Wie heeft er lekkere recepten voor taart en gebak voor ons zoontje met KMA? Heb al soorten cake geprobeerd maar zonder succes! Nog niet net soja getest dat wil ik deze week nog doen... Iemand nog ideeën voor lekkere dingen
Mijn cake lukt heel goed hoor!! De smaak is wel anders natuurlijk. je kun zelf toevoegen; appel met kaneel, stukjes puur chocola, kokos, cacao, ed. -315 gram bloem -1,5 zakje bakpoeder -2 zakjes vanillesuiker -225gr witte basterdsuiker -150 gram margarine (wajang) -2 dl spa rood 5 minuten mixen, bakken; een uur op 160graden. Succes, versieren met fondant kan ook.
Ik heb nu cakejes gebakken met Stefan zijn 1e verjaardag. Cakemix van C1000 (koemelkvrij), pakje boter van wajang. Zover ik weet heeft hij geen ei allergie. Op de cakejes glazuur van poedersuiker en water en daaroverheen strooisel van kleine spekjes. Van Jumbo had ik ook nog een pak mix staan maar daar moest melk toegevoegd worden en heb daarvoor sojamelk gebruikt. Worden de cakejes romig/smeuig van. Waren ook erg lekker. Nog geen gewone cake gemaakt, maar zal dat zeker binnenkort doen. Sojamelk gebruik ik nu ook in de pannekoeken (mix koopmans koemelkvrij). Vind ze zelf veel lekkerder dan met gewone melk.
Ik heb een taart van basis biscuitdeeg gemaakt met botercreme van wajang. De smaak van de botercreme heb ik verdoezeld door ingemaakte mandarijntjes in de tussenlaag te doen. Voor versieren marsepein gebruikt en het resultaat was prima.
Mijn zoonlief is ook allergisch voor ei dus cake is net wat uitdagender. De biowinkel heeft "No egg" een poedertje van oa zetmelen wat ei vervangt. Wajang of kokosolie is een koemelkvrije vervanger voor boter. Nu kan je dus gewoon een cake bakken, maar wat ook erg lekker is zijn koemelkvrije en eivrije bananencakejes. Bananencakejes: Ik gebruik hiervoor 100 gr volkoren, 100 gr bloem, een lepel bakpoeder, 3 eetlepels kokosbloesemsuiker en een snuf kaneel in de ene kom. In een bekertje mengen: een eetlepel no egg en 2 eetlepels water. In een maatbeker 150 rijst of havermelk of soya als je kindje dat verdraagt. 2-3 bananen en een flinke lepel honing. Dan de staafmixer erop en pureren. De natte en droge ingredienten even door elkaar roeren, niet helemaal mixen maar gewoon roeren. Muffinvormen voor 2/3 vullen en 25 minuten in een voorverwarmde oven van 160 graden afbakken. Kan natuurlijk ook met gewoon suiker maar ik vind suikervrij wel fijn voor kinderen. Fondant moet je ook mee oppassen bij koemelkallergie als je tenminste ei ook wilt vermijden de eerste 2 jaar.
Fondant zit toch geen ei in? Die ik heb tenminste niet! Het cake recept in mijn eerste post is zonder melk, soja en ei trouwens he.