken vind het heel mooi dat je hem/haar in huis hebt genomen en ervoor wil gaan ..
Kijk wel uit met kortwieken! Hoe jou jij het vinden als je ineens niet meer kan lopen? Juist... in paniek raken!
Die van mij heeft het 1ste jaar alleen maar gevlogen en daarna heb ik haar laten kortwieken in het begin was het wel ff wennen voor haar maar daarna had ik er alleen maar profijt van want ze kwam veel meer bij mij .. En misschien zat deze altijd wel in de kooi en weet die helemaal niet dat hij kan vliegen en als hij wel weet dat hij kan vliegen en dan ineens niet is dat ff wennen maar het is veel beter voor de papegaai straks vliegt die in angst tegen de ramen aan en breekt zijn nekkie wat is dan beter ..
Dat kortwieken valt reuze mee. Wanneer het goed word gedaan natuurlijk. We hebben hier een vogel die 12 jaar is en altijd wild is geweest (om te fokken). We hebben die gehaald, omgeving laten verkennen (vliegen), kort gewiekt, gedoucht en stapte zo op hand. Niet gelogen, kon m aaien in de douche. En dat hebben we natuurlijk niet in 1 uurtje gedaan maar met veel geduld, rust en respect voor de vogel.
dan eest deurtje open maken en open laten en niks doen. na paar minuten weer dicht. op den duur ziet ze dat je niet iet sbent om bang van te zijn. nog een stapje terug dus
Wij laten elk jaar na de grote rui de vleugels knippen, want dan zijn de voornaamste vliegpennen weer terug gegroeid en door ze een stuk af te knippen kunnen ze dus niet meer vliegen. Het is net als nagels knippen.